Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Renex
'Senator'
'Senator'
Viestit: 369
Liittynyt: 07 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Finnland

Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja Renex »

Aika mielenkiintoinen tuo Hesarin juttu hiukkassuodattimista. Taasen yksi ongelma lisää nykyisiin päästöasioihin ja autoihin, joiden pitäisi toimia kovissa pakkasissa.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pakopu ... 5263058919
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja TJT »

"Pakkanen ja suolaus saattavat jumittaa esimerkiksi EGR-venttiilejä"
Jepjep ;)

Suolaus on kyllä paha noille EGR venttiileille.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

Ei pelkästään tämän takia mutta ylipäätään dieselin ja bensan "halpuutta" vertaillessa kannattaa ottaa huomioon kyllä noi dieseleiden huollot. Omien kokemusten mukaan (2-dieselautoa) dieselit on aika kalliita ylläpitää "ylimääräisten" huoltotoimenpiteiden takia...
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
vmoi73
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 09:30

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Itse taas olen ajanut viimeiset seitsemän vuotta dieseleillä, eikä niille ole tarvinnut tehdä normaalien huoltojen
lisäksi mitään. Tosin kilometrejä tulee 50t / vuosi ja autot vaihtuvat 100-150tkm ajettuna, että ehkä ne alkavat temppuilla sitten,
kun kilometrejä mittarissa huomattavasti enemmän...
Avatar
-Kime-
OCF Member 2015
Viestit: 698
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:40
Paikkakunta: Klamila
Viesti:

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja -Kime- »

Melkosia asiantuntijoita :D toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy :lollis: mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu
Sarjassamme miten tässä näin kävi

Opel Vectra C GTS 3.2 V6 (harraste räpellys)
Opel Insignia -09 2.0 cdti (käyttis)
Avatar
HiTecci
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Elo 2010, 20:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja HiTecci »

Siis loukkohan tukkeutuu jos sen puhdistus-poltto jää kesken tai epäonnistuu. No eikös tuota voisi yksinkertaisesti vain ottaa filsua irti autosta ja poltella vaikka kaasu-kosaanilla loukosta läpi vaikka 1/2h ajan. Luulisi puhdistuvan :wink:
Ford Galaxy 2.8i -97 + Peugeot 1007 Sporty 1.6 3d 2Tronic -05 + Opel Astra 1.7CDTi Wagon -10
Avatar
Jani_88
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1029
Liittynyt: 23 Heinä 2006, 20:31
Paikkakunta: Mikkeli/(Jyväskylä)

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja Jani_88 »

noinhan aika moni tekeekin :peukku:

Opel Insignia 1.6T Sports Tourer -14
Ex. Opel Astra 1.4T Sports Tourer -11
Ex. Opel Vectra C z18xer -06
Ex. Opel Omega 2.6 -02
Ex.Opel Omega 2.2 -02
Ex:Opel Astra x16xel -95
Ex: Opel Vectra c20ne -94
JuhaKHJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 520
Liittynyt: 26 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja JuhaKHJ »

-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita :D toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy :lollis: mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu

Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) :lol: että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. :roll: En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?

Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
SorsaB
'Senator'
'Senator'
Viestit: 341
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:58

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja SorsaB »

JuhaKHJ kirjoitti:
-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita :D toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy :lollis: mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu

Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) :lol: että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. :roll: En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?

Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Mä olen sitä mieltä, että autolle tekee ihan hyvää jos sille joskus antaa kenkää vähän enemmän. Palaapahan ne karstat.
JuhaKHJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 520
Liittynyt: 26 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja JuhaKHJ »

SorsaB kirjoitti:
JuhaKHJ kirjoitti:
-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita :D toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy :lollis: mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu

Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) :lol: että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. :roll: En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?

Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Mä olen sitä mieltä, että autolle tekee ihan hyvää jos sille joskus antaa kenkää vähän enemmän. Palaapahan ne karstat.

Joo niin siis tuota meinasinki tarkoittaa tekstilläni. Kun autokouluissa on niin muodikasta ja ekolookista opettaa jotta ajetaan pintakaasulla ja isoimmalla vaihteella mitä tilannenopeus sallii.
SorsaB
'Senator'
'Senator'
Viestit: 341
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:58

Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Viesti Kirjoittaja SorsaB »

JuhaKHJ kirjoitti:
SorsaB kirjoitti:
JuhaKHJ kirjoitti:
-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita :D toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy :lollis: mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu

Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) :lol: että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. :roll: En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?

Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Mä olen sitä mieltä, että autolle tekee ihan hyvää jos sille joskus antaa kenkää vähän enemmän. Palaapahan ne karstat.

Joo niin siis tuota meinasinki tarkoittaa tekstilläni. Kun autokouluissa on niin muodikasta ja ekolookista opettaa jotta ajetaan pintakaasulla ja isoimmalla vaihteella mitä tilannenopeus sallii.
Juu olihan se autokoulu aikoina melkosta hiipimistä välillä se ajo ja melkosta letkaa vedin perässä välillä kun ei saanu ajaa edes rajotusten mukaan joskus. Ja näkyy nykyään vielä olevan samanlaista. Ymmärrän toki jos on vasta ekaa kertaa ratissa niin hyvähän se on ottaa vähän rauhallisemmin, mut kun koko autokoulu aika ajetaan noin.
Vastaa Viestiin