Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Keskustelua Opeleista
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Johnny kirjoitti:Reilu vuosi sitten merkkiliikkeessä hyvittivät -99 vectrasta 2000€ -05 farkku astraan... Tosin vectra mopon koneella ja perus varusteilla. Mutta eipä tollanen paljon ajettu (270tkm) perus karvalakki mikään myynti artikkeli olekkaan joten paha siitä on mitään saada. Jos olisi viitseliäisyyttä ollut niin kai itse myymällä hyvällä lykyllä sen 3000€ olis voinut saada.

Niin no sulla oli kyseessä tosiaan 2000-3000euron auto. Jos miettii että liike maksoi autosta 2000euroa ja vapailla markkinoilla olisit saanut 3000euroa niin erotushan on huimat 33%. Sama kun laitetaan tuohon topikin aloittajan hintaluokan autoon niin erotushan on miltei sama.
Jule
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 21:12
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja Jule »

Voihan sen auton aina myydä itse, silloinhan siitä saa sen oikeaksi katsomansa hinnan. JOssain tapauksissa se itsemyymisen vaiva jopa maksaa vaivan, eli hommalle voi laskea ihan hyvän tuntipalkan, jos vertaa liikeen hyvityshintaan.

Bonuksena sitten autoliikkeessä varsinkin nyt suhtaudutaan uuden auton ostajaan ilman vaihtoautoa suopeammin. Käytännössä vaan sen oman auton myyminen, ja mahdollinen autottomuus ennen uutta autoa on kuitenkin sen verran hankala järjestely että se rahan menetys katsotaan kattavan sen vaivan joka itse myymisestä aiheutuu. Loppujen lopuksi järjestely jossa ajetaan vanhalla autolla autoliikkeeseen ja uudella autolla ulos on kuitenkin sitä palvelua, ja palvelusta joutuu aina jossain muodossa maksamaan.
Astra G & Vivaro
porakone
'Senator'
'Senator'
Viestit: 387
Liittynyt: 26 Marras 2006, 02:36
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja porakone »

himOPELi kirjoitti:ainoa asia mikä minua kiinnostaa on VÄLIRAHA.
Mua ei kiinnosta ees se. Mua kiinnostaa vaan kuukausierä :-D
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja ata »

Pöh, autot ostetaan RAHALLA ja vanhoja ei anneta vaihdossa kenellekään. Korkeintaan myydään itse sitten jälkeenpäin. Itse olen viimeksi antanut auton vaihdossa liikkeeseen vuonna 1994 ja sekin vain sen takia koska se auto oli tekniikaltaan romu (ja Ford muutenkin). Hyvää autoa ei kannata ikinä antaa (siis todellakin, antaa, ei ne niistä käytännössä mitään rahaa maksa) vaihdossa liikkeeseen.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4716
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja tursas »

ata kirjoitti:Pöh, autot ostetaan RAHALLA ja vanhoja ei anneta vaihdossa kenellekään. Korkeintaan myydään itse sitten jälkeenpäin. Itse olen viimeksi antanut auton vaihdossa liikkeeseen vuonna 1994 ja sekin vain sen takia koska se auto oli tekniikaltaan romu (ja Ford muutenkin). Hyvää autoa ei kannata ikinä antaa (siis todellakin, antaa, ei ne niistä käytännössä mitään rahaa maksa) vaihdossa liikkeeseen.
joopa joo,, :yawn: , man mast duu wat man gat to doo
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja jarksi »

ata kirjoitti:Pöh, autot ostetaan RAHALLA ja vanhoja ei anneta vaihdossa kenellekään. Korkeintaan myydään itse sitten jälkeenpäin. Itse olen viimeksi antanut auton vaihdossa liikkeeseen vuonna 1994 ja sekin vain sen takia koska se auto oli tekniikaltaan romu (ja Ford muutenkin). Hyvää autoa ei kannata ikinä antaa (siis todellakin, antaa, ei ne niistä käytännössä mitään rahaa maksa) vaihdossa liikkeeseen.
Hitsit, kaikilla kun ei sitä paalua kuitenkaan ole niin paljoa että voisi vain marssia liikkeeseen hakemaan rahalla sen uuden auton pois. Monesti se parinkin tuhannen euron hyvitys vanhasta autosta on ehto sille että autoa on varaa vaihtaa.
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja Iro »

Undertaker kirjoitti:
Johnny kirjoitti:Reilu vuosi sitten merkkiliikkeessä hyvittivät -99 vectrasta 2000€ -05 farkku astraan... Tosin vectra mopon koneella ja perus varusteilla. Mutta eipä tollanen paljon ajettu (270tkm) perus karvalakki mikään myynti artikkeli olekkaan joten paha siitä on mitään saada. Jos olisi viitseliäisyyttä ollut niin kai itse myymällä hyvällä lykyllä sen 3000€ olis voinut saada.

Niin no sulla oli kyseessä tosiaan 2000-3000euron auto. Jos miettii että liike maksoi autosta 2000euroa ja vapailla markkinoilla olisit saanut 3000euroa niin erotushan on huimat 33%. Sama kun laitetaan tuohon topikin aloittajan hintaluokan autoon niin erotushan on miltei sama.
2000€ hyvityshintaan nähden 3000€ myyntihinta on täälläpäin nousua 50% :o
JuhaKHJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 520
Liittynyt: 26 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja JuhaKHJ »

Tämä mitä ata kertoi omassa kommentissaan ettei hyvää autoa kannata pois antaa vaihdossa, pitää osittain mielestäni paikkansa. Tuolloin toki täytyy olla A) varaa pitää autoja, B) niin huono hyvitys todelliseen kuntoon nähden ja C) merkkiuskollinen keräilijä. Itse kun vaihdoin puolitoista vuotta sitten autoa niin kysyin B-Vectran hyvityshintaa ihan piruuttani Seinäjoen AutoÅströmiltä (silloin vielä tuolla nimellä), he katselivat taulukoitaan, eivät vilkaisseetkaan autoon vaikka kunto on todella muuta kuin vastaavien ikäisten. Sekä huollot ajantasalla ja osaa vaihdettu ennen tarvetta. Tämähän on siis se asia josta ei mitään hyvitetä mutta auttaa myöhemmin paljon myyjää myymään auton etiäppäin. Hyvityshinnaksi muodostui 1600 euroa. Hieman alkoi hymyilyttää lievästi sanottuna. No voin kertoa suoraan että siellä firmassa on niin nyrpeitä myyjiä ollut aina ja kohdeltu kuin nuoria autokaupoissa yleensä aina, renkaanpotkijoina. Tampereen Autokeskuksesta sattui Nettiautosta löytymään sitten -05 GTS Vectra dieseli, kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla eikä autokuumetta voinut estää. Liikkeen palvelu todella luksusta ja suorankaupan asiakas otettiin vastaan todella hyvin. Hinnasta tultiin hieman alaspäin ja lisäksi sai toisetkin aluvanteet ettei tarvinnut enää vekslata edestakaisin renkaita vanteille. B-Vectran myin isoveljelle lähes samaan hintaan kuin autokaupassa olisi mennyt, tästä hyötynä että on auto mitä lainata jos tarvitsee kärryä vetää. :D GTS kun on ilman koukkua ja pysyy.

Nyt kun on katsellu hintoja niin vaihtoautot ovat tulleet todella roimasti alas ja suht. nuoria käytettyjä saa halvalla. GTS saa kuitenkin kestää kaasujalkaani vielä kolmisen vuotta jonka jälkeen myyntiin ja farkku Insignian haku Saksasta. Se on myös totta mitä kirjoitettiin välirahasta, se on periaatteessa summa joka määrää onko vaihto järkevä. Välirahan kun voi mielessään ajatella onko tuo summa se määrä jonka verran vaihdettavaa autoa pitää huonompana kuin harkittavaa ostosta.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja ata »

Juu, tuo oli yksi pointti mitä tarkoitin. Jos vain mahdollista, niin se vanha auto kannattaa myydä itse vaikka huomattavasti halvemmalla kuin mitä olisi se liikkeen pyyntihinta, koska hyvitykset ovat niin huonoja ja väliraha usein on about sama tai ainakin hyvin lähellä samaa, kuin auton ostohinta alennuksineen ILMAN vaihtoautoa. Tai sitten pitää se vanha auto itsellä... itse olen viimeksi myynyt auton pois vuonna 1997... mutta en myöskään ostele niitä niin tiheään kuin moni muu. Mutta jotain A-Vectraa tai Calibraa jollaiset itselläkin on olisi ihan mahdoton mihinkään liikkeeseen edes antaa vaihdossa, pitäisi varmaan maksaa enemmän välirahaa kuin olisi käteishinta ilman vaihdokkia...

Vaikka tosiasiahan se on, että käytettyjen autojen hinnat ovat hyvin pitkälle romahtaneet: ostajalle hyvä asia, myyjälle ei.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7958
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja Woody »

Minä lopulta opin että ei näihin autoin paskoihin kannata sijoittaa mitään saatika velaksi ostaa. se V70:nenkin mikä mulla oli, niin yksi autoliike ei sitä ottannut edes vaihdossa, oli kuulema pihat väärällään.

