Insignia A

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Larppe kirjoitti: 13 Tammi 2020, 00:15
Robertx kirjoitti: 12 Tammi 2020, 18:01 Ainakin joidenkin dieselien kohdalla varianttikoodi on eri kuin 1.4t bensakoneissa. Sen merkitys ei kuitenkaan ole ainakaan itsellä tiedossa. Samat akselit ja oletettavasti myös laakerit ovat sisällä.
Ettei johtuisi ihan vaan siitä, kun on eri välitykset?
1 ja 2 vaihteilla on eri välitykset... se ei välttämättä selitä eroa kestossa , kun yleensä ensimmäisenä pettää alemman sivuakselin päätylaakeri.
Perävälitys on sama.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
steri
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Loka 2019, 20:15

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja steri »

Larske kirjoitti: 12 Tammi 2020, 14:00
steri kirjoitti: 09 Tammi 2020, 17:16
steri kirjoitti: 10 Joulu 2019, 12:46 laatikkoremontti, onneks menee vaihtotakuuseen
loppulasku 2323 euroa :worship:
Mikä loota kyseessä?

Ite pyöräytin juuri 200tkm allekirjoituksen Insignian mittariin, eikä onneksi vieläkään mitään ongelmaa pahamaineisen M32-manuaaliloodan kanssa.
ymmärtääkseni just toi M32
2010 1.6turbo ja oli alle 90tkm ajettu
2011 1.6 turbo Insignia A
Sam79
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 13:25

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Sam79 »

Mulla on Eberissä kaukosäätimestä ohjelmoitu ma-pe aamulle ja illalle lähtöajat, onko tuossa joku logiikka miksi ne hyppää itsestään pois päältä aina välillä?
Se on sen verran monen näppäinpainalluksen takana tuo ajastuksen on/off kytkentä että ei voi olla vahinkopainalluksia taskussa.
Ei kai se niin voi olla että se on viikon päällä ja sitten pitäisi kytkeä uudestaan?
soap95
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Marras 2019, 12:34

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Kännykkä päivittyi android 10:iin, niin enää ei toista auto mediaa (esim. Spotify). Puhelut kyllä tulee auton järjestelmään. Eikö -15 inkku ymmärrä uutta androidia. Kännystä valittu myös media toistettavaksi bluetoothin kautta. Puhelimessa näkyy että puhelut ja yhteystiedot siirtyy. Ei oikein googlekaan osannut neuvoa. Onko kenellekään muulle käynyt vastaavaa? Ja löytynyt ratkaisua, vai pitääkö odottaa Sonyn seuraavaa järjestelmä-päivitystä kädet ristissä :)
Ex. Insignia 2,0T 4x4 2015
Nyk. Insignia GS Innovation 2,0T 4x4 2018
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Oma Note 9 päivittyi uuteen androidiin ja hyvin pelaa vieläkin auton kanssa yhteen.
Eli todennäköisesti on Sonyn päässä ongelma.
Satunnaisesti ei näytä kappaleen tietoja. Mutta vain kerran pari viikossa.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
juskaa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 12:54

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja juskaa »

Nokia 7 Plus toimii hyvin autossa Android 10:llä. Ainoa mikä puhelimen päivityksessä lakkasi toimimasta on Trafin autoilija-sovellus.
Opel Insignia Sports Tourer -15
NakkeN
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 23:01

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

juskaa kirjoitti: 05 Helmi 2020, 15:29 Nokia 7 Plus toimii hyvin autossa Android 10:llä. Ainoa mikä puhelimen päivityksessä lakkasi toimimasta on Trafin autoilija-sovellus.
Itseasiassa se koko sovellus ei enää toimi "Mobiiliajokortin sisältävä Autoilija-sovelluksen beta poistuu käytöstä 3.2.2020" https://www.traficom.fi/fi/autoilija-sovellus
Ex - Insignia Sports Tourer Sport 2.0T 4x4 A 2014
Astra 1.3T CVT Ultimate Executive 2021
Opelcdti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Elo 2013, 09:07

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Opelcdti »

Oma 2011 mallin inkku alakanut herjaamaan "huolla turvatyyny". Kerran nollasin vikakoodit ja herja pysyikin poissa jonkin aikaa, mutta taas tänään se ilmestyi uudelleen. Koodi: B0098
Kellään kokemusta tällaisesta ongelmasta?
Smudgah
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 02:00

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Smudgah »

Joppefin kirjoitti: 06 Elo 2019, 13:12
Smudgah kirjoitti: 26 Heinä 2019, 11:00 Itse itselleni vastaten.. en ole edelleenkään saanut asiaan varmuutta, mutta vastaavaa ihmettelyä löytyy internetistä muiden automerkkien/mallien (mm. Ford, Chrysler, Acura, Audi) omistajilta. Ääni lähtee jostain jarruista, ja joidenkin mukaan kyseessä jonkunlainen hätäjarrutukseen valmistautuminen (auto pitää jarrupalat mahdollisimman lähellä jarrulevyjä hätäjarrutukseen valmistautuen tms). Eli ääni olisi normaali.

