Z20net kaasuläppä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja Sämä »

2007 z20net vectra.

Ei vikakoodeja, mutta opcomin kanssa ajelin niin kaasu pohjassa calculated throttle position ja pedal position kipuaa sinne sadan prosentin nurkille, mutta throttle pwm servo signal jää 45%.

Paikoillaan virrat päällä (moottori sammuksissa) katsoin kaasuläpän liikehdintää. Nollasta puoleen kaasuun läppä liikkuu ihan 1:1 polkimen mukaan, mutta siitä ylöspäin jää paikoilleen kunnes kaasu aivan pohjassa läppä aukeaa kokonaan.

Onko normaalia tuommoinen vai olisiko kaasuläppä entinen?
Tuntuu vähän puutuneelle yläkierroksilla, muuten en ole osannut muuta huomata.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ole normaalia.

Kaasuläppä ei mene auki 100% asti, mutta poljin pohjassa n. 90% auki. Autossa voi olla jokin vika jolloin kaasuläppää rajoitetaan esim. se ahtaa liikaa ja siksi ilmamassaa rajoitetaan kaasuläpällä. Tässä tilanteessa ahtoanturi (ei imusarjan map anturi) ahtoputkessa kertoo suurta painetta ja läpän kuristaminen saa aikaan usein turbon vihellyksen.
Voi olla jokin muukin vika ja siksi rajoitetaan.
Itse läppämoottori ei ole rikki, kun virrat päällä menee poljin pohjassa täysin auki.

Tutki turbon magneettiventtiilin ja hukkaportin painekellon toiminta.
Painamalla ilmaa painekellon letkuun tangon täytyy lähteä liikkeelle 0,2 barin paineella.
Hyvin tyypillisesti magneettiventtiili on rikki.

ps. Mikäli näyttää olevan kaikki ok. niin ei kai vaan ole BSR-softa ECU:ssa?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Ei pitäisi olla softia tässä (jcarlsonin softaa tulee kunhan sen aika). Ei ainakaan kisko samalla tavalla mitä aiempi 93ss samaisella moottorilla ja sillä stage1llä.

Tuo pwm on samat 45% moottori sammuksissa ja moottorin käydessä, kaasu pohjassa.

Täytyy testata tuota toimintaa.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sämä kirjoitti: 24 Elo 2019, 17:46 Tuo pwm on samat 45% moottori sammuksissa ja moottorin käydessä, kaasu pohjassa.
Sämä kirjoitti: 24 Elo 2019, 15:33 Paikoillaan virrat päällä (moottori sammuksissa) katsoin kaasuläpän liikehdintää. Nollasta puoleen kaasuun läppä liikkuu ihan 1:1 polkimen mukaan, mutta siitä ylöspäin jää paikoilleen kunnes kaasu aivan pohjassa läppä aukeaa kokonaan.
Eli läppä aukeaa ihan oikein. Ja noin sen kuuluu virrat päällä toimiakin.

Tuota PWM-signaalia en muista mitä sen kuuluu näyttää, kun se on läpän moottorin ohjausjännitteen pulssileveyssuhde. Se ei ole se tärkein.
Sikäli kerroin asian huonosti, kun läpän asentotunnistin on tässä se olennainen. Se tarkoittaa läpän avautumaa, joka mitataan potentiometreillä.
Mitähän ne näyttää?

Yleensä se näkyy testereillä myös prosentteina siitä miten läppä on avautunut, jotkut testerit voivat näyttää lisäksi jopa pinta-alana.
Tämä läpän avautuma on se joka ei mene kuin n. 90% asti kaasu pohjassa. Mikäli jää selvästi alle on jotain vikaa jossain.

Testaa mitä tämä läpän avautuma näyttää. Kokeile ensin virrat päällä niin näet prosentit mihin menee ja sitten ajossa kaasu pohjassa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuo pwm kuuluu olla:

Sytytysvirta PÄÄLLÄ
Moottori PÄÄLTÄ
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
0 %

Kaasupoljin painettu vasteeseen asti
Suurempi kuin 30%
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Vaihdoin päikseen ne magneettivenat jotka kaasuläpällä ja hukkaportin kellolla. Nyt alko kiskomaan ylemmillä kiekoilla ja ihan kuulee kun ahdin lähtee peliin, mutta ihan kuin alakiekoilla ois tullu ponnettomuutta.
Millähän tuon arpois kumpiko nuista on rikki?
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuolla kaasuläpän magn. venttiilillä tarkoitat varmaan turbon bypass magn. venttiiliä. Se on siinä imusarjan päällä johon tulee letkut imusarjasta ja ahtoputkesta sekä lähtee turbolle.
Vastaavasti turbon hukkaportin magn. venttiili on turbon yläpuolella.

Ei tietenkään pysty nyt aivan varmaksi sanomaan kumpi on rikki, joten parempi olisi vaihtaa molemmat. Arvaamalla ensin hukkaportin magn.venttiili.
Nuo venttiilit eivät ole samanlaisia vaikka samanlaisilta päällepäin näyttävät ja fyysisesti voi vaihtaa ristiin. Pneumaattisesti sisäisiä eroja. Ovat myös tietenkin eri varaosanumerolla. Ole siis tarkkana kumpi kuuluu kumpaankin alunperin.

Ero on sen verrran pieni, että aina kokeilumielessä pystyy paikkoja vaihtamaan ja selvästi viallinen paljastuu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin