Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Ne jää sinne hylsyn sisään
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Siittä huolimatta saa olla varovainen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Sain venttiilit irroitettua, ykköspytyn pakoventtiilien lautasten ulkoreunassa pientä rosoa tuntuu sormeen, muttei varmaan suuri ongelma. Tulpanavain toimi hyvin irroitukseen, ei kadonnut yhtään lukitus osaa.
Otin männät ylös sylintereistä kiertokankineen. Nelosmännän tappi on holvaantunut/sulattanut tapin reikää monta milliä männän lakea kohden.
Kuinka saan männän irti kiertokangesta?
Ei ole prässiä. Se männän tappi tuntuu olevan tiukassa, enkä näe siinä mitään sokkia lukittamassa.
Jos saan irti, onko teoreettista mahdollisuutta saada uusi mäntä paikoilleen kiertokankeen kotikonstein vaurioittamatta osia?
Olisin halunnut nähdä sen kiertokangen olevan ehjä ennen uuden männän tilausta. Tai jos jostain löytäis yhden sopivan käytetyn mäntä+kiertokanki setin.
Otin männät ylös sylintereistä kiertokankineen. Nelosmännän tappi on holvaantunut/sulattanut tapin reikää monta milliä männän lakea kohden.
Kuinka saan männän irti kiertokangesta?
Ei ole prässiä. Se männän tappi tuntuu olevan tiukassa, enkä näe siinä mitään sokkia lukittamassa.
Jos saan irti, onko teoreettista mahdollisuutta saada uusi mäntä paikoilleen kiertokankeen kotikonstein vaurioittamatta osia?
Olisin halunnut nähdä sen kiertokangen olevan ehjä ennen uuden männän tilausta. Tai jos jostain löytäis yhden sopivan käytetyn mäntä+kiertokanki setin.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Taitaa olla puristusliitos kiertokankeen.
Suosittelen koneistamoa männän vaihtoon.
Minulla on 79mm mäntiä ja kankia x16xel koneessa kiinni
Suosittelen koneistamoa männän vaihtoon.
Minulla on 79mm mäntiä ja kankia x16xel koneessa kiinni
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
ota mäntä ja kiertokanki keittiöön ja kuumenna mäntää keittolevyllä niin männäntappi irtoaa kun painaa jollain tapilla tai kuumenna kuumailmapuhaltimella jos sellainen
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Kannattaa kyllä myös pohtia mikä mäntään on reiän tehnyt, jotta remontista on joku hyötykin eikä uusi sula samalla lailla. Suutinviaksi nuo on minulle väitetty ja molempiin mitä itse olen tehnyt olen suuttimen varmuuden vuoksi uusinut ja ainakaan sen jälkeen ei uudelleen sulanut.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Juuri näin. Korjataan myös se aiheuttaja eikä pelkkä seuraus.Uhtua kirjoitti: ↑15 Joulu 2019, 20:13 Kannattaa kyllä myös pohtia mikä mäntään on reiän tehnyt, jotta remontista on joku hyötykin eikä uusi sula samalla lailla. Suutinviaksi nuo on minulle väitetty ja molempiin mitä itse olen tehnyt olen suuttimen varmuuden vuoksi uusinut ja ainakaan sen jälkeen ei uudelleen sulanut.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Ei lähtenyt mäntä kangesta kuumailmapuhaltimella lämmittämällä... en paljoa voimaa käyttänyt tapin koputteluun. Pitänee viedä se johonkin koneistamolle irroitukseen sitten kun uusi mäntä saapuu, varmaan uuden männän tapin sisään laitto nuijimalla ei ole kuitenkaan hyvästä.
Tilasin tänään osat mukaanlukien uuden suuttimen. Ei taida osat enää jouluksi ehtiä... toivottavasti joku koneistamo löytyy sitten tuohon männäntappi hommaan... eikä kaikki pidä pitkiä joululomia.
