1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
https://tech2.guru/vauxhall-m32-6-speed ... nsmission/
Tuolla sivulla on "räjäytyskuva" laatikosta ja tasauspyörästöstä. Tasauspyörästössä oleva akseli on shimmattu molemmista päistä. Ei käsitystä, miten esijännitys säädetään.
Korjausohjeita ei tosiaan tasauspyörästön osalta löydy. Ymmärtääkseni tasauspyörästön vika on harvinaisempi. Joidenkin mielestä se johtuu öljystä.
Tuolla sivulla on "räjäytyskuva" laatikosta ja tasauspyörästöstä. Tasauspyörästössä oleva akseli on shimmattu molemmista päistä. Ei käsitystä, miten esijännitys säädetään.
Korjausohjeita ei tosiaan tasauspyörästön osalta löydy. Ymmärtääkseni tasauspyörästön vika on harvinaisempi. Joidenkin mielestä se johtuu öljystä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Eipä ois pahanhintasta tuollakaan toki rahteja tulloo
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Nyt on vaihdelaatikko korjattu. Vika ei ollut ulommissa vaan sisemmissä päätylaakereissa, joka harhaannutti epäilemään tasauspyörästöä kun ääni kuului sieltä suunnasta. Ulommat päätylaakerit oli joku jo aiemmin vaihtanut, sanoivat kun tämä viimeisin laakeriremontti tehtiin. No epäilin sitä jo punaisesta tiivistesilikoonista kun itse kurkkasin auton alle. Vaikka ei ollut huoltokirjassa mainintaa.
Samalla sitten vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä, ratas, kytkilevyt ja hiluja, sekä vesipumppu ja moottorinlämmitin (vuotava).
Eilen illalla vielä vaihdoin AVK:sta hankitun käytetyn paisuntasäiliön vuotavan ja anturivikaisen tilalle. Anturin kelluke oli ilmeisesti kaputt eikä kellunut enää,
ja itse säiliöön oli tullut halkeama josta tihkui. Ja kas, AVK:n pytyssä samassa paikassa melkein samanlainen hiushalkeama. Toivotaan, että ei vielä vuoda kuitenkaan!
Kumman paljon materiaalivikoja näissä Astran muoviosissa.
Qualitätprodukt! Nyt on ongelma pidänkö vai vaihdanko. Sen verran kalliit rempat että ei tee mieli vaihtaa. Eikä okein tee mieli pitääkään, jos tulee vielä muuta!
Samalla sitten vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä, ratas, kytkilevyt ja hiluja, sekä vesipumppu ja moottorinlämmitin (vuotava).
Eilen illalla vielä vaihdoin AVK:sta hankitun käytetyn paisuntasäiliön vuotavan ja anturivikaisen tilalle. Anturin kelluke oli ilmeisesti kaputt eikä kellunut enää,
ja itse säiliöön oli tullut halkeama josta tihkui. Ja kas, AVK:n pytyssä samassa paikassa melkein samanlainen hiushalkeama. Toivotaan, että ei vielä vuoda kuitenkaan!
Kumman paljon materiaalivikoja näissä Astran muoviosissa.
Qualitätprodukt! Nyt on ongelma pidänkö vai vaihdanko. Sen verran kalliit rempat että ei tee mieli vaihtaa. Eikä okein tee mieli pitääkään, jos tulee vielä muuta!
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Saako udella, että paljonko AVK veloitti käytetystä paisuntasäiliösta? Itellä oli myös kesällä jäähdytysnestettä vuotava astra. Syyksi paljastui lopulta myös hiushalkeama paisuntasäiliössä. Aluksi meinasin hakea AVK:lta, mutta Länsiautoon eksyttyä yllätyin iloisesti, kun tiskillä veloittivat säiliöstä muistaakseni kohtuulliset 34€.
