Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Otsikon auto on ruvennut kiihdyttäessä välillä heittämään tauluun jakarin kuvaa. Auto kiihtyy ja toimii kaikinpuolin normaalisti , eikä iCarsoft löydä mitään vikakoodia. Vikavalo ei enää palaa uudelleen käynnistämisen jälkeen. Autolla ajettu 142tkm. Kellään ideoita , mistä voisi olla kyse ?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyseessä on ilmeisesti siis 2.0t eli Trionic 8 softa.

Kannattaa tosiaankin lukea vikakoodi kunnon testerillä ja vaihtoehtoja ei ole kovin montaa; Tech2, OpCom (palikka + tietokone+ softa) ja lisäksi muutamat ammattitesterit (Launch, Bosch).

On todellakin arvailua missä vika piilee, mutta joka tapausessa vikakoodi pitäisi löytyä, kun kerran jakari-kuvakekin tauluun ilmestyy.
Käy luetuttamassa koodi niin palataan sitten asiaan.

Niin ... ja tuota OpCommia muuten löytyy usealta foorumilaiselta, joten tätä kautta varmaan apuja siinäkin asiasssa löytynee.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Joo , hommasin tuon lukijan , kun piti nimenomaan olla Opelille hyvä , mutta näköjään sitten ei kuitenkaan kaikkea löydä. Edellinen omistaja oli ylitäyttänyt moottoriöljyn , on 0,5-1cm ylärajan yli. En sitten tiedä , voisiko öljynpaine kiihdyttäessä nousta liikaa ja tästä pukata vikavalon , puhdasta arvailua toki. Täytyy imeä ylimääräiset pois ja katsoa muuttuuko tilanne. Auto joka tapauksesa toimi täysin normaalisti ja veto on katkotonta kiihdyttäessä , joten voinee toistaiseksi rauhassa selvitellä asiaa niin pitkälle , kuin omin neuvoin onnistuu.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei sillä öljymäärällä ole mitään merkitystä tähän. Eikä tuolla määrin muutenkaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Hyvä tietää. Valo syttyilee nyt toisinaan pitkissä ramppikiihdytykissä , mutta sammuu itsekseen sen jälkeen ajossa tai viimeistään uudelleen käynnistäessä. Mitään oireita ei edelleenkään käynnissä tms. Seuraillaan.
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Oirekuva tarkentuu. Vikavalon saa syttymään , kun kiihdyttää kaasupohjassa isolla vaihteella ja höllää äkisti kaasun. Valo syttyy hölläyshetkellä. Motonetin vikakoodin lukija näytti ahtopaineen tunnistimen vikakoodia ja siihenhän tuo oireen käyttytyminenkin sopisi. Missähän tuo moinen tunnistin sijaitsee , korjausoppaassa jostain syytä ei ole 20t konetta käsitelty ollenkaan ?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

melperri kirjoitti: 13 Loka 2019, 14:55 Oirekuva tarkentuu. Vikavalon saa syttymään , kun kiihdyttää kaasupohjassa isolla vaihteella ja höllää äkisti kaasun. Valo syttyy hölläyshetkellä. Motonetin vikakoodin lukija näytti ahtopaineen tunnistimen vikakoodia ja siihenhän tuo oireen käyttytyminenkin sopisi. Missähän tuo moinen tunnistin sijaitsee , korjausoppaassa jostain syytä ei ole 20t konetta käsitelty ollenkaan ?
Tuskinpa missään tunnistimessa itsessään on vikaa vaan se tunnistin vain kertoo, että ahtopaineessa vikaa. Eli tunnistin toimii niinkuin pitääkin, mutta se on ainoa joka tuon vian tunnistaa. Syy on muualla.

Vika on kuvauksen mukaan siinä, että täyskiihdytyksden jälkeen ahdot eivät laske riittävän nopeasti kaasua höllätessä. Kun kaasuläppä menee kiinni ja ahdot vain toimii tulee nk. yliahto eli painesysäys. Tämä estetään kahdella eri toiminnolla: turboon integroidulla by-pass kalvolla ja toisaalta myös turbon pakopesän hukkaportti avaamalla. Nyt ilmeisesti jompi kumpi ei toimi.

Syy noihin on yleensä joko magneettiventtiileissä tai by-venttiilipesässä. Tässä tapauksessa todennäköisin on magneettiventtiili. Molemmille on oma ja ne eivät ole samanlaisia vaikka päällepäin niin näyttää. Toinen on imusarjan päällä ja toinen turbon yläpuolella.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Kiitos vastauksesta , nuo molemmat osat pannaan vaihtoon. Oire todellakin käyttäytyy juuri kuten kuvasit , eli vikavalon syttymisen voi välttää , jos päästää kaasun loivasti ylös kiihdytyksen jälkeen. Jos kesken kiihdytyksen heittää isompaa pykälää sisään , valo syttyy heti , kun tietysti kaasun nostaa vaihdossa äkkiä ylös.
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Mistä h:tistä ton hukkaportin venttiilin saisi tilattua ? Bypass venttiili löytyi helposti , täytyy vaihtaa se nyt aluksi. Sen jumiin kai tuo oireen käyttäytyminen parhaiten sopisi.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja pepper »

Et saa tilattua hukkaportin venttiiliä koska siinä on bypass, ei hukkaporttia.
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Häh , ei hukkaporttia ?? Turbo on kai kuitenkin kiinteäsiipinen. Millä sitä ahtamista sitten rajoitetaan ? Olen ymmärtänyt , että on erikseen hukkaporttia ohjaava magnettiventiilli ja bypassia ohjaava venttiili , kts ed kommnenit.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri niin, että magneettiventtiilit ovat eri hukkaportille ja by-passille. Toisin sanoen ne venttiilit, joilla säädetään sähköisesti varsinaiset toiminnot. Nyt ei ole kyse varsinaisista turboon integroiduista imu/ahtopuolen by-pass kalvosta tai pakopuolen hukkaportin vaihtamisesta.

Kannattaa etsiä magneettiventtiileitä Maptunilta ja NeoBrossilta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tästä löytyy molemmat;
https://www.neobrothers.co.uk/turbochar ... 1522-c.asp

-boost pressure, ahtopaineen säätö magneettiventtiili turbon yläpuolella
-charge air by-pass, imusarjan päällä
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
melperri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja melperri »

Loistavaa , kiitos ! Onko tossa sähköliittimessä jokkin lukitus tai salpa , vai lähteekö vaan vetämällä ?
Avatar
peksinen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 262
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 23:52

Re: Vectra C GTS 2006 20t jakoavaimen kuva

Viesti Kirjoittaja peksinen »

https://shop.speedparts.se/en/prod/saab/9-3-03/

Tuolta saa kanssa osaa suht edukkaasti
Vectra C 2.0T GTS - 06
Meriva 1.8 - 04
Ostakaa Astra G 1.6i -99
Tulleita ja Olleita Corsa B 1.4i -94, Omega B 2.0i 16V -95
Vastaa Viestiin