Pikakysymyksiä Opeleista

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Robertx kirjoitti:https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... UFxeU43a0k

Tuossa taulukko G-Astran etupyöränripustuksen kiristysmomenteista.
Kiitän. Sieltähän se löytyi:
"6) Camber-kulman säätö tarpeen – ks. työvaihetta "Alustan mittaus" ja "Camber-kulman säätö". Kiristä
molemmat ruuviliitokset camber-kulman säädön jälkeen ensin 50 Nm momenttiin, kiristä sen jälkeen 90 Nm
tiukkuuteen ja kierrä 45° + 15° verran edelleen."
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
edelweiss79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Elo 2009, 20:15
Paikkakunta: Liperi

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja edelweiss79 »

X20XEV:n venttiilikopan huohotinletkut, saako muualta kuin merkkiliikkeestä? Kaikki pitäis uusia eli 3 kappaletta kaikkiaan?
« VECTRA B STW -00 »
Avatar
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1389
Liittynyt: 12 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Palataas hetkeksi x16xel Moottorin venttiili ongelmaan. Onko ketään miettinyt suurempia syitä venttiilien palamiseen?

Väärä öljy esim?
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Eiköhän se johdu yleensä siitä kun venttiilinvarrenkumit irtoaa -> syö öljyä -> karstoittuu -> palaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Robertx »

EGR- venttiilin kautta tuleva pakokaasu, huohotuksesta tuleva öljy ja venttiilinvarren kumeista läpituleva öljy karstoittavat venttiilit ja kun karstaa on riittävästi , niin venttiili ei enää sulkeudu täysin tiiviisti. Vuoto sitten polttaa venttiilin.
Pidempiaikainen nakutus vaurioittaa myös venttiilin tiivistepintaa.
Lisäksi saattaa noissa tyyppivikana oleva pakoventtiilien jumittuminen aiheuttaa myös venttiilin palamista.
Kenttäapuohje: 1198
Vika: Moottori - Sammuu tai huono joutokäynti
Mallit: Moottorit: Versio:
Corsa-B 95...00,5,Tigra 95...00,5,Astra-F 95...00,5,Vectra-B 96...00,5,Astra-G 98...00,5,Zafira 99...00,5 X14XE| X16XE,X14XE| X16XE,X14XE| X16XEL,X16XEL,X14XE| X16XEL,X16XEL
Valitus: Moottori sammuu tai joutokäynti on huono ensimmäisten 100-500 metrin aikana kylmäkäynnistyksen jälkeen ulkolämpötiloissa alle 10 °C. Välittömästi sammumisen jälkeen käynnistys uudelleen on vaikeaa tai ei mahdollista, koska moottori pyörii ilman puristusta. Tämä ilmenee autoissa, joilla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja alhaisella kierrosluvulla. Kyseessä olevat moottorit: X14XE, X16XE ja X16XEL.
Syy: Puristus häviää jumittuneiden pakoventtiilien johdosta.
Tuotanto: Tuotannossa on otettu käyttöön sintratusta metallista valmistetut venttiiliohjaimet muutettujen mittatoleranssien kanssa. Muutospäivät sintratusta metallista valmistetuille venttiiliohjaimille ovat: Szentgotthard: 20A69569 ja Bochum: 02GR7584. Tuotannossa ei käytetä muutettuja venttiilivarren tiivisteitä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Rookeri kirjoitti:Minkäs kokonen farkku Omegan takapyörän laakeri on? Koko tai mallimerkintä olis jees :)
Optimal-merkkisen laakerin kyljessä luki Optimal / LG13 tai LGB, ja sitten Germany 0-0029

Pussin läpi mitattuna leveys 45, halkasija 74 ja reikä 37.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
nikkei
'Senator'
'Senator'
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Syys 2010, 18:52
Paikkakunta: mikkeli

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja nikkei »

Paska Omena kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Minkäs kokonen farkku Omegan takapyörän laakeri on? Koko tai mallimerkintä olis jees :)
Optimal-merkkisen laakerin kyljessä luki Optimal / LG13 tai LGB, ja sitten Germany 0-0029

Pussin läpi mitattuna leveys 45, halkasija 74 ja reikä 37.
High Level - 900-409 - Pyöränlaakerisarja
Asennuspuoli Taka-akseli
Ulkohalkaisija 74 mm, Sisäläpimitta 37 mm, Leveys 45 mm

