Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla ratti tulee haalean lämpöiseksi, ei kuumaksi kuten Insigniassa, jossa se täytyy kuumuuden vuoksi laittaa 5 min jälkeen pois päältä.
Itsellä Contin kitkat, jotka hiljaisemmat kuin kesärenkaat ja jämäkämmät ajaa kuin jotkut muun merkkiset. Pian saakin kitkat laittaa alle, sitä jo odottaa.
Ilmanvaihto ja sisäilman kierron pakkoasetus kummastuttaa edelleen. En ole vielä kertaakaan törmännyt tilanteeseen että olisi ottanut ulkoa ilmaa silloin kun Auto-asento on päällä, oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Eli kun Auto-asento on kytkettynä ja vaihdan lämpötilaa, niin tulee ilmanvaihdon asetukset näkyviin, tällöin näyttää joka kerta olevan sisäilman kierto päällä. Eikö tosiaan Auto-asennossa siirry koskaan ottamaan ulkoa ilmaa, tätä olen kysynyt huollosta ja maahantuojalta, mutta vastaus on että jonkin aikaa on sisäilman kierto esim. kosteuden takia päällä. No, viime kesä ei ollut kostea tms, ja silti sisäilmankierto päällä. Toki tämän saa painelemalla pois.
Itsellä Contin kitkat, jotka hiljaisemmat kuin kesärenkaat ja jämäkämmät ajaa kuin jotkut muun merkkiset. Pian saakin kitkat laittaa alle, sitä jo odottaa.
Ilmanvaihto ja sisäilman kierron pakkoasetus kummastuttaa edelleen. En ole vielä kertaakaan törmännyt tilanteeseen että olisi ottanut ulkoa ilmaa silloin kun Auto-asento on päällä, oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Eli kun Auto-asento on kytkettynä ja vaihdan lämpötilaa, niin tulee ilmanvaihdon asetukset näkyviin, tällöin näyttää joka kerta olevan sisäilman kierto päällä. Eikö tosiaan Auto-asennossa siirry koskaan ottamaan ulkoa ilmaa, tätä olen kysynyt huollosta ja maahantuojalta, mutta vastaus on että jonkin aikaa on sisäilman kierto esim. kosteuden takia päällä. No, viime kesä ei ollut kostea tms, ja silti sisäilmankierto päällä. Toki tämän saa painelemalla pois.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Sisäkierto on itselläkin päällä, jos käyttää "auto" asentoa. Tuo on kuitenkin helppo laittaa ulkokierroksi ja muut asetukset säilyvät silti "auto" tilassa. Lisäksi sitä ei tarvitse räplätä joka kerta uudestaan, vaan se jää muistiin, niin että seuraavan kerran liikkelle lähtiessä ulkokierto on päällä.
Ei ratti täälläkään kuumaksi asti tule, mutta ihan ok. Ehkä voisi olla kuumempi. Voisiko tuossa olla joku asetus, että kylmemmillä säillä tulee tehoa lisää?
Minusta auto on yllättävänkin hiljainen 16" misukoilla. Mulla watt-linkki ja matrix business varustelu. En tiedä sitten tuoko nuo jotain ylimääräistä. Tuulilasi on ainakin SA-mallia. CVC6:t odotaa allepanoa myös täällä.
Ei ratti täälläkään kuumaksi asti tule, mutta ihan ok. Ehkä voisi olla kuumempi. Voisiko tuossa olla joku asetus, että kylmemmillä säillä tulee tehoa lisää?
Minusta auto on yllättävänkin hiljainen 16" misukoilla. Mulla watt-linkki ja matrix business varustelu. En tiedä sitten tuoko nuo jotain ylimääräistä. Tuulilasi on ainakin SA-mallia. CVC6:t odotaa allepanoa myös täällä.
OPEL ASTRA Sports Tourer MATRIX BUSINESS 1.6 Turbo AT6
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ohjekirjassa on jotain mainintaa tuosta milloin vaihtaa ulkokierrolle. Olikohan sisäilman kosteus indikaattorina.JPopeli kirjoitti: ↑20 Syys 2018, 10:52 ...Eikö tosiaan Auto-asennossa siirry koskaan ottamaan ulkoa ilmaa, tätä olen kysynyt huollosta ja maahantuojalta, mutta vastaus on että jonkin aikaa on sisäilman kierto esim. kosteuden takia päällä. No, viime kesä ei ollut kostea tms, ja silti sisäilmankierto päällä. Toki tämän saa painelemalla pois.
Itse myös ihmettelen ilmanvaihdon toimintaa. Tykkään enempi olla käyttämättä ilmastointia jolloin lämpötila-astetus on 15-16 astetta, niin satunnaisesti masiina alkaa työntämään todella kylmää ilmaa kabiiniin vaikka ilmastointi on off-asennossa. Asetusvalikosta olen myös valinnut ettei automaattinen huurteenpoisto olisi päällä.
