Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Keskustelua Opeleista
Trapezoid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 13:19

Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Trapezoid »

Terve kaikille!

Laitoin auton vaihtoon ja "uudeksi" kärryksi tuli 2004/8 rekisteröity Opel Vectra GTS 2.0T 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla. Autossa kilometrejä hillityt 86000.

Edit: ESP on ja toimii. Missä versioissa on sitten se ESPplus vai mikä sen paremman version nimi olikaan? Facelifteissä?

Koeajo oli noin tunnin mittainen sen aikana auton lämpömittari nousi muistaakseni vähän yli 80 asteeseen, mutta nyt kun olen ajanut melko lyhyttä työmatkaa kaupunkiliikenteessä ei mittari ole noussut pätkääkään saapuessani perille. Matka on noin 4,5km ja aikaa menee noin 10min. Kieltämättä kyllä lyhyt matka, vai olisiko termarissa jo jotain häikkää?

Jarruissa huomasin sellaista, että polkimen liike on melko pitkä. Onko tämä normaalia? Jarrut kyllä tuntuivat toimivan hyvin ja ottavan kiinni portaattomasti ilman "pykäliä" tuossa polkimen liikeradassa.

Tutkiessani vanhoja huoltolappua tuli eteen huomautus, jossa mainitaan takapään, olikohan ylätuennan, osissa väljyyttä (bumerangit?). Aloin sitten tutkia foorumilaisten kokemuksia tuosta Vectran alustasta ja tuli eteen myös huomioita siitä miten varsinkin takapään iskarit ovat loppuneet yllättävän pian jo ennen 100tkm normi tuennanosien lisäksi. Tapanani on monesti ruveta huoltomaan sellaisia kohteita, joissa ei vielä hälyyttäviä puutteita ole, mutta mitkä kyllä oletettavasti ovat "menossa". Olisiko tässä kohtaa tyhmää laittaa alusta kuntoon uusilla iskareilla ja tuennan osilla? Kuinka hyvin alkuperäiset jouset kestävät aikaa? Autossa on ymmärtääkseni nyt se 20mm madaltava sport-alusta ja tuon enempää en halua autoa tiputtaa. Ilmeisesti Bilsteinin B6 iskareita on suositeltu orkkis tai tähän sport-alustaan? Mitä uudet alkuperäiset jouset maksavat vai onko niille olemassa vaihtoehtoa samalla 20mm madalluksella?

Auton soittimessa olen huomannut sen, että radiota kuunneltaessa ääni särisee hieman esim. korkeiden äänien kohdalla. Johtuuko tämä siitä antennin juuressa olevan antennivahvistimen huonosta kontaktista vai mistä. Pitänee irroitella sitä katsoa onko niissä pinnoissa kovin hapettumaa.

Parina aamuna olen huomannut lämmityslaitteen tuulettimen vähän vingahtavan sen pyörähtäessä liikkeelle, mutta nopeasti ääni on loppunut. Onko näiden laakereilla tapana mennä äkkiäkin ja mitä tuollaisen korjaaminen kustantaa?

Onko muuten Turun seudulla jotakin tunnetusti hyvää korjaamoa, jossa kannattaisi huollot ja korjaustyöt teettä? Kaikista halvin hinta ei ole vaatimus, mutta haluaisin luottaa työn laatuun ja siihen, että tekijällä olisi tämän ikäisistä Vectroista jotain pientä kokemustakin.

Olen aina ollut kovin skeptinen Opelin laadun suhteen, mutta nyt kuitenkin päätin ottaa härkää sarvista. Autossa on kuitenkin niitä piirteitä, joita halusin saada: kokoa, tilaa, hiljaisuutta, varusteita ja hyvää moottoria. Kone on tuntunut kyllä mukavalta laitokselta, mutta onhan se sentään Saabilta :wink: Itseasiassa Saabin 9-3 oli toinen vaihtoehto, mutta farkkua en halunnut ja sedaneita ei oikein omaan budjettiin löytynyt. Ja tuo GTS on mielestäni korimalliltaan pirun kätevä.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Onnea hyvästä valinnasta! Hieno auto ja todella mukavalla koneella!

Kyllä noissa kaikissa pitäisi tietääkseni olla ESP.
Jostain aivan karvalakeista se saattaa puuttua, mutta tuolloin taitaa moottorikin olla yleensä 1.6 tai 1.8.
Helpostihan tuon huomaa, kun hieman jyrkemmin kääntyy liukkaassa risteyksessä, niin ESPi kyllä korjaa linjan.

Eihän tuo salamana lämpene... 4,5km talvella ei ole kovin pitkä matka kylmällä koneella.
Jos termari olisi rikki, niin lämpöjen pitäisi tippua myös rauhallisessa matka-ajossa, eli tarkkaile sitä. Pysyykö lämmöt kohdillaan tuolloin?

