13s ei käy tyhjäkäyntiä
13s ei käy tyhjäkäyntiä
Moro!
On sitkee ongelma kadetin tyhjäkäynnin kanssa. Vuos sitten jätti tienposkeen, mitä ilmeisimmin kaasari oli tulvinut. Vaihdoin wanhan kaasarin varaston kätköstä ja alko käydä normisti. Ajoin 300km ja sit talven tullen alko hukata tyhjäkäynnin, kun ryyppy meni pois päältä. Viime keväänä ajattelin et nyt on tullu aika ottaa ero Pierburgin kaasuttimista ja vaihdoin Irmscher ruiskun. Pistin Fronteran suuttimet ja RE85 tankkiin. Tälläsen swapin oon joskus aikasemminkin tehny 12ST + Irmscher ja toimi hyvin.
Mulla on konehuoneessa imevä siirtopumppu, 2L keruusäiliö ja siitä korkeepainepumppu suutintukille.
Mutta nyt ruiskutettuna saa sahata pitkään käyntiin (muutaman starttauksen jälkeen alkaa lupailemaan ja sit pikkuhiljaa lähtee käyntiin. Sikku pääsee korkeille kierroksille ni käy komeesti lisäilmaluistin turvin.. Ja heti kun laskee normi tyhjäkäynnille sammuu. Kaasuun vastaa ok ja kun pitää 1500 - 2000 kierroksessa, pysyy käynnissä.
Uusin tulpat, puolan, jakajan kannen, bensansuodattimen, akun. Käydessä bensanpaineet 2,5bar.
Vanhat tulpat oli ruosteisen/kuparisen värisiä. Kaikki samanlaisia. Vaikka niilläkin ajettu vasta se ~300km
Kun kone lämpee normaaliin käyntilämpötilaan, niin kierrokset saattaa pompata korkeelle tyhjäkäynnille, jossa pysyy käynnissä, mutta ei kaasulla kikkailemalla putoo matalalle tyhjäkäynnille.
Millä tiedolla ECU ohjaa tota lisäilmaluistia? Lämpötila-anturi vai jonkun aikaa käynnistyksestä?
Pitää varmaan mitata, ettei oo jännitehäviöitä missään ja antureilta tulee ok arvoja. Oisko viisaammilla heittää hihasta mitään vinkkiä mitä tutkia seuraavaksi?
On sitkee ongelma kadetin tyhjäkäynnin kanssa. Vuos sitten jätti tienposkeen, mitä ilmeisimmin kaasari oli tulvinut. Vaihdoin wanhan kaasarin varaston kätköstä ja alko käydä normisti. Ajoin 300km ja sit talven tullen alko hukata tyhjäkäynnin, kun ryyppy meni pois päältä. Viime keväänä ajattelin et nyt on tullu aika ottaa ero Pierburgin kaasuttimista ja vaihdoin Irmscher ruiskun. Pistin Fronteran suuttimet ja RE85 tankkiin. Tälläsen swapin oon joskus aikasemminkin tehny 12ST + Irmscher ja toimi hyvin.
Mulla on konehuoneessa imevä siirtopumppu, 2L keruusäiliö ja siitä korkeepainepumppu suutintukille.
Mutta nyt ruiskutettuna saa sahata pitkään käyntiin (muutaman starttauksen jälkeen alkaa lupailemaan ja sit pikkuhiljaa lähtee käyntiin. Sikku pääsee korkeille kierroksille ni käy komeesti lisäilmaluistin turvin.. Ja heti kun laskee normi tyhjäkäynnille sammuu. Kaasuun vastaa ok ja kun pitää 1500 - 2000 kierroksessa, pysyy käynnissä.
Uusin tulpat, puolan, jakajan kannen, bensansuodattimen, akun. Käydessä bensanpaineet 2,5bar.
