Astra H ja startin jälkeinen liikkeellelähtönapsaus
Astra H ja startin jälkeinen liikkeellelähtönapsaus
Alla on viime vuoden heinäkuussa uutena ostettu Astra wagon 1.8 enjoy special. Olen aivan uudesta asti ihmetellyt, mistä johtuu vaimea napsausääni, joka kuuluu ainoastaan silloin, kun käynnistyksen jälkeen lähtee liikkeelle ja nopeus nousee noin 20 kilometriin tunnissa. Seuraavilla liikkeellelähdöillä esim. liikennevaloista napsaus ei enää kuulu, vaan ainoastaan yhden kerran startin jälkeen ja asia tapahtuu joka kerta. Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?
Napsaus kuuluu mielestäni suurinpiirtein etuvasemman suunnasta. Sillä ei ole väliä, onko vaihde vapaalla vai vaihde silmässä tai onko 1. tai 2. pykälä silmässä. Myöskään ilmastoinnin päälläololla ei ole merkitystä napsauksen kuulumiseen. Napsaus on ilmeisesti auton ominaisuus, koska se esiintyi myös samanlaisella koeajoautolla viime vuonna. Olisi vaan mukava tietää, mikä sen aiheuttaa. Metro-Autostakin olen pari kertaa asiasta kysynyt ja sieltä ei olla osattu sanoa syytä napsaukseen, eikä siihen olla ilmeisesti kiinnitetty sen suurempaa huomiotakaan.
Napsaus kuuluu mielestäni suurinpiirtein etuvasemman suunnasta. Sillä ei ole väliä, onko vaihde vapaalla vai vaihde silmässä tai onko 1. tai 2. pykälä silmässä. Myöskään ilmastoinnin päälläololla ei ole merkitystä napsauksen kuulumiseen. Napsaus on ilmeisesti auton ominaisuus, koska se esiintyi myös samanlaisella koeajoautolla viime vuonna. Olisi vaan mukava tietää, mikä sen aiheuttaa. Metro-Autostakin olen pari kertaa asiasta kysynyt ja sieltä ei olla osattu sanoa syytä napsaukseen, eikä siihen olla ilmeisesti kiinnitetty sen suurempaa huomiotakaan.
Re: Astra H ja startin jälkeinen liikkeellelähtönapsaus
Mulla kans napsahtaa pari erikuuloista naksua pienellä viiveellä kuvaamallasi tavalla. Ihan alusta asti kuulunut ja joka kerta, en ole törmännyt muilla merkeillä samaan. Mutta tosiaan, arvelinkin liittyvän johonkin auton järjestelmään. Työkaverilla ihan saman tekee, kun tätä kirjoittaessa ohimennen kysyin asiaa tuosta sermin ylitse. Hänellä Astra GTC 1.6 turbo...
Sammuuko ABS-merkkivalo samaan aikaan napsahduksen kanssa?
En tiedä miten Opeleissa, mutta Saab 9000:ssa systeemi kehittää paineen sellaseen pienehköön säiliöön, sen ajan (noin 20s) kuuluu surinaa, ja juuri ennen surinan loppumista vaimea naksahdus jostain releestä, samaan aikaan sammuu myös ANTILOCK-valo mittaristossa.
En tiedä miten Opeleissa, mutta Saab 9000:ssa systeemi kehittää paineen sellaseen pienehköön säiliöön, sen ajan (noin 20s) kuuluu surinaa, ja juuri ennen surinan loppumista vaimea naksahdus jostain releestä, samaan aikaan sammuu myös ANTILOCK-valo mittaristossa.
ABS-valo sammuu sekuntien sisällä käynnistämisestä, joten valolla ja napsauksella ei ole ajallisesti mitään tekemistä toistensa kanssa.liteFun kirjoitti:Sammuuko ABS-merkkivalo samaan aikaan napsahduksen kanssa?
Kiitokset skk:lle nopeaakin nopeammasta vastaamisesta ongelmaan. Nyt voin nukkua yöni rauhassa
- Bull_Doser
- 'Admiral'
- Viestit: 210
- Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
- Paikkakunta: Helsinki
Se napsaus ääni liittyy vakionopeudensäätimeen, jos sellainen löytyy. Itellä olen huomannut että jos lähtee auton käynnistyksen jälkeen suht nopeesti liikkeelle ja sitä ääntä ei tule, niin et pysty kytkemään cruisea päälle. Sitten kun se vaimea naksahdus kuuluu niin sen jälkeen saa kytkettyä.
Itse olen ajanut 1v/60 000km astralla niin kyllä siinä ajassa oppi tuntee sen äänen merkityksen.
Itse olen ajanut 1v/60 000km astralla niin kyllä siinä ajassa oppi tuntee sen äänen merkityksen.
Millä liikun: Insignia 2.0T Aut. business line 4-ov -09
pienenä pointtina; cruise ei kytkeydy matalassa nopeudessa, oli naksahduksia tai ei.Bull_Doser kirjoitti:Se napsaus ääni liittyy vakionopeudensäätimeen, jos sellainen löytyy. Itellä olen huomannut että jos lähtee auton käynnistyksen jälkeen suht nopeesti liikkeelle ja sitä ääntä ei tule, niin et pysty kytkemään cruisea päälle. Sitten kun se vaimea naksahdus kuuluu niin sen jälkeen saa kytkettyä.
Astra-H wagon turpo riissel ~138kW
Abseista se ääni kuuluu, eli ne kytkeytyy päälle juuri tuossa 10-20kmh nopeudessa. Vakkarilla ei ole napsauksen kanssa mitään tekemistä (paitsi jos ääntä ei kuulu ei varmaan vakkarikaan toimi koska ei toimi absitkaan...)
Astra G
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
Tuolla mun Astralla saa kyllä ajella vaikka 200kmh eikä siltikään kytkeydy koska siinä ei niitä ole... Muistelen vaan että EX-Omegalla sai ainakin 15kmh ajella että napsaus kuului.STCosmo kirjoitti:Kyllä ne absit kytkeytyvät jo aiemmin kuin tuossa aiemmassa 10-20 km/h haarukassa, paremminkin 5-10 km/h tienoilla. Kokeileppa ajaa ensi talvena tuota 20 km/h nopeutta niin huomaat että on ne absit jo mukana.
Astra G
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
Sama ABS:n aktivointiääni se on sekin.bv6 kirjoitti:mitenkäs ko on kyse x25xe vetecasta,niin mulla kuuluu aika raa´alta tuntuva rusahdus liikkeelle lähössä juurikin pienessä vauhdissa,mentiin sitte eteen tai taakse...on kuulunut koko auton omistus ajan...enkä sitä ees enää oikeastaan huomioi ko on jo siihe tottunu...
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..