Voin vahvistaa nämä lukemat meidän farkun osalta, litraisella koneella ja manuaaliaskilla sekin. Kohta 10tkm mittarissa, että ihan kohtuullisesti on tullut touko-kesäkuun vaihteesta ajeltua. Keskikulutus siinä 5 litran tuntumassa, ajotietokoneen mukaan. Alimmillaan mennyt kevyessä maantieajossa 4.6 litraan ja ylimmillään pyörinyt siinä 5.5 litran hujakoilla. Kyllä noista kulutuslukemista saisi vielä muutaman desin niistettyä pois, jos oikein keskittyisi taloudelliseen ajoon. Aluksi ajettiin 95:lla ja kokeeksi noin 5 tankillista V-Powerilla. Suurta eroa ei syntynyt eri bensalaatujen välillä, mutta epävirallinen mutu-tuntuma on, että saattoi pari desilitraa vähemmällä mennä V-Powerilla ja moottori kävi pehmeämmin. Taas palattu 95:seen ja varmaan siinä pysytään, kun ei sen kummempaa eroa huomannut ja Shellin asemia ei ole kätevästi matkan varrella.kWh kirjoitti:Käytössä muuten 95E10 ja manuaalilaatikko, jäi mainitsematta. Suurimmat yli 5.5 tankkausvälit tuli kesälomareissulla pohjoiseen täydellä autolla, paljon isoa tietä ja paljon pikkupolkuja ilmastointi päällä. Muutoin normaali lapset hoidosta/kauppareissu/työmatka-ajoa Tampereen seudulla. Satasen tai yli nopeusrajoituksella ajoa normaalisti vähän. Mitenkään tietoisesti säästellen ei tuohon kulutukseen tarvitse ajaa. Stop/startin otan aina pois päältä, vaimo luultavasti ei. Ilmastointi päällä silloin kun sitä tarvitsee. Vanhalla Octavia 2 Combi 1 4 TSI:llä kesärengaskauden kulutus 95E10 oli meillä 5.6l/100km.nordman kirjoitti:Millaisella ajolla noihin lukemiin pääsee? Itsellä Astra J diesel, jonka todellinen keskikulutus on yli 40 tkm ajomatkalla 5,7 litraa... Alle viiden litran kulutuksen tankillisia on tullut äärimmäisen harvoin. Ajotietokone toki optimisesti ilmoittelee viiden litran lukemia.kWh kirjoitti:Sports Tourer 1.0 bensaturboa on joutunut jo tankkaamaankin. Reilun 4100km keskikulutus 5.18l/100km. Pihein tankkausväli 4.7l, tuhlaavin 5.65l. Ei älyttömän paha. Ajotietokone kertoo 5.0 keskikulutukseksi.
Astra K
Re: uusi astra (k) suomessa
Re: uusi astra (k) suomessa
Ajoprofiili on meillä erilainen. Meidän ajossa pienimmät kulutuslukemat syntyvät juuri tuollaisilta pohjoisen reissuilta, niissä dieselin taloudellisuus pääsee parhaiten esiin, ja voi mennä alle viiden litran kulutuksella. Normaalisti tulee ajeltua melko paljon moottoritietä (120-125 km/h) ja toisaalta ruuhkatökkimistä, molemmat ovat raskaita. Automaatti-ilmastointi aina päällä, ja webasto talvella haukkaa oman osansa. Olen miettinyt pikkubensaturboa seuraavaksi autoksi, mutta epäilen että meidän ajoilla se varmasti olisi silti dieseliä janoisempi.kWh kirjoitti:Käytössä muuten 95E10 ja manuaalilaatikko, jäi mainitsematta. Suurimmat yli 5.5 tankkausvälit tuli kesälomareissulla pohjoiseen täydellä autolla, paljon isoa tietä ja paljon pikkupolkuja ilmastointi päällä. Muutoin normaali lapset hoidosta/kauppareissu/työmatka-ajoa Tampereen seudulla. Satasen tai yli nopeusrajoituksella ajoa normaalisti vähän. Mitenkään tietoisesti säästellen ei tuohon kulutukseen tarvitse ajaa. Stop/startin otan aina pois päältä, vaimo luultavasti ei. Ilmastointi päällä silloin kun sitä tarvitsee. Vanhalla Octavia 2 Combi 1 4 TSI:llä kesärengaskauden kulutus 95E10 oli meillä 5.6l/100km.nordman kirjoitti:Millaisella ajolla noihin lukemiin pääsee? Itsellä Astra J diesel, jonka todellinen keskikulutus on yli 40 tkm ajomatkalla 5,7 litraa... Alle viiden litran kulutuksen tankillisia on tullut äärimmäisen harvoin. Ajotietokone toki optimisesti ilmoittelee viiden litran lukemia.kWh kirjoitti:Sports Tourer 1.0 bensaturboa on joutunut jo tankkaamaankin. Reilun 4100km keskikulutus 5.18l/100km. Pihein tankkausväli 4.7l, tuhlaavin 5.65l. Ei älyttömän paha. Ajotietokone kertoo 5.0 keskikulutukseksi.