Vanhat tulpat oli ruosteisen/kuparisen värisiä. Kaikki samanlaisia. Vaikka niilläkin ajettu vasta se ~300km
Kun kone lämpee normaaliin käyntilämpötilaan, niin kierrokset saattaa pompata korkeelle tyhjäkäynnille, jossa pysyy käynnissä, mutta ei kaasulla kikkailemalla putoo matalalle tyhjäkäynnille.
Millä tiedolla ECU ohjaa tota lisäilmaluistia? Lämpötila-anturi vai jonkun aikaa käynnistyksestä?
Pitää varmaan mitata, ettei oo jännitehäviöitä missään ja antureilta tulee ok arvoja. Oisko viisaammilla heittää hihasta mitään vinkkiä mitä tutkia seuraavaksi?
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Kytkeytyykö tyhjäkäyntikytkin siinä kaasuläpän ”anturissa”?
Puhdista/vaihda ruiskun lämpösensori.
Lisäilmaluisti on ihan vain Bimetallikytkin. Kylmänä kanava on auki ja ilma virtaa. Bimetallia lämmitetään sähköllä ja kun lämpötila on noussut tarpeeksi, kanava sulkeutuu. Eli tähän ei sisälly mitään älyä vaikka virta ECU;n kautta tuleekin.
Puhdista/vaihda ruiskun lämpösensori.
Lisäilmaluisti on ihan vain Bimetallikytkin. Kylmänä kanava on auki ja ilma virtaa. Bimetallia lämmitetään sähköllä ja kun lämpötila on noussut tarpeeksi, kanava sulkeutuu. Eli tähän ei sisälly mitään älyä vaikka virta ECU;n kautta tuleekin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Kiitos Juho!
kaasuläpän anturista kuuluu pieni naksahdus. Tosin, se 3-napainen liitin puuttui johtosarjasta, ja laitoin siihen uuden liittimen, joten on mahdollista, että täysikaasukärjet ja tyhjäkäynti on mennyt sekasin. En löytäny täysin varmaa tietoa, miten päin ne kuuluu mennä, joten 50%/50%. Ei kuitenkaan vaikuta toimintaan vaikka liittimen kiskoo irti. Se tyhjäkäyntitunnistus varmaan vaan katkoo polttoainesyötön moottorijarrulla?
Ruiskun lämpösensori näytti ~5-6 kohm -2 asteisella moottorilla. Vaikuttais olevan kunnossa. Siihenkin piti liitin vaihtaa, kun puuttui kokonaan johtosarjasta jonka ostin. Oletan, et se toimii jotenkin kun oireet on suht samat kylmänä ja lämpimänä.
Voiko viallinen ilmanmäärämittari aiheuttaa tyhjäkäynnin puuttumista, vai käytetäänkö sen tietoa vasta kierroksilla? Virrat päällä puolan plusnavan ja maan välinen jännite 11,8V, kun akun jotain 12.2V. voikohan aiheuttaa kipinän heikkoutta? Pitää myös mittailla Ecun liittimeltä mitä sinne tulee. Jos Ecu ois rikki niin tuskis toimis lainkaan?
Ihanan simppeli tuo lisäilmaluisti siis. Jotain häikkää siinä, kun välillä kierrokset nousee lämpösenä korkeelle.
Ajoin pienen lenkin. Parhaiten toimii kaasu pohjassa Vastaa myös kaasuun aina kun kierroksia yli ~1500. Liekö seokset sitten ihan metsässä. Pienillä kierroksilla tukehtuu. Voi käydä karkeesti ~500rpm tyhjäkäyntiä hetken ennen ku sammuu.. Ei kuitenkaa tuu mustaa putkesta, tosin en tiedä tuleeko Re85:lla jos seos liian rikas. Hain 25L tuoretta polttoainetta, joten ei pitäis olla siitäkään kii.
Jos ei pian mitään löydy niin pitää swapata orggis suuttimet ja vaihtaa bensaa tankkiin.
kaasuläpän anturista kuuluu pieni naksahdus. Tosin, se 3-napainen liitin puuttui johtosarjasta, ja laitoin siihen uuden liittimen, joten on mahdollista, että täysikaasukärjet ja tyhjäkäynti on mennyt sekasin. En löytäny täysin varmaa tietoa, miten päin ne kuuluu mennä, joten 50%/50%. Ei kuitenkaan vaikuta toimintaan vaikka liittimen kiskoo irti. Se tyhjäkäyntitunnistus varmaan vaan katkoo polttoainesyötön moottorijarrulla?
Ruiskun lämpösensori näytti ~5-6 kohm -2 asteisella moottorilla. Vaikuttais olevan kunnossa. Siihenkin piti liitin vaihtaa, kun puuttui kokonaan johtosarjasta jonka ostin. Oletan, et se toimii jotenkin kun oireet on suht samat kylmänä ja lämpimänä.
Voiko viallinen ilmanmäärämittari aiheuttaa tyhjäkäynnin puuttumista, vai käytetäänkö sen tietoa vasta kierroksilla? Virrat päällä puolan plusnavan ja maan välinen jännite 11,8V, kun akun jotain 12.2V. voikohan aiheuttaa kipinän heikkoutta? Pitää myös mittailla Ecun liittimeltä mitä sinne tulee. Jos Ecu ois rikki niin tuskis toimis lainkaan?
Ihanan simppeli tuo lisäilmaluisti siis. Jotain häikkää siinä, kun välillä kierrokset nousee lämpösenä korkeelle.
Ajoin pienen lenkin. Parhaiten toimii kaasu pohjassa Vastaa myös kaasuun aina kun kierroksia yli ~1500. Liekö seokset sitten ihan metsässä. Pienillä kierroksilla tukehtuu. Voi käydä karkeesti ~500rpm tyhjäkäyntiä hetken ennen ku sammuu.. Ei kuitenkaa tuu mustaa putkesta, tosin en tiedä tuleeko Re85:lla jos seos liian rikas. Hain 25L tuoretta polttoainetta, joten ei pitäis olla siitäkään kii.
Jos ei pian mitään löydy niin pitää swapata orggis suuttimet ja vaihtaa bensaa tankkiin.
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Se boxi toimii kyllä 170cc suuttimilla. Onhan se näet 18E:n boxi.
Lisäilmaluistinhan voit vaikka kokeeksi ottaa pois käytlstä tai siis tulpata sen letkun. Mutta veikkaan kierrosten vaeltamisen syyksi ilmavuotoa tai heittelehtiviä seoksia.
Ilmamäärämittari vaikuttaa koko ajan seokseen. Myös tyhjäkäynnillä. Voihan olla että siellä on syy. Ota sen kansi auki ja kato että hiilivastuksen pinta on ehjä ja että läppä liikkuu normaalisti.
Oletko koittanut säätää seosta? Sillehän on ilmamäärämittarissa kuusiokoloruuvi. Löysäämällä menee laihemmalle ja no tajuat varmaan.
Lisäilmaluistinhan voit vaikka kokeeksi ottaa pois käytlstä tai siis tulpata sen letkun. Mutta veikkaan kierrosten vaeltamisen syyksi ilmavuotoa tai heittelehtiviä seoksia.
Ilmamäärämittari vaikuttaa koko ajan seokseen. Myös tyhjäkäynnillä. Voihan olla että siellä on syy. Ota sen kansi auki ja kato että hiilivastuksen pinta on ehjä ja että läppä liikkuu normaalisti.
Oletko koittanut säätää seosta? Sillehän on ilmamäärämittarissa kuusiokoloruuvi. Löysäämällä menee laihemmalle ja no tajuat varmaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Kiitos vastauksista Juho!
Irrottamalla lisäilmaluistin sähköjohto, autoa oli helpompi siirtää, kun ei aina sammunut kaasun nostaessa, vaan jäi korkeelle joutokäynnille. Mutta välillä sammui silti.
