Hiekkalaatikkokeskustelu
- HraBeigeV6
- 'Senator'
- Viestit: 502
- Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25
Hiekkalaatikkokeskustelu
Avaan keskustelun auton rakentelusta ja mitä laki siitä tykkää. Olen seurannut palstan projektit&esittelyt osiota, jossa on todella hienoja tuunauksia ja laittoja. Että jaksattekin laitella ajoneuvojanne. Mahtavaa. Mutta. Silmään pistää välillä teokset, joissa tehdään ratkaisuja, jotka eivät kestä lakipykäliä. Valot, lasien kalvotukset, kilpien paikat jne. Näillä ajoneuvoilla ajetaan sitten ns. pelko arsessa läpi vuoden kohti seuraavaa katsastusta. Jos poliisi pysäyttää kalvojen takia. Jos valoista tulee sanomista. Saatetaan vaihtaa etulyhdyt (jälkiasennetut xenonit) ennen katsastusta ja vedetään leima paperiin. Sitten taas tallille ja normi lyhdyt pois ja xenonit tilalle ja baanalle. Onko tämä sitä oikeata ja oikeaoppista rakentamista?
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
^Sikäli kyllä, jos "viritykset" eivät oleellisesti vaikuta huonontavasti turvallisuuteen.
Suomen lainsäädäntöhän laahaa näissä asioissa jälkijunassa muuhun eurooppaan nähden ja pahasti.
Länsinaapurissa voit kutakuinkin laittaa kylpyammeeseen 2000hp moottorin ja leimasta menee läpi kunhan on valot ja tuulilasi ja silti onnettomuustilastot taitaa olla kauniimpaa katseltavaa kuin Suomessa.
Esim nuo jälkiasennetut xenonit oikeasti parantaa turvallisuutta joissain autoissa.
Vaikkapa calibran linssiumpioissa eivät aiheuta käytännössä juuri ollenkaan muita häikäisevää hajavaloa ja parantavat näkyvyyttä huomattavasti verrattuna halogeeneihin.
Calibran umpioissa on jopa mahdollisuus laittaa valokuvio suoraksi, eli samanlaiseksi kuin tehdasasenteisissa xenoneissa.
Omasta mielestä auton rakentelua pitäisi vapauttaa nykysäännöistä huomattavasti, mutta siihen pitäisi saada kyllä sitten jonkinlainen järkevä valvonta(poliisin ja katsastuksen lisäksi), ettei ala ihan hirveitä pommeja olemaan tiet täynnä(niitä on jo nyt ihan riittävästi).
Eräs melko järjetön sääntö on se, että jenkeistä tuotaessa pitää autoon vaihtaa valaisimet, lasit, turvavyöt jne E-hyväksyttyihin.
Mutta jos tuotkin muuttoautona, niin nuo jenkkien vermeet eivät yht'äkkiä olekaan niin vaarallisia ja menevät sellaisenaan rekisteröintikatsastuksesta läpi.
Suomen lainsäädäntöhän laahaa näissä asioissa jälkijunassa muuhun eurooppaan nähden ja pahasti.
Länsinaapurissa voit kutakuinkin laittaa kylpyammeeseen 2000hp moottorin ja leimasta menee läpi kunhan on valot ja tuulilasi ja silti onnettomuustilastot taitaa olla kauniimpaa katseltavaa kuin Suomessa.
Esim nuo jälkiasennetut xenonit oikeasti parantaa turvallisuutta joissain autoissa.
Vaikkapa calibran linssiumpioissa eivät aiheuta käytännössä juuri ollenkaan muita häikäisevää hajavaloa ja parantavat näkyvyyttä huomattavasti verrattuna halogeeneihin.
Calibran umpioissa on jopa mahdollisuus laittaa valokuvio suoraksi, eli samanlaiseksi kuin tehdasasenteisissa xenoneissa.
Omasta mielestä auton rakentelua pitäisi vapauttaa nykysäännöistä huomattavasti, mutta siihen pitäisi saada kyllä sitten jonkinlainen järkevä valvonta(poliisin ja katsastuksen lisäksi), ettei ala ihan hirveitä pommeja olemaan tiet täynnä(niitä on jo nyt ihan riittävästi).
Eräs melko järjetön sääntö on se, että jenkeistä tuotaessa pitää autoon vaihtaa valaisimet, lasit, turvavyöt jne E-hyväksyttyihin.
Mutta jos tuotkin muuttoautona, niin nuo jenkkien vermeet eivät yht'äkkiä olekaan niin vaarallisia ja menevät sellaisenaan rekisteröintikatsastuksesta läpi.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Onhan se selkeä epäkohta, että tiettyjä asioita tehdään lain vastaisesti. Mutta ei tämä nykyinen lainsäädäntökään mikään täydellinen ole ja korjattavaa löytyisi.