Vertailunumerot
OPEL
16 04 292 90486468
VAUXHALL
16 04 292 90486468
Kuva
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Tiukkaa mutua: valmistussyistä? Irroituksen ja asentamisen hankaloittaminen?
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Paska Omena kirjoitti:Tiukkaa mutua: valmistussyistä?
Asiasta mitään tietämättä näkisin että asian ydin on tässä. Jotenkin ne koolin puoliskot pitää sinne laakeriin saada tungettua, mikä lienee huomattavasti helpompaa kahdella puoliskolla kuin yhtenäisellä sisäkoolilla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Kääntä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Marras 2012, 16:01
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Kääntä »

Morjesta vaan näin uutena ooppelistina.
Tullut nyt pari viikkoa rullailtua tuolla omgella, ja heti alkuunsa pisti silmään että hehkun valo ei syty ollenkaan.
Mites tuo oikeen toimii kun "auto hehkuttaa vain kylmillä ilmoilla"?
Juju on siis siinä että eikai se auto mittaile sillä lämpömittarilla ilmaa ja sen mukaan hehkuta, nimittäin mulla on ilmeisesti se anturi sökönä kun näyttää aina noin 10 astetta liikaa..

Voi olla melko nihkeä käyntiinlähtö 10 asteen pakkasella ilman hehkutusta.
Voiko johtua siis siitä vai mikäköhän on kun ei hehkuta? Tänäänkin töistä lähtiessä oli jo kuuraa kovasti maassa, ja lämpöä ehkä hiukka miinuksen puolella niin aika nahkeasti se starttas kun ei hehkuvalo välkähdäkkään, ja mittari näyttää ajotietokoneessa 11 astetta.

missä anturi sijaitsee ja voiko sen vaihtaa?
Olis vähän kiirus kun ke-to eteenpäin on luvattu jo reilua kymmentä pakkasta.
Niin ja auto on siis -98 vuoden diesel omega
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Kääntä kirjoitti:Morjesta vaan näin uutena ooppelistina.
Tullut nyt pari viikkoa rullailtua tuolla omgella, ja heti alkuunsa pisti silmään että hehkun valo ei syty ollenkaan.
Mites tuo oikeen toimii kun "auto hehkuttaa vain kylmillä ilmoilla"?
Juju on siis siinä että eikai se auto mittaile sillä lämpömittarilla ilmaa ja sen mukaan hehkuta, nimittäin mulla on ilmeisesti se anturi sökönä kun näyttää aina noin 10 astetta liikaa..

Voi olla melko nihkeä käyntiinlähtö 10 asteen pakkasella ilman hehkutusta.
Voiko johtua siis siitä vai mikäköhän on kun ei hehkuta? Tänäänkin töistä lähtiessä oli jo kuuraa kovasti maassa, ja lämpöä ehkä hiukka miinuksen puolella niin aika nahkeasti se starttas kun ei hehkuvalo välkähdäkkään, ja mittari näyttää ajotietokoneessa 11 astetta.

missä anturi sijaitsee ja voiko sen vaihtaa?
Olis vähän kiirus kun ke-to eteenpäin on luvattu jo reilua kymmentä pakkasta.
Niin ja auto on siis -98 vuoden diesel omega
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f ... &sk=t&sd=a tuossa ohje ulkolämpötilan anturiin

En osaa sanoa vaikuttaako tuo siihen hehkuun, diiseli-alueelta voisi löytyä apua jos sinne laitat topicin pystyyn. Manitse myös moottorin tyyppi.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
nosi
OCF Member 2017
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Syys 2012, 19:12
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja nosi »

Voisko joku sanoa mitä et:tä asconassa on käytetty? ku näköjaan tonne vinkit ja vihjeet osioon on laitettu joku juttu ettei mulla oikeudet riitä käydä enään katselemassa taulukoita. :no: :x :lukko: Eli kyseessä Bertta ascona.
B Ascona -78 2.4 ja isällä Kadett Rallye B 1900 -71
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
nosi
OCF Member 2017
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Syys 2012, 19:12
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja nosi »

kiitos !
B Ascona -78 2.4 ja isällä Kadett Rallye B 1900 -71
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Tigrasta on jakopää auki ja samalla vaihdan moniurahihnan. Vanhan hihnan päädyin jo katkaisemaan että sain pois tieltä. Kysymys kuuluu että mitä kautta sen koneenkannakkeen ylimmän pultin saa auki?

Puskuri puuttuu muutenkin ja lampunkin otin jo edestä pois... Ja auto siis Tigra 1.6 -97
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Vastaa Viestiin