Astra g ja laturin vaihtoon kuluva aika?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Astra g ja laturin vaihtoon kuluva aika?

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

Hommahan lähti siitä että aamulla huomasin astran pitävän kummaa ujellusta ja paikansin sen konehuoneesta tulevaksi ääneksi. Hetken ihmeteltyäni tajusin laturin laakereiden olevan finaalissa.

No sitten soittelemaan uuden laturin perään ja paikallisesta huollostahan niitä löytyi. Kysyin sitten että paljon tulee maksamaan jos ostan laturin heiltä ja teetän työt heillä. Hinnaksi muodostui 350€? JÄRJETÖN kasa rahaa. No kysyin paljonko laturin osuus tästä on. Pelkkä laturi maksaisi 250€, ja kertoivat sen opelilla maksavan 295€ (kyse boschin 100amppeerisesta laturista).

Eli työn osuudeksi olisi jäännyt heillä 100€? kyselin sitten että kauanhan tuossa laturin vaihdossa kestää ja kertoivat että ainakin 2tuntia?

En raaskinut heitä laittaa hommiin vaan ajattelin että aikaa on reilusti ja kaverilla suht hyvät vehkeet että vaihdan sen kaverin kanssa kun aikaa on. Kaverin kanssa vaihdoimme laturin tuntiin 10minuuttiin.

Kysymys sitten kuuluukin että rahastaako tollaset nyrkkipajat meitä vähemmän autoa tuntevia tuötunneista aivan eri tavalla kuin autoa tuntevia? Huollolle oilisin joutunut maksamaan vähintään 2 tunnin työstä.
Eli minua olisi kusetettu pahemman kerran.
Irmscher DTM Edition Coupe -03
Avatar
Astra_X_2
'Senator'
'Senator'
Viestit: 742
Liittynyt: 19 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Astra_X_2 »

Paljonkos oli laturilla ajettu kun laakerit luovuttivat?
Gsi:sti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 253
Liittynyt: 09 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Gsi:sti »

Olipa hinta arvio!! Huh huh... Kyllähän ne laturit kalliita ovat. Taitaa olla joku n.150e motonetissä. Huollon miehet on jotkut vähän hidas liikkeisiä varmaan tarkotuksella. Pari tuntia kevyeen kahvin kera kuluu..
Itellä menee kyl se tunti vaihtaessa kun ei rutiinia ole mut luulis huollossa homman olevan paremmin hanskassa.
Tää on välillä tätä..ite homma hanskaan ja hommat hoituu -(z)-
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 289
Liittynyt: 02 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja astraGcaravan »

onkos kukaan vaihtanut 2.0di(g)astraan laturia?olisi ilmeisesti kohta ajankohtaista,mutta näyttää aika viddumaiselta hommalta kun on tuolla turbon alla.
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

Astra_X_2 kirjoitti:Paljonkos oli laturilla ajettu kun laakerit luovuttivat?
noin 240tkm oli ajettu ja sitten meni laturista laakerit. Joku näppärähän tosta sais vielä laturin jos noi laakerit vaihtais.
Irmscher DTM Edition Coupe -03
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

astraGcaravan kirjoitti:onkos kukaan vaihtanut 2.0di(g)astraan laturia?olisi ilmeisesti kohta ajankohtaista,mutta näyttää aika viddumaiselta hommalta kun on tuolla turbon alla.
Juu kyllähän se vittumaiselta näyttää. En kyllä tähän hätää just tiiä millanen toi 2.0di:n kone huone näyttää. Jos turbon saa helposti edestä pois niin sitten ei pitäis mahotonta olla. Pienet kädet ja pienet työ kalut on tuossa hommassa poikaa.
Irmscher DTM Edition Coupe -03
-Jake-
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 13 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jake- »

Omassa kesti n.87 tkm laturin laakerit. Vaihdoin laturin itse ja omasta mielestäni Metro-auton vaihtotyön hinita 90 € on maksamisen väärti. Eri asia on jos käytössä on nosturi, tällöin homma helpottuu. Vittumaisin homma on irroittaa laturin kiinnitysrauta koneesta (kiinni kolmella pultilla) 2 pulttia saa yläkautta ja kolmannen saa renkaan irroittamalla alakautta.
Avatar
caravan-coupe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkäy

Viesti Kirjoittaja caravan-coupe »

X20xev koneessa menee laturin irroitukseen ja uuden asentamiseen vain 20 minuuttia. Siis g-astrassa
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

No toi 1.6 16V meni ihan konepellin avaamisella ja sitten hommia sellanen tunti ja 10min. Nyt kun sen on kerran tehnyt menis varmaan noin 45min. Mutta ei se tosiaan ollut niin älytön homma kuin mille se näytti.
Irmscher DTM Edition Coupe -03
arsas
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Maalis 2006, 19:50

vaihto

Viesti Kirjoittaja arsas »

Laturin vaihto olisi siis edessä, ja kun tällainen topicci löytyi, niin enpä avaa uutta.

