Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Keskustelua Opeleista
lindroos
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 24 Loka 2007, 23:39

Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja lindroos »

Alkuun hieman taustatietoa. Perheeni on omistanu vm.2001 Opel Vectra 2.2 sport farmarin vuodesta 2003 lähtien. Auto ostettiin Hatanpään metroautosta n. 80 000km mittarissa. Auto on ollut enemmän kuin hyvä ajaa joten ostin sen isältäni viime keväänä. Nyt on mittarissa n.220 000 km. Näinä seitsemänä vuotena autoon on vaihdettu erinäinen määrä osia... Kaikki huollot ja korjaukset on tehty ajallaan Metroautossa. Huollon taso ei vaan ole ollut minkään arvoista korkeisiin tuntiveloituksiin nähden!

Tässä vähän faktaa.

Lähes heti auton ostamisen jälkeen vuonna 2003 ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Auto siis vietiin Metroauton huoltoon jossa siihen vaihdettiin uusi ohjaustehostin takuuseen. Tämän jälkeen ohjaustehostin vaihdettiin aina uuteen n. viikon välein. Neljännen vaihdetun tehostajan jälkeen vikaa lähdettiin selvittämään nokka-akselista koska Ruotsista löytyi samanmoinen tapaus jossa vika oli selvinnyt nokka-akselin vaihdolla. Nokka-akselin vaihdon yhteydessä joku "harjoittelija" oli tehnyt jotain väärin ja seuraavaksi vaihdettiinkin koko moottori 50 000 km ajettuun. Kaikki tämä meni kylläkin Metroauton piikkiin. Mootorin suojamuovikin vaihtui kaiken tämän hässäkän yhteydessä aneemisempaan ei sport mallin suojaan! Mutta voitte varmasti kuvitella minkälainen vaiva tuommoisista töppäyksistä aiheutuu auton omistajalle...

Vuoteen 2007 asti autossa ei ollut mitään suurempia vikoja. Vain "pakolliset" vuosi/kilometrihuollot tehtiin ajallaan. Vuonna 2007 ,jolloin mittarissa oli n. 170 000 kilometriä autoon vaihdettiin takapäähän kaikki puslat. Hintaa en nyt tähänhätään muista tarkemmin mutta oli kuitenkin useita satasia. Puslat vaihdettiin siksi että katsastusmies hylkäsi auton niistä. Eikö tämän vian olisi pitänyt jo selvitä kuukausi sitten tehdyssä vuosihuollossa? Kun auto vietiin uusintakatsastukseen konttorille hylättiin auto samasta syystä. Selvisi että puolet oikeanpuolen takapyörän tuennan muttereista oli jätetty kiristämättä kokonaan ja yksi mutteri oli enään muutamalla kierteellä kiinni. Ajoin auton kotiin, kiristin pultit ja ajoin katsastukseen ja läpihän se meni. Rahaa kului siis jo pelkästään katsastusmaksuihin useita kymppejä. Siihen voi myös lisätä katsastamisesta tulleen päänvaivan ja polttoainekustannukset. Pitikö sen taas näin mennä?

Vuonna 2008 keväällä ostin auton itselleni. Teetätin siihen heti vuosihuollon ja sen lisäksi etupäähän vaihdettiin puslia. Sanoin Metroauton tiskillä että tarkastakaa samalla kaikki puslat että ovat kunnossa koska viimeksi ne oli kiristetty todella huolimatomasti. Huolto ja puslien vaihto sujui ongelmitta mutta laskussa oli eritelty erikseen puslien kunnon tarkastus. Tämä maksoi 25 euroa. Että kehtasivatkin vielä laskuttaa siitä erikseen!

Vuonna 2008 syksyllä koneesta rupesi kuulumaan pientä kalkatusta. Tätä foorumia lukiessani kohdistin äänen heti nokkaketjuun. Joten varasin Metroautolta ajan ketjun vaihtoa varten. Mikään muu autokorjaamo ei tätä operaatiota suostunut tekemään. Hintaa työlle tuli yli 1200e! Ketjunvaihto kesti yhteensä kaksi päivää. Olin ajellut autolla päivän niin huomasin että polttoaine tuoksuu erittäin voimakkaasti auton sisälle asti. Avasin nokkapellin ja huomasin että metallisen polttoaineletkun juuresta suihkuaa konehuoneeseen polttoainetta. Ajoin suutuspäissäni auton Metroautolle ja kerroin viasta. Huoltomiehet olivat käyttäneet vanhaa tiivistettä kiinnittäessään polttoaineputken paikalleen. Jälleen meni yksi päivä ilman autoa. Pitikö sen näin mennä?

Tammikuussa 2009 autosta hävisi kytkin. Soitto Metroautoon ja aika saatiin seuraavalle viikolle. Kytkin sylinteri vuosi nesteet pihalle kytkinkopan sisältä. Laitettiin kuntoon ja hintaa tuli 800e.

