Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Corsa-B, v. 2001, 970 cm3, 40 kW, bensiini, ajettu 135.000 km
(ollut minulla 5.2017 lähtien, kun oli 100 tkm mittarissa)
Yhden päivän aikana moottorista oli puhti pois eikä käynnistynyt enää. Polttoainetta, ilmaa ja sähköä tuli normaalisti.
Verstaalla mekaanikko (ei merkkihuolto) tarkisti ja sanoi, että kaikissa kolmessa sylinterissä, varsinkin yhdessä niistä, sylinterin puristukset ei enää nouse riittävästi.
Mulla ei ole osaamista eikä välineitä itse korjata, mutta pitää päättää mitä tehdä.
Arvailuja? vinkkejä syistä?: jakohihnan vaihto? (en tiedä onko aikaisemmin / milloin vaihdettu), venttiilit? kannen tiiviste? muuta?
Ei kehtais luopua kiesistä, kun on muuten ihan riittävän hyvä menopeliksi.
(ollut minulla 5.2017 lähtien, kun oli 100 tkm mittarissa)
Yhden päivän aikana moottorista oli puhti pois eikä käynnistynyt enää. Polttoainetta, ilmaa ja sähköä tuli normaalisti.
Verstaalla mekaanikko (ei merkkihuolto) tarkisti ja sanoi, että kaikissa kolmessa sylinterissä, varsinkin yhdessä niistä, sylinterin puristukset ei enää nouse riittävästi.
Mulla ei ole osaamista eikä välineitä itse korjata, mutta pitää päättää mitä tehdä.
Arvailuja? vinkkejä syistä?: jakohihnan vaihto? (en tiedä onko aikaisemmin / milloin vaihdettu), venttiilit? kannen tiiviste? muuta?
Ei kehtais luopua kiesistä, kun on muuten ihan riittävän hyvä menopeliksi.
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Miten puhdittomuus ilmeni? Tai missä tilanteessa?
Tuossahan on jakoketju joka pitäisi olla huoltovapaa mutta ri ole.
Tuossahan on jakoketju joka pitäisi olla huoltovapaa mutta ri ole.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Corsan puhdittomuus ilmeni niin, että 20 km:n asiointireissussa menomatkalla tasaisella kaasulla veto hyytyi ajoittain. Sama tapahtui paluumatkalla. Selvittiin kodin parkkipaikalle. Sen jälkeen ei käynnistynytkään, vaikka starttimoottori pyöritti normaalisti.
Jakoketjussa ei kai pitäisi tällä km-määrällä vielä olla ongelmaa, kun ei sieltä mitään poikkeavaa ääntäkään kuulunut.
Tavallisella ymmärtämisellä päättelen, että sylinterin paineet pääsee pois vain seuraavista paikoista:
- jonkun/ joidenkin venttiilien kautta
- moottorikannen tiivisteen kautta
- männän renkaiden ohi
Onko se näin? ja mistä osaajien kokemuksen mukaan kannattaa aloittaa selvittäminen?
vai onko edessä “moottori pura ja kokoa” ?
Jakoketjussa ei kai pitäisi tällä km-määrällä vielä olla ongelmaa, kun ei sieltä mitään poikkeavaa ääntäkään kuulunut.
Tavallisella ymmärtämisellä päättelen, että sylinterin paineet pääsee pois vain seuraavista paikoista:
- jonkun/ joidenkin venttiilien kautta
- moottorikannen tiivisteen kautta
- männän renkaiden ohi
Onko se näin? ja mistä osaajien kokemuksen mukaan kannattaa aloittaa selvittäminen?
vai onko edessä “moottori pura ja kokoa” ?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 207
- Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Minkälaisia puristuslukemia mitattiin?
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Sorry, ei ole nyt lukemia käsillä. Mun täytyy kysyä huomenna verstaalta.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Kampiakselin asentotunnistin?, voi aiheuttaa satunnaista hyytymistä ja pätkimistä ja taas hetken toimia, eikä lähde välttämättä ollenkaan käymään, ja starttaa toisinaan normaalisti.
