Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivika?
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Itsellä rupes temppuilemaan, välillä toimi välillä ei, nyt ei oo vähään aikaan toiminu ollenkaan. Appiukolla ois lämpimät tilat hallinosturilla, jossa operoida, mut eri puolella Suomea vaan , vois tilata noita muutamat ja vaihtaa ku seuraavan kerran menee käymään. Yleismittarilla ilmeisesti sais varmuuden mitkä on paskana, ja eikö ne yleensä takaa mene, ku paskaa lentää suoraan päälle, ni ei kehtais käyttää vikakoodin luvussa sen takia, ku kohtuu tyyris sekin.
Ascona C 16NE - Vectra A C20XE - Vectra B X20XEV - Astra G Z22SE - Vectra C GTS Y22DTR - Insignia A20DTH
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Itse tulin juuri tallista vaihtamasta taas yhden anturin. Viime viikon alussa tilasin täältä:
http://www.ebay.com/itm/NeU-OPEL-INSIGN ... 3384932c66
Ja osa tuli eilen. Tähän mennessä on tällaisia osanumeroita ollut ja kaikki toimii (sen vuoden):
1235281
15945176
13282884
13242365
Itseasiassa tilasin sittenkin "turhaan" tuon uusimman osan, sillä tuo 159 alkuinen olikin toimiva. Se oli varastossa viime talven tilauksen häslingistä, kun Baltiasta tuli ensin PSAn osa ja ehdin vaihto-operaation aikana tilata uuden osan saksalaiselta myyjältä. Epäilin että tuo vaihdossa tullut osa ei olisi sopiva, sillä takapuoli tuossa anturissa oli erilainen kuin aiemmissa ja ebay vaihto-operaatio meinasi kaatua kielimuuriin. Vanhemmissa antureissa takapinta oli mattapintainen ja kumimainen kun taas noissa kahdessa uusimmassa on kova kiiltävä pinta.
Joka kerta anturi on ollut joko vasemman tai oikean laidan taka-anturi.
http://www.ebay.com/itm/NeU-OPEL-INSIGN ... 3384932c66
Ja osa tuli eilen. Tähän mennessä on tällaisia osanumeroita ollut ja kaikki toimii (sen vuoden):
1235281
15945176
13282884
13242365
Itseasiassa tilasin sittenkin "turhaan" tuon uusimman osan, sillä tuo 159 alkuinen olikin toimiva. Se oli varastossa viime talven tilauksen häslingistä, kun Baltiasta tuli ensin PSAn osa ja ehdin vaihto-operaation aikana tilata uuden osan saksalaiselta myyjältä. Epäilin että tuo vaihdossa tullut osa ei olisi sopiva, sillä takapuoli tuossa anturissa oli erilainen kuin aiemmissa ja ebay vaihto-operaatio meinasi kaatua kielimuuriin. Vanhemmissa antureissa takapinta oli mattapintainen ja kumimainen kun taas noissa kahdessa uusimmassa on kova kiiltävä pinta.
Joka kerta anturi on ollut joko vasemman tai oikean laidan taka-anturi.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Itse tilasin juuri pari anturia tuolta aiemmin linkittämästäni paikasta, samalla osanumerolla (1235281) oli mitä Länsi-Autokin olisi myynyt.
Käsikopelolla tunnustelin tänään ja kohtuu helpossa paikassahan nuo reunimmaiset on ja ihan paljaana kurasuihkuille
Onko noiden irrottamisessa mitään sen ihmeellisempää, anturi ilmeisesti painastu puskuriin ja johto anturissa liittimellä?
Käsikopelolla tunnustelin tänään ja kohtuu helpossa paikassahan nuo reunimmaiset on ja ihan paljaana kurasuihkuille
Onko noiden irrottamisessa mitään sen ihmeellisempää, anturi ilmeisesti painastu puskuriin ja johto anturissa liittimellä?
