Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Rekord2.0E
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2019, 22:15

Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Rekord2.0E »

Minulla on muutama Opel Rekord 2.0 vm. 81 ja 82. Olen alkanut käyttämään öljyn sekaan lisättynä puhdasta PUUTERVAA, jossa ei saa olla pellavaöljyä tms. Kun Rekordillani (22v.) oli ajettuna n. 400 000 km, alkioivat lievät väljyysäänet kuulumaan. Tuumasin, että laitanpa puutervaa vaihteistoon pipetillä hiukan. Johan hiljeni kopan äänet ja vaihteisto pelasi hyvin. Koska se toimi, niin laitoinpa puutervaa peräänkin, ja niin sekin hiljeni. Koska ongelmia ei tullut, niin seuraavana kesänä moottorin öljynvaihdon yhteydessä sinnekin puutervaa 1 dl. Mitä se vaikutti. Moottorin äänet hiljentyivät ja puristuspaineet paranivat alkuperäiselle tasolle. Öljyvuodot loppuivat ja kone toimi loistavasti. Nyt kun olen ajanut (38v.) lähes 790 000 km, niin kerran olen vaihteiston neuloja vaihtanut. Nyt vaihdoin koko lootan. Nyt myös perä oli jo niin väljä, meni rikki, että vaihdoin tasauspyörästön ja vetorattaan. Pyöränlaakerit kunnossa edelleen. Moottori on edelleenkin sama ja se toimii mukavasti. Öljynsuodattimen vaihdan joka kevät ja lisään puutervaa tarvittaessa hiukan joukkoon. Liukuohjaimet, kiristin ja venttiilinohjaimet edelleen kunnossa. Autoa on nyt kunnostettu, mutta tekniikka toimii edelleen.
jukkis
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Paljonko olet ajanut samalla moottorilla?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

40-luvun pulavuosia öljyä jatkettiin tervalla. Lopputuloksena on moottorivairioita yms. Terva erkaantuu öljystä ja puurouttaa moottorin voitelukanavat. Tottahan se hetkeksi hiljenee kun paksu limapuuro täyttää välykset.

Enntiiä mikä trolli tää kirjoittaja on.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja astra93 »

...
Rekord2.0E
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2019, 22:15

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Rekord2.0E »

sorsalle ja muillekin. Etkö lukenut loppuun asti. Sama moottori aina. Ensin noin 400 000 km, jolloin vaihdoin varmuudeksi männänrenkaat ja vain kiertokangen laakerit. Siitä taas ajoon ja 390 000km lisää. Edelleen sama moottori ja toimii hyvin.
Kun olen käytettyjä öljyjä tutkaillut, ei tervan paakkuuntumista ole esiintynyt. Aina on ollut liuenneena. Käytän vain puhdasta puutervaa, jossa ei ole pellavaa seassa. Samaa systeemiä olen käyttänyt jo kolmessa Rekordissani ja ongelmia ei ole tullut kuin kerran, jolloin tervassa oli pellavaöljyä. Silloin ''pesin moottorin sisäkalut'' lamppuöljyä 2 litraa koneeseen ja kone käyntiin lämpimäksi. Vaihdoin suodattimen ja laitoin uudet öljyt + puhtaan puutervan. Jos ette usko, niin tulkaa koeajolle. jukkis.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ulkona muuten sataa lunta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja astra93 »

.
Rekord2.0E
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2019, 22:15

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Rekord2.0E »

Juho ja astra. Kummankaan edelliset kommenttinne eivät tunnu käsittelevän enää otsikon aihetta. Lieneekö tarkoituksenne luisuttaa asian sisältö höpöjen joukkoon. Vaikka olenkin uusjäsen, sitä suuremmalla syyllä olisi ottaa jälkikommentit vakavasti. :bonk:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eiköhän tämä pula-ajan homma oo menny jo höpö puolelli ihan ittestään.

