1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Purkkatukka kirjoitti:Olen aikeissa ostaa 2011 vm J Astraa ja kun olen lueskellut näitä vaihdelaatikko-ongelmia on käynyt mielessä myös 1.6 vapaasti hengittävä kone. Olisikohan tämä toimintavarmempi vaihtoehto? 1.6 vapareita näkyy jokunen vielä olevan, toki 1.4 t-koneella varustettuja enempi. Kokemuksia?
Tuo 1.6 vapari tosiaan on eri vaihdelaatikolla.

1.4t J Astran omistaneena ja vaihdelaatikkoviat kokeneena ottaisin itse:
1)Automaattilaatikolla tai 2.0cdti jossa f40
2)1.6 vaparina (tehoja siinä ei kyllä liikaa ole tuohon koppaan)
3)Vaikka jokin muu auto kunhan ei m32 laatikolla

En ole päivääkään katunut sitä kun oman J Astrani hävitin pois, loppui turha stressaaminen :lol:
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Minun Astra J 103kW 2010 mallin 150t ajettu vaihteisto alkoi viime kevättalvena hissuksiin vinkumaan tai siis "kihisemään". Siitä on ajettu lisää kilometrejä joku 10t. Ehkä aavistuksen on voimistunut ääni. Se kuuluu aina kun auto liikkuu, mikä tahansa vaihde päällä tai vapaalla, kytkin pohjassa tai ylhäällä, moottori sammutettunakin rullatessa vapaalla. Nopeutta pitää olla 20-30 kmh tai enemmän. Kun en ymmärrä tuon vaihteiston toiminnasta, niin pyöriikö ne kaikki akselit/laakerit auton liikkuessa siellä aina, eli siellä voi olla missä tahansa tai kaikissa laakereissa vika? Vai onko tällä tiedolla vika paikannettavissa johonkin tiettyyn laakeriin? Perä? Onko näillä forumin kokemuksilla tullut mitään havaintoa milloin korjaukseen kannattaa ryhtyä, pitääkö pikku kihinöistä jo purkaa koko romu, vai vasta kun vaihdekeppi heiluu? Ainahan seuraavana päivänä voi Opel romuttua ihan jostain muusta syystä, niin ei näitä korjauksia juuri kannata tällaisiin vehkeisiin varastoon tehdä. Nyt ainakin vaihdan siihen öljyt ihan pilanpäiten, ne ei paljon maksa siihen nähden jos hidastaisivat hajoamisprosessia edes hieman.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Oiskohan pyöränlaakeri kun jurruuttaa?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
OpelismionSairaus
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Elo 2017, 21:44

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja OpelismionSairaus »

Terveppä terve foorumille.

Vanha Ooppelisti hankki J Astran kun oli niin nätti ja hyväntuntuinen koeajolla. Toki niin kaupasta kotiin ajellessa kun loota lämpeni alkoi vieno ujellus 6 vaihteella moottorijarrutuksessa noin 80 vauhdissa. Tiesin kyllä näistä laatikkovioista mutta eipä tuo esiin tullut pienellä koeajolla.

Nyt täytyi tehdä uudet tunnukset tänne, vanhojen jo kadottua ties minne.

Tuntuuhan auto toki vieläkin hyvälle niinkuin ooppelin kuuluukin mutta tuo 5- ja 6- vaihteen pieni vollotus moottorijarrulla varmaan viittaa tähän laakerivikaan. Vuosimalli 2011 1.4t farmari ja rullattu toki jo 136tkm. Pitkään menty jos ei remonttia vielä tehty. (mistä sen sitte tietää)

Nyt olen lukenut tuon sivuakselin laakerinvaihtotopikin ja tämän niin edelleen jäänyt vähän epäselväksi että kannaattaako tuo viedä jonnekin teamf40 pajalle laakerinvaihtoon (abaut2000€) vai riittääkö esim Delta auton päätykopankautta tehty lakrunvaihto? Mitä esimerkiksi jää vaihtamatta päätykopankautta ja mikä on kokemusperäinen kestoikä jos homma tehdään halvemmalla tavalla.

Vai onko sen halvempi?

Toisekseen kannattaako tuolla nyt rullutella vai mikä se vihellyksestä tuhoon kilometrimäärä on? Pari tankkia menty kauppojen jälkeen enkä nyt osaa sanoa onko pahentunut.

