Opel Zafira 1.8 enjoy B-malli

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Opel Zafira 1.8 enjoy B-malli

Viesti Kirjoittaja sama »

Onko tuossa uudessa mallissa ollut paljon lastentauteja niinkuin jotkut ovat väittäneet, vaikeasta paikaltaan lähdöistä, ajotietokone vioista yms. Myös melua joku on moittinut ja joku taas kehunut hiljaiseksi jne.

Kertokaahan rehellisesti ne joilla on kokemusta ks autosta millainen se todella on. Niin ja riittääkö moottorinlämmittimeksi tuo säteilylämmitin vai onko parempiakin lämmittimiä kuten letkulämmitin tähän saatavissa.

Kävittekö testaamassa muita vastaavia autoja ennen Zafiran ostoa mitkä oli tuntemukset eri autojen välillä ja mikä ratkaisi ostopäätöksen.
elmer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja elmer »

13 tkm on takana 1,8 peltikatto-cosmolla eikä mitään ongelmia ole ollut. Vm. 99 Zaffen omistaneena huomaa kyllä laadun parantuneen. Tosin vanha Zaffe meni maantiellä huolettomammin suoraan. Ajattelinkin kokeilla tähän uuteenkiin 195/65 15" renkaita, jotka vanhassa oli. Onko kellään kokemuksia? Toinen juttu, johon kapeampi rengas voisi auttaa on melu. Vanha autoni oli aavistuksen hiljaisempi. Siihen varmasti vaikutti myös sen massattu alusta. Edelleen vanhan halogeenit olivat kiitettävät toisin kuin uuden Zafiran. Omaani otinkin xenon-valot, jotka nyt saisi 190 euron hintaan :evil: !

Koeajoin kunnolla myös Mazda 5, Touranin (1,9 tdi) ja Corolla Verson (D4D 136 hv). Näistä Zaffe ja Toyota olivat vähiten äänekkäät ja Zaffe lopulta sitten pesi niukasti Toyotan maantieajossa. Versoa piti paimentaa hiukan enemmän.

1,8 kone on riittävä ja vääntäväkin, tosin kakkosella tyhjäkäynnin tuntumassa ryömittäessä kone sammahtaa herkästi. Mikään tykki se ei painavassa Zaffessa ole, mutta vaihteita käyttämällä ohitukset ovat ripeitä. Mikä parasta sekalaisen ajon kulutus on jäämässä alle 8l/100 km, mikä on selvä parannus vanhaan 1,8:aan verrattuna. Auton paino kyllä välillä tuntuu ja miettii, että oisko se Verson hieno diesel sittenkin pitänyt ottaa. Mutta kun siihen ei tunnetusti saa edes automaattia ja kuusi vaihdetta manuaalisesti on tuskaa :wink:

Aamun ekoissa lähdöissä ykkösellä on kytkin alkanut välillä ravistaa, mikä haiskahtaa tyyppivialta. Täytyy hoitaa kuntoon. Samoin kuskin puolelta takaa (pyöränripustuksista?) kuuluu liikkeelle lähdettäessä ja auton keinuessa hiljaisissa nopeuksissa outoa natinaa. Täytyypä käydä ensimmäisessä takuuhuollossa jossain vaiheessa. Kokonaisuutena ottaen: hyvin menee :roll:
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja sama »

Minkaslainen kytkimen ravistus oikein on kyseessä, tuntuuko se vakavalta vai pelkästään enempi ominaisuudelta, eli vaatiiko se mielestäsi enempi korjaamista. Onko paikaltaan lähdöt tuolla autolla jotenkin konstikkaita vai oletko huomannut siinä mitään haittaavaa. Onko tuo koneen vääntö esim mäkisessä maastossa ajettaessa riittävä, onko meno silloinkin vaivatonta. Niin ja nouseeko melu joskus häiritsevälle tasolle ja millaista melua se on noin yleensä.