Kuulostaako tämä foorumilaisilla tutulta ja uskottavalta selitykseltä? Googlella löytyy mm. hakusanoilla "Adaptive Cruise Control grinding sound".

Ääni kuuluu edelleen muutaman kerran viikossa, ja edelleenkään en ole auton toiminnassa havainnut mitään vikaa.
Smudgah kirjoitti: 09 Heinä 2019, 18:58 Moi!

Uusi Insignian omistaja ilmoittautuu. Alla on nyt muutaman sadan kilometrin ajan ollut vm. 2016 2.0 CDTI Automaatti (käsittääkseni se 168hp versio). Auto on pelannut toistaiseksi moitteettomasti, ja sillä on todella mukava ajella.

Autosta vain kuuluu välillä aika erikoinen ääni. Tai noh, on kuulunut nyt kaksi kertaa.

Ääni on hieman samankuuloinen, kuin jos manuaalivaihteisella autolla yrität laittaa vaihdetta silmään painamatta kytkintä. Sellainen "grindaus", ikäänkuin hammasrattaat osuisivat yhteen. Tosin tuo ääni on "muovisemman" kuuloinen ja korkeampitaajuuksinen, ja se tuntuu kuuluvan matkustamon sisältä jostain navigaattorin tai mittariston takaa ehkä (se on tulee niin yllättäen ja poistuu niin nopeasti, että hieman vaikea havainnoida luotettavasti).

Molemmilla kerroilla ääni kuului tilanteessa, jossa minulla oli adaptiivinen vakionopeudensäädin säädetty 60km/h:iin, ja napsautin sitä "pari napsua" alaspäin 50km/h:iin. Auton hiljentäessä vauhtiaan, tuo ääni kuului. Se oli kestoltaan n. 0,5s, eli ei mitenkään pitkäkestoinen, mutta yllättävän voimakas. Auton toiminnassa en havainnut mitään ongelmaa tai muutosta.

Onko tällaisesta havaintoa kokeneemmilla Opel-kuskeilla? Toivottavasti ei ole mitään vakavaa ;)
Ihan hirveästi kokeneempi Opel-kuski en ole minäkään, kilometrejä takana noin 3500 ja kalenteriaikaa reilu kuukausi, mutta kolme kertaa kuvittelen tämän äänen nyt myöskin kuulleeni. Ensimmäisellä parilla kerralla en osannut edes ihan yhdistää tähän viestiin (jonka olin kyllä aiemminkin lukenut), mutta tänään kun kuulin vielä kertaalleen, niin luulen että samasta aiheesta kuitenkin puhutaan.

Jotenkin se kyllä tosiaan liittynee nimenomaan vakkarin tekemään jarrutukseen. Parilla ensimmäisellä kerralla tilanne taisi olla sellainen, että alamäessä (kun vakkari muutenkin jarruttaa) tiputin vielä napista vauhtia entisestään. Tänäänkin oli vakkari päällä ja alamäki, kun edessäajava polkaisi sen verran jarrua, että vakkari joutui reagoimaan (ei tosin kyllä mitenkään kauhean kovasti, ei mikään läheltäpiti-tilanne edes).

Eli minun analyysi tuosta on, että silloin kun vakkari joutuu jo muutenkin vauhtia hillitsemään ja sitten tulee vastaan jotain, mikä käskee jarruttamaan vielä lisää, niin silloin tuo joskus tapahtuu, mutta ei aina. Sikäli tuo hätäjarrutus-valmistautumisteoria kyllä voisi vaikka osuakin.
Juu... itselläni kokemuksen kertyessä on ehkä ajotyyli muuttunut hieman siihen suuntaan, että jonkinverran vähemmän tulee tuota adaptiivista vakkaria käytettyä, ja samalla äänen esiintyvyys on vähentynyt. Muutama päivä sitten totesin avokille, että eipä ole hetkeen kuulunut sitä ääntä. Samalla huvikseni kokeilin tuota skenaariota; moottoritiellä vakkari päälle ja sitten liikenteen hidastuessa muutama napsu (3-4 napsua eli 15-20km/h) ratin ohjaimesta nopeutta alaspäin --> sieltähän se ääni taas kuului :)

En ole asiasta enää yhtään huolissani, toistuu joka kerta hyvin samantyylisessä tilanteessa. Autoon on eteen vastikään vaihdettu eteen sekä jarrupalat että levyt, eikä tuo ääni mihinkään kadonnut. Ja kuten aiemmin totesin, auton toiminnassa en ole havainnut mitään ongelmia.