Ainii joo. Kävin jossainkohtaa VAG leirissäkin. 45tkm oli mittarissa TeeSeItse koneella kun ajoin liikkeestä ulos, 48tkm kun tehtiin jakopää uusiks ja myyjäliike osallistu 100€ koko hommaan. Olin ostotilanteessa päivitelly jakopääongelmista nii ei tarvi kuulema korvata kun tiesin että voi olla. Koeajokin sovittiin työpäivän lopuksi niin klonksvaakenihan odotti käynnissä pihalla :)
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Vaihdoin öljyt, kuten lupasin, tai ainakin pääosan. Voihan piru miten ovat laittaneet noi proput. Ei yhteenkään sovi kiroilematta avain, ja varsinkin tuo poistoproppu, niin kiinni apurungossa ettei siihen millään saisi 10 mm kuusiokoloavainta 1/2 tuuman vääntiöllä väliin. Olis pitänyt ostaa 10mm mutka-koloavain ja sahata sekin tumpiksi, mutta kello oli jo melkein 21 ja auto jo pukilla. Päädyin irrottamaan tarkistuspropun ja öljynvaihtopumpulla sain sieltä ulos 1,4L jotain mustaa ja ihan litkua. Tilalle 1,5L Castrolia, jonka jälkeen tarkistuspropusta valui ulos. Proppu kiinni, ja 0,2L ylitäyttö, ei se kai voi tuon verran liikaan öljyyn hajota, öljyn vähyyteen ennemmin. Jossain on puhuttu reilusti isommista öljymääristä, ja arvuuteltu että täytön pitäisi olla yli tarkistuspropun. Minähän en tiedä oliko imupumppu edes pohjalla. Ja eikö tuo tarkistuspropun litramitta riipu todella paljon moottori-vaihteistoyhdistelmän asennuskulmasta, voihan olla että valut on suunniteltu toiseen asennuskulmaan.

Samalla sitten huomasin, että laatikko oli sen verran röpeliäisesti silikoonattu tiiviiksi, että tämä kihinä voi olla osa korjattua kiertopalkintoa. Olihan mittarissa 116 tonnia kun tuon ostin (ja pidin vielä vähän ajettunakin kun aiemmat B-Vectrat on ollut vielä naimakiellossa noilla kilometreillä).

Lyhyt koeajo. Ei havaittavaa muutosta äänialassa. Tosin aika litkuahan se 75W-80 Castrolikin on, mikä voisi ääniä muuttaa. Luulenpa että yksi syy M32 vaihteisto-ongelmiin voi olla liian ohuet litkut liian kuumassa askissa.

Tuo ehdotus pyöränlaakerista pitää ehdottomasti tutkia, on senverran kummaa ettei mikään muu ääneen vaikuta kuin pyörien pyörintänopeus.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Päätykopan kautta tehdyssä korjauksessa vaihdetaan vaihteiston akselien (3kpl) päätykopan puoleiset laakerit (3 kpl) . Vaihtamatta jää toisen pään laakerit ja perän laakerit.
Ne , jotka ovat itse vaihtaneet päätykopan kautta ovat ajaneet kymmeniä tuhansia kilometrejä. Niitä lukemia löytyy näistä kummastakin topicista.
Kyllä kopan kautta tehty remontti on halvempi. Vähemmän työtä siinä on.
Syytä korjata viimeistään silloin, kun vaihdekeppi alkaa heilua kytkin ylös nostettaessa 5- tai 6-vaihteellla, tai jos ääni kasvaa sietämättömäksi.
OpelismionSairaus kirjoitti:Terveppä terve foorumille.

Vanha Ooppelisti hankki J Astran kun oli niin nätti ja hyväntuntuinen koeajolla. Toki niin kaupasta kotiin ajellessa kun loota lämpeni alkoi vieno ujellus 6 vaihteella moottorijarrutuksessa noin 80 vauhdissa. Tiesin kyllä näistä laatikkovioista mutta eipä tuo esiin tullut pienellä koeajolla.

Nyt täytyi tehdä uudet tunnukset tänne, vanhojen jo kadottua ties minne.

