Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opel Manta 1977
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Touko 2019, 17:23

Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?

Viesti Kirjoittaja Opel Manta 1977 »

Vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270. vm 2003. Moottori nro. Z20net 00234145.Tähän asti toiminut hienosti. Nyt jos lähtee kiihdyttämään kunnolla, saattaa yhtäkkiä tehdä niin, ettei ota kierroksia 2000 kierrosta enempää. Tehot häviää. Käy kyllä tyhjäkäyntiä normaalisti. Ja ottaa kierrokset 2000 kierrokseen, mut ei sen enempää.
Herjaa vikakoodin, p0101 ilmamassan/ ilmavirran mittain A virtapiiri toiminta-alue/ toimintaongelma.
Auto fit korjaamo vaihtoi turboahtimen Bypassventtiilin, sanoi et siinä vika.
Ei muuttunut miksikään. Vein länsiautoon totesivat, että tehot häviää, mut eivät osaa sanoa minne. Voimme alkaa tunti työnä etsimään vikaa, koska testeri ei anna tarkkaa vikaa. Onko kellään tehnyt samaa, ootko saanu selville mikä oikeesti vikana?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo vika voisi olla turbon hukkaportin magneettiventtiilissä, joka ei toimi. Vika näkyy ilmamassamittarin vikana vaikka se toimisikin ok. Toki voihan se olla vika siinäkin.

Yleensä näissä tapauksissa kannattaa aina vaihtaa sekä bypass että hukkaportin magneettiventtiilit. Tuo kierrosrajoitus viittaa limb home- tilaan, missä turvatoimintona tehoja ja kierroksia rajoitetaan välttyäkseen suuremmilta tuhoilta.

Sitten muutama lisäkysymys.
Onko auto lastutettu ja jos on niin minkä softa?
Onko autossa jonkin sortin vapaavirtausilmanputsari?
Onko autoon vaihdettu tulppia tai puolia äskettäin?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, lisään vielä.

Kun ajattelle noita kahta magneettiventtiiliä: by-pass ja hukkaportti, niin niiden viat käyttäytyvät vähän eri tavalla.
Molemmat voivat aiheuttaa ahtojen puutetta, mutta siitä ei nyt näyttäisi tässä olevan kysymys. Ahtojen rajoittamiseen vaikuttaa ahtamistilanteessa ensisijaisesti tuo hukkaportin magneettiventtiili ja by-pass magneettiventtiili tulee rajoittamaan ahtohuippua vasta, kun kaasua löysätään äkisti.

Ensin nyt olisi hyvä saada vastaus noihin esittämiini kysymyksiin. Tosin, ei sen hukkaportin magn. vent. vaihto huono idea ole ihan näin "arvailun" pereusteella. Siihen vain sellainen huomio, että by-pass- ja hukkaportin -magneettiventtiilit ovat kaksi erilaista osaa, vaikka samanlaisilta näyttävät. Niissä on pienet pneumaattiset erot ilmakanavissa ja ovat siten eri varaosanumerollakin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Opel Manta 1977
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Touko 2019, 17:23

Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?

Viesti Kirjoittaja Opel Manta 1977 »

Auton softasta ei tietoa. Ollut meillä noin 2 vuotta, ajettu meiän aikana 70tkm. Kun ostettiin puuttui Huoltokirja. Jos ei sitten täältä löydy vanhaa omistajaa, rekkari bef-100.
Ihan tavallinen ilmansuodatin. Sytytystulpat vaihdettu noin 5tkm sitten. Löytyskö tosta hukkaportin magneettiventtiilistä kuvaa tai tuntomerkkejä, ni ois helpompi tutkia sitä. Nyt ois hyvää aikaa pääsiäisen pyhinä korjata autoa. Kiitos jo näistäkin tiedoista mitä on tullut.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei sitä hukkaportin mangneettiventtiiliä pysty mitenkään tutkimaan. Sitä ei voi luotettavasti itse testata kuin on/off toimintaa sulkeeko ja avaako 3-tie kanavat ja se ei kerro täyttä toimintaa. Se toimii käytössä siten että säätää painetta portaattomasti PWM-sähköllä ja tätä toimintaa ei pysty itse kunnolla tutkimaan. Juuri tämä voi olla nyt vialla eikä säädä kunnolla tai nopeasti niin siksi menee vikatilaan.

https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 03-12.html
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -b207.html

Tuossa on nuo molempien kuvat. Huomaa erot osanumeroissa ja vaihda varalta molemmat niin että tulevat oikeille paikoille.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin