Astra H ja startin jälkeinen liikkeellelähtönapsaus

Keskustelua Opeleista
murdoc
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Syys 2007, 19:33

Astra H ja startin jälkeinen liikkeellelähtönapsaus

Viesti Kirjoittaja murdoc »

Alla on viime vuoden heinäkuussa uutena ostettu Astra wagon 1.8 enjoy special. Olen aivan uudesta asti ihmetellyt, mistä johtuu vaimea napsausääni, joka kuuluu ainoastaan silloin, kun käynnistyksen jälkeen lähtee liikkeelle ja nopeus nousee noin 20 kilometriin tunnissa. Seuraavilla liikkeellelähdöillä esim. liikennevaloista napsaus ei enää kuulu, vaan ainoastaan yhden kerran startin jälkeen ja asia tapahtuu joka kerta. Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?

Napsaus kuuluu mielestäni suurinpiirtein etuvasemman suunnasta. Sillä ei ole väliä, onko vaihde vapaalla vai vaihde silmässä tai onko 1. tai 2. pykälä silmässä. Myöskään ilmastoinnin päälläololla ei ole merkitystä napsauksen kuulumiseen. Napsaus on ilmeisesti auton ominaisuus, koska se esiintyi myös samanlaisella koeajoautolla viime vuonna. Olisi vaan mukava tietää, mikä sen aiheuttaa. Metro-Autostakin olen pari kertaa asiasta kysynyt ja sieltä ei olla osattu sanoa syytä napsaukseen, eikä siihen olla ilmeisesti kiinnitetty sen suurempaa huomiotakaan.
skk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 664
Liittynyt: 30 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja skk »

ABS virittelee itsensä kuntoon. Kuuuluu asiaan.
Astra-H wagon turpo riissel ~138kW
J.Rantala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 20:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H ja startin jälkeinen liikkeellelähtönapsaus

Viesti Kirjoittaja J.Rantala »

Mulla kans napsahtaa pari erikuuloista naksua pienellä viiveellä kuvaamallasi tavalla. Ihan alusta asti kuulunut ja joka kerta, en ole törmännyt muilla merkeillä samaan. Mutta tosiaan, arvelinkin liittyvän johonkin auton järjestelmään. Työkaverilla ihan saman tekee, kun tätä kirjoittaessa ohimennen kysyin asiaa tuosta sermin ylitse. Hänellä Astra GTC 1.6 turbo...
liteFun
'Senator'
'Senator'
Viestit: 568
Liittynyt: 29 Touko 2005, 12:52

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Sammuuko ABS-merkkivalo samaan aikaan napsahduksen kanssa?
En tiedä miten Opeleissa, mutta Saab 9000:ssa systeemi kehittää paineen sellaseen pienehköön säiliöön, sen ajan (noin 20s) kuuluu surinaa, ja juuri ennen surinan loppumista vaimea naksahdus jostain releestä, samaan aikaan sammuu myös ANTILOCK-valo mittaristossa.
Jule
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 21:12
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo sama ominaisuus on monessa muussakin autossa, ja liittyy jotenkin juuri ABS jarrujen kalibrointiin tms. Mikään aliapinejuttu se ei ole, vaan yleensä juuri 20-30km/h nopeudessa tapahtuva ääni, joka vaihtelee napsahduksesta rusahdukseen.
Astra G & Vivaro
murdoc
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Syys 2007, 19:33

Viesti Kirjoittaja murdoc »

liteFun kirjoitti:Sammuuko ABS-merkkivalo samaan aikaan napsahduksen kanssa?
ABS-valo sammuu sekuntien sisällä käynnistämisestä, joten valolla ja napsauksella ei ole ajallisesti mitään tekemistä toistensa kanssa.

