Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Terve, nyt kaipais tietoa onko muilla tälläistä kokemusta, eli kyseessä siis Opel astra J 1.4 turbo vuosimallia 2015. Paisuntasäiliö kerää painetta aivan järkyttävän määrän eli käytännössä keittää, lämmöt pysyy normaalissa tasossa sekä puhaltaa sisälle täysin kuumaa ilmaa kuten pitääkin, termostaatti sekä vesipumppu katsottu/vaihdettu toimiviksi, tyhjäkäynnillä auto voi seistä vaikka tunnin keräämättä juurikaan normaalia enemmän painetta mutta ajossa ongelma tulee heti sekä vesiletkut tuntuu siltä että nesteet ei kiertäisi mutta en käsitä kuinka kaikki tämä on samaan aikaan mahdollista. Korkki auki kun autoa käyttää ja vaikka kuinka nostelee kierroksia niin paisuntasäiliössä ei esiinny kuplimista, ideat loppuvat kesken.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Tuleeko paluulinjasta nestettä paisuntasäiliöön?
Vaihda paisuntasäiliön korkki, sen pitäisi liika paine päästää ulos.
Vaihda paisuntasäiliön korkki, sen pitäisi liika paine päästää ulos.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Mainitsit että paisuntasäiliö kerää painetta ja keittää, Tarkoitatko että tulee yli?
Jos korkki pitää paineen, paine siirtää kiehumispistettä niin ei pitäisi kyllä kiehua.
Vähän samanlaista vikaa tuolla alempana a16xer oksentaa osiossa ja samat oireet tuntuu olevan.
Myös olen huomannut että alavesiletkut tuntuu ettei kiertäis nesteet aina, riippuu aina vähä paisarin tilanteessa myös täällä päin.
Paine tuntuu tulevan paisariin ja nesteet tulee yli, alavesi letku ajoittain tosi löysä ettei nestettä olis sisällä yhtään.
Jos korkki pitää paineen, paine siirtää kiehumispistettä niin ei pitäisi kyllä kiehua.
Vähän samanlaista vikaa tuolla alempana a16xer oksentaa osiossa ja samat oireet tuntuu olevan.
Myös olen huomannut että alavesiletkut tuntuu ettei kiertäis nesteet aina, riippuu aina vähä paisarin tilanteessa myös täällä päin.
Paine tuntuu tulevan paisariin ja nesteet tulee yli, alavesi letku ajoittain tosi löysä ettei nestettä olis sisällä yhtään.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Mikä siis on vikana? Sekö että suhahtaa kun korkin avaa?
Siellä pitääkin olla noin 1.5bar paine koko ajan.
Kertomasi perusteella kaikki toimii niinkuin pitää.
Siellä pitääkin olla noin 1.5bar paine koko ajan.
Kertomasi perusteella kaikki toimii niinkuin pitää.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Tämä juttu siis alkoi siintä kun termostaatin kotelo oli pettänyt ja vuosi sieltä välistä, mut tosissaan nyt kun tilanne tuli päätökseen niin on haljennut tietysti vain haurauttaan ja kokeillaan nyt jos tosissaan kaikki olisi kunnossa.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Täällä oli myös termarin kotelo ollu hieman halki, joka aiheutti varmaan kansipahvin palamisen kulmasta. Pääsee loppukuust viemää auton takas kansiremppaa tutkimaan, ja sen jälkeen vaihtoon menee öljy lauhdutin.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
On aika penaalista tämä Astran jäähdytysjärjestelmä.
Meillä on korjattu jo neljästä kohtaa vuotoja, mm. paisari on vaihdettu. Opeleihin keskittyneellä korjaamolla sanoivat että he ovat paikantaneet vuotoja ainakin kahdeksasta eri kohteesta A14xxx koneesta. Yksi on muuten turbon nestejäähdytyksen liitoskohdat.