Huhtikuussa 2009 eräänä aamuna auto käynnistyi vain kolmella sylinterillä. Auto hinattiin Metroauton pikahuoltoon jossa siihen vaihdettiin "sytytysmoduli" jonka hinta oli 400e. Sähköaosaamisen erikoistyöstä velotettiin 105e tunnilta. Kun sain auton taas käyttööni alkoi sähkövian merkkivalo heti kotimatkalla palamaan. Avasin konepellin ja huomasin että koneen suojamuovi oli huonosti paikallaan. Ei mikään ihmekkään koska sytytysmodulille meneviä johtoja ei oltu kiinnitetty niille kuuluviin kiinikkeisiin vaan oli jätetty huolimattomasti sekaisin ja siksi suojamuovi ei ollut mennyt paikoilleen. Ei mennyt taaskaan ihan nappiin. Nyt joudun soittamaan pikahuoltoon että korjaavat asian... Argh.

Kaikki viat on siis korjattu mutta siitä on koitunut suurta vaivaa auton omistajille. Ammatiltamme minä ja isäni olemme maanviljelijöitä. Työtä on ihan tarpeeksi ilmankin!

Tämän viimeisen huolto ongelman jälkeen tulin siihen lopputulokseen että Metroauton merkkihuoltoa en tule enään käyttämään. Hinnat ovat liian korkeita (90-105e/h) Ja työn laatu on todella onnetonta!

Anteeksi vuodatukseni. Toivottavasti joku ymmärtää!

Onko jollain muulla ollut ongelmia Metroauton huollon kanssa vai olenko ainoa? :) :)
Mr_Bisnes
'Senator'
'Senator'
Viestit: 488
Liittynyt: 22 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Ylöjärvi

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Mr_Bisnes »

Joo o. On itelläkin kummallisia kokemuksia tuosta Hatanpään Metroautosta. Kävin varaamassa autolleni jakopääremonttiin huoltoa ja kysäsin samassa että kuuluuko jäähdyttimen flekti pyöriä koko ajan. Noh, huoltotiskillä ollut setä sitten sanoi että ei kuulu. Sanoi vian olevan flektinanturissa. Kysyin sitten hintaa tuolle osalle ja arvioo vaihdon hinnasta samassa paketissa jakopään kanssa. Äijällä tuntui olevan koko ajan kauhea kiire eikä sitten pystynyt/kerennyt sanomaan osan hinnaksi muuta kuin "pari kymppiä" ja kehotti menemään viereiselle varaosatiskille kysyyn. Menin sitten varaosatiskille kyseleen ja katsoin samalla mihin kyseisellä kaverilla oli kiire. Äijä alkoi selailemaan nettiautoa koneellaan. Ei siinä sitten, löytyi kiireelle syy. Auto meni varatulla ajallaan sitten huoltoon. Autoa hakiessani menin tiskille maksamaan homman ja hakemaan avaimet. Kysyin että tuliko se flektihomma kuntoon anturin vaihdolla. Tuli kuulemma. Noh, ei mitään. Autolle vaan ja käyntiin. Flekti ei enään pyöri koko aikaa. Lähdin sitten ajamaan ja huomasin että ilmastointi oli painettu ECO-napista pois päältä. Pistin päälle. Kotipihaan tultaessa kuuntelin sitten et mitä pirua. Flekti pyörii taas koko ajan. Seuraavana päivänä katsoin et oliko se anturi tosiaan vaihdettu sinne. Olihan se ja osasta että työstä laskutettu. Flekti siis pyörii koko ajan kylmälläkin koneella kun ilmastointi on päällä. Ajelin sitten metroautoon ja menin tiskille kyseleen, et taidettu vika korjata vaan painamalla ECO-napista ilmastointi pois päältä. Äijä siinä sitten rupes jotain selittään kuinka ei kuulu ajaa ilmastointi päällä kokoaikaa. Kysyin että onko se nyt sitten vika vai normaalia et se flekti pyörii koko ajan. Nyt se sitten oli normaalia eikä vika. Eli ensin se on vika-> laskutetaan osa ja vaihto-> rahat saatuaan selitellään että ei pidä ajaa ilmastointi päällä ja se että flektin pyöriminen koko ajan onkin normaalia. Ihme touhua. Muutenkin tuo palvelu on aina ollu mielestäni sellaista "ei kiinnosta, olen vain töissä täällä" tyylistä.
Opel Omega B1 -98 X20SE
Ex: Opel Kadett E -87, Opel Omega A -90, Opel Vectra A -94, Opel Omega B1 -98, Opel Astra F -93, Opel Omega B2 -99, Opel Vectra A -92, Opel Astra H -07
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Mitäs muita Opeleita ropaavia pajoja Pirkanmaalta löytyy?
Itseänikään ei kiinnosta maksaa huonosta palvelusta, joten taidan jättää tuon Metroauton suosiolla väliin jo heti alkuunsa.
Noilla tuntiveloituksilla pitää työn olla kyllä täydellisen priimaa ja homman hoitua... Jos jotain tuollaisia kämmejä tulee, niin hirmuinen metakka vaan päälle. Kyllä huollollakin pitää jonkinlainen vastuu olla työstään.

