Kuinka monta avo Calibraa??
Ei montaa ole...voisin melkeen veikata että ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Jos en väärin muista niin tuohon on 4x4 turbo tekniikalla joita ei umpikorisenakaan liikaa suomessa ole. Jos jollain enemmän faktaa asiasta saa korjata. Btw, tommonen oli syksyllä/syystalvella pitkään myynnissä autolehdissä, joku 150 tmk tms oli pyyntö.
Niitä Uudenkaupungin tuottamia avo-Calibroja on muuten se yksi ainoa kappale, toivottavasti se yksilö säilyy ehjänä ja omistaja ymmärtää miten harvinainen yksilö auto on!! Ukissa tehtiin 2 autoa joista vain toinen tehtiin valmiiksi autoksi asti, se toinen oli pelkkä proto jota ei viimeistelty valmiiksi autoksi. Tuohon jossain vaiheessa taidettiin Sutiissa vaihtaa turbotekniikka alkuperäisen tilalle (itse olisin melkein pitänyt tuollaisen harvinaisuuden ihan orggistekniikalla, niin "tylsä" kuin se Ecotec onkin...)
Sitten mm. Saksassa koripajojen tekemiä avo-Calibroja on enemmänkin, mutta siitä ei ole ainakaan minulla mitään tietoa, kuinka paljon niitä on Suomeen asti eksynyt. Opel ei virallisesti itse ole koskaan avo-Calibraa tehnyt ja tuo Ukin tehtaan versio voitaneen laskea lähimmäksi tehtaan avoa, se kun on tehty tehtaalla jossa Calikkaa tehtiin ja tehty avoksi valmistusvaiheessa, eikä jälkeenpäin leikkaamalla niinkuin kaikki muut Calibra avoautot.
Sitten mm. Saksassa koripajojen tekemiä avo-Calibroja on enemmänkin, mutta siitä ei ole ainakaan minulla mitään tietoa, kuinka paljon niitä on Suomeen asti eksynyt. Opel ei virallisesti itse ole koskaan avo-Calibraa tehnyt ja tuo Ukin tehtaan versio voitaneen laskea lähimmäksi tehtaan avoa, se kun on tehty tehtaalla jossa Calikkaa tehtiin ja tehty avoksi valmistusvaiheessa, eikä jälkeenpäin leikkaamalla niinkuin kaikki muut Calibra avoautot.
SAIMA ja EILA
Avo-Calibrasta on juttu Tuulilasissa 7/93 sivulla 22. Jäljempänä on lyhennellen tekstiä tuosta lehtijutusta.
Opel Calibra Cabrio. Saab-Valmet kehitti sen itsenäisesti viidessä kuukaudessa. Avoautoprojekti käynnistettiin toukokuussa 1992. Projektin puitteissa tehtiin Uudessakaupungissa kaksi autoa. Ensimmäistä kappaletta luonnehdittiin kovista raaka-aineista kootuksi koekappaleeksi. Toinen oli valmis auto, jonka Tuulilasi koeajoi. Konstruktioratkaisut ja protorakenne lyötiin lukkoon 10.7. mennessä eli Saiman päivänä ja ensimmäinen proto ristittiin Saimaksi. Projektin valmistumisajankohdaksi sovittiin Eilan päivä 30.10. ja valmiin auton nimeksi tuli Eila. Saiman ja Eilan lisäksi tehtiin koekori vääntö- ym. kokeita varten. Saiman ja koekorin kohtalona oli tuhoutua erilaisissa koestuksissa. Lehdessä oli kirjoitettu, että ”Eila taas pääsee aikanaan tehtaan omaan museoon”.
Calibran kattorätti oli ilmeisen onnistunut. Koria oli vahvistettu monella tapaa. Kynnyskoteloiden sisällä oli jäykisteet. A-pilareita sekä niiden liitoksia kynnyskoteloihin oli vahvistettu. Tärkein koria vahvistava lisäosa oli takaistuimen ja tavaratilan väliin hitsattu vääntölaatikko. Kattomekanismi ja korijäykisteet kavensivat takapenkkiä selvästi. Kaksi mahtuu istumaan hyvin. Katto päällä pääntilaa on enemmän kuin umpi-Calibrassa. Korin vääntöjäykkyys on 1,5-kertainen avo-Saabiin verrattuna. Avo-Calibra painaa 40 kg enemmän kuin umpi-Calibra. Avo-Calibran perä on hiukan erilainen kuin umpi-Calibran. Tavaratilan kansi ulottuu puskuriin saakka ja tavaratilaa on vähemmän kattomekanismin takia. Konseptiauto tehtiin kaksilitraisen perusmallin pohjalta.