Seuraavaksi menee meillä "kusivispilä" pajalle kun pitää venttiilikopan kansi tiivisteineen vaihtaa kun vuotaa öljyä moottorille ja tuottaa käryä sisään.
Tekisi mieli tehdä verrantoja muutamaan Toyotaan, Nissaniin, Suzukiin ja Volvoon mutta en sitä tee. Muistelen myös aikasempaa kansivikaista Astraa ja Corsaa.
Meillä on korjattu jo neljästä kohtaa vuotoja, mm. paisari on vaihdettu. Opeleihin keskittyneellä korjaamolla sanoivat että he ovat paikantaneet vuotoja ainakin kahdeksasta eri kohteesta A14xxx koneesta. Yksi on muuten turbon nestejäähdytyksen liitoskohdat.
Seuraavaksi menee meillä "kusivispilä" pajalle kun pitää venttiilikopan kansi tiivisteineen vaihtaa kun vuotaa öljyä moottorille ja tuottaa käryä sisään.
Tekisi mieli tehdä verrantoja muutamaan Toyotaan, Nissaniin, Suzukiin ja Volvoon mutta en sitä tee. Muistelen myös aikasempaa kansivikaista Astraa ja Corsaa.
Astra J -12 A14NET, Ex Astra F -94 C16SE, Ex Astra H -05 Z18XE, Ex Corsa D -10 A12XER
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Onkos tähän paineongelmaan löytynyt ratkaisua.
Talvi mennyt taistellessa 1.4T A14NET koneisen Astran kanssa.
Tässäpä hieman infoa mitä on tähän mennessä tapahtunut.
Ongelma alkoi siitä kun havaitsin jäähdytysnesteen katoavan.
Vuoto paikantui käytännössä kaikkiin vesiletkujen liitoksiin ja vesikoppa oli halki koneen kuskinpuoleisessa päädyssä.
Samalla kun auto oli remontissa huomattiin että jäähdytysjärjestelmässä on kova paine sisällä kun kone kuumana.
Vaihdettiin tuo paisarin korkki --> ei apua.
Korkkia kun löysti varovasti kuumasta koneesta ja paine tippui alkoi neste saman tien kiehua.
MIttari on koko ajan tasan 90 astetta
Tutkittiin lisää ja todettiin että termari ei aukea --> Termarin kotelo oli rikki ja jumissa.
Vaihdettu uusi termari, eikä vieläkään aukea.
Neste ei kierrä jäähdyttimessä ja painetta tulee niin, että höyryä työntää paisarinkorkin ylipaineventtiilin välistä koeajon jälkeen.
Jostain luin, että termari tarvitsisi signaalin autolta että aukeaa???
Mitähän tässä nyt avuksi.
Viikonlopun aikana täytyy hakea OBD-lukia ja katsoa miten kuumaa neste todellisuudessa on.
Sillä ilmeisesti näkee oikeat lukemat kun mittari ei nouse yli 90 asteen.
Talvi mennyt taistellessa 1.4T A14NET koneisen Astran kanssa.
Tässäpä hieman infoa mitä on tähän mennessä tapahtunut.
Ongelma alkoi siitä kun havaitsin jäähdytysnesteen katoavan.
Vuoto paikantui käytännössä kaikkiin vesiletkujen liitoksiin ja vesikoppa oli halki koneen kuskinpuoleisessa päädyssä.
Samalla kun auto oli remontissa huomattiin että jäähdytysjärjestelmässä on kova paine sisällä kun kone kuumana.
Vaihdettiin tuo paisarin korkki --> ei apua.
Korkkia kun löysti varovasti kuumasta koneesta ja paine tippui alkoi neste saman tien kiehua.
MIttari on koko ajan tasan 90 astetta
Tutkittiin lisää ja todettiin että termari ei aukea --> Termarin kotelo oli rikki ja jumissa.
Vaihdettu uusi termari, eikä vieläkään aukea.
Neste ei kierrä jäähdyttimessä ja painetta tulee niin, että höyryä työntää paisarinkorkin ylipaineventtiilin välistä koeajon jälkeen.