Mielipidekysymys, että mitä korjataan.
Miten autoja viritellään ja miten niillä ajellaan. Tein aikoinaan kerholehteä ja puuhasin täällä taustalla. Siitä ja tästä kerhosta jäi vähän sellainen maku, että kaahailu/koheltaminen on jees ja virittää saa oltiin lakien sisällä tai ulkona.
Sellanen "hälläväliä" asenne, mikä täällä on edelleen.
Esimerkiksi ratapäivien tarkoitus on päästä vetämään komeaa luisua radalla. Ehkä sen varjolla, että osaa sitten todellisessa tilanteessa hallita autoa tienpäällä, mutta sehän on vain hyvä tekosyy...
Tosin, mullakin on mittarissa vuosia ja enemmän järkeä päässä mitä silloin teininä oli, kun tänne ekan kerran eksyin ooppeleiden pariin.
En ole montaakaan kertaa nähnyt tämän kerhon peräävän vastuullisuutta harrastuksessa.
---
TJT summasi asian lakien suhteen aika hyvin.
Mielipidekysymys, että mitä korjataan.
Miten autoja viritellään ja miten niillä ajellaan. Tein aikoinaan kerholehteä ja puuhasin täällä taustalla. Siitä ja tästä kerhosta jäi vähän sellainen maku, että kaahailu/koheltaminen on jees ja virittää saa oltiin lakien sisällä tai ulkona.
Sellanen "hälläväliä" asenne, mikä täällä on edelleen.
Esimerkiksi ratapäivien tarkoitus on päästä vetämään komeaa luisua radalla. Ehkä sen varjolla, että osaa sitten todellisessa tilanteessa hallita autoa tienpäällä, mutta sehän on vain hyvä tekosyy...
Tosin, mullakin on mittarissa vuosia ja enemmän järkeä päässä mitä silloin teininä oli, kun tänne ekan kerran eksyin ooppeleiden pariin.
En ole montaakaan kertaa nähnyt tämän kerhon peräävän vastuullisuutta harrastuksessa.
---
TJT summasi asian lakien suhteen aika hyvin.
TJT kirjoitti: Eräs melko järjetön sääntö on se, että jenkeistä tuotaessa pitää autoon vaihtaa valaisimet, lasit, turvavyöt jne E-hyväksyttyihin.
Mutta jos tuotkin muuttoautona, niin nuo jenkkien vermeet eivät yht'äkkiä olekaan niin vaarallisia ja menevät sellaisenaan rekisteröintikatsastuksesta läpi.
prööt
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
^Sinäänsähän ei ole kerhon asia, miten porukka kalustoaan virittää, mutta voisihan ylläpito tietty enemmän asioihin puuttua(tietyissä rajoissa).
Tosin sitten jäisi helposti moni ihan laillinenkin virityskeino helposti pimentoon, jos valvonta menisi överiksi.
Kuten monta kertaa nähty, niin AKE/trafi ja katsastuskonttoritkin tulkitsevat säädöstekstejä miten huvittaa.
Toiselle laillinen viritys on toiselle ehdoton no no.
Jos oikein pilkkua viilaa, niin kaikki C20XE:n TI powercapitkin ovat laittomia
Varmana löytyy kerhon ylläpidoltakin sellaista kalustoa, joka ei ns. päivänvaloa siedä, mutta ainahan niitä voi pitää "pelkästään" ratakäytössä
Kyllä meikäläinenkin on varmaan monelle pilkunnussija ja nihilisti ties mitä kun lakitekstiä lainailen silloin tällöin, mutta ajatuksena on lähinnä edesauttaa harrastusta pitämällä edes jotain järkeä mukana hommissa.
Kyllä myönnän itsekin rikkoneeni lakia laittamalla jälkiasennusxenonit calibraan(jotka tällä hetkellä varaston hyllyllä).
Jos tappiin viritetyllä autolla ajetaan nätisti sääntöjen puitteissa, niin kuinka vaarallinen se loppupeleissä on?
Tosin sitten jäisi helposti moni ihan laillinenkin virityskeino helposti pimentoon, jos valvonta menisi överiksi.
Kuten monta kertaa nähty, niin AKE/trafi ja katsastuskonttoritkin tulkitsevat säädöstekstejä miten huvittaa.
Toiselle laillinen viritys on toiselle ehdoton no no.
Jos oikein pilkkua viilaa, niin kaikki C20XE:n TI powercapitkin ovat laittomia
Varmana löytyy kerhon ylläpidoltakin sellaista kalustoa, joka ei ns. päivänvaloa siedä, mutta ainahan niitä voi pitää "pelkästään" ratakäytössä
Kyllä meikäläinenkin on varmaan monelle pilkunnussija ja nihilisti ties mitä kun lakitekstiä lainailen silloin tällöin, mutta ajatuksena on lähinnä edesauttaa harrastusta pitämällä edes jotain järkeä mukana hommissa.
