Astra H 1.6 -10 vika 0011

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kauha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2017, 09:32

Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja kauha »

Kyseisessä katiskassa ilmaantui vikavalo, poljintesti näytti koodia 0011, viittaa siis imupuolen vvt-solenoidiin.
Irroitin kysyisen osan ja totesin, että rikki on, koska magneetti ei liiku vaikka sähköä akusta antaa, (pakopuolella oleva toimii samalla testillä).
Ei kuitenkaan näyttänyt kamalan törkyiseltä. Tilasin uuden, laitoin paikoilleen ja vaihdoin öljyt.
Vielä saan saman koodin moottorivikavalon kera
jos ajan koneen lämpimäksi, sammutan auton 5-10 minuutiksi ja käynnistän.
Ei tule ikinä kylmänä, eikä vaikka ajais 200km kylmästä lämpimäks, vain jos lämpimäksi ajentun moottorin sammuttaa muutamaksi minuutiksi ja käynnistää, niin vikavalo syttyy ja sama koodi. Kun kone jäähtynyt aamuksi valo ei syty.
Olen tuommosella yleismittarilla sitä koodia poistanut, kun olen testaillut.

Eli tässä kattilan oireet, osaisiko joku ooppel-keisari antaa hyviä neuvoja, että miten ongelman saisi ratkaistua.?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja Robertx »

viewtopic.php?f=4&t=268560

Jos solenoidiventtiili toimii oikein ja sihdit ovat puhtaat tai poistettu , sekä öljyn virtaus on ok , niin johtunee kuluneesta nokkapyörien säätömekanismista. Voi tietty kokeilla jotain toista öljyä. Samoin kannattaa tarkistaa , että jako on kohdillaan. Tuo vikakoodi tulee , jos jako on hampaalla pielessä.
Useampi foorumilainen on vaihtanut nokkapyörien säätömekanismin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kauha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2017, 09:32

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja kauha »

En tuosta saatomekanismista tieda mitaan. Voitko siita kertoa enemman.? En ole sihteja ottanut solenoideista, kun ovat puhtaan nakoiset. Onko tuo hampaalla pielessa tarkistus paha tehda itse vai vienko korjaamolle?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa aiemmassa vastauksessani on linkki topicciin , jossa linkki kuvallisiin selostuksiin toiminnasta. Valitettavasti ovat venäjäksi , mutta kuvista voi ymmärtää toimintaperiaatteen.
Solenoidiventtiili ohjaa öljyn tietylle puolelle kammion siipeä ja öljynpaine aiheuttaa siiven kääntymisen ja samalla nokka-akselin asennon muuttumisen.
Ei ole paha tehdä, mutta ei ole varmaan ensimmäisenä mahdollisena vian aiheuttajana.

Vielä yksi mahdollinen syy lisää. Solenoidiventtiilin vaihdon jälkeen opitut arvot pitää mahdollisesti resetoida. Eli ecun osan resetointi. Ohjeen mukaan niin , mutta 100% varma en ole , onko välttämätöntä.

Field Remedy: 2511
Subject: Engine A/Z/16/18XER - Rattling noise sometimes P0011 or P0014 stored, SVS on
Models: Engines: Option:
Astra-H 2008...2009,Zafira-B 2008...2009,Insignia 2009,Vectra-C 2008,Signum 2008 Z16XER| Z18XER,Z16XER| Z18XER,A16XER| A18XER,Z18XER,Z18XER
Complaint: Rattling noise from cylinderhead/camshaft area, sometimes SVS illuminated and P0011 or P0014 stored in ECU.
Cause: The filter element of the solenoid of the variable camshaft position breaks and blocks the oil channel.
Production: Modified solenoids with improved filter elements will be introduced soon.
Remedy:

Note:
For Insignia with engine A18XER please also refer to TSB 2487.

In case of customer complaint with:

- TC P0011 -->
remove the solenoid of the variable camshaft position
intake side
- TC P0014 -->
remove the solenoid of the variable camshaft position
exhaust side

Check both filter elements with a blunt tool see picture I, arrows.
Object Number: 10686048 Size: DEFAULT

At a solenoid with a broken filter element the filter element has to
be removed only. The filter element is not required after the run-in
period.

Note:
After repair the adaption values (selection ECU programming F5)
have to be reset.


FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 13 - No/Poor Function,14 - Noises or Vibrations
Trouble Code: P0011,P0014
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kauha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2017, 09:32

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja kauha »

Kiitoksia vinkeistä. Täytynee varmaan ensin etsiä joku korjaamo joka osaa tuon ecun resetoida ja jos ei sillä tokene, niin sitten tuohon nokkapyörien vaihto hommaan..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Asiaa voi kysyä myös merkkiliikkeestä... siis tarviiko resetoida ja kysyä sieltä hinta. Siellä oletettavasti ainakin osataan resetoida opitut arvot. Jotkut arvot resetoituvat käyttämällä akunkenkää 20 minuuttia irti , mutta nokkapyörien säädön osalta en tiedä , vaikuttaako.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kauha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2017, 09:32

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja kauha »

Palaan raportoimaan, että ongelma on ratkaistu. Vikana oli jako pienen pykälän pielessä. Samalla tuli nuo nokkapyörät vaihdettua. Edellisen omistajan teettämän "moottorin vaihdon" jäljiltä tuo oli, niinkuin litra liikaa öljyä koneessa, joka ihmetytti, kun niitä vaihtelin. On varmaankin pielessä olevan jaon sivuääniä yritetty lisä öljyllä korjata.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kauha kirjoitti: 28 Maalis 2020, 07:03 Palaan raportoimaan, että ongelma on ratkaistu. Vikana oli jako pienen pykälän pielessä. Samalla tuli nuo nokkapyörät vaihdettua. Edellisen omistajan teettämän "moottorin vaihdon" jäljiltä tuo oli, niinkuin litra liikaa öljyä koneessa, joka ihmetytti, kun niitä vaihtelin. On varmaankin pielessä olevan jaon sivuääniä yritetty lisä öljyllä korjata.
Hyvä, että vika selvisi. Syy kuitenkin yllättävä... jotenkin voisi ajatella , että edellinen omistaja olisi tarkistuttanut jaon. Liian suuri öljymäärä ei myöskään ole hyvä asia... hyvä, että sekin selvisi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kauha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2017, 09:32

Re: Astra H 1.6 -10 vika 0011

Viesti Kirjoittaja kauha »

Ostin auton kyseisen vian kera,, silloin en tiennyt muuta kuin vikakoodin. Myyntipuhe oli juuri vaihdettu vähän ajettu moottori, koeajolla pompannut vikavalo oli kauppiaalle "yllätys".

Ennen kuin irrotin jakohihnaa, oli nokkapyörien jakomerkit laitettu ihan kohdakkain, jolloin imupuolen nokka-akseli oli sen verran kallellaan, ettei lukkotyökalukaan sopinut paikalleen. Passasin sen lopulta sita lukkorautaa apuna käyttäen suoraan, jolloin jakomerkit näytti samalta kuin tuolla linkkisi takaa löytymässä videossa neuvotaan, eli se toinen hieman ylempänä.

Tämän jälkeen ei vikaa ole tullut, käyntiääni muuttui kissan kehräämiseksi, bensaa menee litra vähemmän/satku, ja kulkee muutenkin paremmin.. eikä tosiaan mitään ecu-resetointeja ole tarvinnut tehdä..
Vastaa Viestiin