Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
lapin-ukko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41

Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja lapin-ukko »

Pitkän tauon jälkeen taas aloin opelistiksi ja piti palata foorumille :D
Eli tommoinen otsikon vinkkeli kiukaalla varustettu laitos nyt alla, mille näyttää jäähdytysneste kelpaavan. Muutaman sadan km tms välein saa lisätä kun menee alarjaaan ja pikku läikkää ilmestyy autotallin lattialle.

Onko valistuneita veikkauksia onko noissa joku tyyppivika mistä flaskaa ja arviota kustannuksista tai kannattaako alkaa ropaamaan itse? Kattelin tuossa auton alle niin jostain kuskin kohdita pultin päästä näyttäisi kostealta ja nestetippaa. Pitäs varmaan purkaa vähän noita panssareita sun muita niin selviäisi. Kattoo nyt veiskö merkkipajalle.

Tästä mallista vissiin kannattaa talvea varten eristää ja puhdistaa ne huohotinletkut mitä tuossa hakua koitin? Oliko tuosta mummo-ohjetta kuvineen jossain?

Muuten oikein mukava laitos. Pientä laittoa ja kuluvaa osaa tämmöisissä vanhoisshan aina on. Tehostimen akselin vuoto piti fiksata ja jarrrusylinterit takaa laitella. Joku kumma sähköisen kaasupolkimen tunnistimen vikakoodi kummitteli mutta hävis resetoiniin jälkeen. Liekö joku anturikatkos kun mökkitiellä ajelun jälkeen ilmeni?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Osta ylimääräinen paisarin korkki vaikka motonetistä ja siihen tubeles venttiili ja 1bar painetta paisariin niin saa vuodon "päälle"
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lapin-ukko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja lapin-ukko »

1,2sorsa kirjoitti: 12 Syys 2019, 21:41 Osta ylimääräinen paisarin korkki vaikka motonetistä ja siihen tubeles venttiili ja 1bar painetta paisariin niin saa vuodon "päälle"
Kiitoksia vinkistä. Tota vois testata jossain vaiheessa kun nosturille saan. Vohan se näkyä toki konetilastakin jos purkaa niitä suojia. En ole tarkemmin vielä perehtynyt tuon moottorin rakenteeseen rassaamalla mitä nyt kuvia katellut.
Olikos tuossa joku öljyn/nesteen jäähdytin/lämmitin-kenno-himmeli mikä tyyppivikana saattaa vuotaa? Jotain luin vanhoista viesteistä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itsellä ei ole c vectroista kokemusta joten odotetaan viisaampia. Luultavammin kansien välissä samanlainen mitä vanhemmissa kutosissa ja vuotaa sitten vaihdelaatikon puolelta alas
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Öljynjäähdytin imusarjan ja välikannen alla on monella tosiaan vuotanut myös tässä z32se motissa. Mulla ei ennättänyt, tosin ajot loppui mun osalta johonkin 230tkm nurkille. Kannattanee vaihtaa koko jäähdytin ja käyttää oikeanlaista tiivisteliimamassaa.

Huohotinletkujen eristysoperaatiosta pari kuvaa:

https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... 0#p1589262
lapin-ukko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja lapin-ukko »

Jartsi kirjoitti: 13 Syys 2019, 00:08 Öljynjäähdytin imusarjan ja välikannen alla on monella tosiaan vuotanut myös tässä z32se motissa. Mulla ei ennättänyt, tosin ajot loppui mun osalta johonkin 230tkm nurkille. Kannattanee vaihtaa koko jäähdytin ja käyttää oikeanlaista tiivisteliimamassaa.

Huohotinletkujen eristysoperaatiosta pari kuvaa:

https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... 0#p1589262
Jees. Tämä vaikuttaa hyvinkin todennäköiseltä kun kilometrejä juurikin tuota luokkaa. Pitää tutkia. Onko miten kallis homma ja osat jos teetättää pajalla? Näkeekö tuon ilman imusarjan purkamista? Hyvät kuvat tuosta huohotin hommasta, teen varmaan itse kun ei tarvii pistää koko pattia lihoiksi.
lapin-ukko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja lapin-ukko »