Meni taas hetki muissa puuhissa, ku kadetin molemmat takajarrusylinterit alkoi tihkuttamaan jarrunestettä(rummut lähti oikeen helposti irti, kun oli voitelu kunnossa ) ja käsijarruvaijerikin meni poikki. Sain kadetin oikeen lämpimään talliin kuukausi sitten ja jarrut tuli lähiaikoina rempattua kondikseen.
Nyt ku yritin käymään niin ei lähteny ees starttipilotilla. IMM-vastusarvot näyttäis olevan ok ja seosruuviakin koitin säätää molempiin suuntiin tuloksetta.
Bensanpainetta tukilla 2.6 bar ja ei paineet katoa. Pitääkin katsoa perusasiat, että kipinää ylipäätään tulee ja tulppa tulee märäksi. jne jne.
Leuka rintaan ja yleismittari käteen.
Irrottamalla lisäilmaluistin sähköjohto, autoa oli helpompi siirtää, kun ei aina sammunut kaasun nostaessa, vaan jäi korkeelle joutokäynnille. Mutta välillä sammui silti.
Meni taas hetki muissa puuhissa, ku kadetin molemmat takajarrusylinterit alkoi tihkuttamaan jarrunestettä(rummut lähti oikeen helposti irti, kun oli voitelu kunnossa ) ja käsijarruvaijerikin meni poikki. Sain kadetin oikeen lämpimään talliin kuukausi sitten ja jarrut tuli lähiaikoina rempattua kondikseen.
Nyt ku yritin käymään niin ei lähteny ees starttipilotilla. IMM-vastusarvot näyttäis olevan ok ja seosruuviakin koitin säätää molempiin suuntiin tuloksetta.
Bensanpainetta tukilla 2.6 bar ja ei paineet katoa. Pitääkin katsoa perusasiat, että kipinää ylipäätään tulee ja tulppa tulee märäksi. jne jne.
Leuka rintaan ja yleismittari käteen.
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Ajoituslamppu ei näytä lainkaan kipinää, puolanjohdoltakaan käsin. Puola on uusi ja sille tulee 12V... Pitääkin yrittää mittailla tota induktiivianturia ja pääteastetta jotenkin.. Harmi kun ei ole skooppia
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Putsailin hieman puolan liitonjohtoa ja sytystysmodulille tulevia piuhoja. Ja kipinä alkoi löytyä.
Mutta, kuitenkin kone lähti laiskasti käymään ja sammui taas ku tippus tyhjäkäynnille. Pitää varmaan kattoo ledeillä tuleeko suuttimille avauspulssia laisinkaan. Ilmanmäärämittarin läppä ainakin liikkui koneen käynnistyessä..
Jännästi, kun moottori sammuu, niin se sammuu kuin seinään, eikä ees yritä taistella käynnissä pysyäkseen.
Mutta, kuitenkin kone lähti laiskasti käymään ja sammui taas ku tippus tyhjäkäynnille. Pitää varmaan kattoo ledeillä tuleeko suuttimille avauspulssia laisinkaan. Ilmanmäärämittarin läppä ainakin liikkui koneen käynnistyessä..
Jännästi, kun moottori sammuu, niin se sammuu kuin seinään, eikä ees yritä taistella käynnissä pysyäkseen.
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Ettei nyt vaan oo niin että jännite putoaa liikaa puolalla ja ruiskulla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Pitää yrittää jotenkin mitata sitä.
Koitin toisella ECUlla ja IMMlla, ei vaikutusta. Ecun liittimen pinneihin näytti kulkevan oikeasta paikoista sähkö. Sit vaihoin uuden sytytysmodulin ja nyt bensapumppu ei inahdakkaan, prkl.
Koitin toisella ECUlla ja IMMlla, ei vaikutusta. Ecun liittimen pinneihin näytti kulkevan oikeasta paikoista sähkö. Sit vaihoin uuden sytytysmodulin ja nyt bensapumppu ei inahdakkaan, prkl.
