Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aikaa.
Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aikaa.
Eli 1.6L B Vectrassa sellanen vika, että vain yli 15 asteen keleillä aina sillon tällön rupeaa vaihteistosta kuulumaan naku naku naku, joka voimistuu vaan, mutta kytkimen kun painaa pohjaan, niin ääni hiipuu nopeasti ja lakkaa. Ja kun nostaa kytkimen, niin asia on taas poissa määrämättömän ajan, tosin joskus ei ole heti ekalla kytkimen pohjaan laitolla lakannu. Ja tosiaan se vaatii sen yli 15 asteen lämpötilan, joka siis ihan varmaksi todettu juttu, eikä mutua. Ja sen taas täytyy viitata vaihteistoöljyn viskositeetin muuttumiseen, eli vaihteistoon, eikä painelaakeriin tai vauhtipyörään, joihin ennemmin koneen lämpö vaikuttaa kuin ulkolämpötila, ja muutenkin sellasen lämpöeron vaikutuksen täytyy liittyä öljyyn, eikä tuskin siihen, että metalli on viisi astetta kuumempaa. Vaihteistoöljyt vaihdoin samaan GM:n punaseen kun vanhatkin. Ei vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Olisi mielenkiintoista tietää jos joku tietää kyseisen vaiheiston rakenteesta enemmän tai vaihteistoista yleensäkki, että mikä osa sielä voisi jotenki öljyjen notketessa hölletä ja palata taas paikalleen kun yhteys moottoriin katkastaan, ja mistä se ääni voisi tarkelleen kuulua. Joku vaihteensiirtäjä rupeaa laahaa ratasta vasten vaiko mitä? No kohta syksy tulee, niin ei asia muistuttele itestään taas puoleen vuoteen, ellei yllätä. Nyt huhtikuun ekoista lämpösistä päivistä asti ajellu samanlaisella touhulla, eikä vika oo kiihtyny mihinkään.
Olisi mielenkiintoista tietää jos joku tietää kyseisen vaiheiston rakenteesta enemmän tai vaihteistoista yleensäkki, että mikä osa sielä voisi jotenki öljyjen notketessa hölletä ja palata taas paikalleen kun yhteys moottoriin katkastaan, ja mistä se ääni voisi tarkelleen kuulua. Joku vaihteensiirtäjä rupeaa laahaa ratasta vasten vaiko mitä? No kohta syksy tulee, niin ei asia muistuttele itestään taas puoleen vuoteen, ellei yllätä. Nyt huhtikuun ekoista lämpösistä päivistä asti ajellu samanlaisella touhulla, eikä vika oo kiihtyny mihinkään.
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Ei kellään ollu vastaavasta kokemusta? Oon ruvennu ajattelee, et kai sen täytyy sieltä kytkimen puolelta tulla, mutta en tajua miten sielä osat piittaa niin ratkasevasti siitä onko 15 ja pilvistä vai 20 ja aurinkoista riippumatta siitä paljonko ajat. Öljyn viskositeetin muuttuminen paremmin olis selittäny sitä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Kuulostaa sen verran omituiselta ettei tule varmaan lukijoilla mieleen. Saatko ääntä nauhalleja linkattua tänne?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Kiitos vastauksesta kuitenkin. No joo onhan tuo erikosta erityisesti tuon lämpötila-asian takia. Nyt syksy alkaa painaa päälle, ja jotain alle 17 asteen päivinä voi ajelle huoletta ilman pelkoa siitä kerrasta jos ei kytkimen painallus lopettakaan sitä ilmaantumisesta äänekkäämmäks voimistuvaa nak nak nak, joka tahdinkin puolesta tulee vauhtipyörä-vaihteisto osastolta. Ja tosiaan sillä ei ole ollut väliä paljonko ajaa, mut sit taas jos auton on aamulla ajanut paikkaan missä pari tuntia kuumenevan päivän aurinko paistaa, niin johan usein voi tulla jo ekan kilometrin aikana, koneen lämmöillä ei siis mitään vaikutusta asiaa.
