Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Honte
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Syys 2018, 12:51

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Honte »

ics kirjoitti: 02 Marras 2019, 18:26
mtp67 kirjoitti: 02 Marras 2019, 17:26 Moi
Onkohan kukaan ratkaissut tuota etukameran huurtumis ongelmaa tai saanut sitä vähennettyä, vaikka parantamalla ilmankiertoa siinä kotelossa. Eilenkin pakkasta -4-5 astetta ja ns kuivakeli, silti koko reilun tunnin ajomatkan ajan kamera huurussa siis vain ja ainoastaan se kameran linssin kohta. Ihan sama oliko puhallus lasille max vai autom asennossa huuru oli ja pysyi. No toimi tuo matrix valo järjestelmä n.5 minuttia katoksesta lähdön jälkeen, mutta sitten linssi huurtui. Vai onko sitten niin että järjestelmä on toimintakelvoton pakkaskelillä.
Tuntuu että täällä ainakin huurtuu lähinnä pienillä pakkasilla pahiten ja ongelma ajoittuu juuri näihin aikoihin loppusyksyyn ja alkutalveen. Keväällä ja sydäntalvella ei ole huuru ongelmaa lainkaan. Varmasti siksi että auto on jo niin kylmä, ettei linssin kolossa oleva kosteus enää vaivaa ja huurustu.

Puhallus voi tosiaan olla täysillä tai lasille pelkästään ja silti huurussa. Tästä kärsin heti kun auton sain, mutta nyt taas nuo ajat tulossa niin katsotaan miten käy. Olisiko maagisesti korjaantunut.
Oman Astran kameraa on taidettu sorkkia huollossa nyt neljä vai viisi kertaa ja ensi tiistaina taas seuraava yritys. Itsellä tuo kamera huurtuu suurinpiirtein aina, paitsi aurinkoisena kesäpäivänä. Kirkkaana kesäyönäkin tuota huurtumista on tapahtunut.
Se on kyllä mukavaa kun puolet auton ominaisuuksista tippuvat kelkasta tuollaisen "ominaisuuden" takia ja nimenomaan silloin kun niitä tarvisi.
Viikko sitten meinasin ajaa toista autoa perään, kun juuri ohittamaan lähdettäessä auto päätti vetäistä mittaristoon taas perinteistä herja-discoa. Sekin on mukavaa, kun on tottunut katsomaan oman nopeutensa digitaalinäytöstä, mutta siitäkään ei näe mitään kun koko ajan on joku herja ruudulla.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Toyotissa samaa ongelmaa, mutta siellä asia on ratkaistu kampanjakorjauksella jossa kamerakotelon sisälle asennetaan lämmitysvastus. Loppuu ongelmat. Ihme ettei Opelilla (haluta/viitsitä) tarjota samanlaista ratkaisua.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Ristoj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 12:36

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Ristoj »

Ei ole ollut huurtumisongelmia kamerassa, ilmastointi lähes aina automaattiesennossa. Kun alijäätynyt vesi jäädyttänyt ikkunan vain silloin kamera pudonnut käytöstä. Kamera toiminut hyvin molemmissa Astroissa.
Uudella ajettu n. 22 000 km ja nyt menee happianturi vaihtoon. Edellisellä ajoin n. 75 000 km ja kaksi kertaa kävi määräaikaishuollossa, mitään vikoja ei ollut. Toisen kanssa ei ole mennyt ihan yhtä hyvin.
Avatar
Larppe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 313
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 12:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Larppe »

Larppe kirjoitti: 14 Loka 2019, 22:36
ics kirjoitti: 14 Loka 2019, 22:02
Larppe kirjoitti: 14 Loka 2019, 17:34 Mutta asiasta toiseen, sain viime viikolla itselle uuden ilmoituksen kuljettajan infonäyttöön. Meni jotenkin "liikennemerkkien tunnistus pois käytöstä sään takia".
Sun kamera huurustui, normi ongelma kun ei siellä ole lämmitintä tai sitten keli oli sumuinen. Tämän kanssa saa näemmä joka syksy itsekin tapella vaikka ois kuinka lämmin autossa ja puhallus lasille päällä.

