Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
hanseca
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2019, 16:48

Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja hanseca »

Corsa-B, v. 2001, 970 cm3, 40 kW, bensiini, ajettu 135.000 km
(ollut minulla 5.2017 lähtien, kun oli 100 tkm mittarissa)

Yhden päivän aikana moottorista oli puhti pois eikä käynnistynyt enää. Polttoainetta, ilmaa ja sähköä tuli normaalisti.
Verstaalla mekaanikko (ei merkkihuolto) tarkisti ja sanoi, että kaikissa kolmessa sylinterissä, varsinkin yhdessä niistä, sylinterin puristukset ei enää nouse riittävästi.
Mulla ei ole osaamista eikä välineitä itse korjata, mutta pitää päättää mitä tehdä.

Arvailuja? vinkkejä syistä?: jakohihnan vaihto? (en tiedä onko aikaisemmin / milloin vaihdettu), venttiilit? kannen tiiviste? muuta?

Ei kehtais luopua kiesistä, kun on muuten ihan riittävän hyvä menopeliksi.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Miten puhdittomuus ilmeni? Tai missä tilanteessa?

Tuossahan on jakoketju joka pitäisi olla huoltovapaa mutta ri ole.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
hanseca
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2019, 16:48

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja hanseca »

Corsan puhdittomuus ilmeni niin, että 20 km:n asiointireissussa menomatkalla tasaisella kaasulla veto hyytyi ajoittain. Sama tapahtui paluumatkalla. Selvittiin kodin parkkipaikalle. Sen jälkeen ei käynnistynytkään, vaikka starttimoottori pyöritti normaalisti.

Jakoketjussa ei kai pitäisi tällä km-määrällä vielä olla ongelmaa, kun ei sieltä mitään poikkeavaa ääntäkään kuulunut.

Tavallisella ymmärtämisellä päättelen, että sylinterin paineet pääsee pois vain seuraavista paikoista:
- jonkun/ joidenkin venttiilien kautta
- moottorikannen tiivisteen kautta
- männän renkaiden ohi

Onko se näin? ja mistä osaajien kokemuksen mukaan kannattaa aloittaa selvittäminen?

vai onko edessä “moottori pura ja kokoa” ?
kaihakki1000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja kaihakki1000 »

Minkälaisia puristuslukemia mitattiin?
hanseca
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2019, 16:48

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja hanseca »

Sorry, ei ole nyt lukemia käsillä. Mun täytyy kysyä huomenna verstaalta.
Derpmaster6000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja Derpmaster6000 »

Kampiakselin asentotunnistin?, voi aiheuttaa satunnaista hyytymistä ja pätkimistä ja taas hetken toimia, eikä lähde välttämättä ollenkaan käymään, ja starttaa toisinaan normaalisti.
Vaikea uskoa tuolla kuvauksella jaon hypänneen.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
hanseca
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2019, 16:48

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja hanseca »

Kiitos Derpmasterille tuosta vinkistä. Tsekkaanpa mekaanikon kanssa kampiakselin asentotunnistimen.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jos kipinä on kateissa, niin silloin ekana se kampiakselin asentotunnistin. Tuota konetta en tunne, mutta joissakin Ooppelin koneissa myös bensapumpun käynnistyminen vaatii tiedon kampuran anturilta. Siinä kaksi asiaa joita voi ihan itse tutkia.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja astra93 »

Tämä on takuulla ensimmäinen kerta, kun kampiakselin tunnistin vaikuttaa millään tavalla puristuspaineisiin.
Derpmaster6000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja Derpmaster6000 »

No eikai...
Vähän skeptisesti suhtaudun liikkeiden"puristukset ei nouse riittävästi" kuvaukseen. Mitä ne luvut oikeasti mahtaa olla.
Tuohon "veto hyytyi ajoittain" kuvaukseen yhdistin kampiakselin tunnistimen.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pari tommosta moottoria tiedän jotka on ollu niin öljykarstassa että männänrenkaat on ollu ihan jumissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
ooppelifani
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 525
Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
Paikkakunta: Loppi

