Maakaasuauto
Maakaasuauto
Nyt tuli tehtyä heräteostos – tilasin maakaasuauton! Reilun kilometrin päässä asunnostani on Gasumin tankkauspiste, joka on häirinnyt silmääni edullisella polttoaineella jo puoli vuotta. Päädyin ostamaan Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton, koska se on edullisin ja vähäpäästöisin maakaasuauto: yhdistetty kulutus tuottaa 133 g/km hiilidioksidia. Sen alle ei pääse kuin todella pikkuautot, ja Opel Combo Tour on sentään tila-auto; tavaratila suojaverhon alla 510 litrasta 2700 litraan penkit taitettuna.
Vieläkään ei ole myynnissä Suomessa muita vaihtoehtopolttoaineita kuin maakaasu. Vety-autot näyttävät olevan ikuinen lupaus, joka ei milloinkaan toteudu. Sähköautojen kehitystä yritetään estää valtiovallan ja autoteollisuuden tahoilta: valtiovalta verotuksellaan ja autoteollisuus kehittämällä vain polttomoottoreita. Plug-In hybridiautotkin odottavat tuloaan markkinoille. Toyota Prius ei ole säväyttänyt: siihen ei saa vetokoukkua, jota pidän välttämättömänä lisävarusteena. Tekniikan maailman lehden, 60’000 km kestotestissä, Priuksen keskikulutus oli 5.82 l/100 km eli 1.5 € litrahinnalla 8.73 €. Maakaasu kilohinta on tänään 1.11€. Opel Combo Tour 1.6 CNG kuluttaa kaupunkiajossa 10’100 l /100 km (6.6 kg) 7.33 €/100 km, maantiellä 5’900 l/100 km (3.9 kg) 4.33 € ja yhdistetyssä ajossa 7’500 l/100 km (4.9 kg) 5.44 €. Maakaasutankkeihin mahtuu yhteensä 110 litraa, eli 19 kg maakaasua – tankatessa keskimäärin 17.5 kg maakaasua 200 bar paineella. Tällä määrällä ajaa kaupungissa 288 km, maantiellä 487 km ja sekalaisessa ajossa 388 km. Kun kaasu loppuu vaihtaa auto automaattisesti bensalle, jota on 14 litraa (n. 200 km). Laskin, että vastaava bensa-auto vie 100 km 9.40 € ja diesel 10.18 €, jos ajomäärä on vuodessa 15’000 km. Bensa-auto on maakaasuautoa selvästi halvempi, ja diesel kalliimpi, joten maakaasuautolla pitää ajaa 60’000 km bensa-autoon nähden, ennen kuin alan säästää rahaa itselleni. Sitä ennen säästän vain luontoa.
Maakaasu on metaania (CH4), jota Gasum tuo Venäjältä Imatran kautta Etelä-Suomeen aina Tampereelle asti. Tällä hetkellä tankkauspisteitä on 10, mutta niiden määrää on lisääntymässä 30 pisteeseen vuoteen 2010 mennessä. Jotkut sikalat tekevät sikojen jätteistä metaania. Tätä biokaasua myydään Jyväskylän seudulla. Kaatopaikoilta otetaan talteen 570 GWh metaania, mutta tätä määrää voitaisiin helposti satakertaistaa. Hirveintä on, että ihmisten ulosteet huuhdotaan juomakelpoisella vedellä, ja sitten se puhdistetaan takaisin juomakelpoiseksi käyttämällä valtavasti energiaa, kun tämä jäte voitaisiin muuttaa helposti metaanipolttoaineeksi. Biojätteistä saadaan 60% metaania ja 40% hiilidioksidia. Metaani on ilmakehässä 21 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, eli jos se laitetaan autoon, niin se muuttuu vaarattomammaksi hiilidioksidiksi. Maakaasuauto tuottaa 40 kertaa vähemmin syöpää aiheuttavia hiukkasia kuin nykyaikainen dieselauto, ja 10 kertaa vähemmin typpioksideja. Siksi Helsingin kaupunki on ottanut maakaasubusseja käyttöönsä.