Tuntuu tuo pitkä polkimen liike olla ihan ominaisuus. Itselleni vaihdettiin levyt, palat ja nesteet ja vieläkin on pitkähkö liike ja alku hieman pehmeän tuntuinen. Mutta jarruteho tod hyvä.

Taitaa nuo takapään "bumerangit" mennä tuossa 100tkm korvilla tai ainakin alkavat löystymään. Jos jaksaa etsiä, niin varaosat saa kyllä noin 40€/puoli hintaan.

Suosittelen Konin FSD iskareita, varsin mainiot! Jämäkät mutta pintapehmeät. Eibachin -30mm vieterit saa paljon originaaleja halvemmalla, eikä nuo kait paljoa enempää tiputa.

Radio ei tosiaan oli ainakaan farkussa ihan herkimmästä päästä.

Hanki ihmeessä BSR:n Stage 1 ohjelma tuohon koneeseen! Tekköö hyvvää :worship:
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Trapezoid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 13:19

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Trapezoid »

Kiitos paljon vastauksesta.

Pääsin tänään vähän paremmin ajelemaan ja kyllä se ESP puuttui menoon pariin otteeseen, eli se huoli pois listalta.

Lämpöjä koetin tarkkailla ja mielestäni jotain epäilyttävää tuossa lämpömittarin toiminnassa on. Edellisessä autossa ei ollut ollenkaan jäähdytysnesteen lämpömittaria, mutta sitä aikaisemmissa on kyllä ollut. Niissä mittari nousi melko nopeasti tiettyyn arvoon ja pysyi siinä tasaisesti. Nyt minusta tässä nykyisessä Vectrassa se nousee maksimissaan noin 87 asteeseen hieman pidemmän ajon jälkeen, mutta tuntuu tippuvan siitä sitten joissain tilanteissa. Täytyy katsoa tarkemmin nyt parin viikon ajan ja varmistaa ettei oma pää ole vain pehmeä.

Ja Ahnuldille pari tarkentavaa kysymystä:
Suosittelen Konin FSD iskareita, varsin mainiot! Jämäkät mutta pintapehmeät. Eibachin -30mm vieterit saa paljon originaaleja halvemmalla, eikä nuo kait paljoa enempää tiputa.
Mistä hankit nuo Konin iskarit sekä Eibachin jouset ja muistatko hintaa? Noista Konin iskareista olen kyllä jo vähän tutkinut ja hyvältä vaikuttaa jos eivät vain olisi tolkuttoman kalliita. Bilsteinit taisi olla jossain nettikaupassa vajaa 600€ kierros.
Hanki ihmeessä BSR:n Stage 1 ohjelma tuohon koneeseen! Tekköö hyvvää
Tämä on eittämättä jossain vaiheessa edessä, mutta ajattelin laittaa kaikki "perusasiat" kuntoon niin, ettei tulisi yllätyksiä. Muistelen, että tälle BSR:lle olisi joitain muitakin vaihtoehtoja esim. Ruotsin maalta. Teitkö jotain vertailua eri valmistajien kesken vai miksi päädyit BSR:n vaihtoehtoon?
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

tuo termostaatti on Z20NET moottorissa 82 asteinen,siinä mielessä lämpötila ok.alle 80 asteen ei pitäisi tippua kuitenkaan normaaleissa olosuhteissa.
tuo vaatii 6-10km ajoa normaalin lämpötilan saavuttamiseen.


9-3 omistajat ovat myös kehuneet konin fsd iskareita mutta myös bilstein on kehuttu,noista kahdesta valitsisin itse.
alustan vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa samalla etutolppien yläpäänlaakerit.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Iskarit ja vieterit saa kotomaata kohtuullisemmilla hinnoilla täältä:
http://www.lmfvauxhall.co.uk/Koni-FSD-A ... hatch.html

BSR tuntui aikanaan olevan käytännössä ainoa vaihtoehto ja meillä oli täällä pieni kimppatilaus BSR:ltä jolloin saatiin raapaistua vähän hinnasta pois.
BSR:n softa on todettu toimivan oikein hyvin useammassakin Vectrassa, joten on sinänsä turvallinen ostos.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Trapezoid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 13:19

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Trapezoid »

Kasasin http://www.cartuningpoint.de -nettikaupasta setin, jossa on Konin FSD -iskarisarja sekä Weitecin 30mm laskeva jousisarja karvan yli 800 euroon postikuluineen. Ilmeisesti Weitecin jouset ovat hinta/laatu -suhteeltaan ihan hyviä. Miten nämä vertaantuvat tehtaan -20mm jousiin? En haluaisi missään nimessä mennä yli tuon 30mm madallukseen, koska nykyiselläänkin alusta tuntuu jo aivan tarpeeksi matalalta. Säilyy pohjakin parempana kun ei ole ottamassa heti osumaa "hyvällä" tiestöllämme.

