Maakaasuauto

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei tarvitse kyllä mitään työkalua, ihan kädellä vääntämällä irtoaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

Tuomas kirjoitti:Ei tarvitse kyllä mitään työkalua, ihan kädellä vääntämällä irtoaa.
En rupea enempää kinaamaan, mutta sanon vaan että enpä ole itse pelkällä kädellä kiristämiäni suodattimia koskaan saanut ilman suodatinavainta auki vaikka olenkin tiivisteen aina hyvin öljynnyt. Kyllä se tiiviste muutamassa kuukaudessa kuitenkin sen verran kiinni tarttuu.

Itse aiheeseen kysymys, millä lämpöarvolla maakaasuauton sytytystulpat on? Jos ne kerta ovat normaalia kylmemmät, niin mites ne sitten kuitenkin toimivat myös bensalla ajettaessa?
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

Tuomas kirjoitti:Ei tarvitse kyllä mitään työkalua, ihan kädellä vääntämällä irtoaa.
hauiksestako se sitten on kiinni...
koskaan ei aukea ilman suodatinavainta/se on helpompi avata niin. kaikissa muissa varmaan jokin vialla.

tässä tapauksessa asentajan käsikireys momentti ilmeisesti suurempi kuin auton omistajan.
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Jatketaan ot:tä sen verran, että enpä oo kyllä itekkään ilman jtn työkalua saanu ikään öljynsuodatinta irti... :-?
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
vmoi73
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 09:30

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Ei kyllä lähde aina täälläkään auki ilman irroitustyökalua,
vaikka kiristäessä en todellakaan käytä liikaa voimaa.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jaa, kyllä mä ne filtterit yleensä ihan kädellä väännän irti... Joskus tarvii työkalua, mutta yleensä ei.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Liikekitka on suurempi kuin lepokitka, siis käsin kiinni max momentilla väännettyä ei saa käsin auki sama vääntäjä.

Jos jää tiiviste huonolle voitelulle tiiviste, niin kyllähän se on tekemätön paikka ilman työkaluja.

j.h

Pääasia, että saa vaihdettua työkaluilla tai ilman, päämäärä on tärkeä ei kulkureitti.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

jpisteh kirjoitti:Liikekitka on suurempi kuin lepokitka, siis käsin kiinni max momentilla väännettyä ei saa käsin auki sama vääntäjä.
Ny män väärinpäi, lepokitka on suurempi kuin liikekitka :)
B Ascona '80 ja E Rekord '83
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re:

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

jpisteh kirjoitti:Taitaa auton tuottamista myrkyistä olla kuitenkin yksi vaarattomimista toi CO2. Jos CO2 on hyvin vaarallista, miksi tulevaisuuden autot käyttävät ilmastoinnissa CO2sta.

j.h
2008 toi oli aikas varmaa.... mutta se olikin epävarmaa :-?

Tulevaisuus autoilmastoinnissa näyttää HFO-1234yf aineelta näillä näkymin
http://www.1234facts.com/

j.h
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Minulla on ollut karmea viikko maakaasuautoilussa. Itse maakaasuauto on toiminut ongelmitta, mutta liikenteessä on noussut hiukset pystyyn. Lappeenrannassa pyörii venäläisiä autoilijoita kuin Vilkkilässä kissoja, ja heidän käyttäytymisensä liikenteessä on täysin ennakolta arvaamatonta. Minulla on ollut viikon aikana kolme tapausta, joista olen selvinnyt täpärästä väistämällä. Ensimmäinen tapaus oli, kun olin kääntymässä Toikansuontieltä Vanhalle Viipurintielle. Vasemmalle kääntyville on varattu kaksi ajokaistaa, joista valitsin vasemmanpuoleisen. Oikealle ajokaistalle tuli venäläinen autoilija. Valot vaihtuivat vihreäksi, ja lähdimme molemmat liikkeelle. Sain ”sisäradan” vuoksi vähän etumatkaa, kun yllättäen huomasin, että venäläisen autoilijan ja minun välinen etäisyys oli supistunut kahden metrin välimatkasta puoleen metriin. Väistin vasemmalle ja jarrutin – venäläinen autoilija siirtyi minun eteen vasemmalle kaistalle kylmän viileästi risteyksessä. Minä hölmö luulin, ettei kaistanvaihtoa saa suorittaa risteyksessä, ja yleensäkin kaistanvaihtaja ei saa kiilata toisella kaistalla ajavaa.

