Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Sininenuni
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Tammi 2018, 12:24

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Sininenuni »

11500 km takana ja auto on ollut mukava ajaa. Iso kiitos hiljaisuudesta ja erinomaisista ledeistä. Talvella jalkatila lämpenee todella hitaasti. Ei ole minulle ongelma mutta voin kuvitella että joku sen näkisi isona miinuksena. Kulutus ollut PK-seudulla ajaessa koko käytöltä 6,6l.

Isompia ongelmia ei ole ollut paitsi tänä aamuna kun moottorin vikavalo syttyi ja sitä tässä nyt setvitään.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Viikatemies kirjoitti: 20 Elo 2018, 21:29 Mikäli olen oikein käsittänyt niin näihin bensakoneisiin ei saisi optimoinnilla samanlaista hyötyä kuin dieseleihin. Itsellä eiittänyt hyvin 1,2l tehot. Kuormaakin on vedetty ilman ongelmia.
Oma havainto on, että yllättävän paljon on vääntöä ja kiihtyy mukavasti kun kierrokset on 2-3 tonnin välillä. Sitten jos yrittää enemmän kierrättää ei oikein kummoisempaa tapahdu. Parempi näin päin ja jo moottorin rakenne (erittäin pitkäiskuinen) on vääntöä painottava. Minusta tuo on jo tehtaalla valmiiksi optimoitu hyvin korkealla vääntömomenttitasolle iskutilavuuteen nähden :)
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Sininenuni kirjoitti: 21 Elo 2018, 11:19 11500 km takana ja auto on ollut mukava ajaa. Iso kiitos hiljaisuudesta ja erinomaisista ledeistä. Talvella jalkatila lämpenee todella hitaasti. Ei ole minulle ongelma mutta voin kuvitella että joku sen näkisi isona miinuksena. Kulutus ollut PK-seudulla ajaessa koko käytöltä 6,6l.

Isompia ongelmia ei ole ollut paitsi tänä aamuna kun moottorin vikavalo syttyi ja sitä tässä nyt setvitään.
Tuo jalkatilaprobleeman havaitsin jo koeajolla. Ilmastointiasetuksista kannattaa kylmällä kelillä asettaa ilmanvirta suoraan jalkatilaan ja vaikkapa ikkunoille jolloin tilanne paranee. Ja asetukset onneksi jäävät voimaan.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Onko muuten kukaan käyttänyt autoa ylimääräisessä öljynvaihdossa alkutaipaleella? Itse olen harkinnut 3-5tkm kohdalla kun en tiedä mitä tasoa tehtaan öljyt on ja miten soveltuvat jos tulee kovempia pakkasia.
Avatar
topias
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Marras 2003, 02:00

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja topias »

Kunde kirjoitti: 21 Elo 2018, 11:34 Onko muuten kukaan käyttänyt autoa ylimääräisessä öljynvaihdossa alkutaipaleella? Itse olen harkinnut 3-5tkm kohdalla kun en tiedä mitä tasoa tehtaan öljyt on ja miten soveltuvat jos tulee kovempia pakkasia.
kyllä, vajaa 2tkm oli tuolloin mittarissa. kyllä ne tehdasöljyt pakkaseen sopivat, ovat kai 0w-30.
Mihetu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 15 Helmi 2018, 13:45

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Mihetu »

Sama homma, kun sitä niin kovasti suositeltiin. Ajattelin, että jospa se vajaa 100e kannattaa siitä mielenrauhasta maksaa :D
marikomakinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 13 Heinä 2016, 12:19

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja marikomakinen »

Viikatemies kirjoitti: 20 Elo 2018, 21:29 Mikäli olen oikein käsittänyt niin näihin bensakoneisiin ei saisi optimoinnilla samanlaista hyötyä kuin dieseleihin. Itsellä eiittänyt hyvin 1,2l tehot. Kuormaakin on vedetty ilman ongelmia.
Löpön kartat saa joo ihan toiseen fääriin , tähän bensaan taitaa olla tarjolla +30 HP/30 nm eli ihan hyvin mielestäni.
Viikatemies
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Maalis 2018, 09:30

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Viikatemies »

No tonkuulostaa kyllä hyväktä jos pitää paikkaansa. Astraan ei yksi paja luvannut oikeastaan mitään iloa optimoinnista reilu vuosi sitten.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 438
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Muuten on oivalliseksi peliksi osoittautunut tämä Grandland mutta Handsfree toimii oudosti. Joskus se toimii ja soittaminen onnistuu kosketusnäytöltä, mutta joskus ei. Puhelimeen vastaaminen onnistuu kyllä aina. Minulla on käytössä tämä uusi Nokian, tai paremminkin HMD:n banaanipuhelin.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Viikatemies
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Maalis 2018, 09:30

