Maakaasuauto
Re: Maakaasuauto
kokeile googlella, löytyykö keskusteluja muualta.
Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28 Maalis 2017, 11:58
Re: Maakaasuauto
Tarpeeksi, kun kaivoi niin vastauskin löytyi. Yllättäen Ladafoorumilta.
"Tekniikan Maailman numerossa 22 sivuilla 12-25 on laaja vertailutesti henkilöpakettiautoista."
Siinä Opel Combo Tour 1.6 CNG polttoaineenkulutukseksi bensalla on saatu:
km/h___ 60 70 80 90 100 110 120
l/100km 5.4 5.8 6.4 7.0 7.7 8.5 9.5
Nämä kulutukset toki bensalla, mutta antanee osviittaa myös kaasunkulutuksessa, joka ei nyt arvatenkaan ihan pienimmästä päästä ole.
"Tekniikan Maailman numerossa 22 sivuilla 12-25 on laaja vertailutesti henkilöpakettiautoista."
Siinä Opel Combo Tour 1.6 CNG polttoaineenkulutukseksi bensalla on saatu:
km/h___ 60 70 80 90 100 110 120
l/100km 5.4 5.8 6.4 7.0 7.7 8.5 9.5
Nämä kulutukset toki bensalla, mutta antanee osviittaa myös kaasunkulutuksessa, joka ei nyt arvatenkaan ihan pienimmästä päästä ole.
Re: Maakaasuauto
Noilla km-määrillä ostaisin sitten sen diisselin esim. Volvo v40 d2 alle 4l /100km. Parhaimmillaan 3,4 l (mainitsin tämän ko ainut merkki jonka oikeasti tiedän pystyvän alle 4l kulutukseen ja tuo ajeltu välillä Korso-Helsinki Pasila).
Katsos, jos ajat motaria, niin ajatko sä 100km/h, 120km/h vai hieman yli eli 130-140km/h?
Suuremmissa nopeuksissa diesselin ja bensan ero kulutuksissa kasvaa, sillä diesselis on enemmän vääntöä. ex-vrs skoda 1.9 tdi:ssä kulutus 140km/h:ssa oli 7l ja nykyisessä 2.0 tdi 170hv seatis 6.2-6.5.
Katsos, jos ajat motaria, niin ajatko sä 100km/h, 120km/h vai hieman yli eli 130-140km/h?
Suuremmissa nopeuksissa diesselin ja bensan ero kulutuksissa kasvaa, sillä diesselis on enemmän vääntöä. ex-vrs skoda 1.9 tdi:ssä kulutus 140km/h:ssa oli 7l ja nykyisessä 2.0 tdi 170hv seatis 6.2-6.5.
Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Re: Maakaasuauto
Vincent kirjoitti:Noilla km-määrillä ostaisin sitten sen diisselin esim. Volvo v40 d2 alle 4l /100km. Parhaimmillaan 3,4 l (mainitsin tämän ko ainut merkki jonka oikeasti tiedän pystyvän alle 4l kulutukseen ja tuo ajeltu välillä Korso-Helsinki Pasila).
Katsos, jos ajat motaria, niin ajatko sä 100km/h, 120km/h vai hieman yli eli 130-140km/h?
Suuremmissa nopeuksissa diesselin ja bensan ero kulutuksissa kasvaa, sillä diesselis on enemmän vääntöä. ex-vrs skoda 1.9 tdi:ssä kulutus 140km/h:ssa oli 7l ja nykyisessä 2.0 tdi 170hv seatis 6.2-6.5.
Eiköhän kaikki merkit pysty tuonne neljän korville, jos vain
1) Diesel moottori on pieni tilavuudeltaan
2) Moottori on suht uutta mallisarjaa
3) Auto on pienehkö ja ilmanvastukseltaan kelvollinen
4) Ja et aja yli satasta siellä moottoritiellä
Itsellä 2002 mallin 1.7 DTI farmari Astra - noilla em. ajospekseillä ehkä sillä menisi 4.7 litraa sataselle. Autoa vähän pienemmäksi ja kevyemmäksi ja moottoria tuoreemmaksi, niin neljän pintaan ja alle mennään. Esim. kaverin 2010 Skoda Fabia farmari kulkee suunnilleen neljällä.
Itse olen tuon maakaasun kannalla, jos vain valtiovalta hoksaisi sen tukiaisissaan. Biokaasua tankkiin ja päästöt menevät laskennallisesti sinne nollan pintaan. Dieselin vika on käyttövoimavero ja pikkuisen mutkikkaampi ja vikaantumisherkempi tekniikka (EGR, Hiukkassuodattimet jne.). Moderni kaasuauto on kuitenkin loppupeleissä pelkkä bensa-auto ja vikaantumiskohtia dieseliä vähemmän. Jos valtio huomaisi biokaasulla ajettavan auto ekologisuuden ja näyttäisi sen esim. veron suuruudessa, niin sitten ilman muuta sinne kaasuauton suuntaan, mutta niin kauan kuin rahalla ei siihen suuntaan merkittävästi ohjata, niin sitten diesel on hyvä tai jopa parempi vaihtoehto.
Re: Maakaasuauto
Osaiskos joku antaa karkean arvion koska cng astra tulee Suomeen? Kaverilla on taksi ja hän sellaista miettinyt jos tulee farmari automaattina saataville. Googleen kirjoittaa "gasum_esitelmä_27.3.2017" niin löytyy pdf jossa muummuassa siitä maininta.
Re: Maakaasuauto
Paras kysyä maahantuojalta Astrasta.
Tiennee, että kaasulla kulkeva Seat Leon ST DSG on myynnissä.
Tiennee, että kaasulla kulkeva Seat Leon ST DSG on myynnissä.
Re: Maakaasuauto
Minneköhän Lappeenrannan mies, "Metaani" on kadonnut?
Helmikuulta 2011 viimeinen viesti.
Helmikuulta 2011 viimeinen viesti.
Re: Maakaasuauto
Kaasu liisari sivustolla on ainakin maininta, etta kaasu astra hb / wagon tulossa. Olis vähintään 500km toimintasäde kaasulla ja automaatti niin ostaisin heti.
Re: Maakaasuauto
Nyt on pakko herätellä aihetta. Itsellä nyt Astra 1.0T ECT vaihteistolla ja kulutus bensalla tankkauksista mitattuna 6,5l/100km (sis kyllä Webasto poltot.) Kustannuksina tämä tekee tällähetkellä 6,5*1,45= 9,43€/100km. Vuodessa tämä on 280tkm osuudella 2639€.
Katsoin Spritmonitor.de sivustolta, että siellä olevat 7kpl kaasuastrat kuluttavat keskiarvolla 4,12kg/100km.
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Kaasun kulutuksessa 4,12kg ja kaasun hinnan ollessa seuraava:
Liikennekaasun kilohinta on maakaasulla 1,37 €/kg ja biokaasulla 1,49 €/kg.
Yhtälöksi saadaan maakaasulla 5,64€/100km ja biokaasulla 6,14€/100km.
Kaasulla vuotuinen 280tkm ajomäärä kustantaa maakaasu 1579,2€/100km ja biokaasulla 1719,2€/100km.
Käyttövoimavero on kaasuastrassa noin 200€/vuosi. (järjetön)
Tämä tekee kustannukset maakaasun hyväksi vuodessa 2639€-200€-1579,2€= 859,8€/vuosi ja biokaasun hyväksi 719,8€/vuosi.
Puhumattakaan ensivuoden Gasum kaasukampanjasta jossa kaasukustannukset ovat n. 4000km/kk ja 89€ hinnalla! = Ensimmäinen vuosi (89*12)+200= 1268€.
Innolla siis odotan uutta kaasuautoa saapuvaksi. Eniten harmittaa, että en älynnyt lähteä kaasuautoihin jo aikaisemmin. Ehkä sen takia haluan lisätä tietoutta myös muille.
Katsoin Spritmonitor.de sivustolta, että siellä olevat 7kpl kaasuastrat kuluttavat keskiarvolla 4,12kg/100km.
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Kaasun kulutuksessa 4,12kg ja kaasun hinnan ollessa seuraava:
Liikennekaasun kilohinta on maakaasulla 1,37 €/kg ja biokaasulla 1,49 €/kg.
Yhtälöksi saadaan maakaasulla 5,64€/100km ja biokaasulla 6,14€/100km.
Kaasulla vuotuinen 280tkm ajomäärä kustantaa maakaasu 1579,2€/100km ja biokaasulla 1719,2€/100km.
Käyttövoimavero on kaasuastrassa noin 200€/vuosi. (järjetön)
Tämä tekee kustannukset maakaasun hyväksi vuodessa 2639€-200€-1579,2€= 859,8€/vuosi ja biokaasun hyväksi 719,8€/vuosi.
Puhumattakaan ensivuoden Gasum kaasukampanjasta jossa kaasukustannukset ovat n. 4000km/kk ja 89€ hinnalla! = Ensimmäinen vuosi (89*12)+200= 1268€.
Innolla siis odotan uutta kaasuautoa saapuvaksi. Eniten harmittaa, että en älynnyt lähteä kaasuautoihin jo aikaisemmin. Ehkä sen takia haluan lisätä tietoutta myös muille.
Seat Ibiza 2018 1.0 TGI M5
Astra Tourer 2019 1.4T CNG M6
Seuraa: https://www.instagram.com/kaasuautoilen/
Astra Tourer 2019 1.4T CNG M6
Seuraa: https://www.instagram.com/kaasuautoilen/
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13465
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Maakaasuauto
Varmaankin 28tkm vuosi?
Ja astra viee myös bensaa. Tuskin se kylmänä käynnistyy pelkällä kaasulla?
Corsa e 1,3cdti 1,45e/litra 4,2l/100km 40tkm vuosi
Verot 508e vuosi itsellä.