Jostain luin, että termari tarvitsisi signaalin autolta että aukeaa???
Mitähän tässä nyt avuksi.
Viikonlopun aikana täytyy hakea OBD-lukia ja katsoa miten kuumaa neste todellisuudessa on.
Sillä ilmeisesti näkee oikeat lukemat kun mittari ei nouse yli 90 asteen.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Ainiin,
missään vaiheessa ei ole palanut mikään varoitusvalo, vaikka nesteet loppu ja kone keittää
missään vaiheessa ei ole palanut mikään varoitusvalo, vaikka nesteet loppu ja kone keittää
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13466
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Paisuntasäiliössä on tasovalvonta joka on epäluotettava. Koho takertelee säiliössä (~70e) ja itse anturi (~17e) on ehjä ja voi testata yleismittarilla ja mangneetilla.
Mittaristo on tässäkin mallissa vakattu. Todellinen lämpö aina ajaessa heiluu 80-105astetta ja mittariston kuuluu näyttää tällöin 90 astetta.
Jäähdyttimessä sekä moottorissa pitäisi olla lämpötunnistimet ja sytyttää moottorinvikavalo jos lämpötila eroa on liikaa
Mittaristo on tässäkin mallissa vakattu. Todellinen lämpö aina ajaessa heiluu 80-105astetta ja mittariston kuuluu näyttää tällöin 90 astetta.
Jäähdyttimessä sekä moottorissa pitäisi olla lämpötunnistimet ja sytyttää moottorinvikavalo jos lämpötila eroa on liikaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Nytpä näyttäisi vedet pysyvän sisällä. (toivotaan ainakin)
Löytyi vielä 1 vuotava letkuliitos.
Testeri kiinni kun ajelee, niin todelliset lämmöt pyörii 105-108 välillä, eli termarikin tuntuu toimivan ihan ok.
Jännä juttu et kaikki nuo vuodot tuli samoihin aikoihin. Auto 2015 ja ajettu 145tkm.
Osia siis vaihdettu: vesikotelo, termarikotelo, paisarille menevä letku, jousiklemmari vaihdettu ruuvikiristettäviin.
Lisäksi vuoti vielä venttiilikopan tiivisteen välistä öljyä a merkkiliikkeestä ei saanut uutta tiivistettä irrallisena. Olis pitäny ostaa koko koppa hintaan 430€.
Tilailin tiivisteen ebaystä ja hyvin tuntuu pitävän.
Sellasta tällä kertaa.
Muutenhan auto on ollut hyvä. Ei mitään vikoja ennen näitä.
Löytyi vielä 1 vuotava letkuliitos.
Testeri kiinni kun ajelee, niin todelliset lämmöt pyörii 105-108 välillä, eli termarikin tuntuu toimivan ihan ok.
Jännä juttu et kaikki nuo vuodot tuli samoihin aikoihin. Auto 2015 ja ajettu 145tkm.
Osia siis vaihdettu: vesikotelo, termarikotelo, paisarille menevä letku, jousiklemmari vaihdettu ruuvikiristettäviin.
Lisäksi vuoti vielä venttiilikopan tiivisteen välistä öljyä a merkkiliikkeestä ei saanut uutta tiivistettä irrallisena. Olis pitäny ostaa koko koppa hintaan 430€.
Tilailin tiivisteen ebaystä ja hyvin tuntuu pitävän.
Sellasta tällä kertaa.
Muutenhan auto on ollut hyvä. Ei mitään vikoja ennen näitä.
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Hei, itselläni autossa ihan täysin samat oireet. Eli painetta järjestelmässä ajossa jne... Siksi kiinnostaisi valtavasti millä sait auton kuntoon. Jouduitko tekemään kansiremontin?
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Tuossa ylemmässä viestissähän on kaikki työt selostettu
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- Miseline
- 'Senator'
- Viestit: 449
- Liittynyt: 27 Maalis 2005, 19:12
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Pyhäjoki
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Juuri samat oireet omassa astrassa.