Toinen välikohtaus tapahtui pari päivää myöhemmin, kun olin ostamassa Cruzbrokerista 2 Gb muistikamman tietokoneeseen. Olin ajamassa Family Centerin parkkipaikalta yleiselle tielle liikennejakajan oikealta puolelta, niin kuin nuoli liikennemerkissä pakotti. Olin törmätä venäläiseen autoilijaan, joka tuli vastaan liikenteen jakajan väärältä puolelta. Onneksi ehdin jarruttaa ja väistää oikealle, ja näin välttää hiuksen hienosti kolarin. En tiennyt, ettei Venäjällä tarvitse noudattaa liikennemerkkejä.

Kolmas tapaus tapahtui muutaman päivää myöhemmin. Olin menossa ruokaostoksille Citymarkettiin Kauppakatua alaspäin. Näin edessä venäläisen auton, jossa oli kaksi naista etupenkillä. He keskustelivat keskenään selvästi, ja kuskilla oli vasemmassa kädessä savuke. Lähestyimme Ratakadun valo-ohjattua risteystä, jossa paloi vihreä liikennevalo. Kun venäläisen naisautoilijan auton eturenkaat olivat suojatien päällä, niin liikennevalot vaihtuivat keltaiseksi. Ajattelin, että me molemmat menemme keltaisella valolla risteyksen yli, koska kumpikaan meistä ei enää ehdi pysähtyä ennen liikennevalotolppaa tai suojatietä. Kauhukseni venäläinen naisautoilija iski jarrut pohjaan, ja liukui risteysalueelle. Yritin epätoivoissani saada maakaasuauton pysähtymään, mutta olin myöhässä jarrutuksessa ja maakaasuauton suurempi massa, ei pysähtynyt jäällä yhtä nopeasti kuin pienen Toyotan. Toyotan perän nopeasti lähetessä, aloin pohtia tilannetta: olin viikkoa aikaisemmin sanonut kaskon irti, millainen liikennevakuutus on venäläisellä autoilijalla, voinko ohittaa venäläisen auton vasemmalta puolelta ja mihin se johtaa. Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että kaikkein paras vaihtoehto on ajaa oikealle ja metrin korkuiseen hankeen. Ennen kuin ehdin nousta autosta, ja ottaa kännykkäkamerani esille, niin venäläinen autoilija oli jatkanut matkaansa. Maakaasuauto oli niin tiukasti hangessa, ettei se lähtenyt peruttamalla pois. Olin miettimässä, mitä seuraavaksi teen, kun sattumalta paikalle ajoi poliisiauto. Kerroin poliisille mitä oli tapahtunut. He kysyivät, että tilataanko hinausauto, niin vastasin poliisille, että soitan ensin autotallinaapurille, jolla on neliveto-volvo. Poliisit ajoivat poliisiauton 50 metrin päähän minun ajokaistan yläpuolelle, ja jättivät hätävilkut päälle. Autotallinaapuri tuli 15 minuutin kuluttua, ja vedimme Volvolla maakaasuauton pois hangesta. Naapuri sanoi, että oli kuin ”höyhentä” olisi vetänyt – niin vahva on Volvo. Comboon tuli alimman mustan maskin alapuolelle, muovipuskuriin, 5 cm halkeama. Minun pitää miettiä, mitä sille teen, ja milloin huvittaa tekeminen.

