Insignia tee se itse

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
4everopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 16:33

Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja 4everopel »

Ajattelin perustaa tänne oman ketjun missä voitaisiin jakaa huoltovinkkejä ja ohjeita Insigniaan liittyen.

Ajattelin vaihtaa tuohon omaan vm09 (ajettu95tkm) inkkuun takaluukun mikrokytkimen,
ja siksi nyt kysynkin että mistä noita mikrokytkimiä saa ja onko kuinka kalliita??

Itse vaihtotyö ei näytä kovin vaikealta, takaluukun "pahvi" lähtee helposti irti (1ruuvi+klipsut) ja siellä ne kytkimen 2 pulttia jo sitten näkyykin
oletan että tuo merkki irrotetaan edestä ensin pois ja sitten kytkimen saa varmaan helposti irrotettua.



PS.
Jos joku tarvii vinkkejä insignian jarrujen vaihtoon niin autan mielelläni (juuri jarruremontin tehnyt)
Ei ollut todellakaan paha homma vaihtaa =)
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Nice to know tietona myös, että Inignian "tyyppivikana" on ollut noiden taka peruutustutkien rikkimeneminen varsinkin talvella, koska takarenkaat heittävät kaiken paskan suoraan tutkille. Yleensä rikki menevät nuo päädymmäiset tutkat, jotka on kohtuu helppo vaihtaa, mutta jos keskellä olevat 2 tutkaa joutuu irroittamaan, niin joudut irroittamaan myös koko puskurin, että saat ne irti. Tutkien testaamiseen ei tarvita, muuta kuin hyvä sormen tuntoaisti. Laitat sormenpään kevyesti tutkan päälle ja tutkan kuuluisi sykkiä vähän. Tuntuu vähän samalta, kuin tutkan "pinta" olisi irti muusta tutkasta, että heiluu siinä. Opelin tehtaalle ovat merkkihuollot pistäneet kehotuksia, josko kehittäisivät jonkunnäköisen suojan tutkien eteen, mutta eipä ole vielä näkynyt.-

Toisena tyyppivikana insignioissa on ollut, että vakionopeuden säädin ei toimi. Homma onnistuu joko helpolla tavalla, eli otat akun navan irti ja annat olla muutaman minuutin ja sen jälkeen laitat takaisin ja "kalibroit" auton ajotietokoneen osoittamin ohjein (eri ikkunoita kiinni ja auki eri aikaan), mutta jos tuo ei auta, niin ohjainlaite joudutaan uudelleen ohjelmoimaan ja se käy ainoastaan merkkikorjaamoissa.

Kolmantena tyyppivikana on ollut ainakin kuskinpenkin lämmittimen rikkoutuminen, eli lämmitin on päällä vain 60 sekuntia ja senjälkeen lopettaa toimintansa. Tämän vaihtaminen onkin sitten jo asteen isompi homma, mutta käytännössä käy näin:

- Työnnä penkki niin eteen, kuin se menee. Irroita 2 mutteria penkin takaosasta. irroita alla olevat liittimet
- Tämän jälkeen penkki irtoaa, kun vedät penkkiä taaksepäin, edessä on vain koukut, jonne penkki asetetaan.
- Penkissä menee jonkinnäköinen turvavyö, mikä estää penkin irroittamisen autosta yli 1.5 metriä kauemmaksi, joten olisi hyvä laittaa vaikka puhdas pöytä auton viereen johon penkin voi laskea.
- istuinosan takaosassa selkä ja istuinosan välistä löytyvät liittimet vastuksille. Vastuksien kokonaisvastus pitäisi yhteensä olla 1-3ohmia, jos näissä on väärät luvut, niin on aika alkaa irroittamaan verhoilua.
- istuinosan etuosasta pohjasta taivuttelemalla avautuu alareuna ja sivuleikkurilla voi irroittaa istuin osan päällä olevien saumojen kohdalta peltiset "renkaat"
- vastus on liimattu penkkiin kiinni, joten se täytyy repiä pois vain säälimättä.
- irroita uudesta vastuksesta liiman muovit yksitellen ja asettele ne vanhoihin jälkien paikalle
- kokoa penkki ja kokeile toimiiko lämmitin


Tällaiset kevyet ohjeet vain sitävarten, jos haluat säästää rahaa kalliiden merkkikorjaamoiden sijaan.