Luulisi nykyisin asiakkaan rahojen kelpaavan moneen muuhunkin paikkaan...
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mr_Bisnes kirjoitti:Eli ensin se on vika-> laskutetaan osa ja vaihto-> rahat saatuaan selitellään että ei pidä ajaa ilmastointi päällä ja se että flektin pyöriminen koko ajan onkin normaalia. Ihme touhua. Muutenkin tuo palvelu on aina ollu mielestäni sellaista "ei kiinnosta, olen vain töissä täällä" tyylistä.
Normaaliahan se on että flekti pyörii koko ajan kun ilmastointi on päällä. Pitäisi huollonkin tuo tietää, mutta toisaalta, kun tilattu työ oli että vaihdetaan flektin anturi, niin tokihan he sen vaihtavat, turhaankin. Korjaamoilla ovat tosiaan usein "vain töissä".
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Mr_Bisnes
'Senator'
'Senator'
Viestit: 488
Liittynyt: 22 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Ylöjärvi

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Mr_Bisnes »

Tuomas kirjoitti: Normaaliahan se on että flekti pyörii koko ajan kun ilmastointi on päällä. Pitäisi huollonkin tuo tietää, mutta toisaalta, kun tilattu työ oli että vaihdetaan flektin anturi, niin tokihan he sen vaihtavat, turhaankin. Korjaamoilla ovat tosiaan usein "vain töissä".
Tottakai ne tekee jos on tilattu työ, mutta en olis työtä tilannut mikäli äijä olis sanonut et se on normaalia eikä vika. Ennen huoltoa se oli vika ja sitten jälkeen se olikin ominaisuus.
Opel Omega B1 -98 X20SE
Ex: Opel Kadett E -87, Opel Omega A -90, Opel Vectra A -94, Opel Omega B1 -98, Opel Astra F -93, Opel Omega B2 -99, Opel Vectra A -92, Opel Astra H -07
Avatar
tiebo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 164
Liittynyt: 07 Syys 2005, 18:36
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja tiebo »

Lielahdessa ME-Auto on Opel-merkkikorjaamo. MetroAutolle en enää mene, mutta ME-Autosta toistaseks ihan hyvät kokemukset. Hinta on tietysti samaa merkkihuoltotasoa sielläkin. En merkkihuoltoa käytä tosin kuin esim. jakohihnan vaihdossa ja automaattivaihteiston öljynvaihdossa, kaikki pienemmät ja yksikertasemmat teen joko itse tai teetän jossain nyrkkipajalla.
Astra H 1.6 Ultimate Wagon 2010
Jule
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 21:12
Paikkakunta: Sipoo

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Jule »

tiebo kirjoitti:Lielahdessa ME-Auto on Opel-merkkikorjaamo. MetroAutolle en enää mene, mutta ME-Autosta toistaseks ihan hyvät kokemukset. Hinta on tietysti samaa merkkihuoltotasoa sielläkin. En merkkihuoltoa käytä tosin kuin esim. jakohihnan vaihdossa ja automaattivaihteiston öljynvaihdossa, kaikki pienemmät ja yksikertasemmat teen joko itse tai teetän jossain nyrkkipajalla.
Automaatin öljynvaihdonkin tekee helposti itse kun vaihtaa öljypohjallisen aina moottoriöljynvaihdon yhteydessä. Bonuksena öljy pysyy tasalaatuisempana, eli riski siihen että vanha öljy on ehtinyt kerätä paskaa jonka uusi öljy pistää liikkeelle epämillyttävin seurauksin on huomattavasti pienempi.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Tervetuloa kalevaan -> http://www.huoltoplus.fi/ huom. Nyt viikonloppuna öljynvaihto/ilmastointi huolto á 66€. Huutokaupassa Dsl Ghia Focus.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
=KASSU=
OCF Member 2017
Viestit: 395
Liittynyt: 02 Loka 2006, 16:30
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja =KASSU= »

Ahnuld kirjoitti:Mitäs muita Opeleita ropaavia pajoja Pirkanmaalta löytyy?
Itseänikään ei kiinnosta maksaa huonosta palvelusta, joten taidan jättää tuon Metroauton suosiolla väliin jo heti alkuunsa.
Noilla tuntiveloituksilla pitää työn olla kyllä täydellisen priimaa ja homman hoitua... Jos jotain tuollaisia kämmejä tulee, niin hirmuinen metakka vaan päälle. Kyllä huollollakin pitää jonkinlainen vastuu olla työstään.