Tilasin tänään osat mukaanlukien uuden suuttimen. Ei taida osat enää jouluksi ehtiä... toivottavasti joku koneistamo löytyy sitten tuohon männäntappi hommaan... eikä kaikki pidä pitkiä joululomia.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Eiköhän Tampereella ole enemmän kuin yksi moottorikoneistamo?pat kirjoitti: ↑16 Joulu 2019, 22:58 Ei lähtenyt mäntä kangesta kuumailmapuhaltimella lämmittämällä... en paljoa voimaa käyttänyt tapin koputteluun. Pitänee viedä se johonkin koneistamolle irroitukseen sitten kun uusi mäntä saapuu, varmaan uuden männän tapin sisään laitto nuijimalla ei ole kuitenkaan hyvästä.
Tilasin tänään osat mukaanlukien uuden suuttimen. Ei taida osat enää jouluksi ehtiä... toivottavasti joku koneistamo löytyy sitten tuohon männäntappi hommaan... eikä kaikki pidä pitkiä joululomia.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Aika pirun monta.Timonen kirjoitti: ↑17 Joulu 2019, 13:42Eiköhän Tampereella ole enemmän kuin yksi moottorikoneistamo?pat kirjoitti: ↑16 Joulu 2019, 22:58 Ei lähtenyt mäntä kangesta kuumailmapuhaltimella lämmittämällä... en paljoa voimaa käyttänyt tapin koputteluun. Pitänee viedä se johonkin koneistamolle irroitukseen sitten kun uusi mäntä saapuu, varmaan uuden männän tapin sisään laitto nuijimalla ei ole kuitenkaan hyvästä.
Tilasin tänään osat mukaanlukien uuden suuttimen. Ei taida osat enää jouluksi ehtiä... toivottavasti joku koneistamo löytyy sitten tuohon männäntappi hommaan... eikä kaikki pidä pitkiä joululomia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Remontti on edistynyt, paljon on ensikertalaisen moottorin purkajan tarvinnut tunteja/päiviä tuohon käyttää(mielenkiintoista kylläkin).
Nyt on männät, kansi ja nokat paikoillaan. Ventiileiden jousien+lukkojen laitto oli tuskallisen vaikeaa... ostin Biltemasta jousipuristimen, jossa oli liian lyhyt se hahlo nokka... lopulta hitsasin siihen nokkaan lisää pituutta ja sain ährättyä jouset paikoilleen.
Tänään laitoin jakopään puolen takaisin, jakohihna oli todella tiukka laittaa takaisin, sain sen kyllä lopulta... aloin vain epäillä laitoinko jakohihnan kiristimen jotenkin väärin, kun hihna oli niin tiukka. Kiristimen jousen pää on siellä kapeassa kolossa, kuusiokoloavaimella käänsin myötäpäivään ääriasentoon, taiteilin tiukan jakohihnan(vanha hihna) paikoilleen. Kun vapautan hihnankiristimen kuusiokoloavaimella, se ei juurikaan kiristä hihnaa enempää, eli hihnankiristin on äärilaidassa, eikä sillä ole varaa löystyttää hihnaa.
Voiko se hihna olla nyt liian kireällä, kenties hihnankiristin väärin asennettu?
Huomenna loput osat paikoilleen, nesteet & öljyt koneeseen ja koekäynnistys.
Nyt on männät, kansi ja nokat paikoillaan. Ventiileiden jousien+lukkojen laitto oli tuskallisen vaikeaa... ostin Biltemasta jousipuristimen, jossa oli liian lyhyt se hahlo nokka... lopulta hitsasin siihen nokkaan lisää pituutta ja sain ährättyä jouset paikoilleen.
Tänään laitoin jakopään puolen takaisin, jakohihna oli todella tiukka laittaa takaisin, sain sen kyllä lopulta... aloin vain epäillä laitoinko jakohihnan kiristimen jotenkin väärin, kun hihna oli niin tiukka. Kiristimen jousen pää on siellä kapeassa kolossa, kuusiokoloavaimella käänsin myötäpäivään ääriasentoon, taiteilin tiukan jakohihnan(vanha hihna) paikoilleen. Kun vapautan hihnankiristimen kuusiokoloavaimella, se ei juurikaan kiristä hihnaa enempää, eli hihnankiristin on äärilaidassa, eikä sillä ole varaa löystyttää hihnaa.
Voiko se hihna olla nyt liian kireällä, kenties hihnankiristin väärin asennettu?