1.4t - 11 vuoden malli
Nyt vaihdettu: kannen oikein puolen letkulähtö(oli halki), alavesiletku(räjähti), termostaatti koteloineen(metalli osat oli irti muovikotelossa), turbon kaksi vesiletkua kun alkoivat vuotamaan, paisunta säiliö(tasoanturi oli rikki) ja viimeisenä paisuntasäiliö korkki.
Pirssillä ajettu 390tkm
Yksi kaveri kertoi että jäähdyttäjän kenno oli tihkunut ja vuotanut ja oireet loppuneet sen vaihdolla.
Miettinyt seuraavaa korjaus kohtaa. Vesipumppu vai jäähdyttäjän kenno.
Autolla kun ajaa 10km ja avaa paisuntasäiliö korkin niin heti on roplatus säiliössä käynnissä tai korkki lentää taivaalle.
Jäähdytinneste vuoto tapahtuu kun moottori on sammuksissa jäähtymässä.
Myös välillä käynnistyminen on hieman röpöttävää.
Laskee varmaan jo männän päälle nestettä?
1.4t - 11 vuoden malli
Nyt vaihdettu: kannen oikein puolen letkulähtö(oli halki), alavesiletku(räjähti), termostaatti koteloineen(metalli osat oli irti muovikotelossa), turbon kaksi vesiletkua kun alkoivat vuotamaan, paisunta säiliö(tasoanturi oli rikki) ja viimeisenä paisuntasäiliö korkki.
Pirssillä ajettu 390tkm
Yksi kaveri kertoi että jäähdyttäjän kenno oli tihkunut ja vuotanut ja oireet loppuneet sen vaihdolla.
Miettinyt seuraavaa korjaus kohtaa. Vesipumppu vai jäähdyttäjän kenno.
Autolla kun ajaa 10km ja avaa paisuntasäiliö korkin niin heti on roplatus säiliössä käynnissä tai korkki lentää taivaalle.
Jäähdytinneste vuoto tapahtuu kun moottori on sammuksissa jäähtymässä.
Myös välillä käynnistyminen on hieman röpöttävää.
Laskee varmaan jo männän päälle nestettä?
Astra 1.8i - 05
Daihatsu Hijet 4x4 paku
Daihatsu Hijet 4x4 paku
- Miseline
- 'Senator'
- Viestit: 449
- Liittynyt: 27 Maalis 2005, 19:12
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Pyhäjoki
Re: Astra j 1.4 turbo jäähdytysongelma
Autoa kun käyttää paikallaan niin testerillä luettuna moottori lämmöt 105-112c
Termostaatti taisi olla 105c sateinen.
Järjestelmä ilmattu että moottori käyntiin, paisarin korkki pois paikoiltaan, jäähdyttäjän vasemmassa ylänurkassa muovinen + kantainen nippa. Se auki ilmat pois ja nippa kiinni. Korkki auki moottori käydessä paikallaan lämmöt nousee normaalisti ja nesteet kiertää oikein.
Käytännössä autolla kun ajaa ja menet aukaiseen jäähdyttäjän korkin varovasti. Alkaa roplatus kuulumaan välittömästi.
Termostaatti taisi olla 105c sateinen.
Järjestelmä ilmattu että moottori käyntiin, paisarin korkki pois paikoiltaan, jäähdyttäjän vasemmassa ylänurkassa muovinen + kantainen nippa. Se auki ilmat pois ja nippa kiinni. Korkki auki moottori käydessä paikallaan lämmöt nousee normaalisti ja nesteet kiertää oikein.
Käytännössä autolla kun ajaa ja menet aukaiseen jäähdyttäjän korkin varovasti. Alkaa roplatus kuulumaan välittömästi.
Astra 1.8i - 05
Daihatsu Hijet 4x4 paku
Daihatsu Hijet 4x4 paku