Terva on helvetin hyvää värkkiä. Meillä sitä tehdään itse tervahaudassakin ja sitä käytetään paljon. Se on ihmeainetta moneen paikkaan mutta EI moottoriin/voimansiirtoon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Rekord2.0E
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2019, 22:15

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Rekord2.0E »

Minähän olen käyttänyt tervaa lisäaineena ainakin 10 vuotta ilman ongelmia ja moottorin, sekä rattaiston käyttökestävyys on ollut huippuluokkaa. Jos sinulla ei ole kokemusta, ethän silloin voi tietää. Tosin autoni ovat sitä vanhempaa autokantaa, jossa öljykanavat ovat reilut, joten niissä kulkee voiteluaineet hyvin. En kehoita ketään laittamaan tervaa nykykoneeseen, varsinkaan näihin uudempiin mööpeleihin. Tervaahan ei tule verrata mitenkään siirappiin ja pula-aikaan tätä ei ole tarvetta liittää.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla on paljon 60/70luvun opeleita ja niihin käytän laadukasta mineraaliöljyä. Tervaa en ikinä laittaisi öljyn sekaan.

Entinen kuorma-autoilija isäni muistaa hyvin pula-ajan autoilun jolloin tervaa kaadeltiin öljyihin. Venttiilit jumittui, laakerit pikeentyi jne. Moottorien kesto romahti.


Sullakin on vain psykologinen lopputulos. 80-rekirdin tekniikka on erittäin kestävä nykyaikaisilla öljyillä ja hyvllä huollolla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Taitaa olla aloittajalla enemmänkin tuuria, ettei mitään ole välittömästi hajonnut.

Mistähän saanut päähänsä kaataa tervaa öljyn sekaan? :o
Rekord2.0E
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2019, 22:15

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Rekord2.0E »

Muutamat öljytestit tervan kanssa ja sen yhteisvaikutuksesta saivat kiinnostukseni heräämään jo kauan sitten. Öljy ja tervahan liukenevat hyvin toisiinsa lämpimänä, mutta suhde pitää olla sopiva. Sakkaantumista ei ole tullut, kunhan muistaa käyttää puhdasta tervaa. Useassa moottorissa tekemäni kokeilut ovat kaikki osoittautuneet positiiviseksi. Ei tähän ole tarvittu psykologiaa, eikä poppakonsteja. Aina kun olen alkanut uuteen kokeilukäyttöön, niin muutaman ajokerran jälkeen koneen tai lootan äänet ovat selvästi hiljentyneet. Puristuspaineet kohonneet ja venttiiliohjaimet tiivistyneet. Koska yleensä olen alkanut kokeiluihin jo paljon ajetuilla moottoreilla, niin nehän ovat olleet jo siinä vaiheessa kohtalaisesti kuluneet ja ohivuotojakin ollut. Jotain selittämätöntä se kuitenkin tekee, koska ajokilometrejä on tullut lähes tuplasti lisää. Enemminkin sanoisin, että minulla on ollut pelkästään positiivista TUURIA.
Vaihdelaatikkoasiaa: Aikoinaan kun lyijyllinen öljy lopetettiin, niin minäkin vaihdoin laatikkoöljyt uusiin vaihteistoöljyihin. Siitä seurasi heti ongelmia.
Satunnaisesti ajon aikana lootasta kuului melkoinen rahina ja se kuumeni melkoisesti. Mikä sen teki?, liian liukas öljy. Avasin lootan ja totesin, että sivuakselin neulat eivät olleet kunnolla pyörineet. Uusi öljy oli niin liukas, että vain ratasakseli lähti pyörimään ja neulat eivät ehtineet aina mukaan. Vaihdoin uudet neulat. Sitten uusi terva/öljyliuos lootaan. Tämän jälkeen loota ei enää koskaan ulissut, eikä kuumentunut. Täten olen ajanut niillä todella paljon.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15809
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Rekordib laatikossa ei oo koskaan ollutkaan lyijyllistä öljyä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Rekord2.0E
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2019, 22:15

Re: Perän, vaihteiston ja moottorin öljyt

Viesti Kirjoittaja Rekord2.0E »

Pientä päivitystä pitkästä aikaa. Sama moottori edelleen ja kulkee mukavasti. 800 000km on tullut täyteen, eikä mitään ongelmia. Moottorissa edelleen tervansekainen öljy ja käyntiäänet ovat edelleen hiljaiset. Puristuspaineet korkeat ja erittäin alhaiset päästöarvot. Tuurini siis jatkuu edelleen ehkä 10 vuotta.
Vastaa Viestiin