Ja vielä itse aiheeseen, niin astrassa (2011) on nyt mittarissa 98 tkm ja laatikossa todennäköisesti alkuperäiset osat. Vielä toimii, mutta kuinka kauan
Ja vielä itse aiheeseen, niin astrassa (2011) on nyt mittarissa 98 tkm ja laatikossa todennäköisesti alkuperäiset osat. Vielä toimii, mutta kuinka kauan
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
- caravan16v
- 'Senator'
- Viestit: 444
- Liittynyt: 19 Maalis 2005, 15:07
- Paikkakunta: jkl
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Mulla -14 malli ja 40 tkm mittarissa ei laatikossa sanottavaa. Mutta kannattako laatikon öljyt vaihattaa kun ois tuo vuosihuolto tulossa?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Kannattaa ne joskus vaihtaa. Ei pitäisi olla kallistakaan. Onkos m32 mangneettia propun yhteydessä jossain?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Oli sitten edellinen vaihtaja / vaihdattaja "säästänyt" ja vaihtanut vain toisen pään laakerit , jotka toki ovat myös helpommat vaihtaa. Ihan yhtälailla ne sisemmät laakerit kypsyvät , jos/kun esijännitys on pielessä.mmustaja kirjoitti:Nyt on vaihdelaatikko korjattu. Vika ei ollut ulommissa vaan sisemmissä päätylaakereissa, joka harhaannutti epäilemään tasauspyörästöä kun ääni kuului sieltä suunnasta. Ulommat päätylaakerit oli joku jo aiemmin vaihtanut, sanoivat kun tämä viimeisin laakeriremontti tehtiin. No epäilin sitä jo punaisesta tiivistesilikoonista kun itse kurkkasin auton alle. Vaikka ei ollut huoltokirjassa mainintaa.
Samalla sitten vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä, ratas, kytkilevyt ja hiluja, sekä vesipumppu ja moottorinlämmitin (vuotava).
Eilen illalla vielä vaihdoin AVK:sta hankitun käytetyn paisuntasäiliön vuotavan ja anturivikaisen tilalle. Anturin kelluke oli ilmeisesti kaputt eikä kellunut enää,
ja itse säiliöön oli tullut halkeama josta tihkui. Ja kas, AVK:n pytyssä samassa paikassa melkein samanlainen hiushalkeama. Toivotaan, että ei vielä vuoda kuitenkaan!
Kumman paljon materiaalivikoja näissä Astran muoviosissa.
Qualitätprodukt! Nyt on ongelma pidänkö vai vaihdanko. Sen verran kalliit rempat että ei tee mieli vaihtaa. Eikä okein tee mieli pitääkään, jos tulee vielä muuta!
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
AVK veloitti 20 euroa siitä pytystä sensorilla ja korkilla, ja se ei näytä vuotavan yhden päivän ajojen perusteella. Eli nyt juuri tällä hetkellä ei ilmeisesti vuoda nestettä mistään, kop kop.
Kyllä tuon laakerirempan ainoa oikea tekotapa on vaihtaa kaikki laakerit ja säätää ne välykset oikeiksi, kun kerran rakenne on tuollainen. Muu on huijausta (ja tunnustan tulleeni huijatuksi).
Nyt muuten hajoaa seuraavaksi sitten startti, ilmeisesti. Palataan siihen kunhan asia alkaa selviämään.
Kyllä tuon laakerirempan ainoa oikea tekotapa on vaihtaa kaikki laakerit ja säätää ne välykset oikeiksi, kun kerran rakenne on tuollainen. Muu on huijausta (ja tunnustan tulleeni huijatuksi).
Nyt muuten hajoaa seuraavaksi sitten startti, ilmeisesti. Palataan siihen kunhan asia alkaa selviämään.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Onkos sama laatikko muuten 1.6T ja 1.4T?
Itsellä tässä omassa varmaankin tuo kuuluisa M32, laatikko toimii mielestäni kunnolla ja ei äännä.
Pienen havainnon tehnyt vain kun vaihdetta vaihtaa esim. kakkosselle tai neloselle niin vaihdekeppi liikahtaa hieman eteenpäin kytkimen noston jälkeen. Vähän niinkuin keppi asettuisi kohdalleen kytkimen noston jälkeen. Liekö tuo ihan normaalia ja asiaan kuuluvaa?
Vaihdekeppi ei mitenkään muuten ajossa heilu tai tärise.
Autolla nyt ajettu 43tkm.
Itsellä tässä omassa varmaankin tuo kuuluisa M32, laatikko toimii mielestäni kunnolla ja ei äännä.
Pienen havainnon tehnyt vain kun vaihdetta vaihtaa esim. kakkosselle tai neloselle niin vaihdekeppi liikahtaa hieman eteenpäin kytkimen noston jälkeen. Vähän niinkuin keppi asettuisi kohdalleen kytkimen noston jälkeen. Liekö tuo ihan normaalia ja asiaan kuuluvaa?
Vaihdekeppi ei mitenkään muuten ajossa heilu tai tärise.
Autolla nyt ajettu 43tkm.
RS230
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
On sama laatikko, eri versio ja eri perävälitys vain.