Ascona C 16NE - Vectra A C20XE - Vectra B X20XEV - Astra G Z22SE - Vectra C GTS Y22DTR - Insignia A20DTH
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Kävin sitten irrottamassa vänkärinpuolen takakulman anturin, lähti melko helposti, tosiaan oli vain painettu puskurin muoviklipsuihin, johto lähti myös kohtuudella, kun ensin vähän aikaa makoili auton alla ja lampulla tiiraili miten on kiinni
Mittasin yleismittarilla, siis anturissa on kolme pinniä, keskeltä molempiin reunoihin, toisella puolella vastusarvo oli n. 12 ohmia ja toisella 25 ohmia, toisessa ketjussa oli kerrottu, että arvon pitäisi olla molempiin reunoihin <0,7 ohmia, ilmeisesti tämä anturi sitten paskana.
Mittasin yleismittarilla, siis anturissa on kolme pinniä, keskeltä molempiin reunoihin, toisella puolella vastusarvo oli n. 12 ohmia ja toisella 25 ohmia, toisessa ketjussa oli kerrottu, että arvon pitäisi olla molempiin reunoihin <0,7 ohmia, ilmeisesti tämä anturi sitten paskana.
Ascona C 16NE - Vectra A C20XE - Vectra B X20XEV - Astra G Z22SE - Vectra C GTS Y22DTR - Insignia A20DTH
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Itse mittasin tuosta toimivasta 1235281:stä että reunapinnien välillä oli n. 2,2kOhm ja keskipinnin ja reunapinnien välillä kummassakin n. 35kOhmia. Ja toisessa toimivassa nuo lukemat oli taas ihan erilaisia, muistaakseni jotain 150kOhmin huitella, joten joko mittari temppuilee, en osaa enää mitata, tai sitten riippuen osanumerosta ne arvot on erilaisia.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
En ole varma mitä pitäisi näyttää, mutta olisikohan niin, että toimivassa anturissa keskeltä reunapinneihin pitää olla saman suuruinen vastusarvo, selittäisi eron eri antureiden välillä.
Rikkinäisessä sitten vastusarvot poikkeavat toisistaan.
Rikkinäisessä sitten vastusarvot poikkeavat toisistaan.
Ascona C 16NE - Vectra A C20XE - Vectra B X20XEV - Astra G Z22SE - Vectra C GTS Y22DTR - Insignia A20DTH
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Joku on näköjään tutkinut noiden GM/Bosch antureiden sielunelämää vähän tarkemminkin:
http://www.instructables.com/id/Hacking ... /?ALLSTEPS
Keskipinni on siis maa ja sitten on jännite ja yksi kommunikaatiolinja. Ja koska kommunikaatio on digitaalista niin silloin tuon pinnien välisen vastuksen mittaaminen ei oikeastaan kerro suoraan vielä mitään eri osanumeroiden välillä.
"OK, these sensors are just about as bullet proof as possible." Tuo lause vähän naurattaa tämän ongelman kanssa painiessa
Pistin pari anturia lisää tilaukseen, nimittäin tänä aamuna lopetti taas tutka toimintansa, pitää yrittää nyt vaihdella noiden uusien anturien paikkaa ja ihmetellä johdotuksenkin kuntoa.
http://www.instructables.com/id/Hacking ... /?ALLSTEPS
Keskipinni on siis maa ja sitten on jännite ja yksi kommunikaatiolinja. Ja koska kommunikaatio on digitaalista niin silloin tuon pinnien välisen vastuksen mittaaminen ei oikeastaan kerro suoraan vielä mitään eri osanumeroiden välillä.
"OK, these sensors are just about as bullet proof as possible." Tuo lause vähän naurattaa tämän ongelman kanssa painiessa
Pistin pari anturia lisää tilaukseen, nimittäin tänä aamuna lopetti taas tutka toimintansa, pitää yrittää nyt vaihdella noiden uusien anturien paikkaa ja ihmetellä johdotuksenkin kuntoa.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Made in Mexico
Hieman myötätuntoa antureiden puolesta - nuo originaalit parkkitutkan anturit tehdään Meksikossa ja ne ovat niissä oloissa varmaan aivan toimivat. Raukkaparat sitten rahdataan tänne pohjoiseen, jossa on loskaa ja pakkasta...