Vaikea uskoa tuolla kuvauksella jaon hypänneen.
Vaikea uskoa tuolla kuvauksella jaon hypänneen.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Kiitos Derpmasterille tuosta vinkistä. Tsekkaanpa mekaanikon kanssa kampiakselin asentotunnistimen.
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Jos kipinä on kateissa, niin silloin ekana se kampiakselin asentotunnistin. Tuota konetta en tunne, mutta joissakin Ooppelin koneissa myös bensapumpun käynnistyminen vaatii tiedon kampuran anturilta. Siinä kaksi asiaa joita voi ihan itse tutkia.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Tämä on takuulla ensimmäinen kerta, kun kampiakselin tunnistin vaikuttaa millään tavalla puristuspaineisiin.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
No eikai...
Vähän skeptisesti suhtaudun liikkeiden"puristukset ei nouse riittävästi" kuvaukseen. Mitä ne luvut oikeasti mahtaa olla.
Tuohon "veto hyytyi ajoittain" kuvaukseen yhdistin kampiakselin tunnistimen.
Vähän skeptisesti suhtaudun liikkeiden"puristukset ei nouse riittävästi" kuvaukseen. Mitä ne luvut oikeasti mahtaa olla.
Tuohon "veto hyytyi ajoittain" kuvaukseen yhdistin kampiakselin tunnistimen.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Pari tommosta moottoria tiedän jotka on ollu niin öljykarstassa että männänrenkaat on ollu ihan jumissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Ajokertomuksen vikakuvaus on tuttu silloin kun meidän B Corsa 1.2 sammuili kampiakselin asentotunistin vian vuoksi. Tuo moottori muuten sama , mutta 1.2 on 4 sylinterinen.
Moottori sammuili kesken ajon kunnes sitä ei einään saanut käyntiin. Alkuun käynnistyi useiden minuuttien odottelun ja pitkän sahaamisen jälkeen.
Vika korjaantui kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla.
Tämä siis jos mekaanikkosi vetäisi hatusta mittaamatta ne puristuspaineet. Pitäisin outona 135 000 km ajetulta moottorilta ilman kunnon edeltävää traumaa. Kuten esimerkiksi ilman jäähdytin nesteitä ajaminen tai kova öljynkulutus.
Moottori sammuili kesken ajon kunnes sitä ei einään saanut käyntiin. Alkuun käynnistyi useiden minuuttien odottelun ja pitkän sahaamisen jälkeen.
Vika korjaantui kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla.
Tämä siis jos mekaanikkosi vetäisi hatusta mittaamatta ne puristuspaineet. Pitäisin outona 135 000 km ajetulta moottorilta ilman kunnon edeltävää traumaa. Kuten esimerkiksi ilman jäähdytin nesteitä ajaminen tai kova öljynkulutus.
Elämä On Juhla.
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Olet aivan oikeassa.ooppelifani kirjoitti: ↑27 Joulu 2019, 15:19 Pitäisin outona 135 000 km ajetulta moottorilta ilman kunnon edeltävää traumaa. Kuten esimerkiksi ilman jäähdytin nesteitä ajaminen tai kova öljynkulutus.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Juurikin näin. Vähintään skeptisesti, kun lukemiakaan ei ole kerrottu asiakkaalle. Mitä autosta on tutkittu, ja onko edes tutkittu kunnolla? Nuo perusedellytyset käynnistymiselle voi kuitenkin tutkia ihan itse. Ja toisaalta outoja ovat nuo ensioireetkin, jos ne puristukset hetkittäin katoaa ja sitten taas löytyy. Kuulostaa kuitenkin joltakin ihan muulta.Derpmaster6000 kirjoitti: ↑27 Joulu 2019, 13:32 No eikai...
Vähän skeptisesti suhtaudun liikkeiden"puristukset ei nouse riittävästi" kuvaukseen. Mitä ne luvut oikeasti mahtaa olla.