Sit kun rahaa on niin paljon että ei ole väliä kannattaa auto jo melkein ostaa. Muuten kannatta ajaa näillä paskoilla.
Avatar
Fmon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 155
Liittynyt: 04 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja Fmon »

Kaveri paini just saman ongelman kanssa, merkkinä vaan tojotsu.
Corolla 2L D4D, vm-05 oli tarjolla. Ajettu 180000
Kyseli lähinnä anjoviksiin vaihtoa, hyvitys pk-seudulla olis ollu 5000-7000€. Kouvolassa sai 10000€
Vastaavathan on pyynneissä 11000€-15000€
Taitaa jobbarit nyt yrittää liikaa katetta per auto, kun ei kauppa käy... Omaa oksaahan tossa sahataan, ettei sen puoleen.
Henkkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 10 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku Finland

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja Henkkis »

Joo saman todennu itekki et velaksi ei kannata ostaa, ite ostin opel astran 10 000e, oli se ihan kiva auto. Mut siinä sitte alko otta päähän lyhentää sitä 350e autolainaa ja kuitenki vuokrakin oli 500-600e muutin isompaan siinä välis. Ei mitään myin auton otin takkiin jo vajaa 2000e sitten ostin 2000e auton, siinä sitten makselen 5000e laninaa pois ja 3500e lainaa jää jäljelle. Mitä tästä opin autoa en osta enää lainalla. Nyt ajan sitten allekirjotuksen volvolla. Se liikkuu eteen ja taakse riittää mulle. Nykyään jo asun omassa kopperossa, niin lyhennän jo mielummin asuntolainaa sillä autonkin lainanlyhennys osalla.

Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.. ;)
=Henkkis=® Opel Corsa easytronic 1.2 twinport -05
Ihmeitä teemme hetkessä, mahdottomat asiat vievät vähän enemmän aikaa.
porakone
'Senator'
'Senator'
Viestit: 387
Liittynyt: 26 Marras 2006, 02:36
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja porakone »

Niin, kukin tyylillään. Sen jälkeen kun aloin ajelemaan rahotusyhtiöiden omistamilla, takuiden alaisilla autoilla niin ei oo ollu murheita käyttöauton kanssa.

Pelottaa vaan mitä eteen tulee nyt kun tosta '06:stakin tuli 'onhanhan tämä auto vähän rämä mutta oma ja kokonaan maksettu' :roll:
Avatar
jfruit
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Tammi 2009, 21:50

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja jfruit »

Hiukan toisenlainen esimerkki. Avataan nyt hinnatkin... :p

Ostin Vecun tammikuussa. Pyynti oli 13 900€. Pitkähkön neuvottelun jälkeen pääsimme sopimukseen auton hinnasta, maksoin 11 580 € (sis. toimituskulut). Myyjä näytti koneelta järjestelmän tekemää myyntilaskelmaa autolle, ja järjestelmä sanoi seuraavaa (olettaen että tässä ei tapahtunut jotain sumutusta, mutta IT-miehelle homma näytti validilta).

Vaihtohyvitys -10 000 €
Pakoputken ja takatukivarsien vaihto -1 500 €
Myyntihinta +11 580 €
---
Liikkeen kate 80 €

Ihan noin pyöreita nuo luvut eivät olleet, mutta satasen tarkkuudella oikein. 80 € yli kolmen kuukauden varastoinnista, auton täydellisestä siivoamisesta, parista pesusta koeajojen jälkeen ja myyjän ajasta jota ainakin allekirjoittanut käytti huolella. Ei kovin kannattavaa toimintaa.

Tietysti tuo pakoputkien & tukivarsien vaihdon hinta näyttää "melko" korkealta mutta voidaan olettaa että tuon verran se olisi maksanut liikkeen ulkopuoliselle asiakkaalle (merkkihuollossa, siis), joten jos huolto on täyteen buukattu niin tuon verran huoltolaskutusta jäi tulematta.
tommyt
'Senator'
'Senator'
Viestit: 766
Liittynyt: 04 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Autokauppiaan ansaintalogiikka - HUH !

Viesti Kirjoittaja tommyt »

On mullakin hyvä esimerkki liikkeen tappiosta. Veli vaihtoi vm.2005 Sonata 2.4:n uuteen i30 malliin vuosi sitten ja sai Sonatasta 17500e hyvitystä. Auto oli viime kevääseen saakka liikkeessä ja lopulta toukokuussa pyynti oli 14500e ja varmaan siitäkin joku onnellinen sai vähän tingittyä eli liike otti noin 3000e takkiin ja auto seisoi hallissa noin 9kk. Lähtöhintakin oli vain 17900e eli lähes 0-katteella oli myynnissä.
Exät: Corsa B ja C, 2x Astra G, Zafira B ja C.
Vastaa Viestiin