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Nyt sain taas kipinän tulemaan.. Ei kuitenkaa tahtonyt käynnistyä.. Säädin lopulta virranjakajaa kunnolla myötäpäivään ja rupes käymään kunnolla 3000rpm, oli tosin pakko sammuttaa auto ku ilmanvaihto tallissa olematon. Pitää kaivaa romut pois edestä ja mennä koeajolle.
Paljonko kärjettömässä 13S on perusennakko? Alipainekello tulpattuna ilmeisesti?
Paljonko kärjettömässä 13S on perusennakko? Alipainekello tulpattuna ilmeisesti?
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Faktaa en tiiä mutta nyrkkisääntönä 5-10ast
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Jees, kävin ajelee pienen lenkin, nyt auto ei sammunu kertaakaan, mut tyhjäkäyntikierrokset pysy koko ajan korkeena. Varmaan se lisäilmaluisti jotenkin jumittanut auki, tai jotain kosketushäikkää. Pitää tulpata se, jos ei muu auta. Koitin huvikseen kääntää jakajaa isolla tyhjäkäynnillä ni kierrokset putos selvästi, kun käänsi sen siihen missä se oli alun perin. Noh pitää ihmetellä, jos ois vaan siitä kii. Tai sit jako on menny sekasin ja sen takia oli liian myöhäsellä. Ajotuslamppu kertoo varmaan sen, sit jos/kun saa sen tyhjäkäynnille.
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
-
- 'Admiral'
- Viestit: 207
- Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Mitäs vuosimallia tämä kadetti on. Ilmeisesti kaasari aikakaudelta. Jos niin, niin laita vaan takaisin kaasarisysteemit, niin varmasti pelaa. Onkos niin, vanha, että on vielä katkojan kärjilla virranjakaja.
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
89, kärjetön ihan tehtaalta. Kaksi eri kaasaria mulla siinä oli ja pelas vielä paskemmin
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: 13s ei käy tyhjäkäyntiä
Nyt käy tyhjäkäyntiä, mutta ei tarpeeksi matalaa sellaista, että pääsis leimalle näyttää.
Onko tuossa 18E kaasuläpässä erillinen tyhjäkäyntikanava, jota tyhjäkäyntiruuvilla kuristetaan? Nyt ruuvi on täysin kiinni, mutta silti kierroksia liikaa.
Koitin säätää vaijerilta tulevaa tankoa, ja etsiä mahdollisia imuvuotoja bräkeenillä, mutta tuloksetta. Lisäilmaluistin tulppasin myös, mutta vika ei ollut siinäkään. Kun käsin vääntää kaasuläppää kiinnipäin, niin kierrokset laskee mutta läppä ei tunnu jäävän kiiinni. Kylvetin kaasuläppää CRC:ssä, mutta voisikohan tässä olla joku muu vika vielä?
Auto ei nyi ja vastaa kaasuun hyvin, joten vois olettaa ettei mitään imuvuotoa oo. Vois tietty kokeilla tulpata tehostimen letkua..
Tältä kaasuläppä näyttää:
Onko tuossa 18E kaasuläpässä erillinen tyhjäkäyntikanava, jota tyhjäkäyntiruuvilla kuristetaan? Nyt ruuvi on täysin kiinni, mutta silti kierroksia liikaa.
Koitin säätää vaijerilta tulevaa tankoa, ja etsiä mahdollisia imuvuotoja bräkeenillä, mutta tuloksetta. Lisäilmaluistin tulppasin myös, mutta vika ei ollut siinäkään. Kun käsin vääntää kaasuläppää kiinnipäin, niin kierrokset laskee mutta läppä ei tunnu jäävän kiiinni. Kylvetin kaasuläppää CRC:ssä, mutta voisikohan tässä olla joku muu vika vielä?
Auto ei nyi ja vastaa kaasuun hyvin, joten vois olettaa ettei mitään imuvuotoa oo. Vois tietty kokeilla tulpata tehostimen letkua..
Tältä kaasuläppä näyttää:
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny