Vectra C 2.2, Z22YH

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Riippu hieman , minkävuotinen auto kyseessä ja paljonko ajettu. Ketjusarjan "elinikä" on kuitenkin +150 000 km.
Tuossa koneessa se tulee kuitenkin kalliiksi, kun korkeapainepumppu tuppaa ketjun löysyydestä kärsimään.
Voisi sanoa, että jos ketjusarjan uusii turbon kirsitimellä ja vaihtaa korkeapainepumpun , niin sitten on huolettomia kilometrejä siltä osin ainakin tuo 150 000 . Tosin pumpun vaihto on siinä 800 euroa...

Kyllä sillä 1.8 litraisellakin pääsee. Käy koeajamassa ja mieti sitten.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torbal
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Heinä 2009, 10:48

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja torbal »

Kiitos vastauksesta Robertx!
Auto olis 2004 ja reilu 100 000km mittarissa. Auto on satojen kilometrien päässä, joten en ole päässyt kuuntelemaan kuuluuko räminää. Uskaltaako sen ostaa ja ajaa huoletta jos räminää ei kuulu (vielä)? Paljonkohan asian tarkistus ammattilaisilla maksaisi? Eikö tuo tyyppivika kuitenkin ole todella yleinen noissa koneissa vai korostuuko se vaan tässä keskustelussa? Itellä katkes hihna aiemmasta autosta ja koko moottori piti vaihtaa. Kalliiks kävi, joten olen erityisen tarkka tällä saralla.

Ihastuin tuohon Vectraan just tuon moottorin takia (toki tilatkin on erinomaiset), eli ei mielellään vaihtais suunnitelmia 1.8l:seen. Oisko tuo 1.8 -moottori luotettava?
MakeVee
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Heinä 2006, 11:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja MakeVee »

Robertx kirjoitti:Samalla kun menet korjaamolle sitä huoltovälinäyttöä nollaamaan, niin yritä saada maahantuojaa maksamaan edes osa korjauskustannuksista. Merkkiliikkeessä täyttävät jonkun kaavakkeen ja lähettävät sen maahantuojalle.
Z22SE - koneisilla oli/on "reklamaatioraja" 6 vuotta / 100000 km...
Joopa! Voin vain sanoa tuohon, että onnea oli itselläni. Kone on siis Z22SE.

Ketju poikkesi Lahden motarilla kesällä 2006. Ikää oli vajaa 6 vuotta ja mittarissa 128tkm. Kuulin sitten kaverilta, että auton saa
lunastettua n. 3500 euron hintaan ulos korjaamolta, kuten hänen tutulleen oli sanottu vastaavassa tapauksessa. Ajattelin, että nyt
lähtee säästöt. Kiitos internetin, sain jostain kaivettua tiedon mahdollisesta kampanjasta, joka olisi kiristimeen liittyen pitänyt tehdä.
Mainitsin asiasta puhelimessa merkkikorjaamolle: "Toivottavasti kaikki mahdolliset kampanjat on tehty. No kyllä kai te sen näätte sieltä."
... Meni sellaiset 3 viikkoa ja sitten tuli puhelu, että "Autos olis sitten valmis." Kysyin, "Mitenkäs lasku?" Vastaus yllätti.
"Maahantuoja hoitaa sen. Tuut nyt vaan hakemaan autos." Voin kertoo, että irtos tuuletus kuin vuonna -95. Kannatti siis ottaa asia esille.

Semmoinen tapaus se.

Nyt mulla on sit myynnissä -00 Caravan, jolla ajettu nyt 168tkm ja konetta rempattu aika huolella 128tkm:n kohdalla. :D
Kadett E 1.6S -86, Commodore B 2.8 GS/E -72,
Astra F 1.6i -94, Astra F 1.6i -95, Vectra B 2.2 -00
Jakkara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 14:03

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Jakkara »

torbal kirjoitti:Hei!
Olin vakavasti harkinnut ostaa automaatti Vectra 2.2, Z22YH moottorilla, mutta onneksi eksyin tänne. Ilmeisesti kyseisetä autosta kannattaa pitää sormensa loitolla? Ikinä en ole Opelia omistanut, mutta ei näiden tätä autoa koskevien ketjujen perusteella kovin hyvä kuva tule laadusta. Olisiko fiksua ostaa tuo auto jos siihen vaihtaisi sen turbon ketjusarjan ja ketjun? Olisiko nokkaketjuongelmat sen jälkeen historiaa? Tämä lysti maksaisi siis n. 1000€?