Jos lähden noita nyt tilaamaan niin haluaisin tietenkin laittaa tuon alustan timmiin iskuun myös tuennan osien osalta. Mitä kaikkea tuolta kannattaa vaihtaa ja mitä osat maksavat?
-Etutolppien ylälaakerit, hinta?
-Takapään bumerangit, ~100€

Saako muuten noita alkuperäisiä -20mm jousia järkevään hintaan mistään? Nyt kun autolla on ajettu tuo 86tkm niin onko odotettavissa parin kymmenen tkm päästä originaalivietereillä lopullista väsymistä?

Jos meinaan alustaleikkiin lähteä niin työn teetän pajalla. Ei tee mieli lähteä kikkailemaan kiinni jumiutuneiden pulttien kanssa taivasalle. Hyvistä pajoista Turun seudulla otetaan vinkkejä vastaan.

Mitenkä Motonetin varaosat, onko niin paljon halvempia kuin viralliset, että kannattaisi harkita niitä? Olis vielä kanta-asiakkaan -10% alennuskuponkikin käyttämättä :D
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Noista Weitecin jousista ei ole isompaa kokemusta. Eibachin vieterit ovat samat, kuin Irmscherin sarjassa, joten ovat taatusti laadukkaat.
Itsekin noita alkuperäisiä -20mm jousia kyselin, mutta muutamasta lähteestä ymmärsin, että eivät ole kovin kestäviä ja nuo Eibachit saattaisivat olla jopa mukavammat (pintapehmeät)

Tuolta edellämainitusta pajasta sai sopivaan hintaan nuo takapään bumerangitkin, sekä jarrulevyt ja palat.
Motonetista löytyi noin vuosi sitten GM:n originaaleja yläpään laakereita. Olisikohan 20€ paikkeilla?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
bahis!
OCF Member 2020
Viestit: 2125
Liittynyt: 08 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja bahis! »

Eibach Pro Kit jouset saa kohtuuhintaan esim courtenayltä:
http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_472.html

Itsellä tuollaset OPC:ssä ja ihan tyytyväinen olen ollut niihin.
Trapezoid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 13:19

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Trapezoid »

Kävin sunnuntaina Helsingissä Turusta ja tankkasin tankin täyteen ennen matkaa 95E10:llä. Helsingissä motarin jälkeen kun käännyttiin kohti Pasilaa tuli pieni bensan tuoksu ohjaamoon. Tämä meni ohi, mutta paluumatkan jälkeen himassa huomasin parkissa kun laitoin moottorilämmittimen piuhaa kiinni, että pieni bensan tuoksu kävi nenään. En ehtinyt tutkia asiaa sen enempää, onko kenelläkään kokemuksia bensavuodoista? Minusta tuo tuli kyllä etupäästä.

Nyt kun pakkaset on paukkuneet tuo etupää narisee ulosjoustoissa ihan sikana. Mitä ne kumiosat maksaa eteen?

Matkalla vakkari teki temppujaan ja tippui useita kertoja pois päältä. Tämän johdosta biili on menossa Raision Magneettiin tutkittavaksi. Viiksessä ilmeisesti vikaa...
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

tuo narina tulee melko varmasti vakaajan kumiheloista maksaa muistaakseni 6-7€ kipale.yksi molemmin puolin.

tuo vakkarin viiksi ei tarvii kuin vaihtaa uusi,otat viiksestä kiinni ja tiukka riuhtasu,sit tuikkaat uuden tilalle.


bensaletkut tulee konehuoneeseen kartturin puolelta rintapelliä ylös ja siitä venakopan päädystä jatkaa imusarjan päälle bensatukkiin.kattele näkyykö vuotoja jossain,kannattaa myös ottaa se muovi pois siitä imusarjan päältä niin näet liitokset bensatukkiin ja samalla onko suuttimen juuret kuivat yms.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
vos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 319
Liittynyt: 27 Syys 2002, 03:00

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja vos »