Onkohan muuten jollakin kulutusdataa Astra K dieselistä (100 kW)? Numeroiden valossa sen päästölukemat näyttävät samoilta kuin Astra J:llä, mikä on hiukan yllättävää, kun auto kuitenkin on keventynyt melkoisen paljon.
Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100 kW Cosmo Business MY14.5
Re: uusi astra (k) suomessa
Sain sen varoittimen kerran piippaamaan, kun asetus oli keskimmäsessä. Pitääköhän siinä painaa kaasua että se toimii?Lahtju kirjoitti:Semyorka kirjoitti:Lahtju kirjoitti:Lahtju kirjoitti: Pitää vielä siis testailla josko toimisi. Jos en saa toimiaan niin, sitten pitänee vierailla myyjäliikkeessa testaamassa ja todentamassa toiminta. Jossain luin että jollain oli kamerassa vikaa je se piti vaihtaa.
Olen kokeillut niin että olen antanut rullata esim. valoihin pysähtynyttä autoa päin ilman että painan kaasua tai jarrua.
Ainoastaan kerran se piipannut ennenkuin piti itse jarruttaa.
Re: uusi astra (k) suomessa
Onko kellään tehnyt sitä tööttäyshommaa, eli auto tööttää sammutettaessa pari kertaa. Yleensä silloin kuin sitä vähiten odottaisi ja joka kerta se on sattunut kaupan tai huoltoaseman pihassa. Näyttävä saapuminen. Liittynee jotenkin avaimettilaan toimintaan. Vinkkejä?
Re: uusi astra (k) suomessa
Ohjekirjan sivu 25otj kirjoitti:Onko kellään tehnyt sitä tööttäyshommaa, eli auto tööttää sammutettaessa pari kertaa. Yleensä silloin kuin sitä vähiten odottaisi ja joka kerta se on sattunut kaupan tai huoltoaseman pihassa. Näyttävä saapuminen. Liittynee jotenkin avaimettilaan toimintaan. Vinkkejä?
Jos kuljettajan ovea ei ole kunnolla suljettu, jos elektroninen avain meinaa jää autoon tai jos sytytysvirtaa ei ole katkaistu niin lukitusta ei sallita ja järjestelmä antaa kolme varoitusta.
Tuo ei kyllä selitä miksi tööttää sammutettaessa...
Re: uusi astra (k) suomessa
Alkanut jurppimaan bensa-automaatin toiminta. Vaihtaa säännöllisesti vitos- ja kutosvaihteen silmään jo tuhannen kierroksen tienoilla kaupunkinopeuksissa ja selvä jurina säestää muuten hiljaista matkantekoa. Kaasulla hiukan narraamalla saa vaihtamaan pienemmälle mutta eipä kauaa malta pienemmällä vaihteella kulkea. Onhan tuossa tuo manuaalikäyttömahdollisuuskin mutta automaatin mukavuudesta maksoin aika kovan hinnan. Kiihdytettäessä ja maantiellä vaihtaa ja toimii ihan kiitettävästi.
Huoltoon en ole vielä ollut yhteydessä mutta myyjän mukaan on nykyautojen ominaisuus.
Onkohan asialle ohjelmallisesti tehtävissä jotakin?
Pari viimeistä tankkausta 8,5l/100km ajotietokoneen väittäessä 7,5 ( paljon kaupunkiajoa ) ja rengasmelu maantiellä kiusaa edelleen; J oli hiljaisempi.
Huoltoon en ole vielä ollut yhteydessä mutta myyjän mukaan on nykyautojen ominaisuus.
Onkohan asialle ohjelmallisesti tehtävissä jotakin?
Pari viimeistä tankkausta 8,5l/100km ajotietokoneen väittäessä 7,5 ( paljon kaupunkiajoa ) ja rengasmelu maantiellä kiusaa edelleen; J oli hiljaisempi.
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Re: uusi astra (k) suomessa
Myyjän puheessa on valitettavasti totta ainakin toinen puoli. Koeajoin itse muutamia merkkejä automaatilla ja kaikista surkeimman kokemuksen sain Fordin Focuksella ja sen litraisen koneen ja automaatin yhdistelmällä. Siinä putoaa karvalakki silmille, kun ajaa 50-60 ja jopa naftin 80km/h nopeuksia - täristää ja jurisee ankarasti. Automaatilla ei kuulu vaihtaa käsin pienemmälle. Tämä viherpiiperrys on mennyt aivan liian pitkälle! Tämä johtaa nyt vaan siihen, että joutuu ajamaan kovempaa! Teoreettinen taloudellisuusajo muuttuu vaarallisemmaksi kulutusajoksi... Lieneekö tuo edes olla taloudellista, kun kone käy niin hirveän raskaasti noilla tyypillisillä nopeuksilla. Koeajetuista autoista Astrassa oli vähiten tuota ominaisuutta, mutta juuri kaupunkinopeuksilla sitä huomasi. Nykyinen J-Astra ei missään tilanteessa tee tuota jurinaa, mutta se onkin 1,6T ja vanhempaa ajatusmallia Kaikkihan varmasti on uudessakin ohjelmoitavissa, mutta mutta...Fisherman kirjoitti:Alkanut jurppimaan bensa-automaatin toiminta. Vaihtaa säännöllisesti vitos- ja kutosvaihteen silmään jo tuhannen kierroksen tienoilla kaupunkinopeuksissa ja selvä jurina säestää muuten hiljaista matkantekoa. Kaasulla hiukan narraamalla saa vaihtamaan pienemmälle mutta eipä kauaa malta pienemmällä vaihteella kulkea. Onhan tuossa tuo manuaalikäyttömahdollisuuskin mutta automaatin mukavuudesta maksoin aika kovan hinnan. Kiihdytettäessä ja maantiellä vaihtaa ja toimii ihan kiitettävästi.
Huoltoon en ole vielä ollut yhteydessä mutta myyjän mukaan on nykyautojen ominaisuus.
Onkohan asialle ohjelmallisesti tehtävissä jotakin?
Pari viimeistä tankkausta 8,5l/100km ajotietokoneen väittäessä 7,5 ( paljon kaupunkiajoa ) ja rengasmelu maantiellä kiusaa edelleen; J oli hiljaisempi.
Mitä tuohon meteliin tulee, niin näytti perin peltiseltä takakontti ja lokarit, kun vähän raotti esittelyauton pintalevyjä. Lienee suht helppo värkätä Acoustic Pack mallia omavalmiste, mutta olisihan se kiva, jos olisi jo tehtaalta valmis auto. Yksi mikä on varmaa - ilmaista lounasta ei ole, eli kun 200kg on painoa pois entisestä mallista, niin jossain se näkyy, kuuluu ja tuntuu. Mutta yhtä kaikki, itse vakuutuin kyllä kokonaisuudesta ihan täysin muihin verrattuna, kun huomioon ottaa myös hinnan! Tilaukseen meni 2017 malli jahka sen tuotanto alkaa. Pienet puutteet korjaan itse niin pitkälle kun se on mahdollista.
-Kaazu-
-
- 'Admiral'
- Viestit: 255
- Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30
Re: uusi astra (k) suomessa
Nyt on pari kertaa tullut tankattua 1.4 bensaturbo 150 hv manuaalilaatikolla ja tankkauksista laskettu tarkka keskikulutus ollut molemmilla kerroilla 5.9 l/100 km. Ajo jakautunut suunnilleen suhteessa 70 % maantie ja 30 % kaupunki. Maantiellä yli puolet ajosta moottoritietä. Mielestäni hyvä lukema moottorin ja auton koko huomioiden
Re: uusi astra (k) suomessa
Reilu kymppitonni mittarissa 1.0 turbolla ja kauppareissulla kurkkasin öljyt. Oli imaissut alimmaiseen merkkiin asti, siitä kun viimeksi samalla parkkipaikalla pari viikkoa ja n. 1000km sitten katsoin, jolloin siis oli edelleen ylärajassa. Täytyy heti huomenna käydä ostamassa litra öljyä ja tarkistaa uudelleen ja jos lisäyksen tarvetta edelleen oikeasti on, niin sitten vielä ruveta seuraamaan kulutusta.