Vaihdekepin liikahdus , huomattava sellainen , ja yleensä vaihteilla 5 ja 6 kertoo alemman sivuakselin päätylaakerin huonosta kunnosta.
Tuolla sivulla on videonpätkä viallisen vaihteiston vaihdekepin liikkeestä. Voit verrata.
http://www.has-antriebstechnik.de/produ ... riebe.html
Vaihdekepin liikahdus , huomattava sellainen , ja yleensä vaihteilla 5 ja 6 kertoo alemman sivuakselin päätylaakerin huonosta kunnosta.
Tuolla sivulla on videonpätkä viallisen vaihteiston vaihdekepin liikkeestä. Voit verrata.
http://www.has-antriebstechnik.de/produ ... riebe.html
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Eipä tuo mielestäni noin Jytky kun videoissa, mutta saisiko periaatteessa tuo vaihdekeppi yhtään liikahtaa kun kytkimen nostaa? Aikaisemmissa autoissa en ole kyllä mielestäni moista huomannut
RS230
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Vaikea kysymys. Jos moottori heilahtaa tukikumiensa varassa , kun nostaa kytkimen, niin saattaa vaihdekeppikin hieman liikahtaa. Itse en ole liion huomanut ex - autoissani , että olisi vaihdekeppi liikahtanut.
Tässä vaiheessa kannattaa seurata tilannetta ja yrittää kunnella , kuuluuko ylimääräisiä ääniä. Kun on noin vähän kilometreja , niin autoliike ja/tai maahantuoja oletettavasti tulevat kunnolla vastaan korjauskustannuksissa.
Tässä vaiheessa kannattaa seurata tilannetta ja yrittää kunnella , kuuluuko ylimääräisiä ääniä. Kun on noin vähän kilometreja , niin autoliike ja/tai maahantuoja oletettavasti tulevat kunnolla vastaan korjauskustannuksissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Pitänee viellä seurata hieman, 3kk olisi tehdastakuuta jäljellä ja vaikka ummessakin olisi nii kai Opelillakin joku tuotevastuu löytyy. Ääntä ei mielestäni pidä minkäänlaista.
RS230
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Kannattaa tarkistuttaa auto merkkiliikkessä tai liikkeessä , josta ostit ennen tehdastakuun päättymistä. Tuotevastuu on toki, mutta takuuajalla voi olla kuitenkin rahallista merkitystä. Myyjäliike ja maahantuoja ovat korvanneet 40 - 90 % kustannuksista auton iästä ja ajokilometreistä riippuen. Tässä topicissa on muutamia tapauksia kirjoitettuna.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Laatikon tai yleensä minkään muunkaan asian "tarkastuttaminen" ainakin Länsi-Autossa on turhaa. Autolla voidaan repiä vauhdilla pieni lenkki jollaisessa vetäisyssä tuskin yli-ihminenkään pystyisi havaitsemaan pieniä sivuääniä tms. koska renkaiden ulvonta peittää pienet äänet alleen. Itse en asioi siellä, mutta olen vienyt toimeksiannosta toisen henkilön Astraa sinne...
Yleensäkin Länsi-Auton toiminta on ylimielistä ja tulos vaatimatonta. Vain laskutus osataan tehdä kunnolla.
Esimerkkejä: Huonosta suuntavakavuudesta valitettaessa autolla vedettiin pihan ympäri 30s riuhtaisu ja ilmoitettiin, ettei mitään epänormaalia ollut. Toisella valituskerralla jätin Astran aamulla sinne ja ilmoitin hakevani sen kun se kulkee edes yhtä suoraan kuin vara-autona oleva 2004 Corsa. Hakiessani ilmoitettiin, että "tehostinohjelma olisi päivitetty". Oli sitten tehty mitä tahansa niin sen jälkeen suuntavakavuus oli erilainen eikä auto enää vaellellut tien kaltevuuden tai urien mukaan. Ei läheskään Focuksen tasolla edelleenkään, mutta entistä parempi kuitenkin.
Auton haltija (nainen) halusi sen vietäväksi Länsi-Autoon huoltoon. Huollossa oli kysymättä vaihdettu jarrunesteet koska aikaperuste oli pian täyttymässä. Tulppia ei kuitenkaan vaihdettu vaikka käyttäjän lähetteessä pyydettiin apua tasakaasulla ajoittain ilmenneeseen nypyttämiseen. Auton noudon jälkeen huomasi heti, että jarrupoljin painuu lähes lattiaan. No takaisin ja odottelemaan kunnes sitä ilmattiin tai yritettiin ilmata sillä eipä se paljon poljin noussut. Matkalla huomasi, että sama nypytyskin oli jäljellä. Vaihdoin sitten autoon tulpat ja ilmasin paineella jarrut. Takapyöristä ilmaa tuli ropinalla.
