Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Zimeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Touko 2007, 03:28

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Zimeon »

Nyt kun tänne eteläänkin on tullut pakkasta huomaa että ei tuo auto pysy millään lämpimänä. Vaikka olis webasto päällä niin ~15-20 asteen pakkasella hyvä jos edes 80c. Ilman webastoa niin koneen mittari näytti parhaimillaan 60 astetta. Tänään kun ajelin maantiellä niin oli just ja just 80c kun ulkona -6 astetta.

Kotimatkalla niin syttyi yhätäkkiä tuo törmäysvaroitin ja auto alkoi jarruttamaan kolme kertaa hyvin lyhyen ajan sisällä. Tämä siis 80km/h vauhdissa vakkarin kanssa ilman että edessä tai takana oli ketään (onneksi), ei edes vastaantulevien kaistalla. Sen jälkeen ei taas mitään ja loppu 40km meni ilman mitään kummallisuuksia. Mistäköhän tämä mahtoi johtua. Pari kertaa on parkkitutka huutanut takana risteyksessä että nyt jokin nuolee puskuria, loppunut samantien mutta kuitenkin.
1.6 Bi Turbo Astra K MY17 -(z)-
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

jptimone kirjoitti:Onkos näissä K-mallin Astroissa ilmennyt vielä samoja vikoja mitä J-mallissa oli, etenkin tuon 1.4T-moottorin kohdalla? Ne kenellä on lohkolämmitin niin onko jäähdytysnesteet pysyneet hyvin sisällä? Jotain ulkomaista foorumia selailin niin ei ainakaan silmiin pistänyt vikapalstalla mitään "coolant leak" keskusteluja.

Kävin tuossa koeajamassa 1.4T farkun ja tuntuihan se hyvältä. Vuorokauden ajelin kaupunkialueella lämmittämättömällä autolla ja ajotietokoneen mukaan kulutus oli 6.6 kun omassa viimeinen tankillinen ajotietokoneen mukaan 7.7l/100km. Eli jos yhtään ovat verrannollisia niin tuo litran kulutusero kyllä kelpaisi. Myyjältä ok tarjous nykyiseen J-malliin muttei vielä niin hyvä että olisin kättä lyönyt päälle. Mietityttää webaston ja lohkolämmittimen välillä että kummanko ottaisi. Kilometrejä vuoteen tulee n. 30tkm mutta pääosa ajoa on lyhyttä pätkäajoa kaupungissa (töihin ja lasten harrastuksiin).

Onkos noista väreistä ollut täällä jossain keskusteluja, mitä kerroksia on metalliväreissä ja mitä noissa brillianttiväreissä? Valkoista haluaisin mutta kun Opelilla ei ole metallivalkoista tarjolla niin minkälainen tuo perusvalkea on ollut käytössä?
Koneista ensinnäkin. 1.4T-koneessa on brittifoorumin mukaan ilmennyt jonkun verran "engine splutteringia", eli tuossa 3000 kierroksen tuntumassa kone tuntuu tehottomalta ja jotenkin "puutuu" ja vääntö on ohutta. Oma on tehnyt tuon muutaman kerran (harvoin). Koneissa on ollut jonkin verran jopa moottorivaurioita, mutta todella vaikea sanoa, kuinka yleisiä ne ovat. Foorumeilla kun tahtoo negatiiviset asiat aina korostua. En olisi asiasta kovinkaan huolissaan. Ominaisuuksien puolesta 1.4 tuntuu luotettavalta työjuhdalta, joka tarjoaa mukavasti voimaa arkiajoon, kulutuksen pysyessä kuitenkin maltillisena. Oman keskikulutus ekan 35000 km matkalta nyt 6,8 l tankkauksista mitattuna.

Webastosta oli kirjoittelua. En tiedä minkä tehoinen webasto bensakoneen yhteydessä on, mutta omassa se lämmittää kabiinin vielä -20 C pakkasessa miellyttävän lämpimäksi. Selkeästi lämpimämmäksi kun sisätilalämppärit, joita oli edellisissä autoissa. En enää palaisi lohkolämmittimeen. Ajastustoiminnot saisi olla monipuolisemmat, mutta kyllä näilläkin pärjää.

Maalipinta tuntuu suhtkoht kestävältä. Mitä nyt olen tuolta hinkkausfoorumilta (pesukinnas.com) joskus Ooppelijuttuja lueskellut, näissä on semikova lakka, eli naarmuuntumisen kesto ei ole ihan parhaiden (BMW, Audi) tasolla, mutta parempi kun japseissa. Omassa tuo nyt näyttää kestäneen konepesujakin melko mukavasti. Herkästi naarmuuntuvia ovat ne mustat kiiltävät muovit ikkunoiden välissä ja takaluukussa. Valkoinen on mielestäni hyvin tähän koriin sopiva väri, mutta toki vaatii sitten ylläpitoa melkoisesti.

Jos käy valkoisen farkun kuvat 17" aluilla (nahkat + agr + ledit), niin täältäpä löytyy: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Ajelin tässä muutaman sadan kilsan pätkän uudella Passatilla (1.4T). Ei sen kone tuntunut yhtään pirteämmältä, toki korikin on siinä painavampi. Muutenkaan ei kyllä tarte Astran yhtään hävetä ajo-ominaisuuksissa, meteliä toki on Astrassa hieman enemmän. Valot oli siinä halogeenit, kylläpä kun hyppäsi Astran rattiin, niin osaa todella arvostaa noita ledejä.
Jani K
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 14:41

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jani K »

Täällä olikin juttua lämpö ongelmista. tuli tossa tieto et kun vetokoukku on tehdas asennettu,niin etu maskissa on avonaiset reiät! Ja jos ei ole vetokoukkua niin maski on umpinaisempi. Siitä osittain johtuu miksi ei lämpeä kunnolla vaikka on webasto. Vissiin pelkäävät et lämpenee liikaa jos vedetään kärryä.
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1028
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 23:50
Paikkakunta: Siuntio

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Kuljettaja kirjoitti:Jos tällä kokemuksella ostaisin uuden Astran niin en ottaisi Opelin omaa webastoa. Syynä viikkokellon puute ja ilmeisesti vajaatehoisuus. On niin pahassa paikassa, ettei sitä näe mutta oletan olevan 3.5kw.