Mitäköhän öljyä ovat tehtaalla laittaneet? Laittaisin mieluiten samaa. Öljykorkissa lukee Dexos 5W-30, eli oletusarvoisesti GM Dexos 2 5W-30? Autokaupasta saimme luovutuksen yhteydessä putelin Neste City Pro 5W-40, mutta en viitsi eri viskositeetin öljyjä sotkea keskenään, kun ei ole pakko.
Mitäköhän öljyä ovat tehtaalla laittaneet? Laittaisin mieluiten samaa. Öljykorkissa lukee Dexos 5W-30, eli oletusarvoisesti GM Dexos 2 5W-30? Autokaupasta saimme luovutuksen yhteydessä putelin Neste City Pro 5W-40, mutta en viitsi eri viskositeetin öljyjä sotkea keskenään, kun ei ole pakko.
Re: uusi astra (k) suomessa
Kannattaa laittaa sitä Opelin omaa 5w-30 Dexos2-öljyä. Maksaa 5 l pönttö vähän yli 20 e Motonetissä ja jopa alle 20 e Puuilossa. Ilmeisesti laadukas öljy on kyseessä, eikä toisaalta kannata maksaa lisähintaa esim. Mobil Esp 0w-40 öljystä, joka on Dexos2-hyväksytty. Neste City Pro ei taida sitä olla, melko kyseenalaista, että tuollaista öljyä antavat mukaan.
Re: uusi astra (k) suomessa
Kyllä se Nesteen sivujen mukaan täyttää Dexos2 vaatimukset.
Re: uusi astra (k) suomessa
Astra kävi tänään huollossa alakierrosten tehottomuuden/kaasu pohjassa kiihdytyksissä nykimisen takia. Koeajolla oli todettu sama ajoittainen epäröinti kiihdytyksissä, päivitys on tehtaalta tulossa joskus.
Ohjelmistopäivityksiä olivat tehneet mittaristoon ja led-valoihin.
Kulutus ajotietokoneen mukaan 6,0l/100km, keskinopeus noin 60km/h. Tankkauksista laskettuna 6,7l Miten muilla?
Ohjelmistopäivityksiä olivat tehneet mittaristoon ja led-valoihin.
Kulutus ajotietokoneen mukaan 6,0l/100km, keskinopeus noin 60km/h. Tankkauksista laskettuna 6,7l Miten muilla?
Corsa E OPC
Re: uusi astra (k) suomessa
Astra k a6 dieselin keskikulutus ajotietokoneen mukaan ensimmäisellä 4725 km matkalla 4,9 l/100 km.nordman kirjoitti:Ajoprofiili on meillä erilainen. Meidän ajossa pienimmät kulutuslukemat syntyvät juuri tuollaisilta pohjoisen reissuilta, niissä dieselin taloudellisuus pääsee parhaiten esiin, ja voi mennä alle viiden litran kulutuksella. Normaalisti tulee ajeltua melko paljon moottoritietä (120-125 km/h) ja toisaalta ruuhkatökkimistä, molemmat ovat raskaita. Automaatti-ilmastointi aina päällä, ja webasto talvella haukkaa oman osansa. Olen miettinyt pikkubensaturboa seuraavaksi autoksi, mutta epäilen että meidän ajoilla se varmasti olisi silti dieseliä janoisempi.kWh kirjoitti:Käytössä muuten 95E10 ja manuaalilaatikko, jäi mainitsematta. Suurimmat yli 5.5 tankkausvälit tuli kesälomareissulla pohjoiseen täydellä autolla, paljon isoa tietä ja paljon pikkupolkuja ilmastointi päällä. Muutoin normaali lapset hoidosta/kauppareissu/työmatka-ajoa Tampereen seudulla. Satasen tai yli nopeusrajoituksella ajoa normaalisti vähän. Mitenkään tietoisesti säästellen ei tuohon kulutukseen tarvitse ajaa. Stop/startin otan aina pois päältä, vaimo luultavasti ei. Ilmastointi päällä silloin kun sitä tarvitsee. Vanhalla Octavia 2 Combi 1 4 TSI:llä kesärengaskauden kulutus 95E10 oli meillä 5.6l/100km.nordman kirjoitti:Millaisella ajolla noihin lukemiin pääsee? Itsellä Astra J diesel, jonka todellinen keskikulutus on yli 40 tkm ajomatkalla 5,7 litraa... Alle viiden litran kulutuksen tankillisia on tullut äärimmäisen harvoin. Ajotietokone toki optimisesti ilmoittelee viiden litran lukemia.kWh kirjoitti:Sports Tourer 1.0 bensaturboa on joutunut jo tankkaamaankin. Reilun 4100km keskikulutus 5.18l/100km. Pihein tankkausväli 4.7l, tuhlaavin 5.65l. Ei älyttömän paha. Ajotietokone kertoo 5.0 keskikulutukseksi.
