Insignia tee se itse

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

Trafoter kirjoitti:
Masi kirjoitti:Noihin videoihin ja edelliseen viestiin hieman kommenttia:

- dieselsuodatinta ei kannata yrittää "täyttää" on muuten "naftat hihassa". Siinä ei siis ole käytännössä juurikaan mitään täytettävää ja tuo sisäpatruunahan laskee polttoaineen heti lävitseen.

- ilmansuodattimen saranoita ei ole tarkoitettu "korkattavaksi" ruuvimeisselillä, vaan tuo kansi nimenomaan käännetään auki toisesta reunasta. Tuolla tavalla menee helposti suodatinkotelon uusimisen puolelle homma.

- öljynsuodattimen vaihdon voi tehdä siististi löysäämällä suodatinta pari kierrosta ja valuttamalla suodatin tyhjäksi suodatinjalassa olevan tyhjennysputken kautta. Huom! Tämä näppärä putki on poistettu (säästösyistä?) muistaakseni 2013 alkaen, mutta aiemmissa vuosimalleissa se on ja sitä kannattaa käyttää. Itse imaisen aina alipaineella imuvaihtajalla tuon tyhjennysputken kautta suodattimen tyhjäksi, niin ei tarvitse pohjan suojia puhdistella öljystä.
Kiitos vinkeistä! Tuo suodatin lähtee ylä vai alakautta pois? Tarviiko purkaa edestä jotain ? (2.0 cdti koneessa) vm 2010.
Öljynsuodattimen voi vaihtaa joko ylä tai alakautta. Suodattimen saa yläkautta näppärästi avattua lyhyellä räikällä ja 32mm hylsyllä - ei tarvitse kuin hieman kumartua, eikä tarvitse purkaa mitään pois edestä.

Jos vielä käyttää alipainetoimista imuvaihtajaa ja imaisee vanhat öljyt mittatikun reijästä niin ei tarvitse lainkaan auton alla käydä - siistiä ja nopeaa. Omaani olen vaihtanut nykyään lähes yksinomaan imuvaihtajalla. Testasin kerran jääkö imuvaihtajan jäljiltä vanhaa öljyä koneeseen, niin öljypohjan propusta tuli ehkä vajaa desi öljyä.

Altapäin (nosturilla) vaihtaessa pitää tietysti avata pohjasuojan luukku ja sen 4 kiinnikettä. Ellei ole nosturia ja ajattelee vaihtavansa öljyt pelkästään hieman autoa kohottamalla, niin sitten pitää irroittaa koko etuosan pohjan suoja (= muutamia ruuveja ja muoviniittejä), koska tuon em. etureunastaan saranoidun öljynvaihtoon tarkoitetun pohjasuojan luukun käyttäminen edellyttää auton nostamista vähintään n. metrin korkeudelle.
b2cdx
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:15

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja b2cdx »

Onko kenelläkään vinkkiä, miten ja missä järjestyksessä Faceliftin kojetaulun eli näytön ja lämmönsäätimet saa irroitettua? Vanhempaan malliin löytyy ohjeita, mutta uudempaan ei.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Hei. Ingnia 2010 cdi2.0 hukkaa jäähdytinnestettä. Vuotava egr tiiviste?

Miten se vaihdetaan? Löytyiskö ohjeita siihen. Entäs täytyykö jäähdytysnesteet laskea pihalle kokonaan?
Avatar
t3mu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 18 Marras 2008, 17:11
Paikkakunta: lahti

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja t3mu »

Trafoter kirjoitti:Hei. Ingnia 2010 cdi2.0 hukkaa jäähdytinnestettä. Vuotava egr tiiviste?

Miten se vaihdetaan? Löytyiskö ohjeita siihen. Entäs täytyykö jäähdytysnesteet laskea pihalle kokonaan?
Luultavasti egr jäähdyttimen koppa, niitä on tuntunut lähiaikoina menevän muiltakin. Vähän hankalassa paikassa näytti olevan, löytyy edestäpäin katsottuna moottorin oikealta puolelta johtojen/letkujen alta lohkon ja pehmeän ahtoletkun välistä. Kannattaa tarkastaa, vuotaako siitä vai jostain muualta. Vaihtoon en osaa sanoa mitään muuta kuin n. 2h menee vaihtaessa, kun sitä en itselle ole vielä vaihtanut.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

t3mu kirjoitti:
Trafoter kirjoitti:Hei. Ingnia 2010 cdi2.0 hukkaa jäähdytinnestettä. Vuotava egr tiiviste?

Miten se vaihdetaan? Löytyiskö ohjeita siihen. Entäs täytyykö jäähdytysnesteet laskea pihalle kokonaan?
Luultavasti egr jäähdyttimen koppa, niitä on tuntunut lähiaikoina menevän muiltakin. Vähän hankalassa paikassa näytti olevan, löytyy edestäpäin katsottuna moottorin oikealta puolelta johtojen/letkujen alta lohkon ja pehmeän ahtoletkun välistä. Kannattaa tarkastaa, vuotaako siitä vai jostain muualta. Vaihtoon en osaa sanoa mitään muuta kuin n. 2h menee vaihtaessa, kun sitä en itselle ole vielä vaihtanut.
Hmm tuossa vähän tutkiskelin, niin se koppa näytti kuivalta, samoin myös paisuntasäiliö oli ehjä (se on joillakin vuotanut). Tosin nyt täytin ensimmäistä kertaa vasta säiliötä, eli tästä alkaa itse seuranta.