Onko nuo xenonit hyvät, oletko tyytyväinen ja kannattaako ne ottaa autoon.
elmer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja elmer »

Kytkin on tärisyttänyt autoa tasan kaksi kertaa, mutta Astra-juttuja lukiessani ajattelin, että voisi olla sama juttu Zafirassakin. Asia ei mitenkään minua haittaa, katsellaan ja hoidetaan tarvittaessa tyyppivikana kuntoon takuuseen kuten joihinkin Astroihin on tehty.

Liikkeellelähdöt ovat aivan normaalin helppoja. Vanha Zafira nykäisi aina ykkösellä kiihdyttäessä. Uusi ei tee sitä vaan lähtee hyvin. Käytännön vääntö on oikein hyvää. Olen vetänyt kärryä viitosella vakkari päällä mäkisessä maastossa. Hyvin Jaksaa kone vääntää. Ainoa huono kohta on kakkosella tyhjäkäynnin tuntumassa.

Melu ei ole pahan sävyistä vaan lähinnä renkaiden rallatusta, jota voisi vielä varmaan 15" pyörillä ja massauksella vähentää. Hyvällä asvaltilla Zaffe on hiljainen. Mutta käy nyt ihmeessä itse kokeilemassa, niin saat tuntumaa meluun ja mootoriin!

Xenonien keila on tosi leveä, niistä todellakin se 190e kannattaa maksaa, sillä vakiohalogeenit on huonot. Kaukovalot voisivat kyllä olla vielä paremmatkin. Esim. vanhan mallin pitkät näyttivät tosiaankin vielä pidemmälle (mutta kapeammin).
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja sama »

Nyt täytyy tunnustaa, että tilatuksi on tullut Zafira 1.8 enjoy ja lisävarusteiksi otin nuo xenonit, vakionopeudensäätimen, hopeanväriset kattokaiteet, tummennetut ikkunat, kuljettajan penkin lisä säädöt, irroitettava vetokoukku, roiskeläpät eteen ja taakse.
Yksi asia ihmetyttää kun myyjä väitti että 2007 vuosimallisiin ei enää tule kyynärnojaa kun ennen se sisälty noihin 6 suuntaisiin penkkeihin, ajattelin että onko se tulossa vakioksi otti penkin tai ei, miksi tuollainen hyvä asia mukamas poistettais ohjelmasta tyysti.


Millaiset talvirenkaat sulla on, itse valitsin Gontinentalin kitkat. Onkos sulla ollut muuten noin noiden vikojen suhteen esim kun tuola astra puolella kertoivat että kun autoa oli käytetty päivittämässä uudempaa ohjelmaa oli mm saattovalo toimintoa ja jotain ominaisuuksi poistunut päivityksen myötä samantien.

Löytyykö sinun autostasi ne ominaisuudet mitkä on esitteissä luvattukin, turvavyö muistutin, saattovalo toiminto, yms.
elmer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja elmer »

No joo, varustehuononnukset eivät ole yllätys. Vanhassa vm.99 Elegancessa oli "kaikki" vakiona, joista nykyään nyhdetään erikseen rahat pois. Esim. ajotietokone, vakionop.säädin, tummennetut takalasit ja 4xsähkölasit kuuluivat hintaan.

Talvirenkaina mulla on Gislaved Nord Frost -nastat. Ne on loistorenkaat - hiljaisemmat kuin H-nop.luokan Conti-kesärenkaat. Kovasti ovat täällä myös taksikuskien suosiossa. Harmittaa vaan ,kun otin ne 16-tuumaisina. Autoa tilatessa väittivät, ettei 195/65R15 -koko sovi uuteen Zafiraan. No ajtaan nää ensin loppuun, ellen saa myytyä niitä.

Huoltoja ei ole tehty, joten ei päivityksiäkään. Eipä niitä 1,8-koneeseen ole kai vielä olemassakaan. En kyllä ole mitään kaivannutkaan, kaikki löytyy, mitä luvattiin. Tosin saattovaloista en tiedä, kun en ole kokeillutkaan...