Vai pitäisikö tyytyä 1.8 ecotec:in? Se ilmeisesti on luotettava moottori, mutta melko vähätehoinen noin isoon autoon. Pikaista vastausta odottaen ja kiitos jo etukäteen!
Eipä tuota autoa kyllä voi kenellekään suositella... hyvän näköinen ja sisätiloiltaan loistava mutta jos ei liiku eteenpäin niin eipä sillä mitään tee! Pumppu ja ketju + kiristinremppa kaikkineen maksoi n.1800eur. Ja edelleen tuntuu nuhaiselta joten lisää kuluja tulossa. GM ilmoitti ettei osallistu kuluihin mitenkään.
Durden
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Kesä 2009, 19:27

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Durden »

Jakkara kirjoitti:
torbal kirjoitti:Hei!
Olin vakavasti harkinnut ostaa automaatti Vectra 2.2, Z22YH moottorilla, mutta onneksi eksyin tänne. Ilmeisesti kyseisetä autosta kannattaa pitää sormensa loitolla? Ikinä en ole Opelia omistanut, mutta ei näiden tätä autoa koskevien ketjujen perusteella kovin hyvä kuva tule laadusta. Olisiko fiksua ostaa tuo auto jos siihen vaihtaisi sen turbon ketjusarjan ja ketjun? Olisiko nokkaketjuongelmat sen jälkeen historiaa? Tämä lysti maksaisi siis n. 1000€?

Vai pitäisikö tyytyä 1.8 ecotec:in? Se ilmeisesti on luotettava moottori, mutta melko vähätehoinen noin isoon autoon. Pikaista vastausta odottaen ja kiitos jo etukäteen!
Eipä tuota autoa kyllä voi kenellekään suositella... hyvän näköinen ja sisätiloiltaan loistava mutta jos ei liiku eteenpäin niin eipä sillä mitään tee! Pumppu ja ketju + kiristinremppa kaikkineen maksoi n.1800eur. Ja edelleen tuntuu nuhaiselta joten lisää kuluja tulossa. GM ilmoitti ettei osallistu kuluihin mitenkään.
Jos autoon on vaihdettu jakoketju+turbon kiristin, niin kyllä minä suosittelisin, jos kohtuu hintaan saa. Bensapumpun rikkoutumiseen kannattaa mahdollisesti varautua ,hinta n. 800-1000 €. Eli myyjää kannattaa kiristää noiden tyyppivikojen suhteen alentamaan hintaa..jos noista mainitsee painokkaalla äänensävyllä, niin voihan se hinta alentua. 8)

Muuten pitäis olla mainio auto hinta- ja kokoluokassaan, ajotuntuma erinomainen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Uskaltaa ostaa, jos osaa olla tarkkana. Noilla kilometreillä tuskin on vaihdettu ketjua. Huoletta voi todennäköisesti ajaa ainakin 30000 km, toki riippuen millaisessa käytössä ollut. Tyyppivika on tietty yleinen, mutta siihen osaa varautua. Se ketju harvemmin poikki menee ainakaan rauhallisessa ajossa, kunhan koneessa on riittävästi öljyä.
Ostaisin, pyytäisin alennusta hinnasta, tyyppivioista johtuen. Ketjusarja, korkeapainepumppu + paineensäädin tosiaan siinä vajaa 2000 euroa. Ehkä 50 euroa maksaa tarkastus = kuuntelu lähinnä.
Sitten noin 30000 - 40000 km ajon jälkeen vaihtaisin nuo hilppeet...
Löysä ketju rikkoo sen korkeapainepumpun, joten pelkkä ketjusarjan vaihto voi riittää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jaa243
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 02:00

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja jaa243 »

Mulla on -06 (c2) 2,2 direct ja startatessa pitää aika ajoin pahan äänen. Onkohan syytä vaihtaa jakoketju + se turbon kiristin? paikallinen opel liike kehui että näihin on laitettu tehtaalla parannettu jakopää mutta onhan tuo moottori kuitenkin yh mallia. käydessä ei kuulu mitään epätavallista ainoastaan joskus kylmänä startatessa. Hydr. nostimet ei voi kyllä pitää tollasta rauta vasten rautaa ääntä.

