Omega lämpenee...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jks
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja jks »

Mikä mättää (omega -95 2,5 v6). Näin kelien lämmetessä, varsinkin kaupunkiajossa lämmöt melkein satasessa? Termostaatti melkein uusi, ja nestettä on. Kuulin joskus jostain, että jäähdyttäjä pitäis ilmata? Eli?... tumpelo kun oon...
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

eikös toi ole aivan normaali lämpö, oma veccu meni kans tonne 100c ja sitten alko flekti vasta huutaan..?
Bomega
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 14 Marras 2003, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bomega »

On 2004-04-05 17:00, jks wrote:
Mikä mättää (omega -95 2,5 v6). Näin kelien lämmetessä, varsinkin kaupunkiajossa lämmöt melkein satasessa? Termostaatti melkein uusi, ja nestettä on. Kuulin joskus jostain, että jäähdyttäjä pitäis ilmata? Eli?... tumpelo kun oon...
Itsellä on siinä vähän yli ysikympin nykyisessä ompussa. Entinen oli kaupungissa siinä 95:n yläpuolella. Eli tuo on vielä ihan normaalia kun auto ei kuitenkaan vielä keitä, eli lämmöt ei ole punaisella. Noin pienet heitot menevät anturin tarkkuuden piikkiin.

Omegassa tulee helposti säikähdettyä sitä lämpömittaria koska asteikko on aika pieni niin isoon mittariin. Eli parin asteen heitto näyttää jo isolta mittarissa :smile:
omega v6
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 135
Liittynyt: 02 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja omega v6 »

se on ihan normaali lämpö itellä jonkuverran yli ysikympin
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Aina tuo keväällä ilmojen lämmittyä pelästyttää.Mulla on ollut 2 b-omppua ja kummassakin lämmöt nousee 100 huitteille,kun on kaupunkiajoa,tyhjäkäyntiä,tms.
Ei mikään kovin mukava ominaisuus.
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 22:24
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja lemminkäinen »

Akun takana olevassa boksissa on sulakepalanut, joka on muuten 30A.
Alkaa taas lämmöt kaupungissa pysymään kurissa.
Boanerge !
Savolainen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2059
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Mänsesteri

Viesti Kirjoittaja Savolainen »

lemminkäinen kirjoitti:Akun takana olevassa boksissa on sulakepalanut, joka on muuten 30A.
Alkaa taas lämmöt kaupungissa pysymään kurissa.
Tämä on totta(puolinopeus puuttuu, kun tuo on kyrvähtänyt), mutta aikamoinen ThreadDigger kyllä olet. Taisi olla yksi foorumin ennätysnostoista tämä.
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 22:24
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja lemminkäinen »

:lollis: :lol: Aivan... threatdigger :D

ei voi sanoo ku että mun moka... :roll:
miten niin :sleep: unessa selailee foorumia
Boanerge !
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2390
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:48
Paikkakunta: St. Michel

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Hyvä kun kaivoit tän ylös ettei tarvinnu omaa alottaa... :D

Itellä nimittäin nesteiden ja termarin vaihdon jälkeen lämpömittari heittelee ihan miten sattuu ja neula on huomattavasti korkeemmalla.
Sen jälkee on alkanu lämpösenä myös vilkuttelemaa moottorin häiriövaloa, mutta luen koodit huomenna, josko tulis selvyyttä.
Mutta voiko olla ettei neste kierrä termarin vaihdon jälkeen, vaikka ilman takia?
Kai se ny olis pahvin polttanu jo ajat sitten kun oon kuitenki ajellu jo pari viikkoo uusilla nesteillä ja termarilla..
Pitänee seuraavaks vaihtaa lämpömittarin anturi, josko auttais asiaan..
Autohan on siis tuo sigun mobiili, 8-tappinen kiihtyvyysihme...
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
Ile84
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1563
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 20:14
Paikkakunta: Länsi-Palokka

Viesti Kirjoittaja Ile84 »

Ainakin A-Omegassa toi ilmaaminen autto murheisiin. Lämpömittarin anturi ja imusarjan tykö menevä ohkanen vesiletku irti, sitten vaan hitaasti nestettä jäähdyttäjään kunnes tulee anturin reijästä pihalle, anturi paikalleen ja lisää nestettä sisään niin kauan että tulee siitä letkusta. Sitten vaan letku kiinni.
"Sculptural Artistry and German Precision"
Omega B Caravan 2.6 V6 2001 (Y26SE)

Mercedes-Benz Vito 112CDI 2002
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1508
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

mulla vuoti omegassa vesipumpun takaa vesiletku (katkenneen klemmarin takia :o ) ja laittelin sitten tuossa kotipihassa uuden klemmarin sinne ja täytin järjestelmän uudestaan mitään ilmailematta (kun oli vähän kiirus) :P lähdin sitten tuosta ajamaan kylälle päin ja liikennevaloissa katson että voihan vittu kun lämmöt kipuaa _nopeasti_ sinne punaisen paremmalle puolelle ja nestevalo syttyy samalla kun lämpömittari tipahtaa sinne karvanvajaaseen 90 :bonk: kerkesin ja pelästyä että se siitä pahvista ja sen jälkeen kun vaihdoin lämppärin kennon myöhemmin niin ilmasin huolella järjestelmän :P

keväällä kaveri osti 2.0 b-omegan ja ajoin sillä sitten ja siinä kanssa kaupunki ajossa lämmöt pyöri 90-95 paikkeilla ei kuitenkaan keittänyt :) eli väittäisin normaaliksi
Juhasu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Touko 2008, 23:46

Re: Omega lämpenee...

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

Nostan vanhaa aihetta kysyäkseni omaa asiaa. Omassa -94 B V6 Omegassa mittariston lämpömittari rikki. Talvella kävi niin että liian laimeiden glykolien takia (en älynnyt mitata, kun käytetyn auton ostin) jäähdytysneste pääsi jäätymään ja yksi letku meni rikki. Letku korjattu ja oikeanlaiset nesteet lisätty. Paikallaan tuntuu toimivan, mutta ennen kuin saan korjattua lämpömittarin, mistä kohdasta minun kannattaa infrapuna pintalämpömittarilla mitata ja varmistaa, että lämmöt pysyvät kurissa?

Moottorin ylävesiletku, joka menee jäähdyttimelle?
Apukuskin puoleinen alempi paksu letku?
Jostakin muualta, mistä?

Missä asteessa vakio termari tulisi aueta ja missä asteessa flektin tulisi lähteä pyörimään? Kiitos jo etukäteen.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega lämpenee...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vakio termari noin 90astetta.
Termostaatin sisäpuolelta kiertoa eli ei isoista letkuista voi mitata. Anturi harvoin hajoaa joten käytä vaikka orkkis anturia ja liitä se tarvike anturiin.

Tai korjaa mittari piakkoin pois alta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Omega lämpenee...

Viesti Kirjoittaja hukka »

tarkistasin kyllä ensin että johto on kiinni anturissa löytyy imusarjan alta taka osasta keskeltä kansien yhdys sillasta yksi napanen anturi
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Vastaa Viestiin