Tuntuuhan auto toki vieläkin hyvälle niinkuin ooppelin kuuluukin mutta tuo 5- ja 6- vaihteen pieni vollotus moottorijarrulla varmaan viittaa tähän laakerivikaan. Vuosimalli 2011 1.4t farmari ja rullattu toki jo 136tkm. Pitkään menty jos ei remonttia vielä tehty. (mistä sen sitte tietää)

Nyt olen lukenut tuon sivuakselin laakerinvaihtotopikin ja tämän niin edelleen jäänyt vähän epäselväksi että kannaattaako tuo viedä jonnekin teamf40 pajalle laakerinvaihtoon (abaut2000€) vai riittääkö esim Delta auton päätykopankautta tehty lakrunvaihto? Mitä esimerkiksi jää vaihtamatta päätykopankautta ja mikä on kokemusperäinen kestoikä jos homma tehdään halvemmalla tavalla.

Vai onko sen halvempi?

Toisekseen kannattaako tuolla nyt rullutella vai mikä se vihellyksestä tuhoon kilometrimäärä on? Pari tankkia menty kauppojen jälkeen enkä nyt osaa sanoa onko pahentunut.

Ainii joo. Kävin jossainkohtaa VAG leirissäkin. 45tkm oli mittarissa TeeSeItse koneella kun ajoin liikkeestä ulos, 48tkm kun tehtiin jakopää uusiks ja myyjäliike osallistu 100€ koko hommaan. Olin ostotilanteessa päivitelly jakopääongelmista nii ei tarvi kuulema korvata kun tiesin että voi olla. Koeajokin sovittiin työpäivän lopuksi niin klonksvaakenihan odotti käynnissä pihalla :)
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
OpelismionSairaus
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Elo 2017, 21:44

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja OpelismionSairaus »

Okei, täytyy kuulostella mihin tuo muuttuu tuossa ajellessa ja arpoa sitten kuinka homma tehdään.

Tuli vaihdettua öljyt lootaan, vanhat oli punaiset (toki jo mustuneet) mut niitä ei tullut kuin n.1750ml ulos(kuuma laatikko).
Olen haeskellut tuota öljymäärää monista keskusteluista ja "virallisiakin" arvoja löysin jostain 2000ml vaihdossa ja 2200ml kuivaan laatikkoon.
Taisin löytää myös jonkun sivun missä oli 1800ml. Jotkut laittaa vaihdossakin kai 2400ml. No pistin sitte 2 litranpulloa sisään, ei tuo nyt ainakaan huonompaan suuntaan varmaan ole.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joo, öljymäärä vaihtelee... siis mikä määrä on syytä laittaa. Yksi ohje on täyttää , kunnes tarkistuspropusta tulee öljyä ulos , sitten proppu kiinni ja 200 ml lisää öljyä sen jälkeen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
OuluM40
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Elo 2017, 14:43

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja OuluM40 »

Hei
Astra J 1,7D laatikko käytetty laakeroinnissa, mutta. Onko normaalia että vaihdekeppi 4:lle ja 6:lle vaihdettaessa "nytkähtää" takaisinpäin keskikohtaa? Liikkeen mukaan (joka laakeroinnin teki) normaalia. Myös välillä muillakin vaihteilla tekee samaa, mutta satunnaisesti. Lisäksi uutena ominaisuutena tuli aikamoinen kolahdusääni kun esim. liikennevaloissa vapaalta vaihtaa 1:lle.

Itsellä kun ei ole kokemusta hirveästi kyseisestä vaihdelaatikosta ns. ehjänä.
OpelismionSairaus
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Elo 2017, 21:44

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja OpelismionSairaus »

OuluM40 kirjoitti:Hei
Astra J 1,7D laatikko käytetty laakeroinnissa, mutta. Onko normaalia että vaihdekeppi 4:lle ja 6:lle vaihdettaessa "nytkähtää" takaisinpäin keskikohtaa? Liikkeen mukaan (joka laakeroinnin teki) normaalia. Myös välillä muillakin vaihteilla tekee samaa, mutta satunnaisesti. Lisäksi uutena ominaisuutena tuli aikamoinen kolahdusääni kun esim. liikennevaloissa vapaalta vaihtaa 1:lle.

Itsellä kun ei ole kokemusta hirveästi kyseisestä vaihdelaatikosta ns. ehjänä.
No minun mielestä välillä nytkähtää omassa kun nostaa kytkimen, enemmin ehkä kiinnittäisin huomiota jos nytkyy kaasulla veto pois/päälle.
Ehkä siirtäjä menee vaihdettaessa hiukan "yli" ja palaa oikeaan kohtaan kun kytkimen nostaa.

