Sammutin
Turbo hävisi z20net
Re: Turbo hävisi z20net
Virhe
Et sitten lukenut tätä viestistäni
Itse olen useamman kerran "metsästänyt" muutamien saabistien vastaavalla moottorilla olevista autoista juuri näitä sytkäkatkosvikoja. Ei meinaa saada luettua kuin ensin ajamalla autoa niin että vika ilmenee ja sitten samalla auto käynnissä välittömästi lukee vikakoodin.
Ja sellainenhan sieltä löytyi
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Turbo hävisi z20net
En mä voinut sitä heti katsoa kun ei mulla oo lukijaa ja olin ajamassa tampereelta loimaalle
Re: Turbo hävisi z20net
Ei ole nyt muuta kunnollista mahdollisuutta kuin ajaa sinne (tai jonnekin muualle) testerin luo ja ottaa se autoon mukaan ja käydä ajolenkki ja toivoa että vika iskee päälle.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Turbo hävisi z20net
Jatkan...
Kuten jo aiemmin kerroin, on aivan olennainen asia tietää, onko sytytyskatkoksia, jos ne nyt on vaivana, onko niitä yhdessä vai useammissa sylintereissä.
Kuten jo aiemmin kerroin, on aivan olennainen asia tietää, onko sytytyskatkoksia, jos ne nyt on vaivana, onko niitä yhdessä vai useammissa sylintereissä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Turbo hävisi z20net
Mulla ois uudet tilatut puolat tossa hyllyllä. Ois. Vaan joku joka ne laittais kiinni.
Re: Turbo hävisi z20net
Tilasin Briteistä neobros sivulta saab 9-3 turbo puolat ja kyllä Mitsubishi. Samalla vaihdoin saabin kuparipäiset ngk biopower tulpat. Voi olla että käy samallailla kun viimeksi tulppien vaihdon jälkeen että nykiminen loppuu hetkeksi ja alkaa taas. Tosin viimeksi laitoin boschin platinapäiset tulpat. Mistä voisi johtua jos nyt alkaa nykimään uudestaan? Moottorinohjausyksiköstä?
Re: Turbo hävisi z20net
Muutama juttu tuli mieleen:
- onko autossa jokin virityssofta ja jos on niin onko biopoweroitu eli voi ajaa etanolilla?
- aloitusviestissä oli maininta "sihisee ja suhisee", mitä tarkoittanee?
Etanolin kanssa on kaiken oltava kunnossa tai on ongelmia. Mikäli on etanolikäytössä niin silloin ei saa käyttää platina tulppia. Platinatulpilla syntyy etanolikäytössä esisytytys (preignition). Tällöin palotapahtuma ei etene kuten sen kuuluisi vaan käy vähän kuten nakutuksessa ja tämän Trionic 8 ECU tunnistaa IDM modulin kautta.
Tämä Saabin malli ei sihise ja suhise. Mikäli näin on niin jossain on jokin vuoto. Edes ByPass-venttiili ei päästä suhinoita, koska se on sisäänrakennettu turboon.
Puolavikoja on jonkin verran ja ne esiintyvät erityisesti ahtotilanteessa. Huonolla tuurilla saattaa olla parikin puolaa vialla. Hyvin epätodennäköistä on kaikkien puolien vikaantuminen. Kun kerran uudet (tai käytetyt ja testatut) on hankittu, kannattaa ne tietenkin vaihtaa. Ja samalla tulpat. Jälleen kerran on syytä muistuttaa, että täysin kunnolla tämä Trionic 8 toimii vain NGK- tulpilla. Johtuen IDM-modulin ionisaatiomittauksesta, mikä tapahtuu tulpan ionisaatiovirtamittauksella tulpan välityksellä. Tulpan sähköinen rakenne on tässä oltava juuri oikea (esim. sisäinen resistori tismalleen oikean suuruinen).
- onko autossa jokin virityssofta ja jos on niin onko biopoweroitu eli voi ajaa etanolilla?