Eli autona Astra G, vm. 2000 ja kone 1,7 tdi. Huomasin, että kaikki virtalaitteet heijaa, ja laturin suunnasta kuuluu "rouskutus" samaan tahtiin. Siispä laturi (70 A) vaihtoon.

Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus tuo laturi sitten vaihtaa. Kaipailisinkin siis muutamia vinkkejä tuohon toimenpiteeseen.

- Mitä kannattaa irroittaa paremman työskentelytilan saamiseksi?

- Miten helposti tuo laturissa kiinni oleva, ilmeisesti alipainepumppu, lähtee irti entisestä ja menee kiinni uuteen laturiin?

- Miten saan moniurahihnan sopivaan kireyteen asennuksen jälkeen?

- Lieneekö jotain erityistä, mitä tässä mallissa tulisi ottaa huomioon?

Ettäs semmosta. Jos joku olisi tuommoseen koneeseen vaihtanu.
Avatar
Astra22
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 947
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:25
Paikkakunta: Tuusula

Re: vaihto

Viesti Kirjoittaja Astra22 »

arsas kirjoitti: - Mitä kannattaa irroittaa paremman työskentelytilan saamiseksi?
Ote Alfamerin kirjasta "Irroita kaikki sellaiset osat, jotka estävät kunnollisen käsiksipääsyn laturiin." :lol:
Taidatkos sen selvemmin sanoa.

Jos autossa ilmastointi saattaa olla senverran ahdasta, että joutuu irroittelemaan laitteen putkia/letkuja, silloin täytyy ennen laturin irroittamista käydä korjaamolla poistamassa kylmäaine ja kiinnilaiton jälkeen täyttämässä järjestelmä. (Alfamer)
Hyväksi neuvoksi sanotaan sitä, jonka mies antaa ollessaan itse liian vanha olemaan huonona esimerkkinä.
-Jake-
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 13 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: vaihto

Viesti Kirjoittaja -Jake- »

Astra22 kirjoitti:
arsas kirjoitti: - Mitä kannattaa irroittaa paremman työskentelytilan saamiseksi?
Ote Alfamerin kirjasta "Irroita kaikki sellaiset osat, jotka estävät kunnollisen käsiksipääsyn laturiin." :lol:
Taidatkos sen selvemmin sanoa.

Jos autossa ilmastointi saattaa olla senverran ahdasta, että joutuu irroittelemaan laitteen putkia/letkuja, silloin täytyy ennen laturin irroittamista käydä korjaamolla poistamassa kylmäaine ja kiinnilaiton jälkeen täyttämässä järjestelmä.
Ei tarvii irroittaa ilmastoinin osia. Eturengas, ilmanputsari, yms pientä. Kyllä huomaat kun alat tekemään.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Astra g (1.7 tdi 2002) - mistä laturi ulos?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Kysytäänpä tästä vanhasta threadista, koska liippaa niin läheltä omaa haastetta. Nyt antautunut laturi on irti, mutta mistäs sen saa ulos. Äkkipäätä sanoisin että jos löysää vähän jäähdytintä (tai ainakin jäähdyttimen muovista flektiä), niin saadaan ne tarvittavat sentit laturin ujuttamiseen ulos.

Onko jollain käytännön kokemusta, jote tuo "pura kaikki mikä estää pääsyn" tarkoittaa? Siis mistä vanhan laturin saa ujutettua ulos ja uuden tilalle kun kyseessä on 2002 1.7 tdi Astra.


timo

ps. Samalla voitaisiin spekuloida sillä mitä sille Eberspächerille kannattaisi tehdä, jotta se kaamea savutus saataisiin kuriin. Nythän se on siinä ihan hollila. Paras korjaus lienee hehkutulpan vaihto Eberiin ja väliin, joku sopiva kytkin, jolla sen saisi tapettua aina kun liikennevaloissa se suunnittelee pölläyttävänsä savujaan. Onko hyvää threadia tähän ongelmaan?
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra g - mistä laturi ulos

Viesti Kirjoittaja tikola »

Vastataan itse itselle - jäähdyntin löysälle ja jäädyttimen päällä flektin muovikehikko löysäälle niin sitten ne tarvittavat sentit tulivat ja laturi pienellä väkivallalla tuli ulos. Uusi laturi meni sisään samaa tietä ja nyt tuntuisi pelaavan.

Eli ainakin minusta Astra G tdi 1.7 moottorin laturi vaihdetaan yläkautta. Parempia ideoita saa esittää, mutta näin sen minä sain vaihdettua.

timo
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Astra g ja laturin vaihtoon kuluva aika?

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

No g astra ja 1.6 ja 16v,ajettu 240tkm ja laturin pyörä väpättää?kukaan ei siis kokeillut vaihtaa pelkkää laakeria?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Vastaa Viestiin