Jälkiasenteinen 5kW olisi se juttu vaikka maksaakin äkkiseltään huomattavasti enemmän, mutta se kuitenkin lämmittää ihan toisella tavalla - joka päivä.
No, huh :( Nykyisessä J-mallissa on kyllä yli 5 kW tehdasasenteinen Webasto...
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja KKN »

Vsq kirjoitti:
Kuljettaja kirjoitti:Jos tällä kokemuksella ostaisin uuden Astran niin en ottaisi Opelin omaa webastoa. Syynä viikkokellon puute ja ilmeisesti vajaatehoisuus. On niin pahassa paikassa, ettei sitä näe mutta oletan olevan 3.5kw.

Jälkiasenteinen 5kW olisi se juttu vaikka maksaakin äkkiseltään huomattavasti enemmän, mutta se kuitenkin lämmittää ihan toisella tavalla - joka päivä.
No, huh :( Nykyisessä J-mallissa on kyllä yli 5 kW tehdasasenteinen Webasto...
Matrix Business hinnastossa puhutaan 5kw Webastosta
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

Miten tuossa 1.4T + MT6 on välitykset? Eli voiko 80 rajoituksella ajella 6-vaihteella vai meneekö samoin kuin J:ssä eli 5-vaihde.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Villesa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Syys 2016, 20:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Villesa »

Nible kirjoitti:Miten tuossa 1.4T + MT6 on välitykset? Eli voiko 80 rajoituksella ajella 6-vaihteella vai meneekö samoin kuin J:ssä eli 5-vaihde.

Karvan yli 80 niin vaihdenäyttö suosittaa vaihtamaan kutoselle. Noin 77 vauhdissa ehdottaa pudotusta takas vitoselle. Vähän riippuu kaasun asennosta.

Lämpöä mulla on tossa hyvin piisannu ja pysyy lämpösenä.

Silloin harvoin kun rundit käy yli 3k kohdilla, on auto aina vetäny hyvin.

Jotenkin kans vaikuttais siltä, että takaluukun avaus ois ruvennu toimimaan paremmin. Silti viel liian usein jää kiinni.
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1508
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

Kuljettaja kirjoitti:Jos tällä kokemuksella ostaisin uuden Astran niin en ottaisi Opelin omaa webastoa. Syynä viikkokellon puute ja ilmeisesti vajaatehoisuus. On niin pahassa paikassa, ettei sitä näe mutta oletan olevan 3.5kw.

Jälkiasenteinen 5kW olisi se juttu vaikka maksaakin äkkiseltään huomattavasti enemmän, mutta se kuitenkin lämmittää ihan toisella tavalla - joka päivä.
Juuri tarkistin, mulla on vuoden vanhassa J-Astrassa 5kw webasto tehdasasennettuna. Sijaitsee oikean iskaritolpan vieressä siinä.
Avatar
Larppe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 313
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 12:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Larppe »

Zimeon kirjoitti:Nyt kun tänne eteläänkin on tullut pakkasta huomaa että ei tuo auto pysy millään lämpimänä. Vaikka olis webasto päällä niin ~15-20 asteen pakkasella hyvä jos edes 80c. Ilman webastoa niin koneen mittari näytti parhaimillaan 60 astetta. Tänään kun ajelin maantiellä niin oli just ja just 80c kun ulkona -6 astetta.

Kotimatkalla niin syttyi yhätäkkiä tuo törmäysvaroitin ja auto alkoi jarruttamaan kolme kertaa hyvin lyhyen ajan sisällä. Tämä siis 80km/h vauhdissa vakkarin kanssa ilman että edessä tai takana oli ketään (onneksi), ei edes vastaantulevien kaistalla. Sen jälkeen ei taas mitään ja loppu 40km meni ilman mitään kummallisuuksia. Mistäköhän tämä mahtoi johtua. Pari kertaa on parkkitutka huutanut takana risteyksessä että nyt jokin nuolee puskuria, loppunut samantien mutta kuitenkin.
Itsellä samalla koneella ja kaupunkiajossa kylmimmillä keleillä ei rauhallisessa ajossa lämmöt välttämättä tosiaan nouse tappiin asti. Sama oli tosin edellisessä vag dieselissä. Ei siis mielestäni yllättävää. Itsellä tosin molemmissa ollut vain lohkolämppärit. Työmatkoilla itsellä lämmennyt nyt ihan hyvin tappiin asti, paremmin kuin edeltäjä jossa usein kovemmilla pakkasilla näin ei tapahtunut. Työmatka tosin pääasiassa moottoritienopeutta.

Muistaakseni 3-4 kertaa itsellä myös törmäysvaroitin tehnyt haamuhälytyksen, jokainen ollut melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen kylmällä autolla ja sää ollut hämärä/sumuinen. Ainakin pakokaasun höyryyn itsellä tutkat reagoineet, myös edellisissä tutkilla varustetuissa autoissa.
postman87 kirjoitti:
postman87 kirjoitti:Mitens dieselin omistajat ootteko huomanneet pakkasilla muutoksia moottorin äänessä? Itsellä tuntuu että kylmillä pitää aivan hirveetä "traktori" ääntä ja taas lämpösemmillä keleillä ääni muuttuu jokseenki siedettäväksi....
Tosiaan piti vielä tohon lisätä että kyseessä siis 1.6cdti ja automaatti, lohkolämppärillä lämmitän.
Moottori kylmänä dieselmäinen ääni voimakkaampi (kuten kai kaikissa dieseleissä), mutta silti aika kaukana pahimmista nakuttajista. En ole pitänyt hirveänä.
TerOpel
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 18 Kesä 2016, 19:58

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja TerOpel »