Tuohon "veto hyytyi ajoittain" kuvaukseen yhdistin kampiakselin tunnistimen.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Corsa-B v. 2001 – sylinteripuristukset pudonneet - ?
Corsa B, v. 2001, 970 cm3, bensiini, 3-syl., 135.00 km -
vähintäänkin moottori avattava ja venttiilit uusittava.
Onko kiinnostunutta nikkaria/ostajaa? Auto ajokuntoon vai varaosiksi?
Mukana kolme sarjaa renkaita: kitkat, nastat ja kesät. Opetuspolkimet asennettuina.
Auto on Itä-Helsingissä. Lähetä kiinnostus tai vinkki mahdollisista ratkaisuista vaikkapa yksityisviestinä.
Kiitos viestiketjun ystävällisistä ja osaavista neuvoista.
Hyvää vuoden jatkoa Opel-väelle!
Tämän viestiketjun stoori eteni edellisen kerran jälkeen siis näin:
Vein auton moottoriosaajien verstaaseen. Siellä tehty tarkastaus ja arvio:
Kahden sylinterin paineet alentuneet, yhden (keskimmäisen) sylinterin paineet olemattomat. - Hyvin todennäköisesti venttiilivika, ainakin tuossa yhdessä sylinterissä.
Ongelma selviää vasta moottorin kannen avaamalla. Ja jos kannen avaa, niin sitten kannattaa/pitää vaihtaa ainakin imu- ja pakosarjan venttiilit, kannen tiiviste, uudet kannen pultit, kait jakopään ketjukin, no siihen vielä uusi öljy ja suodatin. Hinta-arvio osineen ja töineen n. 1700 euroa.
Olisihan tuo kiinnostavaa nähdä, mikä vika siellä kannen alla piilee. Ja jos olisi verstas, välineet ja aikaa, niin purkaisin.
Kokoamiseen, ja varsinkin säätöihin pitäisi olla toinen tekijä.
Mutta yllä mainittujen resurssien puuttuessa luovun hyvin palvelleesta kiesistä, mm. viisi ajokorttia opetusluvalla.
vähintäänkin moottori avattava ja venttiilit uusittava.
Onko kiinnostunutta nikkaria/ostajaa? Auto ajokuntoon vai varaosiksi?
Mukana kolme sarjaa renkaita: kitkat, nastat ja kesät. Opetuspolkimet asennettuina.
Auto on Itä-Helsingissä. Lähetä kiinnostus tai vinkki mahdollisista ratkaisuista vaikkapa yksityisviestinä.
Kiitos viestiketjun ystävällisistä ja osaavista neuvoista.
Hyvää vuoden jatkoa Opel-väelle!
Tämän viestiketjun stoori eteni edellisen kerran jälkeen siis näin:
Vein auton moottoriosaajien verstaaseen. Siellä tehty tarkastaus ja arvio:
Kahden sylinterin paineet alentuneet, yhden (keskimmäisen) sylinterin paineet olemattomat. - Hyvin todennäköisesti venttiilivika, ainakin tuossa yhdessä sylinterissä.
Ongelma selviää vasta moottorin kannen avaamalla. Ja jos kannen avaa, niin sitten kannattaa/pitää vaihtaa ainakin imu- ja pakosarjan venttiilit, kannen tiiviste, uudet kannen pultit, kait jakopään ketjukin, no siihen vielä uusi öljy ja suodatin. Hinta-arvio osineen ja töineen n. 1700 euroa.
Olisihan tuo kiinnostavaa nähdä, mikä vika siellä kannen alla piilee. Ja jos olisi verstas, välineet ja aikaa, niin purkaisin.
Kokoamiseen, ja varsinkin säätöihin pitäisi olla toinen tekijä.
Mutta yllä mainittujen resurssien puuttuessa luovun hyvin palvelleesta kiesistä, mm. viisi ajokorttia opetusluvalla.