Opel sähköauto = Ampera
Re: Opel sähköauto = Ampera
TopGear.com oli päässyt koeajamaan Amperaa: http://www.topgear.com/uk/photos/topgea ... ?imageNo=0
Erikoistahan tässä on mm. se, että ikkunalinja on korkeampi kuin äkkiä katsottuna näyttää ja "ikkunoiden" alaosat ovat peltiä... itse ikkunat ovat matalat mustan "ikkuna-alueen" yläosassa. Syynä tähän on kuulemma painon säästö (lasi on peltiä painavampaa)...
Erikoistahan tässä on mm. se, että ikkunalinja on korkeampi kuin äkkiä katsottuna näyttää ja "ikkunoiden" alaosat ovat peltiä... itse ikkunat ovat matalat mustan "ikkuna-alueen" yläosassa. Syynä tähän on kuulemma painon säästö (lasi on peltiä painavampaa)...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: Opel sähköauto = Ampera
Kokeilin Voltia eli Amperan sisarautoa Sveitsissä. Se vaikutti tosi toimivalta paketilta. Pelkällä sähköllä matkaa taittui Alpeilla noin 70 kilometriä, kun kaikki sähkölaitteet olivat päällä normaalisti ja ajotapa tavanomainen. Laturin turvin matkaa pystyi jatkmaan vielä noin 500 kilometriä.
Kivaksi auton tekee sähkömoottorin huikea vääntö joka on käytössä kaikilla kierroksilla. Kiihtyvyyttäkin löytyy. Nollasta viiteenkymppiin auto syöksähtää noin 3,4 sekunnissa. Voltin hinta jäänee noin 44 tonniin Suomessa, kun sen myynti alkaa keväällä. Amperassa lienee jokunen tonni Opel-lisää päälle.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Eilen Toyotalla. Tuntuivat vähän pelkäävän Amperan/Voltin tuloa. Perustelivat monisanaisesti, miksi 24 kilometriä sähköllä on parempi kuin 60-80 kilometriä. Tietenkin siksi, että 24 km riittää useimpiin ajoihin ja akkujen koon kasvattaminen lisää auton painoa. Ampera onkin pari kolme sataa kiloa Priusta painavampi. Siksi Prius hakkaa Amperan kokonaistoimintasäteellä reippaasti. Se vetelee pitkästi yli tuhat kilometriä tankillisella kun Ampera kurvaa mittarille noin 600 kilometrin kohdalla.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Mutta Priuksessa on kyllä isompi tankkikin..fanal kirjoitti:
Eilen Toyotalla. Tuntuivat vähän pelkäävän Amperan/Voltin tuloa. Perustelivat monisanaisesti, miksi 24 kilometriä sähköllä on parempi kuin 60-80 kilometriä. Tietenkin siksi, että 24 km riittää useimpiin ajoihin ja akkujen koon kasvattaminen lisää auton painoa. Ampera onkin pari kolme sataa kiloa Priusta painavampi. Siksi Prius hakkaa Amperan kokonaistoimintasäteellä reippaasti. Se vetelee pitkästi yli tuhat kilometriä tankillisella kun Ampera kurvaa mittarille noin 600 kilometrin kohdalla.
Lisäksi Amperaa liikuttavat AINA sähkömoottorit, Priusta ei. Joten siinähän selittelevät..
Re: Opel sähköauto = Ampera
Eikös priuksen ongelma ollut se että auto on laiska ku tautinen lammas ja kuluttaa kuitenkin polttoa melkosen paljon. Edellisessä duunissa oli käytössä prius henkilökunann reissuihin ja kyllä se ainakin ihan normaalin bensa-auton verran kulutteli ja kaikenlisäksi oli p*ska ajaa ku mikä. Saa aika huono Ampera olla jotta tuon riman alittaa.