Ja astra viee myös bensaa. Tuskin se kylmänä käynnistyy pelkällä kaasulla?
Corsa e 1,3cdti 1,45e/litra 4,2l/100km 40tkm vuosi
Verot 508e vuosi itsellä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Maakaasuauto
Kaasuautoilussa on myös se hyvä puoli, että tankatessa voi halutessaan polttoaineeksi valita myös täysin kotimaisen biokaasun. Itse tilasin myös kaasuauton, en tosin Opelia, ja sen pitäisi saapua maaliskuussa. Päädyin kaasuun nimenomaan tuon kotimaisen polttoaineen takia.Risto Vee kirjoitti: ↑22 Joulu 2018, 23:35 Nyt on pakko herätellä aihetta. Itsellä nyt Astra 1.0T ECT vaihteistolla ja kulutus bensalla tankkauksista mitattuna 6,5l/100km (sis kyllä Webasto poltot.) Kustannuksina tämä tekee tällähetkellä 6,5*1,45= 9,43€/100km. Vuodessa tämä on 280tkm osuudella 2639€.
Katsoin Spritmonitor.de sivustolta, että siellä olevat 7kpl kaasuastrat kuluttavat keskiarvolla 4,12kg/100km.
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Kaasun kulutuksessa 4,12kg ja kaasun hinnan ollessa seuraava:
Liikennekaasun kilohinta on maakaasulla 1,37 €/kg ja biokaasulla 1,49 €/kg.
Yhtälöksi saadaan maakaasulla 5,64€/100km ja biokaasulla 6,14€/100km.
Kaasulla vuotuinen 280tkm ajomäärä kustantaa maakaasu 1579,2€/100km ja biokaasulla 1719,2€/100km.
Käyttövoimavero on kaasuastrassa noin 200€/vuosi. (järjetön)
Tämä tekee kustannukset maakaasun hyväksi vuodessa 2639€-200€-1579,2€= 859,8€/vuosi ja biokaasun hyväksi 719,8€/vuosi.
Puhumattakaan ensivuoden Gasum kaasukampanjasta jossa kaasukustannukset ovat n. 4000km/kk ja 89€ hinnalla! = Ensimmäinen vuosi (89*12)+200= 1268€.
Innolla siis odotan uutta kaasuautoa saapuvaksi. Eniten harmittaa, että en älynnyt lähteä kaasuautoihin jo aikaisemmin. Ehkä sen takia haluan lisätä tietoutta myös muille.
Re: Maakaasuauto
Kotimaisuus oli korkea prioriteetti kun muunsin bensa-Vectrani kulkemaan etanolilla. Myös dieselini kulkee täysin kotimaisella MY-dieselillä.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Maakaasuauto
Kaasuautoissa on myös tuplasti tiheämpi 15 tkm huoltoväli verrattuna bensiini- ja dieselautoihin, eli 28tkm vuotuisella ajosuoritteella se tarkoittaa yhtä ylimääräistä ~250e öljynvaihtohuoltoa vuodessa. Mielestäni öljyjen vaihtaminen 15 tkm välein on kuitenkin vain hyvä asia.
Käyttövoimavero on aika lailla tuon 200 e/a, tarkempi luku Astrassa on noin 215 e/a
Käyttövoimavero on aika lailla tuon 200 e/a, tarkempi luku Astrassa on noin 215 e/a
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13465
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Maakaasuauto
Ja sytytystulpat vaihdetan 30tkm välein.pkuitune kirjoitti: ↑23 Joulu 2018, 13:01 Kaasuautoissa on myös tuplasti tiheämpi 15 tkm huoltoväli verrattuna bensiini- ja dieselautoihin, eli 28tkm vuotuisella ajosuoritteella se tarkoittaa yhtä ylimääräistä ~250e öljynvaihtohuoltoa vuodessa. Mielestäni öljyjen vaihtaminen 15 tkm välein on kuitenkin vain hyvä asia.
Käyttövoimavero on aika lailla tuon 200 e/a, tarkempi luku Astrassa on noin 215 e/a
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Maakaasuauto
Onko sinulla mustaa valkoisella tähän tulppien vaihtoon liittyen? Minulla ei vaihdettu tulppia 30 tkm huollossa...1,2sorsa kirjoitti: ↑23 Joulu 2018, 14:59Ja sytytystulpat vaihdetan 30tkm välein.pkuitune kirjoitti: ↑23 Joulu 2018, 13:01 Kaasuautoissa on myös tuplasti tiheämpi 15 tkm huoltoväli verrattuna bensiini- ja dieselautoihin, eli 28tkm vuotuisella ajosuoritteella se tarkoittaa yhtä ylimääräistä ~250e öljynvaihtohuoltoa vuodessa. Mielestäni öljyjen vaihtaminen 15 tkm välein on kuitenkin vain hyvä asia.
Käyttövoimavero on aika lailla tuon 200 e/a, tarkempi luku Astrassa on noin 215 e/a