Huomenna loput osat paikoilleen, nesteet & öljyt koneeseen ja koekäynnistys.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Oliko jakopää vasta uusittu kun käytät vanhoja osia?
Katso ohjeet tuohon jakopäähän jostain. Uudessa paketissa on ainakin mukana
Katso ohjeet tuohon jakopäähän jostain. Uudessa paketissa on ainakin mukana
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Olis tietysti ollut järkevää laittaa jakopää kasaan uusilla osilla... rahan riittävyys ainut syy jättää niiden osien uusinta myöhemmäksi (tyhmä riski ymmärtäen).
Auto on ollut nyt kolmena päivänä liikenteessä, reilut 200 km ajettu remontin jälkeen. Kaikki toimii kuten kuuluukin, kone tuntuu pirteältä näin sisäänajo vaiheessa. Toivottavasti kestää nyt tovin kunnossa. Kiitokset kaikille auttavien vihjeiden antajille!
Auto on ollut nyt kolmena päivänä liikenteessä, reilut 200 km ajettu remontin jälkeen. Kaikki toimii kuten kuuluukin, kone tuntuu pirteältä näin sisäänajo vaiheessa. Toivottavasti kestää nyt tovin kunnossa. Kiitokset kaikille auttavien vihjeiden antajille!
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Joissakin vanhempien mottien kiristimissä oli jopa erikseen merkattu paikat vanhalle ja uudelle hihnalla, mihin kohtaan se pitää kiristää. Vanhan hihnan laitto uuden kireydelle voi tietää nopeaa tuhoa. Se jos joku harmittaisi kun just on kansi tehty.
Perhepiirissä kokemusta, vaikkei ollutkaan Ooppeli, vaan sitikan 1.9 TD. Jakopää oli hiljakkoin tehty asiallisilla uusilla, osilla, kun SKF:n kiristin petti. Kun alkuperäisessä kiristimessä akseli oli viety tukilevyn läpi ja hitsattu molemmin puolin, SKF:n kiristimessä oli hitsattu suoraan levyn päälle. No tämän jälkeen tehtiin kansiremppa. Alle 500 kilsaa, ja paikalleen laitettu vanha moniurahihna porsi. Ja hyvällä tuurilla sattui imaisemaan jostakin jakopään kotelon saumasta jonkun hihnan repaleen jakohihnan alle. Ja taas oltiin lähtöpisteessä. Siinä kohtaa vaan vitutti jo niin paljon että uus motti nokalle.
Mitä opimme? Älä laita ainuttakaan vanhaa osaa takaisin. Jos jakopää on hiljakkoin tehty, se mitä jää koneeseen kiinni, sen voit jättää. Mutta kaiken minkä irroitat, pistä uutta tilalle.
Perhepiirissä kokemusta, vaikkei ollutkaan Ooppeli, vaan sitikan 1.9 TD. Jakopää oli hiljakkoin tehty asiallisilla uusilla, osilla, kun SKF:n kiristin petti. Kun alkuperäisessä kiristimessä akseli oli viety tukilevyn läpi ja hitsattu molemmin puolin, SKF:n kiristimessä oli hitsattu suoraan levyn päälle. No tämän jälkeen tehtiin kansiremppa. Alle 500 kilsaa, ja paikalleen laitettu vanha moniurahihna porsi. Ja hyvällä tuurilla sattui imaisemaan jostakin jakopään kotelon saumasta jonkun hihnan repaleen jakohihnan alle. Ja taas oltiin lähtöpisteessä. Siinä kohtaa vaan vitutti jo niin paljon että uus motti nokalle.
Mitä opimme? Älä laita ainuttakaan vanhaa osaa takaisin. Jos jakopää on hiljakkoin tehty, se mitä jää koneeseen kiinni, sen voit jättää. Mutta kaiken minkä irroitat, pistä uutta tilalle.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Lainataas tätä topiccia jos joku osaisi antaa vinkkiä oman kotteron männän kohtalolle. Eli oireet samanlaiset kuin aloittajalla, samalla koneella. Suoraan ajosta rupesi käymään kolmella. Kansi siis irti ja tälläinen mäntä löytyi. Mikähän on mahtanut tälläisen aiheuttaa niin ei tulisi turhaan roplattua kuntoon ja kohta uusi mäntä samassa jamassa.