Jos pysäytät auton ja katsot etulasin yläosaa, näet itsekin että huurussa se kameran kohta on.
Omalla autolla ajanut nyt kolme vuotta, sekä melkein 70 tkm ja oli ensimmäinen kerta kun tällaista ilmoitti.
Huurteen takia on kerran ja skrabaamattoman ikkunan takia pari kertaa ilmoittanut itsellä aiemmin mutta silloin muistaakseni herjannut jotain "törmäystunnistin jne. pois käytöstä". Sen takia asiaa ihmettelin, kun ihan uusi ilmoitus melko pitkän yhteisen taipaleen jälkeen.
Täällä myös ollut kamera käytännössä ongelmaton, yllä nuo omalle kohdalle sattuneet tapaukset, joista tuo "liikennemerkkien tunnistus pois käytöstä sään takia" ilmeni kuurosateessa. Ristoj tapaan ilmastointi aina automaattiasennossa. Voiko se olla taustalla, tai dieselin quickheat auttaa pitämään kosteutta poissa näissä otollisissa keleissä?
Lisäksi sisätilanlämmitin käytössä aina arkiaamuisin kun lämpötila alkaa olemaan talvisissa lukemissa. Saattaa myös vähentää todennäköisyyttä.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

94 tkm ajoin Astralla ja kamera meni koko aikana pois muutaman kerran. Puhallus lasille korjasi yleensä ongelman, joskus vaadittiin auton uudelleen käynnistys. Enimmäkseen automoodi käytössä ilmastoinnissa. Insignia B:ssä sama kamerasysteemi ja 86 tkm:n matkalla mennyt kanssa muutaman kerran pois. Haastavimpia ehkä alkutalven-/lopputalven kelit kun ollaan vähän nollan molemmin puolin. Minulla toki Webasto molemmissa autoissa ja ajan paljon pitkää matkaa. Voin hyvin kuvitella että lyhyessä pätkäajossa ongelmia riittää, jos auto ja kamerakotelo ei koskaan pääse kunnolla kuivamaan.
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

Itsellä ei ole ollut koskaan ongelmia kameran huurtumisen kanssa, ilmastointi aina päällä ja sisätilanlämmitin talvella käytössä, myös kumimatot talvisin autossa. Kylmästarttejakin tulee talvisin reilusti, aika nopeasti tuo astra lämpiää ja quickheat puhaltaa lämpöä laseille.

Kaikkea muuta "pientä" 35 tkm aikana on kyllä ollut, nytkin ledien kulmavaloihin liittyvää vikavaloa väläyttää aina ajoittain. Kulmavalot kuitenkin näyttäisivät toimivan ihan ok.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1346
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

Yhden kerran kamera jo tänä syksynä ollut pois pelistä huurtumisen takia, eikä meinannut kyllä lähteä huurre pois sinä päivänä vaikka lasi muuten puhdas ja joutui pitämään puhallusta lasille vähän väliä päällä. Nollan tietämissä keli ja satoi ihan kunnolla erittäin märkää lunta.

Ctekin battery sense on ollut kesästä lähtien kiinni ja näyttänyt ihan ok akkua siitä lähtien. Lauantaina katsoin niin näytti 2% akun tilaksi. Takana 90km ajelu siltä päivältä. Lähti ok käyntiin ja 90km ajelut ja defan ylläpitolaturi toimintaan. Sunnuntaina näytti taas 100%. Eilen maanantaina iltapäivällä 0% Tosin webasto toimi normaalisti, auto lähti käyntiin normaalisti, eikä ole mitään oireillut. Eilen illalla taas lataukseen mutta näytti aamulla vain 20% akulle. Jännitteeksi näytti 14,01v Eli on siellä ainakin laturi jotain tehnyt.

Vaatiiko tuo astra akun vaihdon suhteen mitään erikoista vai vaan vanha pois ja uusi tilalle?

2,5 vuotias ajettu 45tkm ja tosiaan webasto löytyy. Tuo defan 1204 laturi asennettu luovutushuollon yhteydessä ja käytetty varsinkin talvella aika runsaasti.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
SB9x
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:21

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja SB9x »

Mitä tuo akun tila 2% ja 0% tarkoittaa? 0% = 12V & 100% = 14V ???
Ei luulisi akussa mitään vikaa olevan jos webastokin laulaa ja auto lähtee hyvin käyntiin. Kuinka monta kertaa päivässä ja kuinka kauan käytät webastoa?
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1346
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

SB9x kirjoitti: 06 Marras 2019, 10:52 Mitä tuo akun tila 2% ja 0% tarkoittaa? 0% = 12V & 100% = 14V ???
Ei luulisi akussa mitään vikaa olevan jos webastokin laulaa ja auto lähtee hyvin käyntiin. Kuinka monta kertaa päivässä ja kuinka kauan käytät webastoa?
Ei taida kyllä ihan suoraan jännitteen mukaan laskea tai sitten se ottaa huomioon jotenkin tuon latauksen, kun sen jännitteen nousu ei tuossa prosenttimäärässä suoraan näy. Tosin se ei ole kyllä nyt näkynyt tässä tän viikon aikana mitenkään, että tuo on ollut laturissa (defa 1204) kiinni kun katoksessa auto seissyt, eli maanantai illasta lähtien paria kolmea tuntia lukuunottamatta, jonka ollut pois katoksesta.

Eilen laitoin defan smartcharge laturin akkuun kiinni ja ylin palkki vaan vilkkui eli aika täynnä sen mielestä.

Jos yrittäisi ehtiä ensi viikolla jossain akkutesterissä tuon akun käyttää.

Jonkun 10min taisi käydä viime viikolla ma-pe päivinä kerran tai kaksi päivässä. Lauantaina taisi käydä jonkun 15min ennen ajelua, mutta siinä on sitten ajettu tunnin verta maantiellä sen jälkeen. Tosin olihan tuo kyllä vähän rankka viikko eli arkipäivinä taisi webasto käydä paljon enemmän mitä sitten taas ajokilometrejä tuli.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Onkos kukaan koittanut itse laskea akun sisäistä resistanssia? Siihenhän ei tarvi kuin mitata ensin jännite ilman kuormaa, sitten lykätä joku 30 - 50 wattia kuormaa, mitata loppujännite muutaman minuutin päästä kuorman yhä ollessa päällä ja siitä sitten vaan laskeskelemaan.

Samantyyppisen testin ne siellä akkuliikkeessäkin tekevät, mutta siinä vissiin mitataan jollain aaltosignaalilla myös akun sisäinen impedanssi, eikä pelkkä resistanssi.
JPYlöjärvi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Joulu 2016, 22:37

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPYlöjärvi »

Melko hyvällä alennuksella myyvät nyt noita viimeisiä faceliftaamattomia Astroja pois. Ihmeen pitkään kestää että saavat Suomeen uudemmat mallit hinnoiteltua ja myyntiin, mutta jos Saksan hinnoista mitään voi päätellä niin hinnat nousee niin ylös ettei niitä enää kukaan osta.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

Ei kyllä olisi hintojen vara nousta yhtään. Esim. uuteen Octavia IV:hen tulee hybridivoimalinja mitä ei Astraan saa. Kuten ei myöskään kaasuversiota. Astra antaa heti tasoitusta kovaa kilpailijaa vastaan.
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 08:01

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sami H »

Pieniksi voi jäädä Astran myyntimäärät, uutta mallia on kaikilta pahimmilta kilpaijoilta tullut/tulossa.
Vaisu moottorivalikoima lisää tuskaa. Opelin Saksankaan sivuilla ei tarjota kuin 1.2 bensaa ja 1.5 dieseliä manuaalina. Mieluusti olisin nähnyt Insignian 1.5 bensaturbon Astrassa, Focuksessa ja VAG:lla vastaavan kokoinen on tarjolla.
Toivottavasti eivät vielä tämän päälle mokaa asiaa täysin tarjoamalla huonommat varusteet kuin aiemmin :D
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kokonaan uusi malli tulossa n. 2021, joten tämä uudistus on vaan nykyisen mallin saattohoitoa:




https://www.motori.news/nuova-opel-astr ... 33254.html

Täyssähkö ja Hybridi on tulossa uuteen malliin, jos tuosta oikein luin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Moottorissa näköjään pientä vilkaisua faceliftatusta Astrasta: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mai ... pel-astra/
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Vastaa Viestiin