Öljynsuodattimen voi vaihtaa joko ylä tai alakautta. Suodattimen saa yläkautta näppärästi avattua lyhyellä räikällä ja 32mm hylsyllä - ei tarvitse kuin hieman kumartua, eikä tarvitse purkaa mitään pois edestä.Trafoter kirjoitti:Kiitos vinkeistä! Tuo suodatin lähtee ylä vai alakautta pois? Tarviiko purkaa edestä jotain ? (2.0 cdti koneessa) vm 2010.Masi kirjoitti:Noihin videoihin ja edelliseen viestiin hieman kommenttia:
- dieselsuodatinta ei kannata yrittää "täyttää" on muuten "naftat hihassa". Siinä ei siis ole käytännössä juurikaan mitään täytettävää ja tuo sisäpatruunahan laskee polttoaineen heti lävitseen.
- ilmansuodattimen saranoita ei ole tarkoitettu "korkattavaksi" ruuvimeisselillä, vaan tuo kansi nimenomaan käännetään auki toisesta reunasta. Tuolla tavalla menee helposti suodatinkotelon uusimisen puolelle homma.
- öljynsuodattimen vaihdon voi tehdä siististi löysäämällä suodatinta pari kierrosta ja valuttamalla suodatin tyhjäksi suodatinjalassa olevan tyhjennysputken kautta. Huom! Tämä näppärä putki on poistettu (säästösyistä?) muistaakseni 2013 alkaen, mutta aiemmissa vuosimalleissa se on ja sitä kannattaa käyttää. Itse imaisen aina alipaineella imuvaihtajalla tuon tyhjennysputken kautta suodattimen tyhjäksi, niin ei tarvitse pohjan suojia puhdistella öljystä.
Jos vielä käyttää alipainetoimista imuvaihtajaa ja imaisee vanhat öljyt mittatikun reijästä niin ei tarvitse lainkaan auton alla käydä - siistiä ja nopeaa. Omaani olen vaihtanut nykyään lähes yksinomaan imuvaihtajalla. Testasin kerran jääkö imuvaihtajan jäljiltä vanhaa öljyä koneeseen, niin öljypohjan propusta tuli ehkä vajaa desi öljyä.
Altapäin (nosturilla) vaihtaessa pitää tietysti avata pohjasuojan luukku ja sen 4 kiinnikettä. Ellei ole nosturia ja ajattelee vaihtavansa öljyt pelkästään hieman autoa kohottamalla, niin sitten pitää irroittaa koko etuosan pohjan suoja (= muutamia ruuveja ja muoviniittejä), koska tuon em. etureunastaan saranoidun öljynvaihtoon tarkoitetun pohjasuojan luukun käyttäminen edellyttää auton nostamista vähintään n. metrin korkeudelle.