Toisaalta en ymmärrä miten nuo priukset ja amperat voi olla noin alkeellisia. Jos sähköautoa metästää normiajoon niin tsekataas tämä ja verratkaa... rupee ampera näyttään ja tuntuun aika räpeltelyhirvitykseltä:
http://www.teslamotors.com/models
Toisaalta en ymmärrä miten nuo priukset ja amperat voi olla noin alkeellisia. Jos sähköautoa metästää normiajoon niin tsekataas tämä ja verratkaa... rupee ampera näyttään ja tuntuun aika räpeltelyhirvitykseltä:
http://www.teslamotors.com/models
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Re: Opel sähköauto = Ampera
Roadsteriin ei mahdu kuin matkustaja kyytiin ja S malli ei ole edes viel tuotannossa.Fallen kirjoitti: Toisaalta en ymmärrä miten nuo priukset ja amperat voi olla noin alkeellisia. Jos sähköautoa metästää normiajoon niin tsekataas tämä ja verratkaa... rupee ampera näyttään ja tuntuun aika räpeltelyhirvitykseltä:
http://www.teslamotors.com/models
Re: Opel sähköauto = Ampera
Juu ei ole ei.. mutta et kyllä voi kirkkain silmin väittää, etteikö tuo Ampera vaikuta aika turhalta kapistukselta tuon Model S:n rinnallacrisse kirjoitti:Roadsteriin ei mahdu kuin matkustaja kyytiin ja S malli ei ole edes viel tuotannossa.
Eipä tuota amperaakaan vielä myynnissä taida olla. Ampera ois ollu jees jos olisi saaneet sen myyntiin tuollon 2009-10 välisenä aikana. Mutta venyminen tulee kalliiksi. Sisusta näyttää fiksulta, mutta päällepäin ja tekniseltä puolelta jotenkin tuntuu ettei rahkeet riitä(priuksessa masa vika)... Hinta noissa kuitenkin on melko korkea ominaisuuksiin nähden. Tosin priuksen 23k$ hinta on puolet tuosta Model S(49k$):n hinnasta, et ihan sama käyttäjäkunta tuskin ostelee noita. Amperalla näytti olevan eurohinnat 43k€. Jenkkihintaa en Voltille löytänyt ihan pikaseen.
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Re: Opel sähköauto = Ampera
Ei taida Tesla kyllä olla ihan samoilla markkinoilla Amperan kanssa, Amerikassa Chevrolet Volt (sama auto kuin Opel Ampera siis) maksaa n. 31500 dollaria, kun Tesla model S:n hinnat alkaen-versio on 50000 dollaria, eli aivan eri hintaluokassa ja ensimmäiset mallit lähes 90000 dollaria. Sillä rahalla saa jo muutaman Voltin...
Priuksen ongelma on se, että sillä ei suurin osa ihmisitä pääse töihin ja takaisin sähköllä, vaan sillä ajetaan käytännössä joka päivä bensalla ainakin osa matkasta, kun taas Amperalla suuri osa ihmisitä voisi ajella työmatkat kokonaan sähköllä (ladaten yöllä) ja bensaa tarvitaan vain kun lähdetään pidemmälle matkalle (jonka mahdollisuuden vuoksi Ampera on taas joka suhteessa parempi kuin Nissanin Leaf, jossa ei ole bensakonetta ollenkaan).
Priuksen myyjien huoli on varmaan ihan aiheellinen, kun Opel Ampera ja Chevrolet Volt saavat Priuksen näyttämään niin vanhanaikaiselta ja korostavat vielä sen huonoa ulkonäköä (kun Ampera ja Volt ovat kuitenkin sähköautoksi suhteellisen hyvän näköisiäkin). Kalliitahan nuo tulevat olemaan, mutta kuitenkin ainakin käyttökelpoisia ja idealtaan fiksun oloisia.
Priuksen ongelma on se, että sillä ei suurin osa ihmisitä pääse töihin ja takaisin sähköllä, vaan sillä ajetaan käytännössä joka päivä bensalla ainakin osa matkasta, kun taas Amperalla suuri osa ihmisitä voisi ajella työmatkat kokonaan sähköllä (ladaten yöllä) ja bensaa tarvitaan vain kun lähdetään pidemmälle matkalle (jonka mahdollisuuden vuoksi Ampera on taas joka suhteessa parempi kuin Nissanin Leaf, jossa ei ole bensakonetta ollenkaan).