Tuulilasi pääsi tutustumaan avo-Calibraan kesäkuun alkupäivinä 1993. Tehtaan mielestä Eila-Cabrio oli täyttänyt kaikki siihen kohdistetut odotukset. Koeajettu malli oli väriltään punainen.
Tuon lehden kirjoituksessa ei luonnollisesti ollut tietoa heinäkuun 1993 jälkeen enkä ole saanut sitä muualtakaan. Saksan tuotannosta en tiedä enkä kuinka monta avoa on Suomessa.
Avo-Calibrasta on juttu Tuulilasissa 7/93 sivulla 22. Jäljempänä on lyhennellen tekstiä tuosta lehtijutusta.
Opel Calibra Cabrio. Saab-Valmet kehitti sen itsenäisesti viidessä kuukaudessa. Avoautoprojekti käynnistettiin toukokuussa 1992. Projektin puitteissa tehtiin Uudessakaupungissa kaksi autoa. Ensimmäistä kappaletta luonnehdittiin kovista raaka-aineista kootuksi koekappaleeksi. Toinen oli valmis auto, jonka Tuulilasi koeajoi. Konstruktioratkaisut ja protorakenne lyötiin lukkoon 10.7. mennessä eli Saiman päivänä ja ensimmäinen proto ristittiin Saimaksi. Projektin valmistumisajankohdaksi sovittiin Eilan päivä 30.10. ja valmiin auton nimeksi tuli Eila. Saiman ja Eilan lisäksi tehtiin koekori vääntö- ym. kokeita varten. Saiman ja koekorin kohtalona oli tuhoutua erilaisissa koestuksissa. Lehdessä oli kirjoitettu, että ”Eila taas pääsee aikanaan tehtaan omaan museoon”.
Calibran kattorätti oli ilmeisen onnistunut. Koria oli vahvistettu monella tapaa. Kynnyskoteloiden sisällä oli jäykisteet. A-pilareita sekä niiden liitoksia kynnyskoteloihin oli vahvistettu. Tärkein koria vahvistava lisäosa oli takaistuimen ja tavaratilan väliin hitsattu vääntölaatikko. Kattomekanismi ja korijäykisteet kavensivat takapenkkiä selvästi. Kaksi mahtuu istumaan hyvin. Katto päällä pääntilaa on enemmän kuin umpi-Calibrassa. Korin vääntöjäykkyys on 1,5-kertainen avo-Saabiin verrattuna. Avo-Calibra painaa 40 kg enemmän kuin umpi-Calibra. Avo-Calibran perä on hiukan erilainen kuin umpi-Calibran. Tavaratilan kansi ulottuu puskuriin saakka ja tavaratilaa on vähemmän kattomekanismin takia. Konseptiauto tehtiin kaksilitraisen perusmallin pohjalta.
Tuulilasi pääsi tutustumaan avo-Calibraan kesäkuun alkupäivinä 1993. Tehtaan mielestä Eila-Cabrio oli täyttänyt kaikki siihen kohdistetut odotukset. Koeajettu malli oli väriltään punainen.
Tuon lehden kirjoituksessa ei luonnollisesti ollut tietoa heinäkuun 1993 jälkeen enkä ole saanut sitä muualtakaan. Saksan tuotannosta en tiedä enkä kuinka monta avoa on Suomessa.
onkos kellään mitään tietoa targa-calibroista? yhden kuvan oon netissä moisesta nähny...ois pitäny ottaa talteen vaan ku ei sillo tajunnu miten ainutlaatusesta kuvasta ehkä on kyse.
edit: ei pitäs aliarvioida itsee. nyt ku tarkistin niin onhan se mulla tuolla kovolla...vielä ku sais nettiin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Veeksi on 2002-05-06 01:52 ]</font>
edit: ei pitäs aliarvioida itsee. nyt ku tarkistin niin onhan se mulla tuolla kovolla...vielä ku sais nettiin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Veeksi on 2002-05-06 01:52 ]</font>
Jos tuo Eila on tehtaan omistuksessa ja museossa, niin mikäs sitten tämä jutuissa (ja myös ihan kuvissa ja luonnossakin nähty) Uudenkaupungin avo-Calibra on, eli tuo Sutiilla turboksi muutettu valkoinen auto? (mitäköhän tässä sekoilin kahdesta autosta aiemmin, se Eilahan oli siis punainen 8V etuveto ja tämä valkoinen sittemmin turbotettu 16V 4x4 on sitten toinen yksilö?) Onko Ukissa tehtykin Eilan jälkeen toinenkin kappale vai onko tuo kuitenkin sitten saksalaisen koripajan avoksi "leikkaama"?
