VINKKI: Kaasuläppäkotelon huolto (tyhjäkäyntiongelmat)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6014
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

VINKKI: Kaasuläppäkotelon huolto (tyhjäkäyntiongelmat)

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Tämä toimii siis X18XE sekä X20XEV -moottoreihin, ehkäpä myös C18XE -moottoriin (?).
Oireiluna, jotta seuraava toimenpide kannattaa suorittaa, on:
-epätasainen joutokäynti
-korkea joutokäynti
-matala joutokäynti
-korkea polttoaineenkulutus
-herjaa lambda-anturin, joutokäyntisäätimen ja ilmamassamittarin vikakoodeja vaikka komponenti olisivat ehjiä (paitsi jos ohjainlaitevika)

Suunnat ovat edestä katsottuja, eli periaatteessa vasen ja oikea ovat virallisesti oikea ja vasen.
Tarvittavat tarvikkeet:
Joutokäyntisäätimen tiiviste
Kaasuläppäkotelon ja imusarjan välien tiiviste
(O-rengas joutokäyntisäätimeen)
(Paksu huohotusletku)
(Ohut muodossaan oleva huohotusletku)
(Joutokäyntisäädin)
Kaasuttimen puhdistusainetta, liuotinta, jarrucleaneria, putsispraytä tms.
Kustannusarvio, jos huohotinletkuja eikä joutokäyntisäädintä tarvitse vaihtaa, noin 15€.



1. Irrota paksu huohotusletku joka lähtee venttiilikopasta imuputkelle (jos löysä, ”lakritsia”, vaihda!)

2. Irrota imuputki ilmamassamittarista ja kaasuläppäkotelosta

3. Irrota ohut huohotusletku venttiilikannesta ja vedä se irti kaasuläppäkotelon rungosta oikealta alhaalta (jos löysä ”lakritsia”, vaihda!)

4. Irrota ohut alipaineletku joka kiinnittyy kevyesti kaasuläppäkotelon vasempaan takanurkkaan

5. Irrota kaasuvaijerin telineen kiinnityspultti kaasuläppäkotelosta

6. Irroita kaasuvaijerin sokka

7. Poista vaijeri pallonivelestään

8. Irroita varovasti kaasuläppäkotelon oikeasta reunasta 2 letkua (näissä kulkee jäähdytysneste) ja tuki ne esimerkiksi sisähalkaisijaa inan verran isommalla pultilla tai lukkopihdeillä

9. Irroita kaasuläpän potentiometrin (kaasuläppäsäätimen) pistoke

10. Irrota joutokäyntisäätimen pistoke

11. Avaa 2kpl joutokäyntisäätimen kaasuläppäkotelonrunkoon kiinnittävät kuusiokoloruuvit ja heitä niiden välinen tiiviste roskiin!

12. Avaa kaasuläppäkotelon imusarjaan kiristävät mutterit 4kpl, varo hukkaamasta niitä

13. ”Venkslaa” kaasuläppäkotelo ylös imusarjasta (joutokäyntisäätimen voi siis irrottaa jo ennen tätä) ja tuki imusarjan reikä huolellisesti rätillä tms.

14. Jos et jo vaiheessa 11 irrottanut, niin irroita nyt joutokäyntisäädin

15. Pura joutokäyntisäädin kahteen osaan (2 ristipääruuvia) ja tarvittaessa uusi osien välinen O-rengas

16. Pese kaasuläppäkotelonrunkoon kiinnittyvä osa huolellisesti runsaasti luotonainetta käyttäen kunnes karstaa ei enää irtoa. Painele samalla sen sisällä olevaa karaa jotta karsta irtoaa joka paikasta

17. Anna kaasuläppäkotelolle kunnon kylpy liotinta ja puhdistaa kaasuläppä kaikesta karstasta kaasuvivusta samanaikaisesti käännelle. Puhdista joka puolelta kiiltäväksi saakka, mutta varo suihkimasta liotinta kaasuläppäpotentiometriin (kaasuläppäsäätimeen)!!!

18. Ota 2mm poranterä ja poraa auki ohut huohotusreikä johon kiinnittyy venttiilikannesta lähtevä ohuempi huohotusletku. Jos reikä on tukossa, on se 100% varmuudella aiheuttanut käyntihäiriötä! Suihki poratusta reiästä liotinta jotta epäpuhtaudet irtoavat

19. Puhdista imuletkun muoviosa (jossa 90 asteen kulma) ylimääräisestä öljy-vesi -seoksesta

20. Puhdista molemmat huohotusletkus laskemalla niiden lävitse liotinta

21. Tee vaiheet kohdasta 15 saakka päinvastaisesti.

Jos autostasi on akunkenkä jostain syystä ollut irti korjauksen ajan, kasauksen jälkeen aja autolla pidempi matka, vaikkapa 20-30km, moottorijarrutuksia, kiihdytyksiä yms jotta ohjainlaite oppii uudet arvot joita ”elvytetyt” kaasuläppäkotelo ja joutokäyntisäädin luovuttaa.

Jos korjaus ei auta, on joutokäyntisäätimen sähköinen osa tullut elämänkaarensa loppuun, joten ainoa apu on säätimen vaihto. Tämän ääritapauksen aiheuttaja on kaiken pahan alku ja juuri, se tukkeutunut 2mm huohotusreikä!


Muokkaan tarinaa jahka löydän sieltä havaittavia virheitä, ja lisään kuvia jos vaikka opetusmielessä autooni tekisi ko remontin uudelleen.

En ota vastuuta tekstistäni, joten tehkää se omalla vastuulla!
__________________________
Avatar
Lallevihtinen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2003
Liittynyt: 03 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lallevihtinen »

Hyvä ohje!
Lisätään sen verran että samalla kannattaa myös katsoa että kaasuläppäpotikan liittimet on puhtaat ettei oo päässy hapettuun, itellä oli ne syynä vaihtelevaan tyhjäkäyntiin.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6014
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Niin ja imuletkun ja tk-säätimen pistokkeen kunto. :wink: Tuleehan noita huomioitavia asioita mieleen aika ajoin, tarvii päivitellä sitämukaa. Harmi kun en ottanut kuvia kun viimeksi tuon tein, ne auttaisivat paremmin kuin muutamankymmenen riviä tekstiä. :roll:
__________________________
Hartikainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 15 Joulu 2005, 23:45
Paikkakunta: Warkaus

Viesti Kirjoittaja Hartikainen »

Tiedoitteeksi vaan tämäkin!
'94 Audi V8 & ´90 Audi 200 20v
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Hartikainen kirjoitti:Tiedoitteeksi vaan tämäkin!
Lisätty tonne vinkkeihin ajat sitten.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: VINKKI: Kaasuläppäkotelon huolto (tyhjäkäyntiongelmat)

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Oli hyvä ohje. Callu käy taas niinkuin kuuluuki. Ja yhdyn edellisiin kommaajiin. Liittimet kannattaa tarkistaa kunnolla ja johdot mitkä on näkyvissä. Kiitos tästä. On tämä sitte hyvä foorumi :)
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Vastaa Viestiin