Omastani on tosin mennyt vain yksi anturi (n. 170000 km:n matkalla) ja sekin edestä ison kiven tehtyä siihen kolon.
Omastani on tosin mennyt vain yksi anturi (n. 170000 km:n matkalla) ja sekin edestä ison kiven tehtyä siihen kolon.
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Niin ne varmaan tehdään monella muullakin merkillä, mutta Opel taitaa olla ainoa, jossa parkkitutkan anturin vaihtoväli on lyhyempi kuin öljynvaihtoväliMasi kirjoitti:Hieman myötätuntoa antureiden puolesta - nuo originaalit parkkitutkan anturit tehdään Meksikossa ja ne ovat niissä oloissa varmaan aivan toimivat. Raukkaparat sitten rahdataan tänne pohjoiseen, jossa on loskaa ja pakkasta...
Omastani on tosin mennyt vain yksi anturi (n. 170000 km:n matkalla) ja sekin edestä ison kiven tehtyä siihen kolon.
Mutta kuten todettu, onneksi nuo ovat halpoja ja helppoja vaihtaa.
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Minä vaihdan 15000 km:n välein öljyt ja vielä ei ole vaihdettu yhtään anturia muutoin kuin tuo yksi edestä ulkoisen vaurion vuoksi. Itseäni ihmetyttää miksi toisilla nuo kestää ja toisilla ei - missä on ne erot. Itse ajelen täällä pk-seudun suolaloskassa pääsääntöisesti ja yöksi ajan aina lämpimään talliin. Toisaalta otos tässä viestiketjussa rikkimenneistä raportoinneista on vielä varsin pieni suhteessa Insignioiden kokonaismäärään Suomessa.vmoi73 kirjoitti:Niin ne varmaan tehdään monella muullakin merkillä, mutta Opel taitaa olla ainoa, jossa parkkitutkan anturin vaihtoväli on lyhyempi kuin öljynvaihtoväliMasi kirjoitti:Hieman myötätuntoa antureiden puolesta - nuo originaalit parkkitutkan anturit tehdään Meksikossa ja ne ovat niissä oloissa varmaan aivan toimivat. Raukkaparat sitten rahdataan tänne pohjoiseen, jossa on loskaa ja pakkasta...
Omastani on tosin mennyt vain yksi anturi (n. 170000 km:n matkalla) ja sekin edestä ison kiven tehtyä siihen kolon.
Mutta kuten todettu, onneksi nuo ovat halpoja ja helppoja vaihtaa.
Toisaalta nuo penkinlämmittimet minä voisin tyyppiviaksi nimetä, koska ne on omastanikin rikki molemmat, taas - mutta ei kai nekään kaikilta ole rikki. Opelillahan on nyt kampanja jossa saa nahkapenkit samaan hintaan tms. - saattaapi siinä olla vielä persaus kylmänä pakkasilla jossakin vaiheessa kun lämmittimet hajoaa... käsittääkseni lämmittimet ovat noissa uusissakin näitä samoja, ainakin minulle sanottiin, että parannettuja kestävämpiä lämmityselementtejä ei valitettavasti ole saatavilla.
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Viallisen anturin tunnistaa kuuntelemalla stetoskoopilla ( Motonetistä kympillä ), auto käyntiin, parkki päälle, kuuntele. Ehjät naputtaa ja vialliset on hiljaa. Tämä siis vaikka kojetaulussa ei valo palaisi.
Itsellä on antureita mennyt takaa joka kerta kun on ajanut pohjoiseen kovempiin pakkasiin. Ilmeisesti kosteus kertyy sisään ja ainakin pakkasessa rikkoo anturin. Nyt sain tuon täälläkin mainitun uuden anturin käsiini, siinä on tosiaan päällypuolen massa korvattu kunnon kiinteällä läpällä. Onko joltain hajonnut jo näitä uusiakin malleja ?