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Viikatemies »

Niin ja iPhonesta ei saa yhteystietoja tallennettua litteeseen sitten millään.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja kjans »

grandlandx kirjoitti: 22 Elo 2018, 00:29 Muuten on oivalliseksi peliksi osoittautunut tämä Grandland mutta Handsfree toimii oudosti. Joskus se toimii ja soittaminen onnistuu kosketusnäytöltä, mutta joskus ei. Puhelimeen vastaaminen onnistuu kyllä aina. Minulla on käytössä tämä uusi Nokian, tai paremminkin HMD:n banaanipuhelin.
Itse olen huomannut, että soittaminen kahdella sim-korttipaikalla (ja kortilla) varustetulla puhelimella ei meinaa onnistua Astran bluetoothilla. Ainoastaan Huawei P10:n kanssa se osasi soittaa kun luuri taisi oletuksena tehdä puhelut sim1 kautta kun puhelu alkoi handsfreen yli, mutta Nokia 8 ja OP6 ei kummallakaan soittaminen onnistu BT:n kautta, vaan puhelu pitää aloittaa luurista. Vastaaminen toki onnistuu normaalisti.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 438
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Hieman lisää käyttökokemuksia.

Auto on kyllä hiljainen, se täytyy sanoa. Ajoin sen Lapista PK-seudulle ja matkaa tuli taitettua mutkineen noin tuhat kilometriä päivän aikana. Keskikulutus oli noin 5,2 - 5,4 litraa satasella ja ilmastointi oli päällä ehkä noin puolet matkasta. Lyhyen kokemuksen mukaan sekalainen ajo ei juurikaan nosta kulutusta noista lukemista. Onko teillä muilla millaisia lukemia?

Istuinten muotoilu oli vähän laimeaa, pikkuisen olisi voinut olla napakampi muoto. Aiemmassa Qashqaissa oli minusta aavistuksen paremmat istuimet. Tässähän ei ole niitä AGR -penkkejä. Hyvin silti näilläkin jakkaroilla jaksoi olla.

Ihmettelen kovasti näitä sivutuulettimia, jotka suuntaavat ikkunoihin. Miten ne saa puhaltamaan ilmaa? Siinähän on kaksi päällekkäin: ensin alempana on isompi jota voidaan suunnata ja sitten ylempänä pienempi, josta kyllä tulee ilmaa jonkin verran. Mutta alempi sivuikkunoiden tuuletin on jäänyt mysteeriksi.

Autohan josta tässä puhutaan on Opel Grandland 1.6d Automaatti Enjoy More.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
76SuperEuro
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 02 Elo 2018, 13:30

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 76SuperEuro »

Minulla tämä isompi sivutuuletin puhaltaa reilusti kun ilmastointi on A-asennossa, pienempää räppänää en ole edes huomannut kokeilla miten sieltä ilmaa tulee.

Keskikulutus oli bensakoneella viime 300 km maantielenkillä 6,3 l, joka sisälsi myös moottoritieajoa. Kaupunki- ja seka-ajossa menee yleensä n. 7,3 l sadalla.
Mihetu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 15 Helmi 2018, 13:45

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Mihetu »

grandlandx kirjoitti: 27 Elo 2018, 06:30 Ihmettelen kovasti näitä sivutuulettimia, jotka suuntaavat ikkunoihin. Miten ne saa puhaltamaan ilmaa? Siinähän on kaksi päällekkäin: ensin alempana on isompi jota voidaan suunnata ja sitten ylempänä pienempi, josta kyllä tulee ilmaa jonkin verran. Mutta alempi sivuikkunoiden tuuletin on jäänyt mysteeriksi.
Olethan huomannut, että jos tuuletussuuttimen kääntää täysin sivulle, se menee kokonaan kiinni?
76SuperEuro
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 02 Elo 2018, 13:30

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 76SuperEuro »

Tämä oli ainakin minulle uutta tietoa, olisi voinut mennä ihmettelyksi jossain vaiheessa. Kommentoin vielä edellisen viestini maantieajon kulutusta 6,3l. Se ei suoraan vaikuta kovin pieneltä, mutta en pidä sitä pahana kun ajonopeus oli aina todellinen +3-5 km/h ja reissu sisälsi moottoritieajoa, ohituksia kaasu pohjassa ja kyydissä oli 4 aikuista (kuski + 3).
Vastaa Viestiin