Itellä webasto lämmitti kabiinin hyvin kovillakin pakkasilla. Ja mulla on tehdas weba ja tehdas koukku.
Vaikka toi automaatti weba jollain tasolla ärsyttää kulutuksen puolesta niin onhan se mukava ajella lämpimässä. Ex vag ei oikein tohtinut lämmetä ja jos lämpes niin alko lämmöt laskee jos vauhti hiljeni. Siinä en pitänyt webaa yleensä ajon aikana päällä vaikka olis voinut. Ois ehkä pitänyt.
Avatar
Kaasu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 22:52

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kaasu »

Kaazu kirjoitti:Iltaa, päivää, huomenta! :bye:

Mukautuvan vakkarin saataville tulosta johtuneen odottelun jälkeen sain vihdoin kaupat tehtyä ja tilauksen vetämään. Eli tilaukseen meni seuraavanlainen kehonsiirtoväline:

5-ovinen Astra K 1.4T AT6 Innovation MY17
GAZ Väri Summit White
LP1Q Innovation paketti
K07 Webasto
T4L IntelliLux Led -valot
ZQ3 Mukautuva vakionopeudensäädin
TAPQ Nahkaverhoilu
AG1 AGR penkit hieronnalla ja hipsutuksella
VQ9 Irrotettava vetokoukku
SJQ Vararengas
WLQ Puhelinteline
RM6 17" vanteet (Nokian Hakka R2 kitkat)
Moottorinlämmitin (Webaston kaveriksi, koska suljettu kylmä talli ja osa ajosta lyhyttä...)
Sisäpistoke
Ylläpitolaturi
Roiskeläpät
Rengaspaineanturit toisille renkaille
Noniin, 6 kk:n odotus ohi ja nyt on toista tankkia ja reipas 1000 km ajettu lainauksen mukaisella autolla. Mitenköhän tämän nyt sanoiksi pukisi - sanotaan vaikka, että JO ON MYLLY! Puretaanpa vähän pienempiin paloihin raportin merkeissä. Melko positiivinen juttu odottaa alla, mutta korostan, etten saa miltään taholta euron senttiä kokemuksen jakamisesta - päinvastoin talouteen tulee aina lovi, kun auto vaihtuu! Kisassa loppusuoralle pääsi Golf Astran kaveriksi, eikä valinta ollut etukäteen mitenkään selvä. Nyt voi kuitenkin todeta, että järki voitti. Kokemukseni poikkeaa monilta osin täällä luetusta ja vähintään siksi syytä tuoda julki, mutta korostan myös kokemusten olevan täysin omiani ja omasta ja vähän toisestakin Astrasta. Välillä tuntuu, että oma auto ei ole edes sukua täällä joidenkin kommentoimille autoille. Sekin pitää muistaa, että foorumeilla negarointi on aina enempi esillä ja kylläpä tässäkin jutussa samoja miinuspuolia nousee esiin. No mutta asiaan:

Otetaan alkuun äänimaailma. Vaihdossa meni noin 120 000km ajettu Astra J, jonka sisämelun mittasin kattavasti päivää ennen luovutusta koko nopeusalueella. Tein mittaukset mökkityylillä käyttäen puhelimeen ladattua mittarisovellusta, joten arvot eivät ole oikeita desibeliarvoja, eikä sinne päinkään, mutta käytettäköön vertailulukuina. Lisäksi Astra J:ssä oli Nokian hakka 7 nastat ja uudessa K:ssa Nokian kitkat (koko sama). Äänet on mitattu samalla tiellä täsmälleen identtisellä kelillä peräkkäisinä päivinä. Mittausten mukaan Astra J metelöi 50km/h nopeudessa 76db ja Astra K 74db. 80km/h Astra J urissa ajamalla 82db ja uran vieressä 80db. Vastaavasti Astra K 80db ja 78dB. Farkku Astra uusilla Nokian Hakka 8 nastoilla on hiukan äänekkäämpi ollen mittarilla 80km/h vauhdissa 82db. Edelleen iso HUOM! Arvot eivät ole oikeita laboratorio desibelejä, vaan yläkantissa. Korviin kuulostaa lukuja vastaavasti siltä, että K on J:tä hiljaisempi ja ääni miellyttävämpi (johtuu pääosin renkaiden erosta). Vertailun vuoksi mittasin Helsingissä uudessa Volvo V90 farkku taksissa etupenkillä noin 80km/h vauhdissa samalla puhelimella 76db. Eipä siis paha Astrassa. Acoustic packia ei ole (konepellin alla ei ole eristeen palaa), mutta moottorin ääniä ei kuulu hyttiin oikeastaan lainkaan, eli eristeellä ei olisi mitään virkaa bensakoneessa, nokivasarassa voi olla sitten eri juttu. Yhteenveto tästä on siis se, että K on ihan ok ääniltään, muttei erityisesti hiljaisempi peruseristyksillään kuin J oli, tietyllä rengastuksella varmasti melukkaampikin. Eristys=paino ja sen nilkkimisessä ollaan vähän hakoteillä. Asialle on onneksi tehtävissä melko pienellä panostuksella ja paljon. Mietinnässä onkin lisäeristäminen, mutta palaan siihen, jos sellainen tulee. Tältä osin arvosana 4/5

Muutama sana ajo-ominaisuuksista. J Astraan verrattuna eroa on, muttei ainakaan huonompaan suuntaan IMO. K on hyvin suuntavakaa, palauttaa hyvin, ei vetele ja kaikinpuolin ohjaus on tasapainoinen myös polanteisilla teillä. Ohjaustuntuma on sen verran henkilökohtainen kokemus, että sen tarkempaa analyysia ei kannata tästä värkätä. Toinen tykkää härkämäisestä ja toinen amerikkalaistyyppisestä lölleröstä ja suurin massa siltä väliltä. Jousitus on mielestäni hyvin onnistunut kompromissi, ja sitä se on aina. Riittävän jämäkkä, olematta kuitenkaan kivireki. Arvosana ajettavuudesta 5/5