ps. Auto on menossa huomenna ohjelmistopäivitykseen. Nykyinen softa on syyskuulta 2015, ja elättelen toiveita Android Auton käytöstä. Android Auto -tuki on ilmeisesti tullut jossain 2016 -vuoden softapäivityksessä, joten huomenna nähdään onnistuuko (olen tietoinen että Google ei virallisesti Suomessa vielä Android Autoa tue, mutta käsittääkseni sitä pitäisi pystyä englanniksi käyttämään).
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ääni voisi kuulua abs pumpulta kun adaptiivinen vakkari päällä vähennät nopeutta niin taitaa sähköisesti käyttää jarrua.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Porkkanaraastin
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Loka 2009, 18:54

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Porkkanaraastin »

Nyt tuli meidän perheeseen vuoden 2009 Insignia 2.0 CDTi 96kw farkku. Mittarissa on 232tkm. 1000km on nyt takana ja pakko sanoa että pirun hieno auto, mukava ajaa, moottorissa on itselle riittävästi potkua ja auton sisä- ja ulkopuoli miellyttää silmää.

Ostopäivää seuraavana päivänä jumpattiin jakopääremppa. Remmellä oli ajettu 90tkm ja viisi vuotta. Autoliike katsoi koneelta, että pitäisi olla vaihtoväli 150 000km tai 10 vuotta. Mutta meillä on ollut tapana tehdä aina jakopää uusiksi kun autoa vaihdetaan. Ja ei kyllä yhtään liian myöhään tehty, remmi oli jo yläpäästä selvästi löysällä ja kiristinrulla oli löysimmillään. Jakopää sinänsä oli kenties helpoin tehdä tähän autoon, koska tilaa oli niin paljon.

Korjausoppaan sain juuri ja sielä sanottiin, että "Opel suosittelee jakoremmen vaihtoväliksi 100 000 mailia tai 5 vuotta. Mutta me suosittelemme vaihtoväliksi 40 000 mailia tai 4 vuotta." Melkoinen näkemys ero Opelilla ja Haynesin korjausoppaan kirjoittajalla :D

Autossa kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Hieman tuota autoa ja tyyppivikoja googlailin, niin ilmeisesti tuo M32-manuaalivaihteisto on ongelma-altis. Onneksi entinen omistaja oli ainakin kerran vaihdattanut laatikkoon öljyt noin 140tkm kohdalla. Itse ostin jo uudet öljyt, Red Linen MT-90 on netin mukaan hyvä valinta? MArmoritiskiltä vielä pitäisi noutaa uusi tyhjennysproppu laatikkoon.

Yksi vika tuosta autosta taisi löytyä, tai en tiedä onko se ominaisuus. Parkkeeratessa autoa, kun ajaa 1-vaihteella ja kääntää rattia esim oikealle reippaasti ja tämän jälkeen kun suoristaa renkaat, kuuluu jonkinlainen tasainen narina... ikäänkuin joku moottoritilassa vetäisi vetoketjua kiinni tai jotain. Ratissa ei tunnu mitään ja ratti pyörii nätisti. Onko tuo ääni Insignian ominaisuus vaiko kenties ohjaustehostimessä oleva vika?

:)
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Masi »

Porkkanaraastin kirjoitti: 12 Maalis 2020, 13:04 Nyt tuli meidän perheeseen vuoden 2009 Insignia 2.0 CDTi 96kw farkku. Mittarissa on 232tkm. 1000km on nyt takana ja pakko sanoa että pirun hieno auto, mukava ajaa, moottorissa on itselle riittävästi potkua ja auton sisä- ja ulkopuoli miellyttää silmää.

Ostopäivää seuraavana päivänä jumpattiin jakopääremppa. Remmellä oli ajettu 90tkm ja viisi vuotta. Autoliike katsoi koneelta, että pitäisi olla vaihtoväli 150 000km tai 10 vuotta. Mutta meillä on ollut tapana tehdä aina jakopää uusiksi kun autoa vaihdetaan. Ja ei kyllä yhtään liian myöhään tehty, remmi oli jo yläpäästä selvästi löysällä ja kiristinrulla oli löysimmillään. Jakopää sinänsä oli kenties helpoin tehdä tähän autoon, koska tilaa oli niin paljon.