Huomenna sitten etsitään sitä takapään natinaa. Täytyy raportoida, jos jotain löytyy.
Junnu79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 12:43
Paikkakunta: Muurla

Viesti Kirjoittaja Junnu79 »

No niin kohta 30tkm on tullu omalla 1.8 cosmolla rullattua ja täytyy sanoa että autossa ei oo ollu mitään vikaa ja ajettavuus on yllättävän hyvä ku vertaa edelliseen -03 zafiraan.Toi kytkimen ravistus juttu ihmetyttää minua kaikkihan ne tuppaa ravistamaan kostealla kelillä mikäli sinne kertyy pölyä... miksihän sitä sinne mahtaa kertyä sitä? ei mulla vaan... :whack:
Kadett c city (roadsport B)
Rekord e (endurance)
Zafira b 1.8 -08
+3 jokkis opelia
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja sama »

Siis onko Opelilla tosiaan tapana tiputella varusteita pikkuhiljaa pois, mitä alunperin ekoissa malleissa oli vakiona? Yleensähän se on ainakin muillamerkeillä päin vastoin. Niin tuosta kyynärnojasta myyjä väitti että sitä ei saisi tuohon enää edes rahallakaan erikseen ostamalla? Että se olisi poistettu kertakaikkiaan varusteista???? Miksihän?? Eikös se ole todella mukava varuste?


Tuleekos muuten tuo kromattu keulamaski, eli se leveä poikkiraita jonka keskellä on tuo Opelin merkki ja kromamattu maskin ympärys vakiona, vai täytyykö senkin ostaa erikseen, kun astroja ainakin olen nähnyt sellaisia joissa nuo on olleet auton korin värisiä.

Olen koe ajanut Zafiran tuolla 2.2 koneella ja tykästyin autoon heti. Se tuntui niin tanakalle ja odotin ensimmäistä terävämpää töyssyä tiessä ja ajattelin että miten auto mahtaa tärähtää mutta kas töyssyt ylittyvät eleettömän hienosti niinkuin laatuautolla konsanaan, eli alustasta on näköjään pystytty tekemään tukeva mutta ei kova. Ennen mulla oli voyager ja hienostunuthan sekin on mutta alusta on vetelä ja perä souti omaa soutuaan ja kantavuus ilmeisesti takana olevista lehtijousista johtuen oli olematon se pohjasi jo hyvin pienellä kuormalla.

Onkohan tää 1.8 koneinen verrattuna 2.2 koneiseen tehoihin nähden kovin erinlainen, 1.8 en ole edes koe ajanut mutta ainakin testaajien mielestä ero ei ole kovin suuri ja siihen luotin, toisenalta moottorin tehosta en niin kauheasti tressaa koska kumminkin auton käyttötarkoitukseen jotenkin sopii että se on vain riittävän suorituskykyinen eikä mikään sportti.

Valitsitteko nuo roiskeläpät autonne varusteisiin, sopiiko ne ulkonäöllisesti siihen, en ole nähnyt edes kuvia autosta jossa ne olisivat joten hiukan jännittää minkalaiset ne mahtanevat olla.

Millainen maalipinta autossa mielestänne on, tässä vuosien saatossa on tullut havaittua kaikenlaista uusissakin autoissa joista selviä virheitä näkyy sielä täällä, ja pelleissä mm kohti joissa näkee selvästi että se ei ole suora, oven alareunan pellit ja kynnykset on kuin perunapeltoa kun katsoo tarkemmin, ainakin "japanilaisvalmisteisissa" tällaista ole havainnut.