Luulisi nykyisin asiakkaan rahojen kelpaavan moneen muuhunkin paikkaan...
Autokorjaamo Ahonen Hannu, Ali-Huikkaantie 31, Tampere
Entinen Opelin asentaja, ei ehkä halvin mutta tekee ainakin sovitut hommat. Pari kertaa käyttänyt -(z)- hoidossa siellä, eikä ole ollut valittamista.
Volvo V60 D4 AWD - 19
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
lindroos
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 24 Loka 2007, 23:39

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja lindroos »

=KASSU= kirjoitti:
Ahnuld kirjoitti:Mitäs muita Opeleita ropaavia pajoja Pirkanmaalta löytyy?
Itseänikään ei kiinnosta maksaa huonosta palvelusta, joten taidan jättää tuon Metroauton suosiolla väliin jo heti alkuunsa.
Noilla tuntiveloituksilla pitää työn olla kyllä täydellisen priimaa ja homman hoitua... Jos jotain tuollaisia kämmejä tulee, niin hirmuinen metakka vaan päälle. Kyllä huollollakin pitää jonkinlainen vastuu olla työstään.

Luulisi nykyisin asiakkaan rahojen kelpaavan moneen muuhunkin paikkaan...
Autokorjaamo Ahonen Hannu, Ali-Huikkaantie 31, Tampere
Entinen Opelin asentaja, ei ehkä halvin mutta tekee ainakin sovitut hommat. Pari kertaa käyttänyt -(z)- hoidossa siellä, eikä ole ollut valittamista.
Itsekkin tuolle Ahoselle pariinotteeseen soitellut, siitä ketjun vaihdosta ja kytkinsylinterin vaihdosta. Molemmilla kerroilla kieltäytyi tehtävästä ja opasti Metroautoon. Tuo ketjukone on kait sit jollain lailla "erikoinen"...
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja -WW- »

lindroos kirjoitti:Itsekkin tuolle Ahoselle pariinotteeseen soitellut, siitä ketjun vaihdosta ja kytkinsylinterin vaihdosta. Molemmilla kerroilla kieltäytyi tehtävästä ja opasti Metroautoon. Tuo ketjukone on kait sit jollain lailla "erikoinen"...
Täällä onnistuu sekin. Kytkinremontit sitten taas työmaalla, nosturi on siinä aika iso plussa jos joutuu esim, etukelkan pudottaan (b-vectra, g-astra, a-zafira yms.).
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Jaahas.... Täytynee sopia tässä joskus 90tkm huollosta.
Mites onko teillä minkäänlaista pääsyä/infoa noista Opelin huolto-ohjeista?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja -WW- »

jeesh
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Kasa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 976
Liittynyt: 23 Touko 2005, 10:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja Kasa »

-WW- kirjoitti:Tervetuloa kalevaan -> http://www.huoltoplus.fi/ huom. Nyt viikonloppuna öljynvaihto/ilmastointi huolto á 66€. Huutokaupassa Dsl Ghia Focus.

Kaikki huollot onnistuu vielä halvemmalla iltaisin kun pistää yksityisviestiä.. :bye:
-Vikakoodien luku, jakopäät; vaikka olisi ketjulla, huoltovalojen nollaukset, sähkötyöt, kaikki. Ruokitaan lamaa kaikki yhdessä.
Täytyy suositella -WW-:tä kaikille kädettömille ja muille, joilla ei ole korjausmestaa tiedossa :thumbsup: Laittakaa vaan sällille yv:llä tiukkoja tarjouspyyntöjä menemään, niin hyvä tulee. Huolella tekee, ainakin meidän mosselle, työnsä eli ei mitään valitettavaa...vielä :lol:
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland
lindroos
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 24 Loka 2007, 23:39

Re: Hatanpään Metroauton huolto p.....kaako?

Viesti Kirjoittaja lindroos »

Nonniin, nyt se ketju sit vaihdetaan tänään takuuseen 240 000 km huollon yhteydessä. On se vaan niin ihme kun eivät siellä osaa edes ketjua vaihtaa, onhan sentään kyse MERKKILIIKKEESTÄ! Ette arvaa kuinka paljon jouduin tappeleen et sain ne vaihtaan uuden sinne. Rupes pitään ihan karmeeta rohinaa... Ja eihän tällä uudella ketjulla/kiristimellä taida olla enään kahdenvuoden takuuta... Vai onko? Vai päättyykö takuu siihen kun se on ensimmäisen kerran asennettu ja siitä sen kaksi vuotta.
Vastaa Viestiin