Moottorin ominaisuudet on yllättänyt pelkästään positiivisesti! En osaa kommentoida manuaalin yhteydessä moottorin toimintaa, mutta automaattina tuo on yhtä herkkua. Todella makiasti keskustelee voimalinja keskenään ja tuntuu olevan vääntävä tuo mylly. Vertailin kaupanteon yhteydessä muunmuassa Focusta ja se oli yksi karmeimmista ajokokemuksista mitä on omalle kohdalle tullut. Astra ei vaihtele jatkuvasti vaihteita, vaan vääntää ja väntää, muttei tapa moottoria. Ero Focukseen oli yön ja päivän luokkaa, Fordin arpoessa ees taas ja jatkuvasti vedätti liian suurella vaihteella. Vääntö ei riittänyt, vaan ajo muuttui jurinaksi ja tärinäksi tyypillisimmissä 60 ja 80km/h nopeuksissa. Astrassa en ole huomannut missään nopeudessa vastaavaa, en koeajossa enkä omassa. J Astraan verrattuna uusi vaihtaa pienemmillä kierroksilla ja paljon smoothimmin. Mielestäni vaihdot tapahtuu J:n Tour -asetustakin matalammalla, jopa hyvin dieselmäisesti. Golfiin verrattuna itse vaihtotapahtuma ei perstuntumalla eroa mitenkään, ainoastaan DSG:n viiveet ja suunnanvaihto- ym ongelmat puuttuvat (kolmoiskytkintä odotellessa). Astran kulutus vaikuttaa entiseen verrattuna arvatenkin pienemmältä. Palaan asiaan useamman tankin jälkeen, mutta eka tankki atk:n mukaan 6,2l/100km ja kuitista laskettuna näyttää 6,9l/100 km (keskinopeus noin 60 km/h). Eroa selittää ainakin osittain Webasto, joka on tohottanut pari tuntia ekan tankin aikana. Entisellä J:llä koko historian lukema 7,8l/100 km aika samalla keskinopeudella. Ajossa 1,4l tuntuu hyvin pirteältä. Auto on vielä sisäänajossa, niin en ole 0-100 kellotusta tehnyt, mutta perstuntumalla oletan, että vastaa entistä autoani (teho/painosuhde on lähes sama). Moottorin ja laatikon osalta siis hyvää työtä. Uskosta huolimatta pyhällä hengellä ei voimaa tule käytännössä nyt, eikä tulevaisuudessa - lukekoon eri automerkkien esitteissä arvoina ihan mitä lystää, niin fysiikan lakeja ne ei kumoa ja Einstein olisi tästä samaa mieltä. Sen huomaa myös lämmöstä, eihän kenenkään kämppäkään lämpee sytkällä. Moottori 1,4T AT6 laatikko yhdistelmä saa minulta 4,5/5

Varusteiden osalta jutun joutuu hajottaa osiin, mutta otan alkuun hienoimmasta päästä: Valot - ne on kyllä parasta mitä minä olen nähnyt/kokenut. Olen ajanut arviolta 20 000 km J Astran AFL valoilla sysipimeässä (tarkoitan siis nokimustaa maisemaa, ei katuvaloissa ajettuja kilsoja). K:n valot on lähes joka alueella etevämmät. Paperilla lyhyemmän kantaman kompensoi käytännössä täysin ja enemmänkin valojen muu toiminta ja valon sävy. Matriisi -ledeillä tekee mieli lähteä jatkuvasti pimeään seuraamaan niiden toimintaa. Vielä ei ole kertaakaan kukaan väläytellyt valoja vastaan, ei edes tilanteissa, joissa J:n kaukovaloapu olisi tehnyt vastaantulijalle pahasti kiusaa. Nämä vaan toimii kuin terveen ihmisen mieli. Valojen toimintaa on vaikea edes selittää, mutta sanotaan nyt vaikka niin, että valoa on jatkuvasti tarjolla sinne missä sitä tarvitaan, muttei kuitenkaan toisia häikäisevästi. Ja tiedän mistä puhun, nimittäin perhepiirissä on toinen ihan vastaavilla varusteilla oleva Astra (farkkuna) ja olemme ajelleet toisia vastaan ja toisten perässä testimielessä useaan kertaan. Ei häikäise, eikä häiritse perässä ajossa, ajoipa sitten itse tai "autopilotilla" eli mukautuvalla vakkarilla. Matriiseja on myös muilla merkeillä kalliimmissa autoissa ja toiminta lienee vastaavaa. Tässä hintaluokassa Astra nosti riman nyt niin korkealle, että taitaa pudota rima kannattimilta aika monilla tämän luokan merkeillä ja suuri osa hyppää riman alta! Toistaiseksi ei siis pienintäkään moitittavaa itse valoista, mutta palaan asiaan, jos aihetta ilmenee. Valoanturin toiminta päivävalojen osalta on, kuten täällä tullut esillekin, niin haastavaa. Samoin oli J:ssä. Säädöt on kuitenkin turvallisuuden nimissä mielestäni ihan oikein ja ammatin puolesta tiedän haasteet mitä asiaan liittyy ja niitäkin on tässä ketjussa avattu. Ainoa kauneusvirhe valokokonaisuudessa on takavalojen palamattomuus päivävalojen yhteydessä. Sen takia kymmenys pois ja 4,9/5 valoille!