Ja jos sattuu olemaan ihan käsi näissä hommissa, niin ei kannata lähteä "arvailemalla" kokeilemaan, jossei ole ennen tehnyt. En ota mitään vastuuta, mikäli rikot autoasi.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
4everopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 16:33

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja 4everopel »

rookie`` kirjoitti:Nice to know tietona myös, että Inignian "tyyppivikana" on ollut noiden taka peruutustutkien rikkimeneminen varsinkin talvella, koska takarenkaat heittävät kaiken paskan suoraan tutkille. Yleensä rikki menevät nuo päädymmäiset tutkat, jotka on kohtuu helppo vaihtaa, mutta jos keskellä olevat 2 tutkaa joutuu irroittamaan, niin joudut irroittamaan myös koko puskurin, että saat ne irti. Tutkien testaamiseen ei tarvita, muuta kuin hyvä sormen tuntoaisti. Laitat sormenpään kevyesti tutkan päälle ja tutkan kuuluisi sykkiä vähän. Tuntuu vähän samalta, kuin tutkan "pinta" olisi irti muusta tutkasta, että heiluu siinä. Opelin tehtaalle ovat merkkihuollot pistäneet kehotuksia, josko kehittäisivät jonkunnäköisen suojan tutkien eteen, mutta eipä ole vielä näkynyt.-"
Tyyppivika on juu... :-?
Itsellä jälkiasennus tutka ja silti kävi huollossa 4 kertaa, 3 kertaa vaihdettiin vasemmalta puolelta takaa sensori ja 4 kerralla koko ohjainboxsi meni vaihtoon nyt on toistaiseksi vielä toiminut. Heittää tosiaan kurat sinne sensoriin, joskus kun on aikaa niin tutkin asiaa tarkemmin ja ehkä rakennan jonkinmoisen suojan sinne tai sitten vesireiät umpeen jollain...

Takaluukun mikrokytkimessä on myös "tyyppivika" kun se kura ja vesi pääsee jotenkin aina rikkomaan sen :banghead: siksi tässä nyt yritän löytää sopivaa ratkaisua sen korjaamiseksi
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

4everopel kirjoitti:Ajattelin perustaa tänne oman ketjun missä voitaisiin jakaa huoltovinkkejä ja ohjeita Insigniaan liittyen.

Ajattelin vaihtaa tuohon omaan vm09 (ajettu95tkm) inkkuun takaluukun mikrokytkimen,
ja siksi nyt kysynkin että mistä noita mikrokytkimiä saa ja onko kuinka kalliita??

Itse vaihtotyö ei näytä kovin vaikealta, takaluukun "pahvi" lähtee helposti irti (1ruuvi+klipsut) ja siellä ne kytkimen 2 pulttia jo sitten näkyykin
oletan että tuo merkki irrotetaan edestä ensin pois ja sitten kytkimen saa varmaan helposti irrotettua.
Mikrokytkimiä saa vain alkuperäisenä varaosana; merkkiliikkeet + Automuovi/Osatoimitus ja maksaa ostopaikasta riippuen 70-80 euroa.

Saadaksesi kytkimen pois pitää ulkopuolinen koristelista Opel-merkkeineen poistaa, sen jälkeen itse kytkin on enää kahdella muoviklipsulla kiinni. Kannattaa varata uudet liimautuvat tiivisterenkaat koristelistan ulompien muttereiden suojahattuihin, vanhat ei yleensä lähde ehjänä pois ja toisekseen ei niissä ainakaan liimaa ole enää jäljellä.
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
4everopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 16:33

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja 4everopel »

e0101296 kirjoitti:Vai käviskö joku esim. noista rajakytkimeksi:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=63_536_580 tai noista:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=63_536_574
Itse juuri ajattelin jotain tuollaista muutaman euron maksavaa kytkintä koska en näe mitään järkeä maksaa 70-80€ sellaisesta mikä kuitenkin hajoaa taas seuraavilla vesi/kura keleillä.
Tuonne mikrokytkimelle menee 2 johtoa musta ja valkoinen joten oletan että sinne kävisi vaikka ihan tavallinen painikekytkin.
Mikrokytkimien Leveyksiä on 4.7-80mm täytyy mitata että mikä tuonne leveyden puolesta sopii.
Suojausluokan täytyy tietenkin olla IP67 eli nro.6=Täydellinen suojaus, Pölytiivis ja nro.7=Kestää hetkellisen upotuksen veteen.

Täytyy käydä asioimassa sen vanhan kytkimen kanssa bebekissä, elektorissa tai jossain sähköliikkeessä.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

e0101296 kirjoitti:Vai käviskö joku esim. noista rajakytkimeksi:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=63_536_580 tai noista:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=63_536_574
Tuo takaluukun kahvan mikrokytkin ei siis ole mikään "normi" mikrokytkin, vaan itseasiassa vain kahden kontaktin sisältämä muovirasia, joista toinen kontakti on pieni pyöreä kupera levy joka painettaessa litistyy -> yhdistyy toiseen kontaktiin ja löysättäessä palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Ja ongelmat johtuvat siitä, kun tuo rasia ei ole vesitiivis -> vettä+likaa sisään -> sökö! Rakenne on tiivistämisen kannalta hieman ongelmallinen, koska se on rakennettu kahdesta erillisestä toisiinsa "kliksautettavasta" muoviosasta - pitäisi olla kumista valettu rakenne, jotta toimisi säässä kuin säässä. Tuota voisi tietysti ajatella puhdistavansa, mutta tuo rakenne kärsii aukaisusta aina sen verran, että siitä tulee vielä horompi veden keston suhteen.
4everopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 16:33

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja 4everopel »

Nyt tuli idea!
Mitä jos ohittaisin tuon painokytkimen ("Mikrokytkin") ryöstämällä johdot ja laittamalla siihen Kauko-ohjattavan releen jolloin luukun saisi auki pikku kaukosäätimestä.
Releen saisi ruuvattua vaikka takaluukkuun kiinni ja kauko ohjaimen voisi sijoittaa vaikka cabiinin puolelle tai avainnippuun.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Sedaneissa tuossa kaukosäätimessä on vakiona nappi takaluukun aukaisulle. Takaluukku ponnahtaa auki nappia painettaessa, vaikka luukun mikrokytkin ei toimisikaan.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

ascona_c kirjoitti:Sedaneissa tuossa kaukosäätimessä on vakiona nappi takaluukun aukaisulle. Takaluukku ponnahtaa auki nappia painettaessa, vaikka luukun mikrokytkin ei toimisikaan.
Juuri näin, mutta toisaalta ainakin itselleni tulee usein sellainen tilanne eteen, että pitäisi saada takaluukku auki kun moottori käy. Tuolloin virtalukossa olevan avaimen takaluukun avausnappi on deaktivoitu, eikä se ota vastaan käskyjä toiseltakaan avaimelta. Tilanne edellyttää auton sammuttamista (=virtalukosta avaimen poistoa) sen jälkeen molempien avainten takaluukun avausnapit toimivat.
4everopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 16:33

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja 4everopel »

Päätin sittenkin tänään ottaa tuon painokytkimen irti ja se lähtikin yllättävän helposti kun ensiksi repi varovasti opel merkin irti sitten painoin kytkimen muovisista kynsistä sen irti opel merkin alla näkyvistä aukoista sitten irrotin pari mutteria takaa sekä sen kytkimen johdon sitten kampesin käsin varovasti tuota koriste listaa ja hivutin painokytkimen varovasti listan välistä pois.