Ajettu 160000tkm ja ääni vaikuttaisi tulevan herkemmin silloin kun auto on ollut vähän kallellaan parkissa
Vectra vm. 2006 2,2 direct business line
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Paljonkos on kilometrejä takana vm. 2006 Vectralla ?? Ehdottoman oikeaa neuvoa on likimain mahdoton antaa.
Parannettu jakopää ei ole mikään ihmeidentekijä. Varsin pieniä muutoksia, eikä estä sen ketjunkiristimen jumittumista tai ketjun venymistä. Jos on +/- 800 euroa rahaa ja haluaa varmanpäälle pelata, niin todennäköisesti
kannattaa vaihtaa, jos päästää pahan äänen käynnistäessä esim. seisottuaan yön yli.
Toki voi vaihtaa vain pelkän turbon kiristimen sinne.

Itse vaihdatin aikoinaan Veccuuni ketjusarjan, kun piti pahaa ääntä käynnistäessä kylmänä ja rallatti tyhjäkäynnillä.
Merkkihuollossa olivat sitä mieltä, ettei tarvitse vaihtaa.
Äänet hiljenivät ja tuli mielenrauha siltä osin. Milestäni kannatti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

juuri vaihdoin itse omaan vectraan ketjusarjan&turbon kiristimen,hintaa alle 300€ yhteensä+öljyt ja suodatin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tottahan toki halvemmaksi tulee, kun itse vaihtaa. :D Kaikilla ei vain ole tiloja, eikä taitoa...
Periaatteessa ei ole vaikea homma ja ohjeet löytyy täältä foorumilta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jaa243
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 02:00

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja jaa243 »

onko tuo 300e alkuperäisosien hinta? Tuleeko siinä kaikki osat? tarkoitan laahaimia ja turbon kiristintä
Vectra vm. 2006 2,2 direct business line
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noita ei taida ns. tarvikkeena saada. Ihan alkuperäisosien hinta tuo on. Hinta toki voi vihdella hieman eri paikoissa.
AutomuoviKemiltä ainakin voi kysyä... edullinen paikka , joka myy alkuperäisosia.
Kaikki osat yleensä kuuluu tuohon ketjusarjaan : Ketju, ketjuohjaimet, ketjupyörät, öljysuutin ja kiristin. Turbon kiristimen voi joutua erikseen ostamaan. Normaali ketjusarja saattaa olla ns. tavallisella parannetulla kiristimellä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Jakkara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 14:03

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Jakkara »

Kertokaas minkälainen homma olis tarkistaa onko tuo ketju hypänny yhden pykälän johonkin suuntaan? Jos siinä olis syy tehottomuuteen? Vaikka se ketju + kiristin yms vaihdettiin niin olisko ne huollossa voineet laittaa vahingossa ketjun samaan asentoon kuin se oli ennen huoltoakin eli pykälän väärään asentoon.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Epätodennäköistä, että olisivat huollossa laittaneet ketjun niin, että oli ajoitus pielessä. Laitetaan kuitenkin aina merkkien mukaan.
Tuossa linkki threadiin, jossa foorumilainen FullMetal kirjoittaa, miten ketjun ajoitus tarkistetaan :
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... a#p1459772

Syy tehottomuuteen voi olla esim. precat tukossa, korkeapainepumppu alkaa olla finaalissa tai polttoaineen paineensäädin on lähes kypsä.
Tuonne moottoripuolelle olis hyvä pistää tuosta tehottomuudesta kysymys... huomaavat muutkin lukea ja vastata.
Tosin siellä taitaa useampi vastaava jo olla :)
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
wenski
'Senator'
'Senator'
Viestit: 449
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 20:09
Paikkakunta: ulvila

Re: Vectra C 2.2, Z22YH

Viesti Kirjoittaja wenski »

eipä se jakopään remppakaan näköjään takaa huolettomia kilometrejä jatkossa. kuten olen täällä monesti maininnut niin omaan vectraan vaihdettiin 2v sitten molemmat ketjut ja muut rojut. autolla oli tuolloin ajettu vähän reilu 90tkm. tänään auto oli merkkikorjaamolla "valohoidossa" ja meinasivat että taas on ketjut vaihtokunnossa :evil: . autolla ajettu kahdessa vuodessa 55tkm. pitää nyt katsoa mikä on lopullinen tuomio ja sitten alkaa vääntämään takuista. ei oo helppoo :x .
vectra farmari 2.2 direct -04
Vastaa Viestiin