1 ja 2 vaihteilla on eri välitykset... se ei välttämättä selitä eroa kestossa , kun yleensä ensimmäisenä pettää alemman sivuakselin päätylaakeri.
Perävälitys on sama.
1 ja 2 vaihteilla on eri välitykset... se ei välttämättä selitä eroa kestossa , kun yleensä ensimmäisenä pettää alemman sivuakselin päätylaakeri.
ymmärtääkseni just toi M32
Itseasiassa se koko sovellus ei enää toimi "Mobiiliajokortin sisältävä Autoilija-sovelluksen beta poistuu käytöstä 3.2.2020" https://www.traficom.fi/fi/autoilija-sovellus
Juu... itselläni kokemuksen kertyessä on ehkä ajotyyli muuttunut hieman siihen suuntaan, että jonkinverran vähemmän tulee tuota adaptiivista vakkaria käytettyä, ja samalla äänen esiintyvyys on vähentynyt. Muutama päivä sitten totesin avokille, että eipä ole hetkeen kuulunut sitä ääntä. Samalla huvikseni kokeilin tuota skenaariota; moottoritiellä vakkari päälle ja sitten liikenteen hidastuessa muutama napsu (3-4 napsua eli 15-20km/h) ratin ohjaimesta nopeutta alaspäin --> sieltähän se ääni taas kuuluiJoppefin kirjoitti: ↑06 Elo 2019, 13:12Ihan hirveästi kokeneempi Opel-kuski en ole minäkään, kilometrejä takana noin 3500 ja kalenteriaikaa reilu kuukausi, mutta kolme kertaa kuvittelen tämän äänen nyt myöskin kuulleeni. Ensimmäisellä parilla kerralla en osannut edes ihan yhdistää tähän viestiin (jonka olin kyllä aiemminkin lukenut), mutta tänään kun kuulin vielä kertaalleen, niin luulen että samasta aiheesta kuitenkin puhutaan.Smudgah kirjoitti: ↑26 Heinä 2019, 11:00 Itse itselleni vastaten.. en ole edelleenkään saanut asiaan varmuutta, mutta vastaavaa ihmettelyä löytyy internetistä muiden automerkkien/mallien (mm. Ford, Chrysler, Acura, Audi) omistajilta. Ääni lähtee jostain jarruista, ja joidenkin mukaan kyseessä jonkunlainen hätäjarrutukseen valmistautuminen (auto pitää jarrupalat mahdollisimman lähellä jarrulevyjä hätäjarrutukseen valmistautuen tms). Eli ääni olisi normaali.
Kuulostaako tämä foorumilaisilla tutulta ja uskottavalta selitykseltä? Googlella löytyy mm. hakusanoilla "Adaptive Cruise Control grinding sound".
Ääni kuuluu edelleen muutaman kerran viikossa, ja edelleenkään en ole auton toiminnassa havainnut mitään vikaa.
Smudgah kirjoitti: ↑09 Heinä 2019, 18:58 Moi!
Uusi Insignian omistaja ilmoittautuu. Alla on nyt muutaman sadan kilometrin ajan ollut vm. 2016 2.0 CDTI Automaatti (käsittääkseni se 168hp versio). Auto on pelannut toistaiseksi moitteettomasti, ja sillä on todella mukava ajella.
Autosta vain kuuluu välillä aika erikoinen ääni. Tai noh, on kuulunut nyt kaksi kertaa.
Ääni on hieman samankuuloinen, kuin jos manuaalivaihteisella autolla yrität laittaa vaihdetta silmään painamatta kytkintä. Sellainen "grindaus", ikäänkuin hammasrattaat osuisivat yhteen. Tosin tuo ääni on "muovisemman" kuuloinen ja korkeampitaajuuksinen, ja se tuntuu kuuluvan matkustamon sisältä jostain navigaattorin tai mittariston takaa ehkä (se on tulee niin yllättäen ja poistuu niin nopeasti, että hieman vaikea havainnoida luotettavasti).