Takapyörien jarrujen ilmausnipan kumisuojat ja nippojen kierteet olivat edelleen kuran peitossa eikä niihin oltu edes koskettu vaikka niitä oli "ilmattu" Länsi-Autossa. Itse vaihtamalla tulpat poistui nypytys ja jarrutkin palasivat huoltoa edeltäneeseen tilaan. Länsi-Autoon saa siis maksaa ja sitten saa itse tehdä.
Jokaisen kannattaa kyllä tarkastaa myös vaihteistonsa öljymäärä. M32-6 vaihteistossa pitäisi olla niin paljon öljyä, että poistopropusta pitäisi tulla ulos asennosta riippuen 2-2,2l. Esimerkiksi tuosta naisen laatikosta tuli kuumana ulos n.1,4l. Kontrolliksi täytin laatikkoon halpaa Commaa 2l ja päästin ne ajolenkin jälkeen ulos ja sieltä tuli 2l ulos. Laatikossa oli siis ollut tehtaan ja Länsi-Auton luovutushuollon jäljiltä lähes litran vajaus. Kyllä silloin laakerit kovassa käytössä rivahteleekin.
Tarkastakaa laatikoistanne öljymäärä! Ehkä muualla kuin Länsi-Autossa kuitenkin...
Yleensäkin Länsi-Auton toiminta on ylimielistä ja tulos vaatimatonta. Vain laskutus osataan tehdä kunnolla.
Esimerkkejä: Huonosta suuntavakavuudesta valitettaessa autolla vedettiin pihan ympäri 30s riuhtaisu ja ilmoitettiin, ettei mitään epänormaalia ollut. Toisella valituskerralla jätin Astran aamulla sinne ja ilmoitin hakevani sen kun se kulkee edes yhtä suoraan kuin vara-autona oleva 2004 Corsa. Hakiessani ilmoitettiin, että "tehostinohjelma olisi päivitetty". Oli sitten tehty mitä tahansa niin sen jälkeen suuntavakavuus oli erilainen eikä auto enää vaellellut tien kaltevuuden tai urien mukaan. Ei läheskään Focuksen tasolla edelleenkään, mutta entistä parempi kuitenkin.
Auton haltija (nainen) halusi sen vietäväksi Länsi-Autoon huoltoon. Huollossa oli kysymättä vaihdettu jarrunesteet koska aikaperuste oli pian täyttymässä. Tulppia ei kuitenkaan vaihdettu vaikka käyttäjän lähetteessä pyydettiin apua tasakaasulla ajoittain ilmenneeseen nypyttämiseen. Auton noudon jälkeen huomasi heti, että jarrupoljin painuu lähes lattiaan. No takaisin ja odottelemaan kunnes sitä ilmattiin tai yritettiin ilmata sillä eipä se paljon poljin noussut. Matkalla huomasi, että sama nypytyskin oli jäljellä. Vaihdoin sitten autoon tulpat ja ilmasin paineella jarrut. Takapyöristä ilmaa tuli ropinalla.
Takapyörien jarrujen ilmausnipan kumisuojat ja nippojen kierteet olivat edelleen kuran peitossa eikä niihin oltu edes koskettu vaikka niitä oli "ilmattu" Länsi-Autossa. Itse vaihtamalla tulpat poistui nypytys ja jarrutkin palasivat huoltoa edeltäneeseen tilaan. Länsi-Autoon saa siis maksaa ja sitten saa itse tehdä.
Jokaisen kannattaa kyllä tarkastaa myös vaihteistonsa öljymäärä. M32-6 vaihteistossa pitäisi olla niin paljon öljyä, että poistopropusta pitäisi tulla ulos asennosta riippuen 2-2,2l. Esimerkiksi tuosta naisen laatikosta tuli kuumana ulos n.1,4l. Kontrolliksi täytin laatikkoon halpaa Commaa 2l ja päästin ne ajolenkin jälkeen ulos ja sieltä tuli 2l ulos. Laatikossa oli siis ollut tehtaan ja Länsi-Auton luovutushuollon jäljiltä lähes litran vajaus. Kyllä silloin laakerit kovassa käytössä rivahteleekin.
Tarkastakaa laatikoistanne öljymäärä! Ehkä muualla kuin Länsi-Autossa kuitenkin...