Korjausoppaan sain juuri ja sielä sanottiin, että "Opel suosittelee jakoremmen vaihtoväliksi 100 000 mailia tai 5 vuotta. Mutta me suosittelemme vaihtoväliksi 40 000 mailia tai 4 vuotta." Melkoinen näkemys ero Opelilla ja Haynesin korjausoppaan kirjoittajalla :D

Autossa kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Hieman tuota autoa ja tyyppivikoja googlailin, niin ilmeisesti tuo M32-manuaalivaihteisto on ongelma-altis. Onneksi entinen omistaja oli ainakin kerran vaihdattanut laatikkoon öljyt noin 140tkm kohdalla. Itse ostin jo uudet öljyt, Red Linen MT-90 on netin mukaan hyvä valinta? MArmoritiskiltä vielä pitäisi noutaa uusi tyhjennysproppu laatikkoon.

Yksi vika tuosta autosta taisi löytyä, tai en tiedä onko se ominaisuus. Parkkeeratessa autoa, kun ajaa 1-vaihteella ja kääntää rattia esim oikealle reippaasti ja tämän jälkeen kun suoristaa renkaat, kuuluu jonkinlainen tasainen narina... ikäänkuin joku moottoritilassa vetäisi vetoketjua kiinni tai jotain. Ratissa ei tunnu mitään ja ratti pyörii nätisti. Onko tuo ääni Insignian ominaisuus vaiko kenties ohjaustehostimessä oleva vika?

:)
Ehkä kokeilisin ensin vaihtaa tehostimen öljyt - ne menee sellaiseksi palaneen hajuiseksi vaaleanruskeaksi litkuksi. Omaani vaihdoin kun jurisi parkissa käännellessä - auttoi. Tuon jälkeen on menty jo lähes 100tkm.

Itse vaihdoin 150tkm:n kohdalla n. 5 vuoden iässä jakopäänhihnan ja vesipumpun - vesipumppu piti sellaista sitkuttavaa ääntä kylmänä ja oli hieman vuotanutkin jo. Kohta pitäisi vaihtaa taas vajaa 280tkm mittarissa, mutta ylimääräisiä ääniä ei vielä vesipumpun suunnalta kuulu.

Juuri äsken vaihdoin EGR:n jäähdyttimen haljenneen kopan - on muuten kettumainen homma, on niin ahtaat paikat ja ihan riittävästi purettavia johtoliittimiä, öljyn mittatikkua yms. edessä.

Näyttäisi vielä herjaavan, että 4:s pytyn hehku pitäisi vaihtaa eli aina näissä jotakin pientä on...
mpj
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 15:29

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja mpj »

Meillekkin tuli taloon vm.13 1.4 Turbo Ecoflex farmari 158t km ajettuna. Tyytyväinen olen ollut muuten autoon ja sillä ajoon mutta hieman tuo M32-laatikko huolestuttaa. Autoon oli tehty jakopääremontti mutta vesipumppua ei ollut vaihdettu mistä väännettiin hieman kättä liikkeen kanssa mutta päästii sopimukseen sen vaihtamisesta. Vesipumppu ja hihnat alkoivat pitää aika kovaa ääntä kun kone oli käynyt jonkun aikaa.

Mennään kuitenkin ongelmaan (tai mahdolliseen sellaiseen). Syy mistä pääsin tuon vesipumpun jäljille oli mekaaniselta hankaamiselta kuulostava tasainen "humina" kun vauhti nousee yli 40km/h. Luulin sen liittyvän tuohon vesipumppuun/hihnoihin mutta remontin jälkeen tuo ääni on edelleen autossa. Vaihteisto ei tiputtele eikä ääni muutu moottorijarrutuksessa, kytkintä painaessa tai ole erilainen eri vaihteilla vaan yksinkertaisesti pitää tuota ääntä. Mitä enemmän vauhtia sitä selvemmin kuuluu ja tosiaan alkaa kuulemaan kun vauhti ylittää n. 40 km/h. Olen yrittänyt paikallistaa ääntä ja mielestäni se osuu aikalailla keskelle konsolia ehkä juuri vaihteiston eteen.

Ääni on aikalailla samanlaista kuin alla linkatulla videolla.
Osaisiko kukaan sanoa mitä kannattaa tarkistuttaa kun liike ei oikein itsekkään tiedä.
Kannattaako vaihtaa vaihteistoöljyt?

https://youtu.be/4IvsRVVQSN4
Opel Insignia (B) Sports Tourer Innovation Plus 1.5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 vm.2019
Opel Insignia (A) Sports Tourer Black&White Edit 1,4 Turbo S/S M6 vm.2013
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Öljyt voi olla ihan hyvännäköiset vaikka olisi isokin laakerivaurio joten tarkistaminen lienee turhaa.

Miten ihmeessä 1,4T on pitänyt jakoketju vaihtaa?
On nlissa joissakin tiiviste vuotoa ollut
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

mpj itse tarkastaisin pyöränlaakerit.

ja 1.2sorsa onhan noihin noita ketjuja jouduttu vaihtamaan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin