Jumiutuneen öljyrenkaan liotus
Viime syksynä Astra kulutti öljyä, kuin minä olutta. Vein auton huoltoon, ja saivat liotettua kiinni jumahtaneen öljyrenkaan liikkeelle. Öljyn kulutus tippui normaalitasolle - eli ei juuri lainkaan. Nyt keväällä huomasin, että öljynkulutusongelma on taas palannut. Arvelisin, että syy voisi olla sama, koska auto oli viikkon parkissa lomalla ollessani, ja tuon jälkeen alkoi öljyn syönti. Auto myös tupruttelee varsin miehekkäästi, eli palotilaan se öljy sieltä sylinterin kautta pääsee. Kulutus on nyt luokkaa 2litraa/1000km, sama se oli syksyllä.
Ajattelin, josko voisin tällä kertaa hoitaa tuon liotuksen itse, kun ei se mikään hirmutyö ole. Eniten kai menee aikaa liotuksen odotteluun.
Kyselin asiaa Espoon Osaset liikkeessä ostaessani öljyä ja suodattimen, ja sain varsin hyvät ohjeet: "Tulpat irti ja kaadat sieltä naftaa (polttoöljy/diesel) niin paljon, että reijistä näkyy. Annat vaikuttaa vuorokauden, jonka jälkeen poistat naftan starttimoottorilla pyörittäen. Sitten öljyn ja suotimen vaihto"
Haluaisinkin nyt kysyä, onko palstalaisilla kokemusta moisesta projektista, ja kuinka on homma onnistunut. Onko vinkkejä - tai korjauksia tuohon Osaset myyjän neuvoon?
Pari asiaa jäi itseäni mietityttämään:
- Kun Nafta poistetaan, haittaako että sitä jää hiukan sinne, vai pitääkö pipetillä imeä viimeistä tippaa myöten?
- Huoltoliikkeessä muistelen, että olisivat käyttäneet koneen tuon jälkeen vielä lämpimäksi, ennen öljynvaihtoa, uskaltaako tuon tehdä, kun naftaa kuitenkin valuu jonkin verran öljyn sekaan alakertaan.
- Jonkin verran naftaa kai joutuu pakoputkeen/katalysaattoriin, kun startilla pyörittää? Mitähän se siitä tykkää?
Kaikki vinkit ja vihjeet - mielipiteet ja naamanvääntelyt olisivat nyt tervetulleita!
Viimeksi tuo liotus ainakin toimi, ja öljynkulutus oli poissa kuusi kuukautta. Ajattelin, että jos nyt alkaisi käyttää Valvolinen MaxLifeä tuon projektin jälkeen, saattaisi sen lisäaineet pitää öljyrenkaat liikkeessä jatkossakin. Vai kuinka?
Mukavia kesäkelejä!!
Ajattelin, josko voisin tällä kertaa hoitaa tuon liotuksen itse, kun ei se mikään hirmutyö ole. Eniten kai menee aikaa liotuksen odotteluun.
Kyselin asiaa Espoon Osaset liikkeessä ostaessani öljyä ja suodattimen, ja sain varsin hyvät ohjeet: "Tulpat irti ja kaadat sieltä naftaa (polttoöljy/diesel) niin paljon, että reijistä näkyy. Annat vaikuttaa vuorokauden, jonka jälkeen poistat naftan starttimoottorilla pyörittäen. Sitten öljyn ja suotimen vaihto"
Haluaisinkin nyt kysyä, onko palstalaisilla kokemusta moisesta projektista, ja kuinka on homma onnistunut. Onko vinkkejä - tai korjauksia tuohon Osaset myyjän neuvoon?
Pari asiaa jäi itseäni mietityttämään:
- Kun Nafta poistetaan, haittaako että sitä jää hiukan sinne, vai pitääkö pipetillä imeä viimeistä tippaa myöten?
- Huoltoliikkeessä muistelen, että olisivat käyttäneet koneen tuon jälkeen vielä lämpimäksi, ennen öljynvaihtoa, uskaltaako tuon tehdä, kun naftaa kuitenkin valuu jonkin verran öljyn sekaan alakertaan.
- Jonkin verran naftaa kai joutuu pakoputkeen/katalysaattoriin, kun startilla pyörittää? Mitähän se siitä tykkää?
Kaikki vinkit ja vihjeet - mielipiteet ja naamanvääntelyt olisivat nyt tervetulleita!
Viimeksi tuo liotus ainakin toimi, ja öljynkulutus oli poissa kuusi kuukautta. Ajattelin, että jos nyt alkaisi käyttää Valvolinen MaxLifeä tuon projektin jälkeen, saattaisi sen lisäaineet pitää öljyrenkaat liikkeessä jatkossakin. Vai kuinka?
Mukavia kesäkelejä!!
-
- 'Admiral'
- Viestit: 169
- Liittynyt: 25 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Lahti
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:00
jos öljyrenkaat tai männänrenkaat on jumissa,niin siihen auttaa vesi...eli ilmanputsari irti ja kaasuttelee kaasuvivusta ja samalla suihkii suihkepullolla vettä kaasuttimen imuaukkoon...ei mitenkään älyttömästi ja toimii paremmin jos kone on lämmin.Toimi ainaki itellä tossa emännän autossa ku tuppas kans vähä sauhuttelemaan
Jeespox.. Johan lähti keskustelu rönsyilemään. Mutta nyt on tosiaa männät likoomassa, ja naftaa käytin (kokisvinkeistä huolimatta, sorry). Vähän vielä mietityttää, miten hyvin se nafta lähtee poies. Suurin osa varmasti valuu yli äyräiden, kun startilla pyörittää, ja osa jää. Kaipa tuon uskaltaa käynnistää, vaikka siellä vähän sitä naftaa olisikin. Katalysaattorista en tosiaan tiedä, mitä tykkää jos litkua sinne menee, tarttiskohan ottaa se irti? Ja vielä mielipiteitä, uskaltaako koneen käyttää lämpimäks ennen öljynvaihtoa?
Tattis kaikista vastauksenpoikasista! =)
Tattis kaikista vastauksenpoikasista! =)
kävisköhän FantaOn 2004-06-02 10:33, ossi wrote:
En suinkaan tarkoittanut että ajokuntoisen auton tulpanreijistä kaadetaan kolaa sisuksiin =)
Miksi sitä naftaa pitäisi niin ylettömästi sinne kaataa. Eihän sillä mitään pakoputkea ole tarkoitus voidella. Laita niin, että männän laki on litkun peitossa niin varmasti sitä riittää männänrenkaille asti.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 64
- Liittynyt: 12 Huhti 2004, 03:00
Minä en menis konetta käyttämään minuuttia ilman öljyjä. Siinä kuitenkin kerkeää lämmöt jo nousta ja jos ei nokka yms. saa mitään voitelua ni voi olla soppa valmis....
EDIT: jaa, meinasit että öljyjen tilalle.... mitenköhän tuon naftan voiteluominaisuudet?
_________________
Opel Vectra A 2.0i -93
<font size=-1>[ This Message was edited by: Azzyyr on 2004-06-02 21:34 ]</font>
EDIT: jaa, meinasit että öljyjen tilalle.... mitenköhän tuon naftan voiteluominaisuudet?
_________________
Opel Vectra A 2.0i -93
<font size=-1>[ This Message was edited by: Azzyyr on 2004-06-02 21:34 ]</font>
Versiossa,jonka itse kuulin lykätään koneessa olevien öljyjen sekaan,käytetään vähänaikaa ja lasketaan pois.En menisi luottamaan pelkän naftan voiteluominaisuuksiin...On 2004-06-02 21:04, testeri666 wrote:
Tota naftaa voi käyttää puhdistukseen niinkin että ottaa öljyt pois koneesta ja laittaa noin litran naftaa koneeseen,n. minuutin käyttö ja päästää pois+uudet öljyt sisään. Putsaa kanavat ja muut.