Onko kellään talvikokemuksia ja lähinnä siitä että miten tuo moottorin säteilylämmittimen teho riittää, pärjääkö sillä yleensä mitenkään? Lämpiääkö auto ajossa nopeasti ja onko läpöä riittävästi myös vähän kovemmilla pakkasilla ja pysyvätkö ikkunat hyvin sulina.
Avatar
STCosmo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja STCosmo »

sama kirjoitti: Tuleekos muuten tuo kromattu keulamaski, eli se leveä poikkiraita jonka keskellä on tuo Opelin merkki ja kromamattu maskin ympärys vakiona, vai täytyykö senkin ostaa erikseen, kun astroja ainakin olen nähnyt sellaisia joissa nuo on olleet auton korin värisiä.
En tiedä Zafirasta mutta Astrassa tuo kromimaski tuli kaikkiin 2006 malleihin, aiemmissa vuosimalleissa ainoastaan Cosmo-malleissa oli kromimaski.
Opel Astra Wagon -05 1.8 A Cosmo
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja sama »

Minkäslaiset ensiasennus renkaat zafirassa on ja voiko niitä muuttaa toisiksi, mitkä kesäkumit tähän yleensä on hiljaisimmat ja parhaimmat, millaiset on kokemukset?
Ukko-Pecko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2006, 13:33

Viesti Kirjoittaja Ukko-Pecko »

elmer kirjoitti: Aamun ekoissa lähdöissä ykkösellä on kytkin alkanut välillä ravistaa, mikä haiskahtaa tyyppivialta. Täytyy hoitaa kuntoon. Samoin kuskin puolelta takaa (pyöränripustuksista?) kuuluu liikkeelle lähdettäessä ja auton keinuessa hiljaisissa nopeuksissa outoa natinaa. Täytyypä käydä ensimmäisessä takuuhuollossa jossain vaiheessa. Kokonaisuutena ottaen: hyvin menee :roll:
Samanlaista oiretta ilmennyt omassanikin Zaffessa. Aamulähdöissä Kytkin välillä ravistelee, mutta oire katoaa parin kytkimen painalluksen jälkeen. Kytkimestä myös kuuluu outoa natinaa ja pieniä kolahduksia. Äänet kuuluvat kylmänä melko selvästi, muutaman kilometrin ajon jälkeen äänet heikkenevät huomattavasti.
Lisäksi autossa olleet lukuisat sähköviat (joista olen jo aikaisemmin tänne kirjoitellut), ovat useista korjaamokäynneistä huolimatta yhä korjaamatta :evil:
Maahantuojalle valitin surkeasta huollon tasosta, jolloin sain ohjeeksi viedä auto takuukorjaukseen erääseen toiseen firmaan, jossa kuulemma pitäisi ainakin olla asiansa osaava huolto. No sinnepä auto on parin viikon päästä menossa, katotaan mitä saavat siellä aikaan :roll:
Zafira 1.8 Enjoy -05,
Kytkin luistaa ja täristää, sähkövikoja (paljon).
Korjaamokäyntejä tähän mennessä 9 kpl / 18tkm !!!
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja sama »

Jos kytkin on todella jotenkin viallinen niin onkohan jo vm 2007 asia korjattu. Jotenkin vaan tuntuu että ainakin astra puoolella vika olisi ollut enempi 1.6 moottoristen kytkimissä?.

Huvittava kysymys, mutta onko Zafiran bensa ja takaluukku avattavissa kuljettajan paikalta niinkuin yleensä autoissa nykyään on. Eipä tullut tuohon tarpeeksi tutustuttua vaikka auto on tilauksessa :oops:
Avatar
Astra_X_2
'Senator'
'Senator'
Viestit: 742
Liittynyt: 19 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Astra_X_2 »

Eiköhän Zafirassa lukot toimi samoin kuin Astrassa, eli tottelevat keskuslukitusta. Luukut saa avattua kun auto ei ole lukossa. Kojelaudassa ei ole mitään nappeja noiden avausta varten. Mielestäni fiksu systeemi.
sama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Syys 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja sama »

Näyttäis uuden Zafiran omistajia olevan heikosti palstalla.

Mutta kuka tietää mitä tapahtuu jos tuossa uudessa 1.8 140hv koneesta katkeaa jakopäänremmi, hajoaako todennäköisesti jotain :( vai onko suunniteltu niin että vaurioita ei tapahdu. :D
Vastaa Viestiin