Mukautuva vakionopeussäädin oli itsellä ehdoton edellytys hankinnan yhteydessä. Kaupanteko viivästyi asiaa odotellessa, mutta nyt täytyy sanoa, että perfektionismi palkitsi ja koskaan ei tule enää autoa ilman kyseistä varustetta! Homma toimii ainakin näiden kokemuksien mukaan täsmälleen kuin pitikin ja paremminkin. Auto seuraa kuin hai laivaa ja jarruttaa pysähdyksiin asti ja jatkaa matkaa kaasusta tai ratin napista tökkäämällä. Yllättävän paljon sietää mutkiakin, eikä hyökkää. Kokeilun vuoksi käännyin erään auton perässä valtatieltä täyden 90 asteen käännöksen sivutielle, eikä siinäkään edes yrittänyt ryntäillä. Jokin viive on tutkalle ohjelmoitu, vaikka ei tuota ole kyseisiin tilanteisiin suunniteltu, joten en suosittele noin käyttämään. Vakkarin toiminta on muutenkin fiksua. Esimerkkinä tilanne, jossa edessä menevä auto on kääntymässä vasemmalle ja joutuu vastaantulevien takia hidastamaan/pysähtymään. Astra hidastaa/pysähtyy perään ja kun edessä menevä poistuu tutkan tieltä, Astra jatkaa ensin rauhallisesti kiihdyttäen matkaa ja lisää hönkää, kun alkuvauhtia on kelattu ja rengas alkaa sietämään enemmän voimaa. Työkaveri kertoi E-Mersunsa hyökkäävän vastaavassa tilanteessa heikomman kuskin hallinnasta. Hintaahan ei ole kuin yli puolet enempi kyseisessä kulkineessa... Joissakin autoissa mukautuva vakkari ei osaa käyttää jarruja ja minusta sellainen versio on täysin susi ja stressipesäke.

Vakionopeussäätimen toiminta myös "normaalitilassa" on minusta hyvin toteutettu. Porrastus ratin säätimestä on 5km/h, eli aika karkea. Mutta! Mukautuvuuden ansiosta asia on pelkästään hyvästä. Itse ajan aina 80:n alueella gps:n mukaan noin 86km/h ja Astra täyttää toiveen minun rengastuksella kun vakkarilla pyytää menemään 90km/h. Esimerkiksi risteyksien (kameroiden) kohdalla, jossa rajoitus putoaa 60km/h, voi ratista klikata 4-5 kertaa ja avot, Astra käyttää jarruja hiljentääkseen vauhtia riittävästi, eikä tule passikuvaa - polkimiin ei tarvi sattua, vaan jalat voi pitää vaikka niskan takana :D En suosittele kuitenkaan moista akrobatiaa liikenteessä! Jarrujen puuttuminen peliin riippuu siitä miten nopeasti kuski klikkailee vauhtia alaspäin. Mahtaako vakkari toimia samoin myös mukautumattomissa autoissa, eli käyttääkö jarruja, vai vaan nostaa kaasun? En tiedä kuinka vanhaksi pitää elää, että ratissa olisi esimerkiksi kolmelle nopeudelle muistipaikka, joista valkkaamalla pystyisi hallita kaikki normaalit nopeudet maanteillä. Saattaa hauta kutsua ennen järjen voittoa. Vakkarille silti kokonaisuutena aivan ehdottomasti 5/5

Kaista-avustimesta en oikein tiedä. Talvella sillä ei ole paljoa virkaa, kesällä lähinnä väsyneen matkalaisen osittainen turva. Toki jos sillä jonkun henki säästyy, niin sehän on olemassaolonsa ansainnut. Tälle toimivuudesta 4,5/5 ja ideasta Suomen olosuhteissa ennen kuin Berner ostaa verorahoilla runsaasti kirkasta ja heijastavaa kaistaviivamaalia, niin 2,5/5

Parkeerausavustin on joidenkin mielestä kädettömien juttuja. En tiedä tuleeko käytettyä, mutta kokeilun perusteella homma toimii yllättävän tarkasti, jopa hyvin. Omalla kohdalla voisi sanoa laiskan jutuksi - veivatkoon auto rattia kun on autoksi ryhtynyt. Parkkitutkat on automaattivaihteilla asialliset, eli eivät metelöi turhia. Toiminta on ilmeisen erilainen manuaaliin verrattuna, koska moitteita on saanut aiheesta lukea paljon. Lisäksi näytössä näkyy selkeästi, missä nurkassa/kohdassa anturi reagoi ja miten kaukaa. Lisänä vielä se, että eteenpäin ajaessa vauhdin laskiessa alle 10km/h, tutkat aktivoituu automaattisesti. Omalla kohdalla aivan loistava ajatus, kun talliin sujauttaa matkan päätteeksi. Tästä setistä automaatin yhteydessä 5/5

Kuolleen kulman varoittimesta on täällä ollut jupinaa paljonkin. Minunkin autossa on tullut ajoittain huteja, mutta olen ajanut paljon vesi-, lumisateessa tai muuten kosteassa. Kuivalla varmasti toimii hyvin. Toiminnasta kuitenkin tälle "vain" 3/5

Omassa autossa ei ole potkittavaa takaluukkua, mutta aiemmin mainitussa farkussa on ja olen sillä luukkua testaillut useaan kertaan. Minulla aukee 100%:sti jalan huitaisulla, mutta homma on opeteltava ja tehtävä aina samoin. Sinnepäin tekeminen ei avaa luukkua, vaan jalan liike pitää olla pitkä ja riittävän nopea. Edestakaisin ei saa huidella ja siihen on insinöörimäiset perustelut, joista ei sen enempää. Joku noitui kärryn yhteydessä luukun avausta pelkällä luukun kytkimellä. Autohommissa pitää ajatella asiat aina yli yhden ajatuksen, eli pyörätelineen yhteydessä luukku tappaisi epähuomiossa helposti itsensä, jos se aukeisi jostain muualta kuin logon alta napista. Juurikin itsellä on valoilla varustettu teline, jolla kuskataan kahta sähköpyörää. Samaa telinettä käytetään tuossa farkussa ja tässä yhteydessä homma on tosi ok, ettei luukku aukee vahingossa juuri pyörän polkimia vasten ihanan raapaisuäänen saattelemana. Valottoman telineen yhteydessä jää sitten kompromissi.