Koeajoin Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton. Ensimmäinen vaikutelma on auton hassu ulkonäkö: matala konepelti ja korkea kori. Kun autoon istuu, olo on kuin akvaariossa: katto on todella korkealla, ja tuulilasi on valtava. Taustapeilit ovat myöskin lainattu rekasta. Opel on kuitenkin hyvin henkilöauton oloinen, ja sitä on helppo ajaa. Takamatkustajille on liukuovet, jotka ovat näppärät parkkialueella – ei tarvitse kolhia muita autoja. Ainoastaan korkea kynnys haittaa takamatkustajien liikkumista, mutta tämä koskee vain vammaisia. Tehoja maakaasuautossa ei ole kuin 69 kW, mutta vääntö tulee mukavasti alhaisilla kierroksilla, joten kaupunkiliikenteessä on helppo ajaa. Tehostettua ohjausta on helppo pyörittää, ja se tuntuu mukavalta. ABS jarrut ovat kevyet käyttää, ja ne pysäyttävät auton nopeasti. Joka pyörässä on levyjarrut, koska autoa myydään pakettiautonakin. Kun lähdin koeajon jälkeen ajamaan Ladallani, niin en meinannut saada autoa kääntymään ja sitten en pysähtymään – voi miten ihminen tottuu nopeasti keveyteen! Ladailuni kesti 1976 - 2008. Vaikka olen uusi opelisti, niin sisältäni olen vielä ladailija – yritän säästää!
Vieläkään ei ole myynnissä Suomessa muita vaihtoehtopolttoaineita kuin maakaasu. Vety-autot näyttävät olevan ikuinen lupaus, joka ei milloinkaan toteudu. Sähköautojen kehitystä yritetään estää valtiovallan ja autoteollisuuden tahoilta: valtiovalta verotuksellaan ja autoteollisuus kehittämällä vain polttomoottoreita. Plug-In hybridiautotkin odottavat tuloaan markkinoille. Toyota Prius ei ole säväyttänyt: siihen ei saa vetokoukkua, jota pidän välttämättömänä lisävarusteena. Tekniikan maailman lehden, 60’000 km kestotestissä, Priuksen keskikulutus oli 5.82 l/100 km eli 1.5 € litrahinnalla 8.73 €. Maakaasu kilohinta on tänään 1.11€. Opel Combo Tour 1.6 CNG kuluttaa kaupunkiajossa 10’100 l /100 km (6.6 kg) 7.33 €/100 km, maantiellä 5’900 l/100 km (3.9 kg) 4.33 € ja yhdistetyssä ajossa 7’500 l/100 km (4.9 kg) 5.44 €. Maakaasutankkeihin mahtuu yhteensä 110 litraa, eli 19 kg maakaasua – tankatessa keskimäärin 17.5 kg maakaasua 200 bar paineella. Tällä määrällä ajaa kaupungissa 288 km, maantiellä 487 km ja sekalaisessa ajossa 388 km. Kun kaasu loppuu vaihtaa auto automaattisesti bensalle, jota on 14 litraa (n. 200 km). Laskin, että vastaava bensa-auto vie 100 km 9.40 € ja diesel 10.18 €, jos ajomäärä on vuodessa 15’000 km. Bensa-auto on maakaasuautoa selvästi halvempi, ja diesel kalliimpi, joten maakaasuautolla pitää ajaa 60’000 km bensa-autoon nähden, ennen kuin alan säästää rahaa itselleni. Sitä ennen säästän vain luontoa.
Maakaasu on metaania (CH4), jota Gasum tuo Venäjältä Imatran kautta Etelä-Suomeen aina Tampereelle asti. Tällä hetkellä tankkauspisteitä on 10, mutta niiden määrää on lisääntymässä 30 pisteeseen vuoteen 2010 mennessä. Jotkut sikalat tekevät sikojen jätteistä metaania. Tätä biokaasua myydään Jyväskylän seudulla. Kaatopaikoilta otetaan talteen 570 GWh metaania, mutta tätä määrää voitaisiin helposti satakertaistaa. Hirveintä on, että ihmisten ulosteet huuhdotaan juomakelpoisella vedellä, ja sitten se puhdistetaan takaisin juomakelpoiseksi käyttämällä valtavasti energiaa, kun tämä jäte voitaisiin muuttaa helposti metaanipolttoaineeksi. Biojätteistä saadaan 60% metaania ja 40% hiilidioksidia. Metaani on ilmakehässä 21 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, eli jos se laitetaan autoon, niin se muuttuu vaarattomammaksi hiilidioksidiksi. Maakaasuauto tuottaa 40 kertaa vähemmin syöpää aiheuttavia hiukkasia kuin nykyaikainen dieselauto, ja 10 kertaa vähemmin typpioksideja. Siksi Helsingin kaupunki on ottanut maakaasubusseja käyttöönsä.