Painokytkimen korjaus:
kosteutta tuonne ei pääse kun on valettu kumiseoksella koko painike hyvin umpeen tuohon pitkulaiseen mustaan "nappiin".
Kuorin tuon kumiseoksen päältä pois ja sieltähän paljastuikin ihan tavallinen pikkuinen painokytkin tarkemmin sanottuna pieni kalvokytkin
Nämä kytkimet maksavat elektroniikka kaupassa ALLE 2€!! :lol:

Kokeilin mittarilla ja tuo kalvokytkin ei yhdistä kunnolla painoi sitä kuinka lujaa hyvänsä.
Nyt mietin että vaihdanko sinne samanlaisen kalvokytkimen ja valan sen sikaflexillä umpeen
vai poraanko tuohon soikeaan kummiin reiän ja asennan siihen tavallisen pyöreän painokytkimen mikä olisi ehkä varmatoimisempi ja ehkä helpoin rikkoutuessa vaihtaa :thumbsup:
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Masi »

4everopel kirjoitti: ...kosteutta tuonne ei pääse kun on valettu kumiseoksella koko painike hyvin umpeen tuohon pitkulaiseen mustaan "nappiin".
Kuorin tuon kumiseoksen päältä pois ja sieltähän paljastuikin ihan tavallinen pikkuinen painokytkin tarkemmin sanottuna pieni kalvokytkin...
En nyt enää tiedä puhutaanko samasta osasta - ainakaan minulle vastaantulleet ei nimittäin todellakaan ole kumiseoksella umpeen valettuja.
Hain tuossa äsken malliksi autotallin hyllystä yhden veden pilaaman yksilön, tiedot: GM Touchpad 132266400, Ship Date 14.1.2011, nuo tiedot siis kytkimeen kiinnitetystä tarrasta (osanumerossa näyttää olevan painovirhe - yksi kakkonen liikaa). Rakenteessa ei siis mitään tiivistystä liitoskohdassa, kappaleet liittyvät toisiinsa kahdeksalla pienellä klipsulla.

Olisikohan joku jo voidellut autosi painikkeen sikaflexillä tai vastavalla, mikäli se vaikuttaa ympäriinsä kumiselta? Tällä hetkellä omassani kiinni on 2012 alussa laitettu kytkin ja rakenne yhtä avoin kuin tuossa jonka tiedot laitoin oheen.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Pistä samanlainen tai käy paikallisessa elektroniikkahelvetissä selaamassa kuvastoista jos löytyisi vahvempi versio muuten samasta kytkimestä.
Samalla siihen voisi tehdä pienen haaroituksen ja erillisen painokytkimen, jolla voi tarvittaessa ohittaa mikron?
prööt
4everopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 16:33

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja 4everopel »

Tässä kuva "mikrokytkimestä"

https://www.dropbox.com/s/fa8tmyznelaht ... .16.24.jpg

Tosiaan kuorin tuolta keskeltä sen pikku painonapin ajattelin että tohon mustaan pitkulaiseen poraa reiän ja laittaa siihen pikku painonapin minkä voi vaihtaa ilman että tarvii puoli autoa purkaa =)
Avatar
V6 2.8
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 286
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 13:26
Paikkakunta: KOUVOLA

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja V6 2.8 »

Masi kirjoitti:
4everopel kirjoitti:Ajattelin perustaa tänne oman ketjun missä voitaisiin jakaa huoltovinkkejä ja ohjeita Insigniaan liittyen.

Ajattelin vaihtaa tuohon omaan vm09 (ajettu95tkm) inkkuun takaluukun mikrokytkimen,
ja siksi nyt kysynkin että mistä noita mikrokytkimiä saa ja onko kuinka kalliita??
Mikrokytkimiä saa vain alkuperäisenä varaosana; merkkiliikkeet + Automuovi/Osatoimitus ja maksaa ostopaikasta riippuen 70-80 euroa.
Farkun mikrokytkin sarja marmorilla 12,- ja 5-oviseen 35,-
Farkkuun asentaessa saattaa mennä joltain jopa puol tuntia :D
- Insignia Sports Tourer B15SFT -18
- Astra J GTC 200 1.6T -14
Vastaa Viestiin