Tällainen vuodon näköinen kohta löytyi, eli alempi ohut letku. Tuossa kohti on jonkinsortin puristusliitos(?). Tosin en ole satavarma meneekö tossa edes jäähdytinnestettä :D
http://aijaa.com/VZ8WD9

Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo on joko ojaustehostimen letku tai ilmastoinnin kompressorin letku. Ihan en hahmota paikkaa. Ei kuitenkaan jäähdytysnesteletku mielestäni.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

Hän ken omistaa vielä maalipinnaltaan virheettömän Insignian, suosittelen laittamaan tuulilasin yläreunan peltipokkaukseen kapean kaistaleen hyvälaatuista (3M) kiveniskuteippiä. On nimittäin kohtuullisen arka paikka kiveniskemille, ainakin mikäli ajelee enemmän moottoriteitä. Tuossa katon etureunassa ei ole mitään kovin vahvaa pinnoitetta pellin päällä, vaan ruostuminen alkaa pienestäkin iskemästä.

Vastaavaan ilmiöön olen viimeksi törmännyt A Vectrassa eli siinä mielessä tietysti pisteet Opelille perinteiden ylläpitämisestä.

Pienimpienkin kiveniskemien korjaamiseen em. paikassa suosittelen käyttämään Insignissa pohjustuksena ennen pintamaalia esim. annitrolia + sinkkipohjamaalia.
Kosla
'Senator'
'Senator'
Viestit: 797
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Kolari

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Kosla »

Trafoter kirjoitti:Hei. Ingnia 2010 cdi2.0 hukkaa jäähdytinnestettä. Vuotava egr tiiviste?

Miten se vaihdetaan? Löytyiskö ohjeita siihen. Entäs täytyykö jäähdytysnesteet laskea pihalle kokonaan?
Terve!

Vilkaseppa onko imusarjan päällä koloissa nestettä. Jos on, niin tod. näk. imusarjan tiiviste vuotaa. Mulla odottelee 2014 mallin 2.0CDTI semmosta remonttia.
Opel Vectra C V6Turbo
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Ei sinänsä liity "tee se itse" korjauksiin. Mutta pieneen Inkun käytettävyyden parannukseen.
Eli oletteko lisänneet farkku Inkun takakonttiin lisää valoja?

On muuten perhanan pimeä loukko lastata/hakea jotain sieltä pimeällä. Katon valo on niin edessä konttiin nähden ja senkin valon peittää suurelta osin tuo vedettävä kontin peitto.

Mahtaisiko olla paha nakki lisätä pari samanlaista (tai miksei jotain muuta OEM näköistä) lyhtyä kontin sivujen paneeleihin?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

Tuolta löytyypi juttua ja kuviakin OEM-tyyppisten lisävalojen asentamisesta 5-ovisen tavaratilaan.

http://www.insignia-enthusiast.org/foru ... ht/&page=1
reijohei
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2016, 21:34

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja reijohei »

Tällainen sivusto josta itse imuroin yhden noista teemoista.....
http://opel-forum.nl/forums/topic/how-t ... 00-themes/
Vaatii hiukan tietoa tietokoneista ja olutta sekä kärsivällisyyttä/tupakkaa.
Omassa insigniassa toimii moitteetta ja on aika paljon siistimpi kuin alkuperäinen.
:bonk:
reijohei
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2016, 21:34

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja reijohei »

Lisäyksenä vielä karttapäivitysten hankkiminen....
onko kellään ehdotuksia???
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ddude »

reijohei kirjoitti:Lisäyksenä vielä karttapäivitysten hankkiminen....
onko kellään ehdotuksia???
Kopiointia jos tarkoitat niin settec alpha suojauksen purkaminen ei ole kotikonstein mahdollista.

Halvin keino on kimppalevy esim ebaysta.
Voin olla mukana jos porukkaa löytyy.
Mulle menee vanhempi 2009-2011 levy.
reijohei
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2016, 21:34

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja reijohei »

Katsellaan mitä tässä voi tehdä.....
olen tutkiskellut noita kopiohommia...
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ddude »

reijohei kirjoitti:Katsellaan mitä tässä voi tehdä.....
olen tutkiskellut noita kopiohommia...

Niin siitä on ollut paljon keskustelua IE foorumilla ja vaatisi levyprässin.
Ilmoita toki jos jotain uutta ilmestyy asian tiimoilta.

Samalta foorumilta löytyy muuten alkuperäinen thread mistä tuo linkkaamasi teema topic on peräisin, teemoista osa tosin Puolan Insignia foorumilta:
http://www.insignia-enthusiast.org/foru ... boot-logo/
Lukeminen vaatii rekisteröitymisen.
Vastaa Viestiin