Koeajoin Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton. Ensimmäinen vaikutelma on auton hassu ulkonäkö: matala konepelti ja korkea kori. Kun autoon istuu, olo on kuin akvaariossa: katto on todella korkealla, ja tuulilasi on valtava. Taustapeilit ovat myöskin lainattu rekasta. Opel on kuitenkin hyvin henkilöauton oloinen, ja sitä on helppo ajaa. Takamatkustajille on liukuovet, jotka ovat näppärät parkkialueella – ei tarvitse kolhia muita autoja. Ainoastaan korkea kynnys haittaa takamatkustajien liikkumista, mutta tämä koskee vain vammaisia. Tehoja maakaasuautossa ei ole kuin 69 kW, mutta vääntö tulee mukavasti alhaisilla kierroksilla, joten kaupunkiliikenteessä on helppo ajaa. Tehostettua ohjausta on helppo pyörittää, ja se tuntuu mukavalta. ABS jarrut ovat kevyet käyttää, ja ne pysäyttävät auton nopeasti. Joka pyörässä on levyjarrut, koska autoa myydään pakettiautonakin. Kun lähdin koeajon jälkeen ajamaan Ladallani, niin en meinannut saada autoa kääntymään ja sitten en pysähtymään – voi miten ihminen tottuu nopeasti keveyteen! Ladailuni kesti 1976 - 2008. Vaikka olen uusi opelisti, niin sisältäni olen vielä ladailija – yritän säästää!
Re: Maakaasuauto
Onnea uudelle Combo Tourille Oliko kenties Gasumin työsuhde auto?
Re: Maakaasuauto
32 vuotta Ladalla ajoa (jotka eivät missään vaiheessa ole olleet edelläkävijöitä päästöjen vähäisyydessä), niin sitten kehutaan, kuinka vähän päästöjä maakaasuautossa on ja saada sädekehä päänpäälle (se taitaa pysyä hyvin pirunsarvien varassa).Metaani kirjoitti: Ladailuni kesti 1976 - 2008. Vaikka olen uusi opelisti, niin sisältäni olen vielä ladailija – yritän säästää!
Maakaasu on hyvä ratkaisu, varsinkin jos itse omistaa sikalan, kuten Kalmari laukaa.
j.h
Koska tulee ensimmäiset lastutus kysymykset maakaasuautoille
Tilaamaani Opel Combo Tour 1.6 CNG tulee minun yksityiseen käyttööni, ja se on ostettu omalla käteisrahalla, jotta sain käteisalennuksen. Voi kun joku maksaisi minun kirjoitteluni, niin olisin onnellinen mies – eli ei ole Gasumin mainos. Viestieni määrä taitaa tällä hetkellä olla tasan kaksi, koska liityin vasta tänään Opel Clubiin. Ladassani on katalysaattori, ja se täyttää Euro-2 määräykset. Uusi Opel tulee täyttämään Euro-4 määräykset.
Viimeiset 9 vuotta olen ajanut Lada 110 farmarilla. Sen EU-keskikulutus on 7.6 l/100 km eli CO2 194 g/km. Maantieajossa pääsin parhaimmillaan 5.8 l/100 km kesäkelissä. Minun pitää vielä laskea tämän vuoden keskikulutus tankkausvihostani, että olenko pysynyt EU-keskikulutuksessa. Minulta ei tule koskaan kysymystä miten lastuttaisin maakaasuautoa!