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Oletko kokeillut nostaa kytkinpoljinta kun ääni ilmaantuu. Kytkimen painelaakerin ääni ainakin muuttuu jos vikaa painelaakerissa ja kytkin ottaa liian ylhäällä ja painelaakeri makaa päällä.
Omituiselta tosiaankin kuullostaa tuo vika.
Omituiselta tosiaankin kuullostaa tuo vika.
Elämä On Juhla.
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Joo siis sillä se ääni sit lähtee kun kytkimen painaa pohjaan ja päästää ylös, mutta se pitää tehdä niin että antaa jonkun aikaa rullata kytkin pohjassa ja sit päästää, jos kauheen nopeasti päästää ylös kun painanukki niin tuskin lähtee ääni. Ja tosiaan kun sen kytkimen laittaa pohjaan niin ääni ei katoa kuin seinään, vaan se nak nak äänii vaimenee ikään kuin kuulostaen siltä et joku irtois omilleen ja pysähtyy omassa tahdissaan.
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
ja sitkun kytkin painamisesta se joku on pysähtyny/ääni lakannu, joka kohtuu nopeasti tapahtuu, niin sitten nostaa kytkimen, ja asia on taas poissa kunnes tulee todennäkösesti seuraavalla reissulla, jos sellanen yli 18 astetta lämpöä, sit taas vastaavasti jos on helteet, niin ei tuntunu sen enempää tulevan kun 20 asteen päivilläkään.
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Tarkoitin että laitat jalan kytkinpolkimen alle ja nostat poljinta ylös. Kun mulla piti kytkimen painelaakeri ääntä se loppui kun nosti poljinta. ELikä samalla kontakti keveni painelaakerilla ja ääni loppui.
Elämä On Juhla.
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Onko tuossa autossasi mahdollista katsoa alaluukun kautta että vauhtipyörä ja paineasetelma ovat kunnolla kiinni. Ettei olisi jotain löysällä. Esim paineasetelma.
Elämä On Juhla.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
B vectrassa ei ole enään luukkua kytkimelle. Vauhtipyörä on kiinteä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Kytkinlevyn keskiön jouset kuoleentuneet. Ei haittaa yhtään mitään.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Missä vika? Voimistuva nakutus vaihteistosta vain yli 15 asteen keleillä. Kytkin pohjaan ja lakkaa taas joksikin aik
Kiitos vaan paljon neuvoista. Joo ei luukkua ole, ihan täysin kiintee, ja tuota poljin hommaa pitää kokeilla, nyt vaan ei oo sitä nakutusta ilmaantunu ollenkaa ku ilmat viilenneet pimee juttu.
Tuo jousihomma kuulostaaki mielenkiintoselta, no ei tuo näytä haittaavan ny ainakaan ku kesän yli homma toimi noin pahenematta, ja nyt taas vian talvilevon aika ku kelit viileni, ja tuskin sieltä mitään yhtäkkiä laukee ku oirekkin poissa. Kotiinpäin sekin jos olis kytkimessä, eikä vaihteistossa, kun korjaaminen tai todennäkösemmin toisen vaihteiston hommaaminen olis pelkkää extraa kun samassa vaihtuu kuitenkin kytkinlevy ja painelaakeri, tai siis "painelaakeriasetelma" ku tossa se työsylinteri samaa pakettia.
Tuo jousihomma kuulostaaki mielenkiintoselta, no ei tuo näytä haittaavan ny ainakaan ku kesän yli homma toimi noin pahenematta, ja nyt taas vian talvilevon aika ku kelit viileni, ja tuskin sieltä mitään yhtäkkiä laukee ku oirekkin poissa. Kotiinpäin sekin jos olis kytkimessä, eikä vaihteistossa, kun korjaaminen tai todennäkösemmin toisen vaihteiston hommaaminen olis pelkkää extraa kun samassa vaihtuu kuitenkin kytkinlevy ja painelaakeri, tai siis "painelaakeriasetelma" ku tossa se työsylinteri samaa pakettia.