Jumiutuneen öljyrenkaan liotus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jehol
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jehol »

Viime syksynä Astra kulutti öljyä, kuin minä olutta. Vein auton huoltoon, ja saivat liotettua kiinni jumahtaneen öljyrenkaan liikkeelle. Öljyn kulutus tippui normaalitasolle - eli ei juuri lainkaan. Nyt keväällä huomasin, että öljynkulutusongelma on taas palannut. Arvelisin, että syy voisi olla sama, koska auto oli viikkon parkissa lomalla ollessani, ja tuon jälkeen alkoi öljyn syönti. Auto myös tupruttelee varsin miehekkäästi, eli palotilaan se öljy sieltä sylinterin kautta pääsee. Kulutus on nyt luokkaa 2litraa/1000km, sama se oli syksyllä.

Ajattelin, josko voisin tällä kertaa hoitaa tuon liotuksen itse, kun ei se mikään hirmutyö ole. Eniten kai menee aikaa liotuksen odotteluun.

Kyselin asiaa Espoon Osaset liikkeessä ostaessani öljyä ja suodattimen, ja sain varsin hyvät ohjeet: "Tulpat irti ja kaadat sieltä naftaa (polttoöljy/diesel) niin paljon, että reijistä näkyy. Annat vaikuttaa vuorokauden, jonka jälkeen poistat naftan starttimoottorilla pyörittäen. Sitten öljyn ja suotimen vaihto"

Haluaisinkin nyt kysyä, onko palstalaisilla kokemusta moisesta projektista, ja kuinka on homma onnistunut. Onko vinkkejä - tai korjauksia tuohon Osaset myyjän neuvoon?

Pari asiaa jäi itseäni mietityttämään:
- Kun Nafta poistetaan, haittaako että sitä jää hiukan sinne, vai pitääkö pipetillä imeä viimeistä tippaa myöten?
- Huoltoliikkeessä muistelen, että olisivat käyttäneet koneen tuon jälkeen vielä lämpimäksi, ennen öljynvaihtoa, uskaltaako tuon tehdä, kun naftaa kuitenkin valuu jonkin verran öljyn sekaan alakertaan.
- Jonkin verran naftaa kai joutuu pakoputkeen/katalysaattoriin, kun startilla pyörittää? Mitähän se siitä tykkää?

Kaikki vinkit ja vihjeet - mielipiteet ja naamanvääntelyt olisivat nyt tervetulleita!

Viimeksi tuo liotus ainakin toimi, ja öljynkulutus oli poissa kuusi kuukautta. Ajattelin, että jos nyt alkaisi käyttää Valvolinen MaxLifeä tuon projektin jälkeen, saattaisi sen lisäaineet pitää öljyrenkaat liikkeessä jatkossakin. Vai kuinka?

Mukavia kesäkelejä!!
Vectra-3.0i
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 169
Liittynyt: 25 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Vectra-3.0i »

Nafta ittessään ei tee koneelle mitään, mitä nyt saattaa vähän karstottaa jos pääsee palamaan. Katalysaattorin mä kyl ottaisin pois, se ei varmaankaa tykkää...
Että sellasta tällä kertaa...
maukka1971
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja maukka1971 »

jos öljyrenkaat tai männänrenkaat on jumissa,niin siihen auttaa vesi...eli ilmanputsari irti ja kaasuttelee kaasuvivusta ja samalla suihkii suihkepullolla vettä kaasuttimen imuaukkoon...ei mitenkään älyttömästi ja toimii paremmin jos kone on lämmin.Toimi ainaki itellä tossa emännän autossa ku tuppas kans vähä sauhuttelemaan
Jaakko-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 774
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakko- »

On 2004-06-02 02:16, maukka1971 wrote:suihkepullolla vettä kaasuttimen imuaukkoon...
Kyse on varmaan ruisku autosta.
Itekkin oon kuullu että dieselillä saa liuotettua jumineet öljyrenkaat.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jaakko- on 2004-06-02 03:08 ]</font>
ossi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 31 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja ossi »

Dieselillä hyvinkin.