Hmm, Sutiilla turbotekniikan saanut valkoinen avo-Calibra on ainakin Suomi-auto, rekisteriotteen mukaan Opel Calibra Coupe 4x4 16V eli ei perusmallista tehty niinkuin tuo Eila Tuulilasin jutun mukaan. Tuo on siis ollut alkuperäinen 16V-neliveto ja coupe-sana mallinimessä kuulostaa oudolta?
(muutin tekstiä kun olin kärsinyt jostain lukihäiriöstä)
<font size=-1>[ This Message was edited by: ata on 2002-05-07 13:05 ]</font>
Hmm, Sutiilla turbotekniikan saanut valkoinen avo-Calibra on ainakin Suomi-auto, rekisteriotteen mukaan Opel Calibra Coupe 4x4 16V eli ei perusmallista tehty niinkuin tuo Eila Tuulilasin jutun mukaan. Tuo on siis ollut alkuperäinen 16V-neliveto ja coupe-sana mallinimessä kuulostaa oudolta?
(muutin tekstiä kun olin kärsinyt jostain lukihäiriöstä)
<font size=-1>[ This Message was edited by: ata on 2002-05-07 13:05 ]</font>
Eli tulemmeko siihen johtopäätökseen että Ukissa tehtyjä avo-Calibroja onkin "Saima"-proton ja koriproton lisäksi 2 kappaletta, "Eila" eli punainen 8V etuveto joka on tehtaan omistuksessa ja museossa ja tämä valkoinen 16V neliveto johon on asennettu turbotekniikka myöhemmin joka on nähty, tiedetään entinen omistaja sekä se on ollut myytävänä "tissi-juopolla". No harvinainen peli joka tapauksessa ja säästämisen arvoinen.
Uudessa Flashissakin oli avo-Calibra myytävänä, mutta tekstissäkin luki "taikasana" "Umbau" eli jälkeenpäin rakennettu. Nuo tehtaalla tehdyt Cabriot ovat ultraharvinaisia, jos valmistusmäärä on 2 kappaletta!
Uudessa Flashissakin oli avo-Calibra myytävänä, mutta tekstissäkin luki "taikasana" "Umbau" eli jälkeenpäin rakennettu. Nuo tehtaalla tehdyt Cabriot ovat ultraharvinaisia, jos valmistusmäärä on 2 kappaletta!
Ukissa on tehty vain yksi avo-Calibra, eli juurikin tuo punainen Eila, joka on tämän kesän Mobiliassa.
Tuo valkoinen yksilö, joka täällä kummittelee, on todennäköisesti Valmetin Calibra- projektin alussa kilpailijavertailuautoksi saksalaiselta koripajalta ostama yksilö, joka sittemmin myytiin huutokaupassa. Siitä sekaannus, että se olisi Ukissa tehty. Eli se on koripajan tuotos niinkuin niin monet muutkin avoCt tuota Eilaa lukuunottamatta.
Mielenkiintoista olisi nähdä onko tuon valkoisen koria vahvistettu, aikoinaan se ei meinannut kestää normaalia tekniikkaakaan ja oli ajettavuudeltaan surkea Eilaan verrattuna. Puhumattakaan työn laadusta, maalaamattomia saumoja tms.
Avo- Calibran valmistus Uudessakaupungissa tyrmättiin erinäisistä syistä ja ristiriidoista johtuen GM:n johdossa, ja ne jäivät, surullista kyllä, nyrkkipajojen tuotteeksi.
Tuo valkoinen yksilö, joka täällä kummittelee, on todennäköisesti Valmetin Calibra- projektin alussa kilpailijavertailuautoksi saksalaiselta koripajalta ostama yksilö, joka sittemmin myytiin huutokaupassa. Siitä sekaannus, että se olisi Ukissa tehty. Eli se on koripajan tuotos niinkuin niin monet muutkin avoCt tuota Eilaa lukuunottamatta.
Mielenkiintoista olisi nähdä onko tuon valkoisen koria vahvistettu, aikoinaan se ei meinannut kestää normaalia tekniikkaakaan ja oli ajettavuudeltaan surkea Eilaan verrattuna. Puhumattakaan työn laadusta, maalaamattomia saumoja tms.
Avo- Calibran valmistus Uudessakaupungissa tyrmättiin erinäisistä syistä ja ristiriidoista johtuen GM:n johdossa, ja ne jäivät, surullista kyllä, nyrkkipajojen tuotteeksi.