Missä vaihdatit laakerit, mitä tehtiin, mitä maksoi?
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Lisää selvittelyjä. Otin vuoron perään kummatkin etupyörät ilmaan. Pyörää pyörittämällä tuntuu ällistyttävän kova nykivä vastus ja pientä mekaanista ääntä, ei se nyt jatkuvaa kilinää eikä kalinaa ole, mutta kuulostaa että osat jossain kolahtelee toisiaan vasten, öljyä välissä. Kun otin vasemman etupyörän pois, niin hädin tuskin jaksan pyöritellä pyörän napaa ilman mitään vartta (ruuvimeisseli jarrulevyn raossa riittää). Aika tiukka. Ensin epäilin äänestä että vetoakselin sisempi nivel paskana, mutta kun se ihan sama ilmeni toisella puolella eikä itse vetoakseli tärise pyörittäessä, niin paikallistin sen mielestäni tasauspyörästöön. Tai sitten vaihteiston laakerit on niin jumissa, että ne aiheuttaa tuon nykivän vastuksen. Siellähän on välityssuhde tasauspyörästöstä vaihteistoon, että raskaammaksi se muuttuu jos vaihteistossa on vastusta. Mutta ääni kuulosti tulevan tasauspyörästöstä, suunnalta missä ne vetareiden sisäniveletkin on.

Tasauspyörästövika selittäisi miksi ääni ei ole lainkaan vaihderiippuva, ainoa mikä vaikuttaa on pyörien pyörimisnopeus.

Mitä tasauspyörästöissä on mennyt vialle, laakerit niissäkin vai? Onko tapausta jossa olis pelkkä tasauspyörästövika ilman M32 vaihteiston laakerivikaa?

Se vastus tuntui niin rankalta ja nykivältä, että pelottaa nyt vähän ajella. Siellä paikat kuumenee aika lailla kun tuolla voimalla osat hinkkaa toisiaan vasten, saattaa alkaa hilut lentelemään vaikka kuinka tuoretta öljyä on välissä.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Vastaan itse itselleni saksaksi, eli tässä ainakin yhdestä aika perusteellisesta M32 tasauspyörästön tuhosta video. Pyörityskolinat ja ajoäänet selittyy tuolla, mutta ei ehkä pyöritysvastus. Rumaa jälkeä kuitenkin. Voiko nämä oikeasti hajota noin? Huhhuh.
https://www.youtube.com/watch?v=ABco2ySQQn4
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tasauspyörästöissä on ihan samalla tavalla ollut keski(?) akselin päätylääkerin esijännitys liian suuri ja laakeri sitten vaurioitunut ja kun laakeri pyörii huonosti , alkaa se syödä akselia. Tällöin akseli on hieman vinossa. Laakerin huono pyöriminen ja akseli vinous varmasti vaatii voimaa pyörien pyörittämiseen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
cozar
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 10 Kesä 2010, 09:41

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja cozar »

Onneksi pääsi ajoissa eroon j-astrasta ennenkuin vaihteisto olisi ehtinyt hajota. Näyttää olevan aikamoinen pommi koko voimalinja, mutta eihän tuo k-mallikaan ole kovin laadukas. Paljon näyttää olevan pikkuvikaa sielläkin, mutta ilmeisesti tätä surullista m32 laatikkoa ei käytetä enää siinä mallissa sentään.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Robertx kirjoitti:Tasauspyörästöissä on ihan samalla tavalla ollut keski(?) akselin päätylääkerin esijännitys liian suuri ja laakeri sitten vaurioitunut ja kun laakeri pyörii huonosti , alkaa se syödä akselia. Tällöin akseli on hieman vinossa. Laakerin huono pyöriminen ja akseli vinous varmasti vaatii voimaa pyörien pyörittämiseen.
Kiitos. Noin varmaakin.

Varsinaisiin vaihdelaatikon akselien päätylaakereihin jännitys/välys syntyy kun vaihteiston kuori puristaa laakerit pesiinsä, kun laatikko halkeaa poikittain akselien suuntaan nähden. Miten esijännitys viritetään tasauspyörästön akselille, kun se laatikko halkeaa akselin suuntaisesti, ei poikittain? Tuleeko se vetoakselien tiivistelaipoista ? En onnistunut löytämään korjausvideota tasauspyörästön osalta, vaikka niitä löytyy vaihteiston osalta.
Vastaa Viestiin