Yleisradion halusi tehdä minusta vilmitähen. Tai ainakin haastatella television ajankohtaisohjelmaan. Olisin kyllä suostunut, mutta YLE otti minuun niin lyhyellä varoitusajalla yhteyttä, etten joutanut. Olin sopinut naapurin kanssa uuden pesukoneen ostamisesta, koska naapurin pesukone oli rikki. Veimme vanhan pesukoneen pois ja ostimme uuden – taas Combon tavaratila näytti kyntensä. Naapurit tuntuvat käyttävän minua hyväksi, kun tietävät maakaasuauton kyvyt.

Katsoin AKEn sivuilta takaisinkutsukampanjan maakaasuautot. Opeleita näytti olevan 8 kappaletta, joiden valmistusnumerot ovat:

W0L0XCF0673014340
W0L0XCF0673004320
W0L0XCF2563043815
W0L0AHM7562229097
W0L0XCF2563013796
W0L0AHM7562231433
W0L0TGF7552173105
W0L0XCF0663040922

Näissä autoissa CNG-pullojen magneettiventtiili saattaa vuotaa. Niihin vaihdetaan pullojen magneettiventtiilit. Onneksi minun auto ei ollut listassa.
mnederst
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 80
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 12:15

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja mnederst »

Tietääkö joku, mihin maakasuauton verokohtelu muuttuu? Jostakin luin, että sillekin tulisi käyttövoimavero lähitulevaisuudessa.
mnederst
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 80
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 12:15

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja mnederst »

Vincent
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 09 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Tiksi
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Lisää käyttökokemuksia? 8)
Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
mikojan
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 14:28

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja mikojan »

Vincent kirjoitti:Lisää käyttökokemuksia? 8)
Jospa minäkin kertoisin omistani.

Asennutin huhtikuun lopulla 2011 Oragas Oy:ssä Astraani (vm 1992) maakaasuvehkeet, jotka ovat toimineet ongelmitta. Hintaa asennustyölle avaimet käteen -periaatteella kertyi noin 2500 e, ja kilometrejä laitteiston kanssa on nyt takana karvan verran alle 70 tkm, ja se on ehtinyt säästöjen kautta maksaa hintansa takaisin. Oikeastaan ainoa varjopuoli on kaasupullon (80 litraa, mahtuu noin 12 kg kaasua) viemä tila auton tavaratilassa. Ken ostaa tehdastekoisen kaasuauton, välttyy tilaongelmilta, koska pullolle tai pulloille on jo tehtaalla varattu tilat auton lattian alta.

Minulla on Gasumin kortin lisäksi Metenerin biokaasuasemalle kortti. Mielenkiintoista on ollut huomata, että tankatessani Metenerillä kaasua mahtuu kiloina enemmän kuin Gasumin asemilla, mutta kilometrejä ei kerry sen enempää. Ilmeisesti tuossa kaasussa on enemmän palamattomia aineosia, kuten typpeä ja hiilidioksidia, käyntiongelmia ei kuitenkaan ole ollut, ajoinpa kummalla tahansa.

Yhdellä tankkauksella ajelee 250-300 km, riippuen siitä, painottuuko ajo kaupunkiin vai maanteille. Puhtaalla maantieajolla ei 300 kilometrin ylitys ole mitenkään tavatonta, ja se tekee kulutukseksi noin 4 kg/100 km, mikä vastaa 6,5 l/100 km bensiininkulutusta.

t. Mikko
SeppoSeppo
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Maalis 2017, 11:58

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja SeppoSeppo »

Terve foorumille,

Tästä keskustelusta löytyy selvästi raudanlujaa Combo osaamista. Kokeillaan onnea vaikka edellisestä viestistä näyttääkin aikaa vierineen.

Eli olisin itse kiinnostunut Opel Combo 1.6 CNG kulutuksesta moottoritie nopeuksissa? Oma työmatka koostuu 120km päivässä moottoritietä ja tässä punninnut kestääkö oma per*e istua 2h päivässä combossa. Jos kulutus on kohtuuttoman kovaa vs. 1.4tsi passat moottoritienopeudessa niin saan hyvän syyn sijoittaa 14k€ enemmän passattiin :D Rahaa säästämään tässä toki ollaan lähdössä.
Vastaa Viestiin