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja ooppelifani »

Ajokertomuksen vikakuvaus on tuttu silloin kun meidän B Corsa 1.2 sammuili kampiakselin asentotunistin vian vuoksi. Tuo moottori muuten sama , mutta 1.2 on 4 sylinterinen.
Moottori sammuili kesken ajon kunnes sitä ei einään saanut käyntiin. Alkuun käynnistyi useiden minuuttien odottelun ja pitkän sahaamisen jälkeen.
Vika korjaantui kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla.
Tämä siis jos mekaanikkosi vetäisi hatusta mittaamatta ne puristuspaineet. Pitäisin outona 135 000 km ajetulta moottorilta ilman kunnon edeltävää traumaa. Kuten esimerkiksi ilman jäähdytin nesteitä ajaminen tai kova öljynkulutus.
Elämä On Juhla.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

ooppelifani kirjoitti: 27 Joulu 2019, 15:19 Pitäisin outona 135 000 km ajetulta moottorilta ilman kunnon edeltävää traumaa. Kuten esimerkiksi ilman jäähdytin nesteitä ajaminen tai kova öljynkulutus.
Olet aivan oikeassa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Derpmaster6000 kirjoitti: 27 Joulu 2019, 13:32 No eikai...
Vähän skeptisesti suhtaudun liikkeiden"puristukset ei nouse riittävästi" kuvaukseen. Mitä ne luvut oikeasti mahtaa olla.
Tuohon "veto hyytyi ajoittain" kuvaukseen yhdistin kampiakselin tunnistimen.
Juurikin näin. Vähintään skeptisesti, kun lukemiakaan ei ole kerrottu asiakkaalle. Mitä autosta on tutkittu, ja onko edes tutkittu kunnolla? Nuo perusedellytyset käynnistymiselle voi kuitenkin tutkia ihan itse. Ja toisaalta outoja ovat nuo ensioireetkin, jos ne puristukset hetkittäin katoaa ja sitten taas löytyy. Kuulostaa kuitenkin joltakin ihan muulta.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
hanseca
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2019, 16:48

Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?

Viesti Kirjoittaja hanseca »

Corsa B, v. 2001, 970 cm3, bensiini, 3-syl., 135.00 km -
vähintäänkin moottori avattava ja venttiilit uusittava.

Onko kiinnostunutta nikkaria/ostajaa? Auto ajokuntoon vai varaosiksi?
Mukana kolme sarjaa renkaita: kitkat, nastat ja kesät. Opetuspolkimet asennettuina.

Auto on Itä-Helsingissä. Lähetä kiinnostus tai vinkki mahdollisista ratkaisuista vaikkapa yksityisviestinä.

Kiitos viestiketjun ystävällisistä ja osaavista neuvoista.
Hyvää vuoden jatkoa Opel-väelle!


Tämän viestiketjun stoori eteni edellisen kerran jälkeen siis näin:

Vein auton moottoriosaajien verstaaseen. Siellä tehty tarkastaus ja arvio:
Kahden sylinterin paineet alentuneet, yhden (keskimmäisen) sylinterin paineet olemattomat. - Hyvin todennäköisesti venttiilivika, ainakin tuossa yhdessä sylinterissä.

Ongelma selviää vasta moottorin kannen avaamalla. Ja jos kannen avaa, niin sitten kannattaa/pitää vaihtaa ainakin imu- ja pakosarjan venttiilit, kannen tiiviste, uudet kannen pultit, kait jakopään ketjukin, no siihen vielä uusi öljy ja suodatin. Hinta-arvio osineen ja töineen n. 1700 euroa.


Olisihan tuo kiinnostavaa nähdä, mikä vika siellä kannen alla piilee. Ja jos olisi verstas, välineet ja aikaa, niin purkaisin.
Kokoamiseen, ja varsinkin säätöihin pitäisi olla toinen tekijä.

Mutta yllä mainittujen resurssien puuttuessa luovun hyvin palvelleesta kiesistä, mm. viisi ajokorttia opetusluvalla.
Vastaa Viestiin