Itsellä on antureita mennyt takaa joka kerta kun on ajanut pohjoiseen kovempiin pakkasiin. Ilmeisesti kosteus kertyy sisään ja ainakin pakkasessa rikkoo anturin. Nyt sain tuon täälläkin mainitun uuden anturin käsiini, siinä on tosiaan päällypuolen massa korvattu kunnon kiinteällä läpällä. Onko joltain hajonnut jo näitä uusiakin malleja ?
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Kiitoksia linkistä, joten yleismittarilla mittaamisesta ei hyötyä. Hauska komentti tosiaan tuo bullet proofiZero kirjoitti:Joku on näköjään tutkinut noiden GM/Bosch antureiden sielunelämää vähän tarkemminkin:
http://www.instructables.com/id/Hacking ... /?ALLSTEPS
Keskipinni on siis maa ja sitten on jännite ja yksi kommunikaatiolinja. Ja koska kommunikaatio on digitaalista niin silloin tuon pinnien välisen vastuksen mittaaminen ei oikeastaan kerro suoraan vielä mitään eri osanumeroiden välillä.
"OK, these sensors are just about as bullet proof as possible." Tuo lause vähän naurattaa tämän ongelman kanssa painiessa
Pistin pari anturia lisää tilaukseen, nimittäin tänä aamuna lopetti taas tutka toimintansa, pitää yrittää nyt vaihdella noiden uusien anturien paikkaa ja ihmetellä johdotuksenkin kuntoa.
Ascona C 16NE - Vectra A C20XE - Vectra B X20XEV - Astra G Z22SE - Vectra C GTS Y22DTR - Insignia A20DTH
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Myös herkällä sormenpäällä tuntee tuon naputuksen.tomimatti kirjoitti:Viallisen anturin tunnistaa kuuntelemalla stetoskoopilla ( Motonetistä kympillä ), auto käyntiin, parkki päälle, kuuntele. Ehjät naputtaa ja vialliset on hiljaa. Tämä siis vaikka kojetaulussa ei valo palaisi.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Jep, tuli eilen testattua kun tutkin taas tuota vikaa. Huomasin että oikean puolinen reuna-anturi oli pimeänä sama minkä anturin sinne laittoi ja vastaavasti kaikki kolme anturia toimi ollessaan vasemmalla puolella. Eli nyt on joko johtosarjassa vikaa (tuosta liittimestä itseasiassa irtosi anturin mukaan viime asennuksen aikana se valkoinen osa ja punainen tiiviste) tai sitten siinä modulissa. Pitää jatkaa tutkimuksia.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Re: Parkkitutkaviat ja penkinlämmitinviat Insignian tyyppivi
Näyttää olevan mulla johtosarjasta johto poikki. Mittailin piuhat moduulilta reunimmaisille antureille ja oikean puolen anturille ei tule sitä signaalilinjaa enää. Moduulilta läpiviennille asti johto toimii, mutta siitä liittimen juureen ei. Anturin liittimessä ei ollutkaan vikaa. Pitäis vielä tutkia että missä kohdassa on sen johtosarjan liitin, koittaa käyttää se irti ja mitata sieltä vielä yhteys.
Pistetääs vielä nyt ylös moduulilta katsottuna että mustavalkea piuha on maa, ruskeavalkoinen jännite, kokonaan keltainen on vasemman reunan signaali, keltavioletti oikean reunan, keskellä on keltavalkoinen ja keltasininen, en tiedä kumminpäin kun noihin en käsiksi pääse ilman puskurin irroitusta.
Pistetääs vielä nyt ylös moduulilta katsottuna että mustavalkea piuha on maa, ruskeavalkoinen jännite, kokonaan keltainen on vasemman reunan signaali, keltavioletti oikean reunan, keskellä on keltavalkoinen ja keltasininen, en tiedä kumminpäin kun noihin en käsiksi pääse ilman puskurin irroitusta.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17