Kiitokset skk:lle nopeaakin nopeammasta vastaamisesta ongelmaan. Nyt voin nukkua yöni rauhassa :)
Avatar
Bull_Doser
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 210
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bull_Doser »

Se napsaus ääni liittyy vakionopeudensäätimeen, jos sellainen löytyy. Itellä olen huomannut että jos lähtee auton käynnistyksen jälkeen suht nopeesti liikkeelle ja sitä ääntä ei tule, niin et pysty kytkemään cruisea päälle. Sitten kun se vaimea naksahdus kuuluu niin sen jälkeen saa kytkettyä.

Itse olen ajanut 1v/60 000km astralla niin kyllä siinä ajassa oppi tuntee sen äänen merkityksen.
Millä liikun: Insignia 2.0T Aut. business line 4-ov -09
skk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 664
Liittynyt: 30 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja skk »

Bull_Doser kirjoitti:Se napsaus ääni liittyy vakionopeudensäätimeen, jos sellainen löytyy. Itellä olen huomannut että jos lähtee auton käynnistyksen jälkeen suht nopeesti liikkeelle ja sitä ääntä ei tule, niin et pysty kytkemään cruisea päälle. Sitten kun se vaimea naksahdus kuuluu niin sen jälkeen saa kytkettyä.
pienenä pointtina; cruise ei kytkeydy matalassa nopeudessa, oli naksahduksia tai ei.
Astra-H wagon turpo riissel ~138kW
k21
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja k21 »

samoin cruise ei kytkeydy ellei ole painanut jarrua startin ja liikkeellelähdön jälkeen
Insignia Country Tourer 2.0CDTI A 4x4 -16
Astra Enjoy Edition 1.9CDTI Wagon -07
E Raketti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 687
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja E Raketti »

Abseista se ääni kuuluu, eli ne kytkeytyy päälle juuri tuossa 10-20kmh nopeudessa. Vakkarilla ei ole napsauksen kanssa mitään tekemistä (paitsi jos ääntä ei kuulu ei varmaan vakkarikaan toimi koska ei toimi absitkaan...)
Astra G
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
Avatar
STCosmo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja STCosmo »

Kyllä ne absit kytkeytyvät jo aiemmin kuin tuossa aiemmassa 10-20 km/h haarukassa, paremminkin 5-10 km/h tienoilla. Kokeileppa ajaa ensi talvena tuota 20 km/h nopeutta niin huomaat että on ne absit jo mukana.
Opel Astra Wagon -05 1.8 A Cosmo
E Raketti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 687
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja E Raketti »

STCosmo kirjoitti:Kyllä ne absit kytkeytyvät jo aiemmin kuin tuossa aiemmassa 10-20 km/h haarukassa, paremminkin 5-10 km/h tienoilla. Kokeileppa ajaa ensi talvena tuota 20 km/h nopeutta niin huomaat että on ne absit jo mukana.
Tuolla mun Astralla saa kyllä ajella vaikka 200kmh eikä siltikään kytkeydy koska siinä ei niitä ole... Muistelen vaan että EX-Omegalla sai ainakin 15kmh ajella että napsaus kuului.
Astra G
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
bv6
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bv6 »

mitenkäs ko on kyse x25xe vetecasta,niin mulla kuuluu aika raa´alta tuntuva rusahdus liikkeelle lähössä juurikin pienessä vauhdissa,mentiin sitte eteen tai taakse...on kuulunut koko auton omistus ajan...enkä sitä ees enää oikeastaan huomioi ko on jo siihe tottunu... -(z)-
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

bv6 kirjoitti:mitenkäs ko on kyse x25xe vetecasta,niin mulla kuuluu aika raa´alta tuntuva rusahdus liikkeelle lähössä juurikin pienessä vauhdissa,mentiin sitte eteen tai taakse...on kuulunut koko auton omistus ajan...enkä sitä ees enää oikeastaan huomioi ko on jo siihe tottunu... -(z)-
Sama ABS:n aktivointiääni se on sekin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
bv6
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bv6 »

ok...asia harvinaisen selvä...tuntu alkuun vaan nii pahalta ääneltä...hyvä et selvis sekin...
Vastaa Viestiin