Priuksen myyjien huoli on varmaan ihan aiheellinen, kun Opel Ampera ja Chevrolet Volt saavat Priuksen näyttämään niin vanhanaikaiselta ja korostavat vielä sen huonoa ulkonäköä (kun Ampera ja Volt ovat kuitenkin sähköautoksi suhteellisen hyvän näköisiäkin). Kalliitahan nuo tulevat olemaan, mutta kuitenkin ainakin käyttökelpoisia ja idealtaan fiksun oloisia.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Oma veikkaukseni on että juuri Ampera-tyyppinen ratkaisu jossa polttomoottori toimii vain "agregaattina" on SE tulevaisuuden ratkaisu - ennen Leaf-tyyppistä täyssähköautoa. Mutta tuohon täyssähköön nyt kuitenkin menee vuosikymmen, jos toinenkin, ennen kuin sähköverkkokaan on tuohon valmiina (on hieman eri asia ladata muutamassa tunnissa 100km akut kuin 500km akut täyteen, vaikka jälkimmäinen niitä latauskertoja harvemmin tarttisikin), kaikesta muusta infrasta nyt vielä puhumattakaan. Ja eihän mikään sano etteikö tuon "agregaatinkin" voisi jossain vaiheessa korvata vaikka polttokennolla, mutta silti tuo sama Amperan perusidea on ihan voimissaanata kirjoitti:Kalliitahan nuo tulevat olemaan, mutta kuitenkin ainakin käyttökelpoisia ja idealtaan fiksun oloisia.
Ford Galaxy 2.8i -97 + Peugeot 1007 Sporty 1.6 3d 2Tronic -05 + Opel Astra 1.7CDTi Wagon -10
Re: Opel sähköauto = Ampera
Samaa mieltä Amperan/Voltin perusidean toimivuudesta. Priuksen 20 kilsaa sähköllä on vähän pelleilyä. Ainakin se pitäisi sitten töissä voida ladata työnantajan laskuun, että sillä pääsee takaisin kotiin.
Ampera/Volt on mielestäni myös hyvän näköinen ja mukava ajettava. Sähkömoottorin ansiosta auto on varsin pirteä. Se kiihtyy valoista tosi sutjakasti. Riippuu tietenkin mihin vertaa. Chevroletin esittelytilaisuudessa sitä sai verrata koko firman kalustoon, eli tarjolla olivat myös Corvette ja Camaro, jotka sitten ovat aivan toista ääripäätä.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Volt/Ampera valittiin Vuoden Autoksi 2012 Euroopassa. Siitä saa myynti kivaa potkua. Hinta on tietenkin kova perheautolle, mutta sillä saa kelvollisen menopelin lisäksi hyvän omantunnon ja paljon statusta, joten kaipa niitä ostajia löytyy. Ainakin firmoja luulisi kiinnostavan.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Vuoden auto, hyvällä tuurilla jopa kahden. Sitten takuu loppuukin.
Tässä on taas näitä kivoja leluja. Olisipa hauska tietää, kuinka kauan opel -laatuiset akut toimivat ylipäätään ja erityisesti Suomen talvessa. Mitenkähän ne elektronit liikkuvat akuistoissa, kun on -30 C pakkasta ?
Kuinkahan pitkään akku kestää, kun pitää myös lämmittää kabiini ?
Täytyy olla aika lailla siviilirohkeutta, joka uskaltaa lähteä koekaniiniksi.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1203123811
- eihän noita pommeja kukaan uskalla ostaa.
Tässä on taas näitä kivoja leluja. Olisipa hauska tietää, kuinka kauan opel -laatuiset akut toimivat ylipäätään ja erityisesti Suomen talvessa. Mitenkähän ne elektronit liikkuvat akuistoissa, kun on -30 C pakkasta ?
Kuinkahan pitkään akku kestää, kun pitää myös lämmittää kabiini ?
Täytyy olla aika lailla siviilirohkeutta, joka uskaltaa lähteä koekaniiniksi.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1203123811
- eihän noita pommeja kukaan uskalla ostaa.
Re: Opel sähköauto = Ampera
^Eikö äiti antanut tarpeeksi tissiä, vai mikä kiukuttaa?
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Opel sähköauto = Ampera
Huvittaa, että sähköautoa trollataan, yhtä vitun huonoja ne suomen oloihin on kaikki