Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Aika mielenkiintoinen tuo Hesarin juttu hiukkassuodattimista. Taasen yksi ongelma lisää nykyisiin päästöasioihin ja autoihin, joiden pitäisi toimia kovissa pakkasissa.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pakopu ... 5263058919
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pakopu ... 5263058919
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
"Pakkanen ja suolaus saattavat jumittaa esimerkiksi EGR-venttiilejä"
Jepjep
Suolaus on kyllä paha noille EGR venttiileille.
Jepjep
Suolaus on kyllä paha noille EGR venttiileille.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Ei pelkästään tämän takia mutta ylipäätään dieselin ja bensan "halpuutta" vertaillessa kannattaa ottaa huomioon kyllä noi dieseleiden huollot. Omien kokemusten mukaan (2-dieselautoa) dieselit on aika kalliita ylläpitää "ylimääräisten" huoltotoimenpiteiden takia...
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Itse taas olen ajanut viimeiset seitsemän vuotta dieseleillä, eikä niille ole tarvinnut tehdä normaalien huoltojen
lisäksi mitään. Tosin kilometrejä tulee 50t / vuosi ja autot vaihtuvat 100-150tkm ajettuna, että ehkä ne alkavat temppuilla sitten,
kun kilometrejä mittarissa huomattavasti enemmän...
lisäksi mitään. Tosin kilometrejä tulee 50t / vuosi ja autot vaihtuvat 100-150tkm ajettuna, että ehkä ne alkavat temppuilla sitten,
kun kilometrejä mittarissa huomattavasti enemmän...
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Melkosia asiantuntijoita toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu
Sarjassamme miten tässä näin kävi
Opel Vectra C GTS 3.2 V6 (harraste räpellys)
Opel Insignia -09 2.0 cdti (käyttis)
Opel Vectra C GTS 3.2 V6 (harraste räpellys)
Opel Insignia -09 2.0 cdti (käyttis)
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Siis loukkohan tukkeutuu jos sen puhdistus-poltto jää kesken tai epäonnistuu. No eikös tuota voisi yksinkertaisesti vain ottaa filsua irti autosta ja poltella vaikka kaasu-kosaanilla loukosta läpi vaikka 1/2h ajan. Luulisi puhdistuvan
Ford Galaxy 2.8i -97 + Peugeot 1007 Sporty 1.6 3d 2Tronic -05 + Opel Astra 1.7CDTi Wagon -10
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
noinhan aika moni tekeekin
Opel Insignia 1.6T Sports Tourer -14
Ex. Opel Astra 1.4T Sports Tourer -11
Ex. Opel Vectra C z18xer -06
Ex. Opel Omega 2.6 -02
Ex.Opel Omega 2.2 -02
Ex:Opel Astra x16xel -95
Ex: Opel Vectra c20ne -94
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu
Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?
Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Mä olen sitä mieltä, että autolle tekee ihan hyvää jos sille joskus antaa kenkää vähän enemmän. Palaapahan ne karstat.JuhaKHJ kirjoitti:-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu
Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?
Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
SorsaB kirjoitti:Mä olen sitä mieltä, että autolle tekee ihan hyvää jos sille joskus antaa kenkää vähän enemmän. Palaapahan ne karstat.JuhaKHJ kirjoitti:-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu
Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?
Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Joo niin siis tuota meinasinki tarkoittaa tekstilläni. Kun autokouluissa on niin muodikasta ja ekolookista opettaa jotta ajetaan pintakaasulla ja isoimmalla vaihteella mitä tilannenopeus sallii.
Re: Pakoputkistossa piilee kallis paukku
Juu olihan se autokoulu aikoina melkosta hiipimistä välillä se ajo ja melkosta letkaa vedin perässä välillä kun ei saanu ajaa edes rajotusten mukaan joskus. Ja näkyy nykyään vielä olevan samanlaista. Ymmärrän toki jos on vasta ekaa kertaa ratissa niin hyvähän se on ottaa vähän rauhallisemmin, mut kun koko autokoulu aika ajetaan noin.JuhaKHJ kirjoitti:SorsaB kirjoitti:Mä olen sitä mieltä, että autolle tekee ihan hyvää jos sille joskus antaa kenkää vähän enemmän. Palaapahan ne karstat.JuhaKHJ kirjoitti:-Kime- kirjoitti:Melkosia asiantuntijoita toi egr jumiutuu suolasta on kyl aika hyvin vetästy mut tohon hiukkas suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa kyl paljon ajotapa ja moottoriöljyn laatu
Olen miettiny tuota asiaa kun autokoulussa opetettiin (ainakin vuonna 2000) että ajo olisi kaikkein taloudellisinta kussakin tilanteessa pienimmällä vaihteella. Missään vaiheessa en muista opetuksessa mainittaneen karstoittumisesta tai välillä hieman revittelevämmästä ajosta. En muista mainintaa myöskään moottorijarrutusten hyödyntämisen aikaansaamasta jarrujen mahdollisesta kunnon huonontumisesta. Eli tästä pohdintana että miten paljon nykyisin autokoulussa opetettava ajotapa aiheuttaa harmia auton tekniikkaan ja sitä kautta kustannuksiin?
Entä millaiset piilokustannukset aiheuttaa ylioptimistiset öljyn vaihtovälisuositukset?
Joo niin siis tuota meinasinki tarkoittaa tekstilläni. Kun autokouluissa on niin muodikasta ja ekolookista opettaa jotta ajetaan pintakaasulla ja isoimmalla vaihteella mitä tilannenopeus sallii.