Kyllä myönnän itsekin rikkoneeni lakia laittamalla jälkiasennusxenonit calibraan(jotka tällä hetkellä varaston hyllyllä).
Jos tappiin viritetyllä autolla ajetaan nätisti sääntöjen puitteissa, niin kuinka vaarallinen se loppupeleissä on?
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Eihän se laitonkaan viritys välttämättä vaaraa aiheuta missään jos vaan järki pidetään päässä.
Ja hauskaahan se on rakentaa. Sitä ei käy kiistäminen. Vittumaista se on harrastaa autoa jossa on kaikki mahdolliset varusteet ja täysin kunnossa. Tylsä vehjehän sellainen on...
Pitää päästä sipistelemään.
Enemmän olin huolissani siitä, että tämä kerho profiloituu sinne laittoman puolelle ihanteissaan.
Nämä ihanteethan tulevat kerhon touhuporukalta ja tältä keskustelufoorumilta.
Vaikka kuinka laitetaan disclaimeria allekirjoitukseen tai sääntöihin.
Ja hauskaahan se on rakentaa. Sitä ei käy kiistäminen. Vittumaista se on harrastaa autoa jossa on kaikki mahdolliset varusteet ja täysin kunnossa. Tylsä vehjehän sellainen on...
Pitää päästä sipistelemään.
Enemmän olin huolissani siitä, että tämä kerho profiloituu sinne laittoman puolelle ihanteissaan.
Nämä ihanteethan tulevat kerhon touhuporukalta ja tältä keskustelufoorumilta.
Vaikka kuinka laitetaan disclaimeria allekirjoitukseen tai sääntöihin.
prööt
- iso.kunkku
- OCF Member 2024
- Viestit: 4472
- Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
- Paikkakunta: Kannus
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Tuo lasien kalvotus on kyllä sellanen homma jota en oikeen ite käsitä. Siis sitä miksei niitä sais laittaa. Rakentelijan näkökulmasta tuovat autoon ulkonäköä ja kesällä vähentää auringon häikäsyä.
En oo ottanu selvää, mutta varmaan taustalla on se, että auton sisälle pitää esim. poliisien nähdä. Ettei oo ylikuormaa, kakaroita rimpuile ilman vöitä jne. Mutta joku mieto kalvotus josta näkee vielä hyvin läpi niin mitä se ketään haittaa? Tuo valojen tummennus sama asia. Itelläki tummennetut takavalot eikä niistä oo mitään haittaa. Näkyy päivällä siinä misä tummentamattomatki, eikä kyllä poliisit/katsastajatkaan oo ikään niistä mitään sanonu, vaikka melko tummat ovatki. Periaatteesa silti laittomat.
En oo ottanu selvää, mutta varmaan taustalla on se, että auton sisälle pitää esim. poliisien nähdä. Ettei oo ylikuormaa, kakaroita rimpuile ilman vöitä jne. Mutta joku mieto kalvotus josta näkee vielä hyvin läpi niin mitä se ketään haittaa? Tuo valojen tummennus sama asia. Itelläki tummennetut takavalot eikä niistä oo mitään haittaa. Näkyy päivällä siinä misä tummentamattomatki, eikä kyllä poliisit/katsastajatkaan oo ikään niistä mitään sanonu, vaikka melko tummat ovatki. Periaatteesa silti laittomat.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Kuljettajan pitää nähdä tuulilasin ja etusivulasien läpi, mitä auton ulkopuolella tapahtuu. Kalvot ovat yleensä muovia, mikä naarmuuntuu helpommin kuin lasi, naarmut heijastelevat valoa ja aiheuttavat häikäisyä, mikä vaikeuttaa tai jopa estää näkemisen. Lisäksi kalvo muuttaa ikkunan optisia ominaisuuksia muutenkin huonompaan suuntaan eli aiheuttaa kuljettajalle näkemäesteen tai ainakin -haitan.|777| kirjoitti:Tuo lasien kalvotus on kyllä sellanen homma jota en oikeen ite käsitä. Siis sitä miksei niitä sais laittaa. Rakentelijan näkökulmasta tuovat autoon ulkonäköä ja kesällä vähentää auringon häikäsyä.