Joskus on esson pystybaarissa liikkunut myös huhua kokiksen auttavasta vaikutuksesta.
astronomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astronomi »

Eh, tuo kokis tuskin kovin hyvää koneelle tekee kun sisältää tuota sokeria... tai kokeileppa laittaa sokeria gason sekaan :wink:
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

kokis on kytkimeen ja semmosiin hyvä mutta empä koneeseen sitä kippais...
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
ossi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 31 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja ossi »

En suinkaan tarkoittanut että ajokuntoisen auton tulpanreijistä kaadetaan kolaa sisuksiin =)
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

niinno sisi jos koneen osat pyödällä ni sitten on toki erijuttu mutta sittempä voi jo tehdäkki jotkai fiksumpaa...
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
jehol
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jehol »

Jeespox.. Johan lähti keskustelu rönsyilemään. Mutta nyt on tosiaa männät likoomassa, ja naftaa käytin (kokisvinkeistä huolimatta, sorry). Vähän vielä mietityttää, miten hyvin se nafta lähtee poies. Suurin osa varmasti valuu yli äyräiden, kun startilla pyörittää, ja osa jää. Kaipa tuon uskaltaa käynnistää, vaikka siellä vähän sitä naftaa olisikin. Katalysaattorista en tosiaan tiedä, mitä tykkää jos litkua sinne menee, tarttiskohan ottaa se irti? Ja vielä mielipiteitä, uskaltaako koneen käyttää lämpimäks ennen öljynvaihtoa?

Tattis kaikista vastauksenpoikasista! =)
jehol
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jehol »

Kyselin tuossa vielä samaisesta tietolähteestä, ja mies oli sitä mieltä, että sitä naftaa pääsee pakosarjaan niin vähän, ettei pitäsi olla mitään merkitystä katalysaattorin toiminnalle.
Racoon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 602
Liittynyt: 28 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Racoon »

On 2004-06-02 10:33, ossi wrote:
En suinkaan tarkoittanut että ajokuntoisen auton tulpanreijistä kaadetaan kolaa sisuksiin =)

kävisköhän Fanta :wink:

Miksi sitä naftaa pitäisi niin ylettömästi sinne kaataa. Eihän sillä mitään pakoputkea ole tarkoitus voidella. Laita niin, että männän laki on litkun peitossa niin varmasti sitä riittää männänrenkaille asti.
testeri666
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 12 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja testeri666 »

Tota naftaa voi käyttää puhdistukseen niinkin että ottaa öljyt pois koneesta ja laittaa noin litran naftaa koneeseen,n. minuutin käyttö ja päästää pois+uudet öljyt sisään. Putsaa kanavat ja muut.
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

Minä en menis konetta käyttämään minuuttia ilman öljyjä. Siinä kuitenkin kerkeää lämmöt jo nousta ja jos ei nokka yms. saa mitään voitelua ni voi olla soppa valmis....

EDIT: jaa, meinasit että öljyjen tilalle.... mitenköhän tuon naftan voiteluominaisuudet?

_________________
Kuva
Opel Vectra A 2.0i -93

<font size=-1>[ This Message was edited by: Azzyyr on 2004-06-02 21:34 ]</font>
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

On 2004-06-02 21:04, testeri666 wrote:
Tota naftaa voi käyttää puhdistukseen niinkin että ottaa öljyt pois koneesta ja laittaa noin litran naftaa koneeseen,n. minuutin käyttö ja päästää pois+uudet öljyt sisään. Putsaa kanavat ja muut.
Versiossa,jonka itse kuulin lykätään koneessa olevien öljyjen sekaan,käytetään vähänaikaa ja lasketaan pois.En menisi luottamaan pelkän naftan voiteluominaisuuksiin...
Vastaa Viestiin