Nostellaanpa tätä. Nestevuodon kanssa jäi se pajalle vienti muutaman muuttujan takia ja lueskelin ja kuulin hyviä kokemuksia Holts paikkanesteestä, niin pitihän se testata.
Pullo tuota paisariin, ohjeen mukainen 20min tyhjäkäyttö ja katso, nestevuoto loppui kokonaan.
Mitään tukkeentumia, ongelmia lämpöjen kanssa tms ei ole ilmennyt. Useamman kuukauden jo toiminut moitteetta. Joku harrastelija kertoili, että tuon merkin aineella on ihan pysyvästi saanut isommankin nestevuodon loppumaan vuosiksi. Tuota on jäykempääkin ainetta mikä laitetaan putkistoon.
Jos tuo alkaa taas tihkumaan niin pitänee korjuuttaa, mutta hyvältä väliaikais fiksaukselta tuntuu.

https://www.polarautovaruste.com/p1299- ... ne-fi.html

Huohottimen kans meinas käydä perinteiset kun sekin huolto jäi turha myöhään. Kaupunkiajossa alkoi vähän öljy haisemaan ja sieltähän sitä öljyä koneen päälle vähän ruikki. Ennätin ajaa lämpimään halliin nurkka-ajossa ja huoltoon heti kun ilmeni, niin vähällä selvisi.
Ihan tukossa ne putket. Puhdistus jarrulkiinerillä ja eristys niihin. Nyt on toiminut ihan moitteetta vaikka -20 käynyt. Ilmeisesti keulan alaosaankin vois suojaa viritellä kovimimille pakkasille? Jos jollain pikakiinnityksellä laittaisi samaa putkieristys solukumilevyä millä huohotinputket vuorattiin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Minä en itse henkilökohtaisesti koskaan suosittele paikkausaineita. Kuitenkin saa vähintään jonkin pienemmän ilmausletkun joltakin kaasuläpän kierrolta tukkoon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lapin-ukko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja lapin-ukko »

Itsellä ainakin toiminut hyvin toistaiseksi niin tämän perusteella voin suositella Tuossa kuitenkin aika monimutkainen putkisto ja ei ole mitään vikaa ilmennyt. Kilometrejä takana useampi tuhat.
Nuo nykyiset aineet vissiin nykyään kehittyneempiä ja litkumuotoiset ei niin herkästi tuki paikkoja. Ennen ilmeisesti herkemmin tukkeentui putkistot. Mitä luin niin merkeissäkin eroja.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

lapin-ukko kirjoitti: 11 Joulu 2019, 22:29Ilmeisesti keulan alaosaankin vois suojaa viritellä kovimimille pakkasille? Jos jollain pikakiinnityksellä laittaisi samaa putkieristys solukumilevyä millä huohotinputket vuorattiin.
Mulla oli nimenomaan se ylempi maskin aukko peitettynä, nippareilla sisäpuolelle ohkasesta 2-3mm mustasta muovista tehty suoja, joka esti viiman siihen imusarjalle, eikä näkynyt ulospäin. Ostin sen muovin muistaakseni etolasta reilu kymmenen vuotta sitten, muutaman euron maksoi.. Alemmassa aukossa en suojaa pitänyt kokeilun jälkeen, alkoi lämmöt nousta liikaa.
lapin-ukko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41

Re: Vectra C GTS 3.2 nestevuoto

Viesti Kirjoittaja lapin-ukko »

Jartsi kirjoitti: 14 Joulu 2019, 21:32
lapin-ukko kirjoitti: 11 Joulu 2019, 22:29Ilmeisesti keulan alaosaankin vois suojaa viritellä kovimimille pakkasille? Jos jollain pikakiinnityksellä laittaisi samaa putkieristys solukumilevyä millä huohotinputket vuorattiin.
Mulla oli nimenomaan se ylempi maskin aukko peitettynä, nippareilla sisäpuolelle ohkasesta 2-3mm mustasta muovista tehty suoja, joka esti viiman siihen imusarjalle, eikä näkynyt ulospäin. Ostin sen muovin muistaakseni etolasta reilu kymmenen vuotta sitten, muutaman euron maksoi.. Alemmassa aukossa en suojaa pitänyt kokeilun jälkeen, alkoi lämmöt nousta liikaa.

Kiitoksia vinkistä. Pitääpä laittaa samanlailla itsekin kunhan kunnon pakkaskausi alkaa.
Minulla tuo solukumieriste semmoinen harmaa rulla etralta. Ilmastoinnin putkissa käytetään ja on kuulemma ohkaisuudesta huolimatta huipputason eristys.
Tuolla eristin ne putketkin ja talon ilmastointilaitteessa putkien eristeenä käyttänyt samaa.
Vastaa Viestiin