En oo ottanu selvää, mutta varmaan taustalla on se, että auton sisälle pitää esim. poliisien nähdä. Ettei oo ylikuormaa, kakaroita rimpuile ilman vöitä jne. Mutta joku mieto kalvotus josta näkee vielä hyvin läpi niin mitä se ketään haittaa? Tuo valojen tummennus sama asia. Itelläki tummennetut takavalot eikä niistä oo mitään haittaa. Näkyy päivällä siinä misä tummentamattomatki, eikä kyllä poliisit/katsastajatkaan oo ikään niistä mitään sanonu, vaikka melko tummat ovatki. Periaatteesa silti laittomat.
Mitä noihin valoihin tulee, niin eikö kenelläkään muulle tule ristiriitaista oloa, kun samassa lauseessa on valot ja tummennus? Vähän niinkuin maasturin tuunaaminen madaltamalla. Tiedän kyllä, että noita tehdään ja varmaan tekijän mielestä se on makeeta, mutta minusta se on vähän niinkuin oluen tuunaaminen poistamalla maku. Toisaalta, eihän valojen tummentaminen edes ole kiellettyä! Valon pitää vain tummennuksen jälkeenkin täyttää sille asetetut määräykset. Todisteteusti. Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Kaikenkaikkiaan ihme kitinää autojen pilaamisen vaikeudesta, kyllähän Isossa-Britanniassa saa kilvet vaikka ulkohuussiin, mutta kanaalin toisella puolella on maita, missä katulaillinen tuunaaminen ei ole lainkaan mahdollista, vaan kaikki tuning-autot on Trailer-Queeneja. Nykyäänhän Suonessa autosta saa vaihtaa kaiken muun paitsi korin, niin että mahdollisuuksia kuitenkin on.
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
^ mitä tulee noihin optisiin ominaisuuksiin ja muuhun bullshittiin, niin on jännä ku länsirajan tuollapuolen moista ei ilmeisesti kalvoista aiheudu. Kun kalvottaminen on siellä laillista. Sama juttu lisävalojen kans, ilmeisesti ruottalaisilla on erillaiset silmät ku meillä ku lisärit ei häikäisekkään...
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
No, Ruåtsalaisilla onkin eri säännöt, vastahan ne vähän aikaa sitten oppivat ajamaan oikealla puolella tietä.harza kirjoitti:^ mitä tulee noihin optisiin ominaisuuksiin ja muuhun bullshittiin, niin on jännä ku länsirajan tuollapuolen moista ei ilmeisesti kalvoista aiheudu. Kun kalvottaminen on siellä laillista. Sama juttu lisävalojen kans, ilmeisesti ruottalaisilla on erillaiset silmät ku meillä ku lisärit ei häikäisekkään...
Ja itäpuolellahan kaikki on sallittua, kunhan on vaan riittävästi seteleitä miliisin selkärankaa varten.
Eli siis saa tummentaa, vaihtamalla e-hyväksytyt, tehdastummennetut lasit.TJT kirjoitti:Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
Ihan sama kuin valoissakin.
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Ajovalothan pitää olla niin tummat että yhtään valonsädettä ei tule läpi edes pitkillä, mihin niitä valoja kesällä tarvii. (nyt puhutaan siis kesäkäytössä olevista autoista)
Kasvaneet hevosvoimat kasvattavat myös AINA turvallisuutta, oikein käytettynä luonnollisesti. En siis näe mitään syytä miksei b-kadettiin saisi laittaa esim. 454 V8 kahdella ahtimella. Toki suotavaa olisi että edessä olisi rumpujarrujen tilalla edes 1.2s levyjarrut.
Kasvaneet hevosvoimat kasvattavat myös AINA turvallisuutta, oikein käytettynä luonnollisesti. En siis näe mitään syytä miksei b-kadettiin saisi laittaa esim. 454 V8 kahdella ahtimella. Toki suotavaa olisi että edessä olisi rumpujarrujen tilalla edes 1.2s levyjarrut.
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Jos Suomen lait on niin perseestä, niin muuttakaa sinne Ruattiin, siellähän kaikki on paremmin...
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Jaku kirjoitti:Jos Suomen lait on niin perseestä, niin muuttakaa sinne Ruattiin, siellähän kaikki on paremmin...
Eihän nyt ollut kaikesta puhe, vaan vain suomen autoihin liittyvien lakipykälien säälittävistä virheistä.
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
No ei se mitään tummentamista ole, jos vaihdetaan kokonaanJukka T kirjoitti:Eli siis saa tummentaa, vaihtamalla e-hyväksytyt, tehdastummennetut lasit.TJT kirjoitti:Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
Ihan sama kuin valoissakin.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa
Eikä se ole rakentelua, jos vaan vaihdellaan osia?TJT kirjoitti:No ei se mitään tummentamista ole, jos vaihdetaan kokonaanJukka T kirjoitti:Eli siis saa tummentaa, vaihtamalla e-hyväksytyt, tehdastummennetut lasit.TJT kirjoitti:Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
Ihan sama kuin valoissakin.