Viimeiset 9 vuotta olen ajanut Lada 110 farmarilla. Sen EU-keskikulutus on 7.6 l/100 km eli CO2 194 g/km. Maantieajossa pääsin parhaimmillaan 5.8 l/100 km kesäkelissä. Minun pitää vielä laskea tämän vuoden keskikulutus tankkausvihostani, että olenko pysynyt EU-keskikulutuksessa. Minulta ei tule koskaan kysymystä miten lastuttaisin maakaasuautoa!
Uutta autoa ostaessa on hyvä tietää huoltojen hinnat. Opelissa on perinteisesti ollut kohtuuhintaiset huollot. Opel Combo Tour 1.6 CNG huollot ovat 30’000 km tai yhden vuoden välein. A-huollot ovat 30’000 km välein ja B-huollot 60’000 km välein. Maakaasuauton huollot eroavat vastaavasta bensa-autosta: jakohihnan, sytytystulppien ja kaasulaitteiden osalta. Jakohihna pitää vaihtaa 90’000 tai 6 vuoden välein, kun bensa-autossa 150’000 km tai 10 vuoden välein. Sytytystulpat pitää vaihtaa kaksi kertaa tiheämmin kuin bensa-autossa. Kaasulaitteista tarkastetaan niiden tiiveys ja toiminta 2 vuoden välein. Kolmelle kaasusäiliölle ei tarvitse tehdä paineenkestotestiä koko auton elinaikana. Moottoriöljynä suositellaan käytettäväksi LongLife GM-LL-A-025 öljyä, jota menee suodattimen kanssa 3.5 litraa. Huomasin, että kyseinen moottoriöljy maksaa Motonetissä vain 26.50 € 5 litran kannussa – edullista!
Opel Combo Tour 1.6 CNG huoltohinnat:
30 Tkm 180€
60 Tkm 350€
90 Tkm 160€ + jakohihna 350€ + vesipumppu
120 Tkm 330€
150 Tkm 160€
180 Tkm 330€ + jakohihna 350€ + vesipumppu
Opel Combo Tour 1.6 CNG huoltohinnat:
30 Tkm 180€
60 Tkm 350€
90 Tkm 160€ + jakohihna 350€ + vesipumppu
120 Tkm 330€
150 Tkm 160€
180 Tkm 330€ + jakohihna 350€ + vesipumppu
-
- 'Admiral'
- Viestit: 185
- Liittynyt: 30 Touko 2006, 15:53
Työkaverikin siirtyi moisen rattiin. Selvää säästöä kunnes rys.. venäläiset keksii kaasunsa arvon. nythän sitä myyntiä kasvatetaan halvan maineella mutta autappa armias ku verottaja keksii tai kun auto kantaa on tarpeeksi alkaako myynti ketju nostamaan hintaa.. ei varmaan.. No hieno homma kuitenkin tuollainen tällähetkellä paljon matkaa tekevälle. esim työmatka on tankkaus pisteiden reitillä.
Itse miettinyt nuita muutos sarjoja. ostaa joku halpa kohtuu kuntonen bensa auto ja siihen pukata nuo kaasu vehkeet. jossain englantilaisessa sarjassahan ne mietti sellaista range roveriin asentaa.. muutamalla tonnilla tekis muutokset ja eiku baanalle. onkohan niitä paljon tehty ja osien saatavuus?
Itse miettinyt nuita muutos sarjoja. ostaa joku halpa kohtuu kuntonen bensa auto ja siihen pukata nuo kaasu vehkeet. jossain englantilaisessa sarjassahan ne mietti sellaista range roveriin asentaa.. muutamalla tonnilla tekis muutokset ja eiku baanalle. onkohan niitä paljon tehty ja osien saatavuus?
Kiitoksia onnitteluista maakaasuauton valintani johdosta. Niitä taitaa olla tällä hetkellä Suomessa vähän yli 100 kappaletta, kun muualla maailmassa 7.5 miljoonaa 750 miljoonasta autosta. Gasum on vakuuttanut minua, että maakaasu pysyy korkeintaan 60 % bensan hinnasta, mutta mistään asiasta ei voi olla täysin varma tässä maailmassa. Olisi kuitenkin kohtalon ivaa, jos kaasu olisi kalliimpaa kuin bensa, ja joutuisi koko ajan ajamaan maakaasuautoa bensalla. Maakaasuauton bensatankki pitää ajaa tyhjäksi puolen vuoden välein, jottei tankissa oleva bensa huonontuisi liikaa. Talvisaikaan maakaasuauto käynnistetään aina bensalla, sillä metaani on pakkasessa huonosti syttyvää.