- aloitusviestissä oli maininta "sihisee ja suhisee", mitä tarkoittanee?
Etanolin kanssa on kaiken oltava kunnossa tai on ongelmia. Mikäli on etanolikäytössä niin silloin ei saa käyttää platina tulppia. Platinatulpilla syntyy etanolikäytössä esisytytys (preignition). Tällöin palotapahtuma ei etene kuten sen kuuluisi vaan käy vähän kuten nakutuksessa ja tämän Trionic 8 ECU tunnistaa IDM modulin kautta.
Tämä Saabin malli ei sihise ja suhise. Mikäli näin on niin jossain on jokin vuoto. Edes ByPass-venttiili ei päästä suhinoita, koska se on sisäänrakennettu turboon.
Puolavikoja on jonkin verran ja ne esiintyvät erityisesti ahtotilanteessa. Huonolla tuurilla saattaa olla parikin puolaa vialla. Hyvin epätodennäköistä on kaikkien puolien vikaantuminen. Kun kerran uudet (tai käytetyt ja testatut) on hankittu, kannattaa ne tietenkin vaihtaa. Ja samalla tulpat. Jälleen kerran on syytä muistuttaa, että täysin kunnolla tämä Trionic 8 toimii vain NGK- tulpilla. Johtuen IDM-modulin ionisaatiomittauksesta, mikä tapahtuu tulpan ionisaatiovirtamittauksella tulpan välityksellä. Tulpan sähköinen rakenne on tässä oltava juuri oikea (esim. sisäinen resistori tismalleen oikean suuruinen).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Turbo hävisi z20net
Autossa on perus virityssofta. Ei ole biopoweroitu. 98 oktaanista käytän. Ja tarkoitan sihinällä ja suhinalla kun turbo kerää ilmaa sisään ja bypass venttiilistä ilma ulos. Ei siellä vuotoa ole kun se kuuluu bypass venttiilistä.
Re: Turbo hävisi z20net
Vaihdoin kuparipäiseen tulppaan koska se kestää enemmän kuumuutta ja koska opel asiantuntija sanoi että ionisaatiomittauksen takia noi kuparipäiset ovat paremmat. Voi ajaa viinalla ja bensalla
Re: Turbo hävisi z20net
Kenen tai minkä firman softa?
Kuparitulpat ovat ihan hyvät vaikka ajaa bensalla. Etanolin kanssa sitten ehdottomat.
Platinatulpat vain kestävät periaatteessa pitempään. Vastapainona ovat kalliit vs kuparitulpat joten rahallinen hyöty mennee siihen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Turbo hävisi z20net
Entinen omistaja käytti Motorbyte nimises firmas
Re: Turbo hävisi z20net
Jaaha, nyt kuulostaa huolestuttavalta.
Näissä kannattaa luottaa vain Maptunin tai JC softiin. JC softaajia löytyy eri puolilta Suomea.
Muiden softien kuin noiden edellisten kanssa saa varautua vaikka mihin. Osien vaihto voi ongelmien ilmetessä johtaa tuloksettomaan lopputulokseen.
Näissä kannattaa luottaa vain Maptunin tai JC softiin. JC softaajia löytyy eri puolilta Suomea.
Muiden softien kuin noiden edellisten kanssa saa varautua vaikka mihin. Osien vaihto voi ongelmien ilmetessä johtaa tuloksettomaan lopputulokseen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Turbo hävisi z20net
Hyvin tähän mennessä on kestäny ja kaks vuotta tolla ajanut.petrisa kirjoitti: ↑14 Loka 2020, 01:00 Jaaha, nyt kuulostaa huolestuttavalta.
Näissä kannattaa luottaa vain Maptunin tai JC softiin. JC softaajia löytyy eri puolilta Suomea.
Muiden softien kuin noiden edellisten kanssa saa varautua vaikka mihin. Osien vaihto voi ongelmien ilmetessä johtaa tuloksettomaan lopputulokseen.