13s ei käy tyhjäkäyntiä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On siellä ohivirtauskanava jota tuolla säätlruuvilla avataan tai suljetaan.

Katso että läpän rajoitinruuvi on säädetty oikein että läppä sulkeutuu.
Tarkistä myös että kaasuläpän asentokytkimessä tyhjäkäyntipiiri varmasti kytkeytyy.

Mulla oli samoja ongelmia. Ilmeisesti kaasuläpät on liian väljiä että pienempi moottori saataisiin käymään oikein.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Ok kiitos vastauksesta, Alempi ruuvi ei ainakaan kanita ja ylempi rajotinruuvi puuttuu kokonaan (ostin kaasuläpän erikseen)
Läppä ei tunnu ihan sulkeutuvan, kun vääntämällä saa sitä hieman kiinnipäin. Huomasin, että kaasuläppäakselin mutteri kiristyi hieman, mutta en tiedä vaikuttaako se asiaan, niillä kaiketi säädetään vaan läppien keskinäistä aukeamista? Pitää ehkä toi tyhjäkäyntiruuvi avata kokonaan ja tarkistaa ettei sinne oo tungettu mitään liian lyhyttä ruuvia tms, kun tuosta puuttuu myös lukitumutteri, joka on korjausoppaan kuvassa. Ja vaikuttaa vähän kärsineeltä tapaukselta, pystyy kääntämään vaan pihdeilla jne..

Huomasin, että jarrutehostimen kotelossa on ruostevaurioita, pitää varmaan koittaa teippailla niitä umpeen, jos se vaikuttaisi asiaan..
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Nyt ois leima enää liian korkeesta tyhjäkäynnistä kii.
Jossain 1600-1700 rpm se huitelee. CO oli 3,8%, HC 383 O2 0,5 joten varmaa kierros laihemmalle seosruuvia hyvä tempasta? Lisäilmaluistin letkua puristamalla ei kierrokset tipu, joten kaiketi kaasuläpän kautta kaikki ilma tulee.. Läppää kiinni vääntämällä kierrokset kyllä tippuu hetkellisesti. Akselin lukitusmutteri pyörii tyhjää, en tiedä saisko sitä jotenki säädettyä..
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

CO (%) on edelleen liika korkea katsastukseen. Eikös RE85:llä pitäisi saada paljon nätimpiä lukemia?
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Hups, typo, HC oli 283.
Kun ei oo kattia niin CO on varmaan ihan säädöistä kiinni, käytettynä ostettu IMM niin säätöruuvin alkuasento oli mysteeri, mut säädin nyt 3 kierrosta auki. Ja saattoi olla, et nämä suuttimet on vähän "isot".

Otin kaasuläpän irti ja aikani kun renklasin, niin sain sen sulkeutumaan paremmin. Silti päivä paistaa siitä läpi. Laitoin takas imusarjaan kiiinni. Älypuhelimen applikaatio näytti ~1100 rpm. Sit päätin antaa kunnolla kaasua ja tehä pari kiihdytystä, niin sen jälkeen läppä ei sulkeutunutkan kunnolla ja kierrokset nous 1400 rpm. Voi olla et toi läppä jotenkin elää akselillaan ja alka sit kanittaa runkoa vasten :(

Kuva
Kuva

Niin ja, vaikka tyhjäkäyntiruuvi on täysin kiinni, sinne kanavaan crc:tä ruiskimalla se tulee sieltä läpi. Ruuvi muistuttaa ilmausruuvia, vähän sellanen kartion mallinen pää. Vois ehkä koittaa jollain pultilla, ennen ku löydän toisen kaasuläpän
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tyhjäkäyntiruuvin tilalle ei tasapultti käy. Ei sulje kanavaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Jees, vaihdoin kaasuläpän, autto vähän.

Mutta,
huomasin, että kun puristaa "huohottimelta" tulevaa isompaa letkua pihdeillä kasaan, tyhjäkäynti tippuu huomattavasti.
13S sieltä tulee isompi letku ja pienempi. Miten ne kuuluisi olla Irmscher ruiskun kanssa?
12ST tuli vaan yksi letku, jonka pistin kaasuläpässä olevalle lähdölle..
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaihda se huohotinpurkki sieltä lohkosta sellaseen että on vain yksi putki. Vai onko siinä jo vain sellane putki
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Jees, pitää rosvota jostain sellainen. Pitää varmaan väliaikasesti tempaista letku ilmanputsarin lähettyville siitä ja tulpata imusarjan lähtö ennen kuin vikalista vanhenee.. Mutta mistäköhän se kaikki ilma sieltä huohottimesta tulee, vai kuuluisikohan siinä letkussa olla sitten (PCV?)venttiili tms :)
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Hyvät uutiset: kadetti on leimassa ja kulkee :)

Huonot, olipahan taas show päästöjen kanssa:
Varakoneessa oli pelkkä sokee laippa ton huohottimen tilalla, joten menin varasuunnitelmalla, eli virittelin isomman letkun ilmanputsarille ja tulppasin kaasuläpän lähdön.
Säädin puhelinapplikaation perusteella rpm:t n. 950/min ja leimalle. Hylsy lappuun, HC oli pikkasin yli 600 ja O2 6%. Alko vähä röpeltää. Onneks nurkan takana oli pakokaasuanalyysejä tekevä firma ja karautin sinne. CO oli noin ~0.15, ja kun katittomassa se näemmä tarkoittaa laihaa seosta, kun sääti rikkaammalle IMM-seosruuvista niin HC ja O2 sukelsi normitasolle. Käynti parani sen verran et piti vetää tyhjäkäyntiruuvi taas ihan pohjaan, että sai tonnin tienoille kiekat. Nyki pintakaasulla myös ennen seossäätöä. Jännää on se, että ennen ku tein tota huohotinviritystä, niin kävi rikkaalla :)

Mutta onneks tuli uusia korjauskohteita, painelaakeri alkoi ääntämään. Kun nostaa kytkinpoljinta jalalla niin ääni lakkaa. Koitin säätää vaijeria, siten että irroittaa just ja just, tuli vähän parempi äänen kannalta, mutta aloin epäilemään onko vaijerin ympärillä oleva "pusla" kunnolla hahlon sisällä. Pitäis löytää kuva toisesta autosta, että tietäis onko se oikein. Ostin jo uuden kytkinpaketin, mutta siinä ei tullut mukana niitä "klipsejä" jolla saa asetelman lukittua huoltoluukusta vaihtoa varten.

Akku oli vissiin menny oikkariin, kun ei palanu ees sisävalo tänään ku piti ajamaan lähteä :D Boosterilla käyntiin ja ei oikein jaksanut pyörittää ajon jälkeen, kun yritti restartata moottoria.

Mutta kiitoksia Juholle ja muille vastanneille vertaistuesta, sen verran pohjilla kävi motivaatio tämän kanssa, että ilman sitä tää tulis tieliikenteen sijasta varmaan hernekeittotölkkeinä kaupan hyllyllä vastaan :D Saas nähdä vaihtaako tää omistajaa lähitulevaisuudessa...
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
Vastaa Viestiin