Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

Morjes taasen. Omega b x30xe sekoilee taasen. Paripäivää ennen leimaa alkoi kuulua epämääränen kolina auton alta ja tuli huomattua että repsikan kattihan se on mikä siellä kolisee.. Noh vaihdoin katit aikasemmin tähän ja nyt meinasin että leimalle vaihdan vanhan katin repsikanpuolelle ja kattelin sitä niin sielläkin on sisuskalut hajalla.

Syy miksi se nyt sitten sitä hajottaa on se että esim moottorijarrulle päästäessä ei mitään ongelmaa mutta jos kosket kaasuun sen jälkeen niin pienellä kaasun alueella repsikanpuolen sylinteripankki oksentaa putkee soppaa oikein kunnolla. Nyt kiinni on tyhjät katit niin suoraansanottuna hävettää ajaa tollasella. Kuskinpuoli ei tätä tee, ja auto toimii muuten täysin.

Mikä tota aiheuttaa?
Vaihdettuja / tarkastettuja osia:
-perushuollot ok
-Puola, tulpat ja tulpanjohdot
-Anturidataa tutkittu lennosta opcomilla ja scoopilla. Ei mitään häröä tai muuta ongelmaa. Ei anna edes mitään vikakoodeja.
-jakopää+ajoitus ok.

Kaikkea saa ehdottaa ja voidaan kokeillakkin.
Auto siis vuosimallin 2001 omega b 3.0. Moottorille ei tehty muuta kun 4x G nokka ja 5kg vauhtipyörä.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sytytyskatkoistahan tulisi vikakoodi.

Vaihda suuttimet puolelta toiselle tai käytä ne fonjectorilla huollossa.

Jotenkin kävisi järkeen että jokin suutin vuotaa lämpimänä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja hukka »

Tai starttais ilman tulppia ja suuttimien johdot irrallaan (myös puolan johto irti) lentäskö joltain pytyltä bensaa.
Olettaen että bensa pumppu pyörii noi irroitettuna jos ei niin hyppyjohdolla toinen niistä punaisista releistä konehuoneessa
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

Koskaan en oo tollasta saannu antamaan vikakoodia sytkänkatkosista vaikka on ollu ties mitä toteutusta. Täytyy kokeilla vaihtaa suuttimet, tässäkohtaa se ei mitään maksa kun niitä on muutama setti hyllyssä.


Mitenkä näissä muuten toimii kaasuläpän asentotunnistin? Sellanen ns tyhmä malli mihin tulee +5v, maadoitus ja signaali? Mittailin senkin erikseen scoopilla mutta antoi 0.60-4.80v ja signaali siisti.

Ei siis liene sellanen ns kaksisuuntanen se anturi?
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja hukka »

Juu yleinen potenttio metri malli
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19320
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Siis käykö tuo vajailla pytyillä? Mulla X25XE:ssä syyksi paljastui jälleen sytytyspuola, kun ensin oli korjattu puolanvaihdon yhteydessä ristiin menneet 4. ja 6. tulpanjohdot.

Tech2:lla oli helppo tehdä sytytystesti, jolla kytkettiin yksi kerrallaan sylinteri pois pelistä, ja katsottiin, että vaikuttaako se käyntiin.
Mutta sulla on siis jo tuo tiedossa?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

Opcomilla napsuteltiin kipinätestiä ja kipinä ok kaikissa sylintereissä. Käyttäytyy vaan tosi kummasti kun pienellä kaasunalueella juuri esim moottorijarru-> kaasulle takasin niin röpeltää putkeen (ja sulatti ne kaks kattia repsikanpuoleöta :D )

Näitten kipinävammojen kanssahan on tullut painittua eikä vaikuta nyt sellaselta. Tosin kokeillaan nyt vielä uudestaan kaikkien sylinterien kipinä kun vaihtelee suuttimia yms. Samalla vaihtaa imusarjan tiivisteet kun niitäkin on hyllyssä.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

Tuli vaihdettua suuttimia, imusarjan tiivisteitä, ecu/maffia eikä mitään eroa. Ei kyllä maksanutkaan mitään. Mitähän sille vielä? Jakokin oli edelleen oikein ja puristukset tallessa :roll:

Voiko halkinainen pakosarja/ huono tiiviste tehdä tollasta? Putkistoon on uusittu kaikki tiivisteet pakosarjasta taakkseppäin mutta mites pakosarjan tiivisteen oireilu?

Katit tällähetkellä tyhjät, ja takapönttö läpivirtaava muttei tollasta kai kuulu saada putkesta iskemään ketunhäntää? Nyt sieltä nimittäin saa tulemaan ketunhäntiä :D

Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kyllähän hieman vuotava pakosarja voi tehdä liekkiä kun imee happea,varsinkin tyhjällä putkella.

Omassa ahdetussa vierasmoottorisessa Omegassa löystyi pakosarjan mutterit tasaiseen tahtiin ja silloin kun olivat löysällä niin liekki loimotti kuumalla putkella.

Kuva
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

Ee se perkele halua toimia. Sytkäosat vaihdettu sekä pakopuolelta tiivisteet. Putkessa räpeltää vaan. Mysteerinen helvetinkone, toimii muuten hyvin mutta tosta putkessa palamisesta olis hyvä päästä eroon.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mites puristukset?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

About 18bar kaikissa. Tuntuu vaan ettei polta/tumppaa soppaa liikaa juurikin pienellä kaasunalueella. Ei jotenkin käy järkeen ettei kuskinpuoli tätä tee ainakaan siinä mielessä että hajottaisi katteja.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja hukka »

Vaihoitko kaikki suuttimet. (Oikeanpuolen lohkon suuttimet kuskin puolella)
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega b v6 ja repsikanpuolen sylinteripankki sekoilee

Viesti Kirjoittaja @@po »

Kokeiltu ristiin ja samaten toisen moottorin suuttimilla
Edit. Egr putki saattas olla paskana mutta en tiedä vaikuttaako, vaihdetaan ja katellaan.
Edit2: oli se heikko kunnoltaan muttei vaikutusta oikein mitenkään. Kaikenkaikkiaan auto toimii paremmin kun ennen mutta edelleen pienellä kaasun hipasullakin palaa putkessa/ vaihdoissa yms paukkaa putkeen. :ruoska: katteltaan mitä se tietää..

Edit3 Tuli huomattua että vikakoodin 74 saa heitettyä joskus eli siis 74 Mass Air Flow Sensor Voltage High. Joskaan vikavaloa ei jää päälle, eikä jää kun muistiin toi. Normaalisti kolmosvaihteella isollavedolla ilmestyy.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Vastaa Viestiin