Onkohan muuten jollakin kulutusdataa Astra K dieselistä (100 kW)? Numeroiden valossa sen päästölukemat näyttävät samoilta kuin Astra J:llä, mikä on hiukan yllättävää, kun auto kuitenkin on keventynyt melkoisen paljon.
kuljettajia useita, ajot suurimmaksi osaksi pk-seudulla. Ihan ok lukema.
Re: uusi astra (k) suomessa
Voiko tuo todella olla laadukasta moottoriöljyä alkylaattibensan hinnalla? Itse koitin jokin aika sitten öljyihin tutustua todeten sen aivan toivottomaksi ottaa haltuun ns. lyhyellä oppimäärällä. Luulisi näiden downsized-koneiden vaativan öljyltäkin paljon. Pienet välykset, suuret paineet ja lämpötilat, kevyet rakenteet. Ja vielä tuo stop/start viritys joka käsittääkseni pysäyttää öljykierron turboahtimessakin sen suuremmitta suruitta. Luulisi öljyn karstoittuvan turboon lyhyiden taukojen aikana. Vai onko turbon laakeroinnille oma sähköinen jäähdytyskierto? Pitäisi varmaan vilkaista pellin alle.otj kirjoitti:Kannattaa laittaa sitä Opelin omaa 5w-30 Dexos2-öljyä. Maksaa 5 l pönttö vähän yli 20 e Motonetissä ja jopa alle 20 e Puuilossa. Ilmeisesti laadukas öljy on kyseessä, eikä toisaalta kannata maksaa lisähintaa esim. Mobil Esp 0w-40 öljystä, joka on Dexos2-hyväksytty. Neste City Pro ei taida sitä olla, melko kyseenalaista, että tuollaista öljyä antavat mukaan.
Juotin 1.0 ecotecille Castrol Edge Titanium FST 0W-30 öljyä sisäänajon päätteeksi. Olisi kiva tietää mitkä olisivat parhaita dexos2 öljyjä.
Re: uusi astra (k) suomessa
Moottoriöljyissä on paljon samaa markkinointitapaa kuin esim. koiranruuassa.
Mainostamisella muodostetaan vahva brändi, jonka tuotteet ovat "parempia" ja "laadukkaampia", vaikka
tosiassa eroa on tuskin ollenkaan. Tai pahimmissa tapauksissa niin, että "laatutuote" onkin ominaisuuksiltaan heikompi.
Omissa autoissani olen käyttänyt aina GM:n öljyjä, hyvin on pysynyt sisällä öljynvaihtovälit, eikä öljyä ole kulunut niin että sitä tarvitsisi lisäillä.
Mainostamisella muodostetaan vahva brändi, jonka tuotteet ovat "parempia" ja "laadukkaampia", vaikka
tosiassa eroa on tuskin ollenkaan. Tai pahimmissa tapauksissa niin, että "laatutuote" onkin ominaisuuksiltaan heikompi.
Omissa autoissani olen käyttänyt aina GM:n öljyjä, hyvin on pysynyt sisällä öljynvaihtovälit, eikä öljyä ole kulunut niin että sitä tarvitsisi lisäillä.