Opel sähköauto = Ampera

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Olen puolivakavasti harkinnut Amperaa Omegan tilalle. Kävin tänään koeajamassa yhtä 2013 vuoden mallia Oulussa. Muuten varsin miellyttävä kapistus, mutta ohjaustuntumasta en tykännyt yhtään. Aivan liian kevyeksi tehostettu ja siksi tunnottoman oloinen. Mahtaako tuohon ominaisuuteen löytyä mitään säätöä tai ohjelmistopäivitystä? Harmittaa aika lailla, jos pelkästään tuosta jää hankinta tekemättä.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Artturieno
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Artturieno »

Se ei oo muuten aito 13’ joka sielä aineella on. Itekin sitä kävin keväällä ajaan. Mulla nyt muutama päivä ollu ampera 12’ ja huikee auto on. Äänetön ja tehoa ja vääntöä riittää samoin tein kun poljinta polkasee. Joo ohjaustuntuma on turhan kevyt mutta ainakin kaupunki ajossa hyvä omasta mielestä ja siihen tuo auto lähinnä tehtykkin. Ajoin just oulusta kuusamoon ja mukavaa oli matkata :thumbsup:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Eipä googlella tunnu löytyvän mitään Amperan/Voltin ohjaukseen liittyviä parannuksia. Vituttaa, kun ei tuo mulle kelpaa tuommoisenaan.

Edit: löysin yleisohjetta sähkötehostimen modifiointiin. http://www.autospeed.com/cms/article.ht ... g&A=111532

Helppo nakki sinällään, mutta lieneekö Amperan anturointi samanlainen? Tehkääpä joku tuo modaus kokeeksi ja raportoikaa minulle.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Artturieno
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Artturieno »

Suositelen liittyyn tuonne facen ampera&volt suomi -ryhmään jos auto tosissaan kiinnostaa. Sielä joku osaa ehkä neuvoa tuosta ohjaustehostin hommasta. Itse en ole mikään insinööri mutta siellä tuntuu olevan paljon sähköalan ammattilaisia.
Dinkke
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 23:42
Paikkakunta: Vlk

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Dinkke »

Iltapäivää!

Osaisiko joku sanoa mikä amperaan mahtoi tulla kun ensin valitti ”huolla ohjaintehostin” ja tämän jälkeen syttyi useita muitakin vikakoodeja. Loppujenlopuksi koko auto meni täysin mykäksi, eikä mistään tapahdu enään mitään, jopa rattilukko jäi päälle.

Onneksi kaikki tämä tapahtui kotipihassa eikä tienpäällä. Osaako kukaan antaa vinkkiä mistä lähtisi vikaa purkamaan, mahtaako jossain olla jokin ”pääsulake”?

Kiitos jo ennakkoon:-)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No ensimmäisenä avaimet pois virtalukosta konepelti auki. Autossa pitäisi olla normaali akku myös joten yritä ladata se ja teetä sen jälkeen akku testi ja uusi se tarvittaessa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Rattilukon hajoaminen on Amperan tyyppivika. Tuo vissiin sitten aiheuttaa sen, ettei mikään muukaan enää pelaa.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Noita rattilukkoja tosiaan menee aika monestakin autosta ku ovat sähköisiä. Yleensä ne vain tekee sen että avain ei yhtäkkiä puhukkaan mitään kun tulisi käynnistää.
Amperalle on sitten erillinen huolto eli jokainen opel liike ei sitä saa huoltaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Dinkke
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 23:42
Paikkakunta: Vlk

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Dinkke »

Hmm, mietityttää vaan mihin kaikki virrat katos jos rattilukko kerran hajos :o Oiskohan vaan kumminki akku mennyt, ehkä kokeilis sen ekana vaihtaa. :bonk:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kokeilla ainakin ladata sitä kun ei se juuri mitään maksa. Akkuvarattuna pitäisi edes jotain eloa olla ja sitten jos ei lähde niin yrittää samaa temppua mitä 204 mersuun eli kunnon koppausta rattiakseekin kämmenellä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Markus89
'Senator'
'Senator'
Viestit: 388
Liittynyt: 09 Kesä 2007, 10:56
Paikkakunta: Muurame

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Markus89 »

Ei muutakuin uusi 12v akku tilalle! huono 12v akku aiheuttaa ties mitä vikoja kun jännitteet alkaa putoamaan! Ja suosiolla uusi AGM- akku. Lataaminen ehkä auttaa, mutta sama rumpa alkaa taas. Todelnnäköisesti sielä on alkuperäinen akku. hetken Ja kun talvi tulee ja jos tulee herjoja että huolla ohjauslukko, niin ratin alta eräästä boksista (olikohan valkoinen) piuha irti ja takaisin nii alkaa rattilukkokin taas toimimaan. Tyyppivika, tosin ei todellakaan paha sellainen!
Opelisteille ei masennus iske
tkarttu
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Loka 2018, 07:56

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Lataustasosta ja kantamasta:
Tänä syksynä ostamani Opel Amperan (vm. 2013) lataustaso ja korkeajänniteakun kantama laskevat itsestään työpäivän aikana, kun auto on pysäköitynä ulkona. Auton ilmoittama kantama on 3-5 km pienempi työpäivän jälkeen käynnistettäessä kuin aamulla työpaikalle saavuttaessa. Ilmeisesti tämä on normaali korkeajänniteakun jäähtymisestä/lämpötilan vaihtelusta johtuva piirre vai onko? Ainakin kokonaiskantama tämän syksyn työmatka-ajossa täyteen ladatulla akustolla on pudonnut noin kymmenen kilometriä, kun ulkolämpötila on laskenut noin kymmenellä asteella. Tämäkin lienee odotettavissa - millaisia kokemuksia muilla on akuston kantaman laskusta lämpötilan mukana?
Artturieno
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Artturieno »

Auton ilmoittama kantama on vain pelkkä arvaus ja siihen vaikuuttaa ilmastointi/lämmitys ja oma ajotyyli todella paljon. Esim jos guess-o-meter näyttää esim. 40km niin sillä voi päästä 30-60km ajotavasta ja asetuksista riippuen. Kesällä pääsee sen 60-100km ja talvella puolet tuosta. Suosittelen kaikkia jotka suunnittelee amperaa/voltia niin liittyyn facen ampera&volt ryhmään☝🏽
oktm
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Kesä 2017, 11:11

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja oktm »

Ampera&Volt ryhmät näkkyy Facessa olevan Keski-Eurooppalaisia, voitko laittaa suoran linkin (jos se on mahdollista) ?
anttimonty
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Marras 2019, 17:56

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Ampera ja Volt käyttäjille olisi vähän kysymyksiä. Mitäs pitäis ottaa huomioon, jos meinaa hankkia vm.2012-2014 Voltin/Amperan (onko jotain tiettyjä laatuongelmia mistä pitäisi tietää, edellinen GM-kokemus ei ollut kauhean rohkaiseva)? Mites noissa ilmastointi toimii, saako ajastettua vai onko ainoa vaihtoehto sitätilanpistokkeen asentaminen tai webasto? Onko vakionopeudensäädin adaptiiivinen vai ihan perus?
Vastaa Viestiin