Molemmilla kerroilla ääni kuului tilanteessa, jossa minulla oli adaptiivinen vakionopeudensäädin säädetty 60km/h:iin, ja napsautin sitä "pari napsua" alaspäin 50km/h:iin. Auton hiljentäessä vauhtiaan, tuo ääni kuului. Se oli kestoltaan n. 0,5s, eli ei mitenkään pitkäkestoinen, mutta yllättävän voimakas. Auton toiminnassa en havainnut mitään ongelmaa tai muutosta.
Onko tällaisesta havaintoa kokeneemmilla Opel-kuskeilla? Toivottavasti ei ole mitään vakavaa
Jotenkin se kyllä tosiaan liittynee nimenomaan vakkarin tekemään jarrutukseen. Parilla ensimmäisellä kerralla tilanne taisi olla sellainen, että alamäessä (kun vakkari muutenkin jarruttaa) tiputin vielä napista vauhtia entisestään. Tänäänkin oli vakkari päällä ja alamäki, kun edessäajava polkaisi sen verran jarrua, että vakkari joutui reagoimaan (ei tosin kyllä mitenkään kauhean kovasti, ei mikään läheltäpiti-tilanne edes).
Eli minun analyysi tuosta on, että silloin kun vakkari joutuu jo muutenkin vauhtia hillitsemään ja sitten tulee vastaan jotain, mikä käskee jarruttamaan vielä lisää, niin silloin tuo joskus tapahtuu, mutta ei aina. Sikäli tuo hätäjarrutus-valmistautumisteoria kyllä voisi vaikka osuakin.
Ehkä kokeilisin ensin vaihtaa tehostimen öljyt - ne menee sellaiseksi palaneen hajuiseksi vaaleanruskeaksi litkuksi. Omaani vaihdoin kun jurisi parkissa käännellessä - auttoi. Tuon jälkeen on menty jo lähes 100tkm.Porkkanaraastin kirjoitti: ↑12 Maalis 2020, 13:04 Nyt tuli meidän perheeseen vuoden 2009 Insignia 2.0 CDTi 96kw farkku. Mittarissa on 232tkm. 1000km on nyt takana ja pakko sanoa että pirun hieno auto, mukava ajaa, moottorissa on itselle riittävästi potkua ja auton sisä- ja ulkopuoli miellyttää silmää.
Ostopäivää seuraavana päivänä jumpattiin jakopääremppa. Remmellä oli ajettu 90tkm ja viisi vuotta. Autoliike katsoi koneelta, että pitäisi olla vaihtoväli 150 000km tai 10 vuotta. Mutta meillä on ollut tapana tehdä aina jakopää uusiksi kun autoa vaihdetaan. Ja ei kyllä yhtään liian myöhään tehty, remmi oli jo yläpäästä selvästi löysällä ja kiristinrulla oli löysimmillään. Jakopää sinänsä oli kenties helpoin tehdä tähän autoon, koska tilaa oli niin paljon.
Korjausoppaan sain juuri ja sielä sanottiin, että "Opel suosittelee jakoremmen vaihtoväliksi 100 000 mailia tai 5 vuotta. Mutta me suosittelemme vaihtoväliksi 40 000 mailia tai 4 vuotta." Melkoinen näkemys ero Opelilla ja Haynesin korjausoppaan kirjoittajalla
Autossa kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Hieman tuota autoa ja tyyppivikoja googlailin, niin ilmeisesti tuo M32-manuaalivaihteisto on ongelma-altis. Onneksi entinen omistaja oli ainakin kerran vaihdattanut laatikkoon öljyt noin 140tkm kohdalla. Itse ostin jo uudet öljyt, Red Linen MT-90 on netin mukaan hyvä valinta? MArmoritiskiltä vielä pitäisi noutaa uusi tyhjennysproppu laatikkoon.
Yksi vika tuosta autosta taisi löytyä, tai en tiedä onko se ominaisuus. Parkkeeratessa autoa, kun ajaa 1-vaihteella ja kääntää rattia esim oikealle reippaasti ja tämän jälkeen kun suoristaa renkaat, kuuluu jonkinlainen tasainen narina... ikäänkuin joku moottoritilassa vetäisi vetoketjua kiinni tai jotain. Ratissa ei tunnu mitään ja ratti pyörii nätisti. Onko tuo ääni Insignian ominaisuus vaiko kenties ohjaustehostimessä oleva vika?