Opel Combo Tour 1.6 CNG huoltokirjaan on merkitty, että bensasuodatin pitää vaihtaa 4 vuoden välein. Neljän vuoden aikana on bensasuodattimen läpi mennyt: 4 x 2 x 14 litraa = 112 litraa bensaa. Kuka vaihtaa bensasuodattimen, kun sen läpi on virrannut 112 litraa bensaa?
Opel Combo Tour 1.6 CNG huoltokirjaan on merkitty, että bensasuodatin pitää vaihtaa 4 vuoden välein. Neljän vuoden aikana on bensasuodattimen läpi mennyt: 4 x 2 x 14 litraa = 112 litraa bensaa. Kuka vaihtaa bensasuodattimen, kun sen läpi on virrannut 112 litraa bensaa?
Autoilija joutuu usein testikuskiksi, kun ostaa uutta tekniikkaa. Tämä ei pidä paikkansa Opel Combo Tour 1.6 CNG ostaessa - Opel perus 1.6-litrainen bensamoottori on vain optimoitu kaasukäyttöön. Tärkein muutos on puristussuhteen nosto 10.5 → 12.5, koska metaanin oktaaniluku on erittäin korkea: 130 oktaanista. Puristuspainetta ei kuitenkaan nostettu enempää, koska maakaasuauton pitää toimia myös bensalla. Monissa maissa on myynnissä todella matalaoktaanista bensaa, ja 95-oktaaninen bensa on jo superia. Korkean puristussuhteen vuoksi on Opel Combo Tour 1.6 CNG moottoria vahvistettu muiltakin osin, esimerkiksi männät ovat kestävämmät kuin bensa-autossa.
Opelin uusi maakaasumoottori esiteltiin yleisölle jo vuonna 2001. Ensimmäinen automalli, johon uusi moottori asennettiin, oli 7-paikkainen Opel Zafira 1.6 CNG, jota myytiin vuonna 2002 yli 20’000 kappaletta – etupäässä Saksassa. Myöhemmin syyskuussa 2002 Opel esitti Astra Station Wagon 1.6 CNG, mutta tämä farmarimalli osoittautui pettymykseksi myynnillisesti Opelille, ja sen tuotanto lopetettiin 3600 auton jälkeen keväällä 2003. Kesäkuussa 2005 markkinoille tuli Opel Combo Tour 1.6 CNG, jota myytiin sekä pakettiautona, että 5-paikkaisena tila-autona.
Opelin valmistamat maakaasuautot ovat voittaneet monia ympäristöpalkintoja – erityisesti kaupunkien ilmanlaadun parantajina. Verkehrsclub Deutschland – German Motor Club on antanut vuosina 2002, 2003 ja 2004 palkinnon Opel Zafira 1.6 CNG parhaimpana 7-hengen autona päästöjen suhteen. Elokuussa 2002 Saksan kaasuteollisuus myönsi Zafiralle ympäristöpalkinnon. Syyskuussa 2002 IAA antoi palkinnon. Elokuussa 2005 voittaa Combo CNG VerkehrsRundschau –lehden kaasuautojen vertailutestin. Helmikuussa 2006 Saksan ympäristöministeriö esitti Combo CNG esimerkillisenä ympäristöautona. Huhtikuussa 2006 voitti Zafira CNG Saksan autolehtien “Fleet Award 2006”.