Äänentoisto on innovationissa ihan ok, mutta jotain kaipaisi edellisen Astran Infinityyn verrattuna. Musiikkia kuitenkin kuuntelen käytännössä jokaisen kilsan aikana, että ei ihan sivuseikka omalla kohdalla. Palaan asiaan mikäli päätös hifin parantamisesta kypsyy marjaksi. Arvosanaa on hankala antaa, mutta yleiseen tehdashifi -tasoon verrattuna 4,5/5

Liikennemerkkitunnistin on varusteena toiminut aivan loistavasti, mutta tässä on vähän sanomista siinä mielessä, että osa näyttöön tulevista merkeistä tulee navin kartasta ja varsinkin talvella se tarkoittaa välillä sutta ja sekundaa. Likaiset ja kuuraiset merkit pimeässä ei tunnistu aina, mikä on täysin ymmärrettävää. On tuo joka tapauksessa hyödyllinen ja pitääpä liikenteessä järki olla päässä kuitenkin. Konenäön faktat huomioiden toimintavarmuudesta ja hyödystä 4,5/5

Start/stop systeemillä saisi pyyhkiä ainakin täällä maaseudulla takapuolta. Astran konehuone on niin hiljainen, että ss:n toimintaa ei tosin huomaa muualta kuin jenkamittarista. Silti turhaa startin rouhimista, eikä toimintoa tahdo vielä muistaa ottaa pois päältä. Tämä arvostellaan toimintalogiikan osalta 5/5 ja idean ja hyödyn suhteen 1/5 - Ruuhka-Suomessa ehkä hmmm, no joo De Gröna...

AGR -penkit on yhtä parhautta autossa ja on herkkua pidemmällä matkalla. Omaan kroppaan jakkara istuu kuin valettu ja saapa siinä sivutukia säätää sähköllä leveämmäksi, jos ei meinaa mahtua ym säätöjä kopallinen. Hieronta ja tuuletus on mahdollisesti ihan hyviä, mutta omaa kokemusta ei vielä oikeastaan kummastakaan. Ratin lämmitys tuntuisi olevan hätäisempi kuin entisen auton ja se on vain hyvä juttu. Mukavuusasetuksista on ruksittuna automaattinen penkin lämmitys ja se on ihan jees, mutta myös ratti saisi lämmetä samalla asetuksella. Henk koht ihmettelen ihmisiä, jotka eivät ajattele penkkien roolia autossa. Se nyt vaan on se juttu minkä päällä kroppa löhöää jokaisen ajetun kilsan ja AGR:ä kroppa todella kiittää ja kumartaa. Näistä aivan ehdottomasti 5/5!

Webaston toiminnasta on täällä ollut monenlaisia puheita ja ainakin itselle sen toiminta on auennut ihan hyvin. En ole hoksannut, että se olisi ajon aikana ollut päällä vielä kertaakaan, mikäli hanskalokeron valoon on uskominen. Tosin käyttöni eroaa monista käyttäjistä. Lämmitän auton lohkolämppärillä+sisälämppärillä tallissa, jolloin myös ylläpitolaturi työstää akkua tarvittaessa. Roikalla lämmitän 2-3h pakkasesta riippuen, mutta sisälämppäri käy erillisellä ajastimella vain viimeisen puoli tuntia. Muualta lähtiessä lämpiää sitten Webastolla. Mielestäni mainio combo omiin tarpeisiin. Pikkupakkasella 10-15 minuuttia on riittänyt hyvin, 20 asteen nurkilla 20-25 minsaa. Peilit ja takalasi EI lämpene Webaston käydessä minun autossa ja tämä lienee asetuskysymys. Pakko antaa 5/5

Onstar on myös sarjassa "rima nostettu". Mietteet tuon osalta on ainakin tähän mennessä hyvin positiiviset. Puhelimesta näkyy auton tiedot, palvelun olemassa olo antaa mielenrauhaa mahdollisia ongelmatilanteita ajatellen ja näyttipä tuo oikeasti toimivan koesoiton perusteella. Jopa nopsaa tuli vastaus puheluun ja ihan suomeksi. Toistaiseksi arvostelu OnStarista 4,5/5 (toiminnossa vielä mahdollisuus monipuolistua esimerkiksi automaattisella ajopäiväkirjalla yms)

Molemmat näytöt on mielestäni pääosin hyvin toteutettuja. Käyttöliittymästä voi olla montaa mieltä, mutta itse kyllä tykkään. Ns ylemmän tason näyttö mittaristossa on aikas bueno entiseen verrattuna. Toiminnot ovat siinä hyvin käsillä ja tietoa on tarjolla ihan oman maun mukaan mikä tarve on. Kaikki eivät ole välttämättä hoksanneet, että ratin takana olevaan näyttöön saa paljon vakioasetuksia enempikin näkymiä, eli esimerkiksi kattavampia kulutustietoja, liikennemerkkitunnistimen lisäsäätöjä yms (löytyy atk:n vasemmasta valikosta kohdasta "valinnat"). CarPlayta olen käyttänyt ja toimii. Ainut epäkohta liittyy puhelimen telineeseen, johon ei iPhonen plus -koot ja läskimmät muut merkit sovi ainakaan suojakuorilla kunnolla. Carplay yhteys ei toimi kyseisen keksinnön kautta, vaan johdon joutuu vetää kyynärnojan alla olevan lokeron USB liittimen kautta... Ratkaisin asian itse suunnittelemalla ja 3D-tulostamalla telineen ratin ja kosketusnäytön väliin. Telineessä on kaksi peräkkäistä paikkaa puhelimelle. Toisessa CarPlayta varten johto upotettuna siten, että se napsahtaa puhelimen liittimeen kun luurin laittaa telineeseen. Toinen kohta esim BT toistoa varten ja lyhyemmille matkoille kun ei tarvetta ladata luuria. Johdon sai vedettyä tosi siististi keskiosan muoviverhoilujen alla, eikä johtoa näy kuin muutama sentti kyynärnojan vieressä. Luin huvikseni Tekniikan Maailman jutun, jossa kerrotaan BMW 520d:n tietoviihdejärjestelmän olevan alan huippua. Otappa ajatus käteen ja vertaa Astran vastaavaan. Mitä järkevää lisättävää Bemarilla on siihen? Kuka oikeasti veivaa sormella näytön edessä lisätäkseen ääntä tai huitoo kuin mielipuoli vastatakseen puheluun, ja nämä toimii "aika hyvin"? Nyt v***u oikeesti! Okei, langaton CarPlay, mutta se puhelimen virta... Joka tapauksessa Astralle pakko antaa alkuperäisen luuritelineen takia "vain" 4,7/5