Trapezoid kirjoitti: Nyt kun pakkaset on paukkuneet tuo etupää narisee ulosjoustoissa ihan sikana. Mitä ne kumiosat maksaa eteen?
Mullakin narisee pakkasilla etupäässä. En ole pahemmin antanut häiritä. Täytyy vältellä suurempia kuoppia tiessä niin pärjää hyvin :wink: .
Jossain oli että narina tulee vakaajien tukitangoista. Liekö ovat samat mistä Jartsa tuossa mainitsi.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/182476/1
Luultavasti keväämmällä vaihdan nuo.
ex:
Vectra C Z18XER 2007
Vectra C Z18XE 2005
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

vos kirjoitti:
Trapezoid kirjoitti: Nyt kun pakkaset on paukkuneet tuo etupää narisee ulosjoustoissa ihan sikana. Mitä ne kumiosat maksaa eteen?
Mullakin narisee pakkasilla etupäässä. En ole pahemmin antanut häiritä. Täytyy vältellä suurempia kuoppia tiessä niin pärjää hyvin :wink: .
Jossain oli että narina tulee vakaajien tukitangoista. Liekö ovat samat mistä Jartsa tuossa mainitsi.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/182476/1
Luultavasti keväämmällä vaihdan nuo.
Jos nuo yhdystangot(koiranluut) on väljät niin ääni ei oo nariseva vaan kolinaa/napinaa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Trapezoid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 13:19

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Trapezoid »

Sain auton huollosta. Vakionopeudensäätimen toiminnan ongelmat johtuvat CIM-moduulista, joka menee vaihtoon. Uusi osa noin 250€ plus työt. Näyttää siltä, että tämä lasku menee myyjäliikkeelle, koska vika oli jo myytäessä. Tästä kaveri varoitteli jo kun sanoin kaupat tehneeni C-Vectrasta. Tuleepa nyt sitten kuntoon.

Bensan käry johtui jostain polttoainejärjestelmän tarkistusliittimestä, joka oli ollut huonosti kiinni ja ilman tulppaa. Asia korjattu ja ainakaan vielä ei ole käryjä tuntunut nenässä. Miksiköhän joku oli tuota aikaisemmin renklannut?

Tyhjäkäynnin vaeltelu (noin 750rpm) ja valojen kirkkauden lievä pumppaaminen on kuulemma ominaisuus ja että tyhjäkäyntiä ei tässä C-Vectrassa voi säätää. Onko foorumilaisilla muita näkemyksiä?

Vikakoodeista sen verran, että huoltoneuvoja oli melkein yllättynyt, koska mitään muuta vikakoodia ei ollut kuin tuo CIM-moduulista peräisin oleva. Tämä on kuulemma vähemmän yleistä kun kyseessä on C-Vectra. Onko tuo nyt sitten hyvä vai huono saa jokainen itse miettiä :lol:

Kysäisin tuosta etupään narinasta ja vastauksena oli, että yleensä liittyy ylätolpan laakereihin. Sain myös sellaisen käsityksen, että niissä olisi muovia/kumia, WTF? Hintaa rempalle tulisi noin 200€.

Kaikki em. asiat siis merkkiliikkeessä.
PTT-56
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

Lämppärin tuulettimen laakeri on menossa jumiin,se tuuletin näkyy, kun ottaa sisäilmansuotimen
pois paikaltaan.Ensi apu ehkä olis CRC:tä näkyvään laakeriin,uusi löytyy aika edullisesti. :peukku:
Trapezoid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 13:19

Re: Kysymyksiä Vectra C:stä: alusta, ESP, radio, termostaatti ym

Viesti Kirjoittaja Trapezoid »

PTT-56 kirjoitti:Lämppärin tuulettimen laakeri on menossa jumiin,se tuuletin näkyy, kun ottaa sisäilmansuotimen
pois paikaltaan.Ensi apu ehkä olis CRC:tä näkyvään laakeriin,uusi löytyy aika edullisesti. :peukku:
Niin tämän tuulettimen laakerin jumittaminen vaikuttaa auton tyhjäkäyntiin? Olen kyllä satunnaisesti kuullut lämppärin puhaltimesta joitain ylimääräisiä ääniä ja kun ajattelee, että tuulettimen tuoma vastus alkaa rasittamaan konetta vasta tyhjäkäynnillä niin tämähän kuulostaa jo uskottavalta. Täytyy katsoa tuota raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä. Mistäs niitä uusia edullisesti saa?

Kävin törsäämässä Motonetissa kanta-asiakkaan alekupongin edut silmissä. Mukaan tarttui 10L GM:n öljyä(dexos2 10w-30), etutolppien yläpään tukilaakerit (vaikuttavat olevan kovaa muovia, valmistaja Ruville), öljy-/ilma-/raitisilma-/polttoaine(ruisku)suodattimet sekä Boschin super plus tulpat. Varaosina mukaan otin vielä takaluukun kaasujouset, alkuperäiset ovat muuttuneet autossa viikon sisällä täysin hyödyttömiksi. Koko lysti oli ~210€. Toivottavasti nuo Motonetin osat ovat laadultaan ok, kaasujouset olivat sentään Lesjöforssia ja marmoritiskin vastaavat olisivat olleet yli tuplat kalliimpia.
Vastaa Viestiin