Opelin uusi maakaasumoottori esiteltiin yleisölle jo vuonna 2001. Ensimmäinen automalli, johon uusi moottori asennettiin, oli 7-paikkainen Opel Zafira 1.6 CNG, jota myytiin vuonna 2002 yli 20’000 kappaletta – etupäässä Saksassa. Myöhemmin syyskuussa 2002 Opel esitti Astra Station Wagon 1.6 CNG, mutta tämä farmarimalli osoittautui pettymykseksi myynnillisesti Opelille, ja sen tuotanto lopetettiin 3600 auton jälkeen keväällä 2003. Kesäkuussa 2005 markkinoille tuli Opel Combo Tour 1.6 CNG, jota myytiin sekä pakettiautona, että 5-paikkaisena tila-autona.
Opelin valmistamat maakaasuautot ovat voittaneet monia ympäristöpalkintoja – erityisesti kaupunkien ilmanlaadun parantajina. Verkehrsclub Deutschland – German Motor Club on antanut vuosina 2002, 2003 ja 2004 palkinnon Opel Zafira 1.6 CNG parhaimpana 7-hengen autona päästöjen suhteen. Elokuussa 2002 Saksan kaasuteollisuus myönsi Zafiralle ympäristöpalkinnon. Syyskuussa 2002 IAA antoi palkinnon. Elokuussa 2005 voittaa Combo CNG VerkehrsRundschau –lehden kaasuautojen vertailutestin. Helmikuussa 2006 Saksan ympäristöministeriö esitti Combo CNG esimerkillisenä ympäristöautona. Huhtikuussa 2006 voitti Zafira CNG Saksan autolehtien “Fleet Award 2006”.
Ensimmäisen sukupolven maakaasuautoissa tehoja tuli enemmän bensalla kuin maakaasulla – keskimäärin 6 kW. Tämä johtui siitä, ettei moottoreita oltu optimoitu kaasunkäytölle, eli puristussuhdetta ei nostettu riittävästi.
Nykyiset, toisen sukupolven maakaasuautot taas on optimoitu kaasunkäytölle nostamalla puristussuhdetta. Tällöin bensakäytöllä moottoriohjainyksikkö siirtää sytytysennakkoa myöhäisemmälle, jotta vältyttäisiin nakutukselta. Samalla menetetään tehoja, ja bensakäytöllä moottori on laiskempi. Laiskuutta voidaan välttää käyttämällä 98 oktaanista bensaa.
Nykyiset, toisen sukupolven maakaasuautot taas on optimoitu kaasunkäytölle nostamalla puristussuhdetta. Tällöin bensakäytöllä moottoriohjainyksikkö siirtää sytytysennakkoa myöhäisemmälle, jotta vältyttäisiin nakutukselta. Samalla menetetään tehoja, ja bensakäytöllä moottori on laiskempi. Laiskuutta voidaan välttää käyttämällä 98 oktaanista bensaa.
Gasum myy omakotitalon omistajille, jotka ovat liittyneet maakaasuverkkoon, maakaasun kotitankkauslaitetta asennettuna hintaan 5’900 euroa. Kotitankkauslaitteella maakaasuauton tankkaaminen on todella halpaa noin 45 c/kg, kun kaasuntankkausasemalla se on 1.11 €/kg. Mutta 5’900 eurolla esimerkiksi Combo CNG ajaa maantieajoa, 3.9 kg/100 km kulutuksella, 136’290 km, ja sekalaista ajoa, 4.9 kg/100 km 108’476 km. Jos lasketaan kotitankkauslaitteen hinta ja 45 c/kg polttoainehinta, ja verrataan sitä maakaasuaseman 1.11 €/kg hintaan, niin pitää ajaa 4.9 kg/100 km keskikulutuksella 893’900 km ennen kuin alkaa olla plussalla kotitankkauslaitteen kanssa. Yhtälöön pitää lisätä vielä kotitankkauslaitteen korot ja kuoletukset, huollot ja sähkönkulutus (800W). Eli kotitankkauslaite alkaa tuottaa reaalisesti vasta, kun autolla on ajettu noin 2’000’000 kilometriä.
Taloudellisesti kotitankkauslaite ei toimi, mutta olisi hienoa tankata kotonaan autotallissa – aina tankki täynnä matkaan lähtiessä.
Taloudellisesti kotitankkauslaite ei toimi, mutta olisi hienoa tankata kotonaan autotallissa – aina tankki täynnä matkaan lähtiessä.