Tämä ei liity Opelin konseptiin, mutta sen verran hyvä juttu, että kerrottakoon. Autoliike kuskasi auton ennen luovutusta autofiksaamoon Ceramic Pro pinnoitukseen. CP on huikea keksintö ainakin tämän hetkisen kokemuksen perusteella ja kahta pidemmän aikaa käytettyä autoa sivusta seuranneena. Ei tarvi vahata näillä säädöillä kolmeen vuoteen ja lika irtoaa tyyliin päälle katsomalla. Ja kiiltää! Tosin pinnoitteen takuun säilymiseksi pitää teettää puoli vuosittain tarkistuspesu/hoito hintaan jokunen kymppi/kerta. Kuulostaa varmasti liian hyvältä ollakseen totta, mutta maailma kehittyy! Omatoimipesut teen painepesurin, vaahdottimen ja lammaskarvakintaan avulla ja vähän normia paremmilla aineilla. Harjapesuihin ja muihin automaattihiomakoneisiin en autoa tule ikinä viemään.

Eli väliyhteenvetona sanottakoon auton vaikuttavan lähes täydelliseltä. Toistaiseksi ei ole kuulunut nitinöitä mistään, vaikka olen ajanut myös polanteisilla ja röykkyisillä teillä. Yleinen laatuvaikutelma on hyvällä tasolla. En ole löytänyt repsottavia asennuksia ja johdotukset on vedetty mielestäni siististi. Suhinoita en ole rekisteröinyt peileistä eikä muualta. Täällä on ollut puheita monenlaisista jopa laatuongelmiin viittavista asioista, mutta itse en pysty allekirjoittaa niistä toistaiseksi mitään. Mahtaako MY17 olla sitten niin paljon parempi, vai onko kyse jostain muusta, en tiedä. Itse katselen asioita koneinsinöörin silmin ja varmasti vähän kriittisemmin, kuin keskiverto autoilija. Onko muut -17 mallin saaneet yhtään samoilla linjoilla? Acoustic packin puute herätti ostovaiheessa kouristuksia. Nyt voi kuitenkin todeta ainakin bensakoneen yhteydessä, että jos sillä joku ero olisi ollut, se olisi niin pieni, että muutaman satasen lisäeristys kunnolla tehtynä/teetettynä tarjoaa moninkertaisen hyödyn, jonka kuulee arvailematta. Mielestäni todella pieni panostus, jos ajattelee, että oikeasti tehtaan jäljiltä hiljaisen auton saadakseen pitäisi pistää 60-100t € tinaa tiskiin jonkin "premium" auton muodossa. Watt linkistä ei ole normi ajossa hyötyä, mutta eri jos ajaa ratapäivillä kaarteita +80km/h ja ääritilanteet toki lievä poikkeus.

Mutta ettei kaikki olisi kultaa, mikä kiiltää, niin alla vielä muutamia miinuspuolen juttuja, joita ei laatuongelmiksi voi luokitella, enempi ekonomien touhuiksi - säästöä se on senttikin.

Valopesurien puute rassaa mieltä. Autossa on hyvä pitää jotain välineitä valojen pesua varten tai sitten poiketa huoltoasemalla pesemässä. Asian kanssa pystyy kyllä elää, mutta nyrkki ja nyrpistys on ilmeenä silti.

Lasinpesunesteen loppumisesta ei tule ilmoitusta ennakkoon ja se on myös näitä alle euron säästöjä. Itseä se ei nyt mieleltä järkytä, kun minulla on ollut ennenkin aina pari litraa valmista Lasolia peräkontissa, mutta silti tekisi mieli huutaa reklamaatio täysiä metsään ja kuunnella kaiku...

Aurinkolasikoteloa ei ole, eikä lasit mahdu kunnolla ratin vasemmalla puolella olevaan lokeroon. Muita lokeroita tietty on. Muutenkin K:n säilytystiloissa on tullut takapakkia. Nyrkki ja nyrpistys tälle!

Hanskalokeron valo puuttuu. Pimeässä lokeroon kurkkaaminen on kuin sokea katsoisi tummaan takapuoleen, eli melko heikko näkymä on... Lokero ei ole sentään iso, että käsikopelolla sieltä voi löytää etsimänsä tai sitten taskulamppu pitää olla kolisemassa siellä lokerossa.

Yhtä kaikki, edellä olevat miinukset on aika pientä siihen verrattuna, mitä ja kuinka paljon hyvää Astrassa on. Maailmassa ei täydellistä autoa ole, eikä tule. Tämän koko- ja hintaluokan autoista Astra on ihan taatusti parhaimmistoa, ellei jopa kurko! Sanokoon kuka mitä tahansa, niin Astra haastaa todellakin käsityksen premium luokasta. Hinnat alkaen mallit on toki erikseen, mutta halutessaan Astrasta saa jopa aika monen "hinnat alkaen" premiumin tappajan. Asia aiheuttaa varmasti itkua ja hammasten kiristystä ns "paremmissa" piireissä, kun tämmönen kottero astuu varpaille, niin että kynsi mustuu :D Vasta-argumentit aiheesta menee omien kokemusten perusteella heti siihen "mutta kun, mutta" -osastoon ja vuoden auto, ehkä kahdenkin ja sitten se ruostuu puhki ym happamia pihlajanmarjoja. Nyt reipasta itsetuntoa ja unohtaa kannattaa kaikki vanhat Opel kliseet ja kaverin tutun pilalle rääsäämät yksilöt. Tämän hetken kokemuksella Astralle kokonaisuutena 4,6/5 pistettä.

Yhtä tärkeimmistä asioista, eli luotettavuutta en pysty kommentoida vielä mitenkään, koska siihen auttaa vain aika. J oli kaikilla huippuvarusteilla termostaatin vaihtoa lukuunottamatta 6 vuotta ja 120000km viaton kuin lapsi pienenä ja tarjosi nautittavia kilsoja ja ikimuistoisia reissuja. Uusimmassa Autobildissä oli käyttäjäkokemuksiin perustuva laatututkimusjuttu ja Opel hurautti näyttävästi VW:stä ja Skodasta ohi. Kokoluokassa paremmin sijoittui merkkejä, joihin ei saa likimainkaan vastaavia varusteita. Koittakaapa vaikka piruuttaan rakentaa Opelin ja VW:n nettisivuilla vastaavilla varusteilla olevat yksilöt, mitä tämän raportin auto on. Aika helvatan monta tonnia saa laittaa enempi niska limassa tienattuja euroja Golfiin ja esittää itselleen kysymyksen, että onko se sen arvoista? No koskapa autokauppa on järjellä ollut perusteltavissa. Palaan juttuun K:n osalta kun kokemusta kertyy laajemmin.

Luotettavia ja turvallisia kilsoja kaikille nykyisille, uusille ja tuleville Astronauteille sekä anteeksi pitkästä jutusta!

-Kaasu-
Astra K 1.4T AT6 Innovation +++
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

Hyvä kirjoitus Kaasulta ja monesta kohdasta samaa mieltä. Myös noista negatiivisista jutuista samaa mieltä, itse lisään niihin vielä ne ärsyttävät parkkitutkat, jotka ei ilmeisesti automaattia rassaa samalla tavalla.

Aurinkolasikotelon voi asentaa K:hon, kotelo on sama kun J:ssä, alkuperäisen saa ebaystä ja reijät on verhoilun alla valmiina. Omaani en ole vielä asentanut, mutta suunnitelmissa on, kotelo jo löytyy.

Kommenttina tuohon Golf vs. Astra. Varustelin huvikseen 5-ovisen Matrix Business Astran (1 4T AT) kaikilla muilla varusteilla paitsi kattoluukulla, Astran hinta oli jotain 33 K € ja vastaava uusi FL Golf (Highline, 1.4 TSI DSG) samoilla varusteilla 38 K€. FL:n myötä Golfin hinta on alentunut, olisi ollut yli neljän kympin vielä hetki sitten.

Golfilla on pakko kiristää hintoja, koskapa Astra oli nyt tammikuussa Golfin edellä myyntitilastoissa ja on ollut viime vuonna useampana kuukautena.
Jukkis69
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 16 Elo 2005, 11:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Käytin omaa kiesiä ekassa öljynvaihdossa, rupesi auto herjaamaan kun oli pikkasen yli 21000km ajettu. Aika jännä juttu tosiaan, että tuo öljynvaihtoväli voi juosta aivan eri tahtiin määräaikaishuoltojen kanssa. Mulla on lisäksi omassa autossa 2+2vuoden takuu (Flexcare) ja 4 vuoden ilmaiset huollot. Nyt on huollon kanssa pikkasen vääntöä, kuuluuko tuo auton ehdottama ylimääräinen öljynvaihto töiden osalta noiden ilmaisten huoltojen piikkiin. 130€ olisi koko öljynvaihto, ei tuossa varmaan töiden osuus ole juuri mitään mutta kokeillaan nyt :) Lisäksi myös huollossa herätti ihmetystä, miten auto jo ehdotteli öljynvaihtoa, koska tuolla autolla on ajettu matka-ajoa varmaan 90% kaikista ajoista (emännällä pitkät työmatkat).
Lisäksi ledien softa päivitettiin ja luovutuksessa puutteeksi jääneet takaroiskeläpät asennettiin. Tosiaan viime juhannuksena sain tuon farkun alle ja huolettomia kilometrejä siitä lähtien. Toivottavasti jatkuu samaan malliin.

-Jukkis
gooskine
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 114
Liittynyt: 01 Helmi 2006, 13:00
Paikkakunta: Kaarina

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja gooskine »

Jukkis69 kirjoitti:Käytin omaa kiesiä ekassa öljynvaihdossa, rupesi auto herjaamaan kun oli pikkasen yli 21000km ajettu. Aika jännä juttu tosiaan, että tuo öljynvaihtoväli voi juosta aivan eri tahtiin määräaikaishuoltojen kanssa. Mulla on lisäksi omassa autossa 2+2vuoden takuu (Flexcare) ja 4 vuoden ilmaiset huollot. Nyt on huollon kanssa pikkasen vääntöä, kuuluuko tuo auton ehdottama ylimääräinen öljynvaihto töiden osalta noiden ilmaisten huoltojen piikkiin. 130€ olisi koko öljynvaihto, ei tuossa varmaan töiden osuus ole juuri mitään mutta kokeillaan nyt :) Lisäksi myös huollossa herätti ihmetystä, miten auto jo ehdotteli öljynvaihtoa, koska tuolla autolla on ajettu matka-ajoa varmaan 90% kaikista ajoista (emännällä pitkät työmatkat).
Lisäksi ledien softa päivitettiin ja luovutuksessa puutteeksi jääneet takaroiskeläpät asennettiin. Tosiaan viime juhannuksena sain tuon farkun alle ja huolettomia kilometrejä siitä lähtien. Toivottavasti jatkuu samaan malliin.

-Jukkis
Siinä on öljyllä litrahinta kohdillaan. :)
Kävin Puuilosta hakemassa 5 litraa Dexos kakkosta kahdella kympillä niin selvisi vähän halvemmalla.
Kilometrejä vajaa 15 tuhatta ja prosentteja jäljellä 14.
Corsa E OPC
Avatar
Larppe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 313
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 12:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Larppe »

Onkohan tuo oletettua nopeampi öljyn "huonontuminen" bensakoneisten ongelma?
Itsellä diesel ja viimeksi kun tarkistin oli kilometrejä vähän reilu 17 tuhatta ja prosentteja jäljellä 43.
Just aika tarkalleen 30 tuhatta tulee vaihtoväliksi kun tuosta laskee.

Onko siis kenelläkään ollut tätä ongelmaa dieselissä?
Onko kaikki kenellä bensakoneessa vaihtoväli ollut lyhyt, tankanneet 95:sta?
Vastaa Viestiin