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Tuosta ratinlämmityksestä oli puhetta ainakin silloin alkupään mallien kanssa. Osassa lämpeni ja toisissa kuumeni. Itsellä tuota lämpenevää mallia ja olen tykännyt varsinkin kun ajeli kovilla pakkasilla pitkää työmatkaa ja omat kädet sellaista kylmää mallia. Pystyy tarvittaessa pitämään päällä koko ajan.
Tämän takia en ole halunnut asiasta edes valittaa huoltoon, kun sopinut omiin mieltymyksiin parhaiten. Joillekin rattia vaihdettu, kun ovat antaneet palautetta huoltoon asiasta.
Milloinhan ratinlämmitykseen tulee penkinlämmittimistä tuttu tason säätö? Yksi taso ei vaan voi miellyttää kaikkia
Tämän takia en ole halunnut asiasta edes valittaa huoltoon, kun sopinut omiin mieltymyksiin parhaiten. Joillekin rattia vaihdettu, kun ovat antaneet palautetta huoltoon asiasta.
Milloinhan ratinlämmitykseen tulee penkinlämmittimistä tuttu tason säätö? Yksi taso ei vaan voi miellyttää kaikkia
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Sama homma, välillä menee ac päälle itsestää ja meinaa jäätyä hyttiin. Asetus 23-25 ja etenkin sateella tekee kun käyttää pyyhkijöitä, jääkylmää ja välillä lämmintä kosteaa ja taas jääkylmää ja lämmintä kosteaa. Vittu mikä paska. Webasto on kans yks paska, sitä kun käyttää on kaikki asetukset muuttuneet, tänäkin aamulla puhalsi täysillä jää kylmää kun käynnisti. Kaiken sai säätää uudestaan, matkalla ihmettelin kun ei meinaa lämmetä vaikka 25 asetus, no sync oli myös pois päältä ja repsikalle puhalsi LO.SB9x kirjoitti: ↑20 Syys 2018, 11:44Ohjekirjassa on jotain mainintaa tuosta milloin vaihtaa ulkokierrolle. Olikohan sisäilman kosteus indikaattorina.JPopeli kirjoitti: ↑20 Syys 2018, 10:52 ...Eikö tosiaan Auto-asennossa siirry koskaan ottamaan ulkoa ilmaa, tätä olen kysynyt huollosta ja maahantuojalta, mutta vastaus on että jonkin aikaa on sisäilman kierto esim. kosteuden takia päällä. No, viime kesä ei ollut kostea tms, ja silti sisäilmankierto päällä. Toki tämän saa painelemalla pois.
Itse myös ihmettelen ilmanvaihdon toimintaa. Tykkään enempi olla käyttämättä ilmastointia jolloin lämpötila-astetus on 15-16 astetta, niin satunnaisesti masiina alkaa työntämään todella kylmää ilmaa kabiiniin vaikka ilmastointi on off-asennossa. Asetusvalikosta olen myös valinnut ettei automaattinen huurteenpoisto olisi päällä.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 255
- Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ocussa on ratinlämmityksessä kolme tasoa, joskin ei ole vielä tarvinut tasoa säädellä. Itselläni Astrassa ratinlämmitys oli ihan riittävää tasoa, joskin Ocussa ratti lämpenee vielä nopeammin.Larppe kirjoitti: ↑20 Syys 2018, 13:52 Tuosta ratinlämmityksestä oli puhetta ainakin silloin alkupään mallien kanssa. Osassa lämpeni ja toisissa kuumeni. Itsellä tuota lämpenevää mallia ja olen tykännyt varsinkin kun ajeli kovilla pakkasilla pitkää työmatkaa ja omat kädet sellaista kylmää mallia. Pystyy tarvittaessa pitämään päällä koko ajan.
Tämän takia en ole halunnut asiasta edes valittaa huoltoon, kun sopinut omiin mieltymyksiin parhaiten. Joillekin rattia vaihdettu, kun ovat antaneet palautetta huoltoon asiasta.
Milloinhan ratinlämmitykseen tulee penkinlämmittimistä tuttu tason säätö? Yksi taso ei vaan voi miellyttää kaikkia
Ja talvirenkaista sen verran, että itselläni oli Astrassa kitkat ja ero kesärenkaisiin oli todella suuri melun suhteen, eli suosittelen kitkoja. Ne oli hyvät ja mukavat ajaa. Vaihdossa mennyt Astrani oli siis alkupään malleja, joissa oli parempi äänieristys.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla on jo kolmas Opel ratinlämmittimellä.
- Corsa 2007 (lämpeni vain "kädensijojen" kohdalta)
- Astra 2011
- Astra 2016
Näissä kaikissa ratinlämmitin on aina toiminut kuin ajatustenlukija, eli mulle on riittänyt tuo yksi tehoasento kesät talvet ja se on just sopiva teho. En tiedä onko siinä ajastin vai termostaatti, mutta tuntuu että ensin ratti lämpenee kuumemmaksi (lähes polttavaksi), mutta sitten joskus 10-20 min ajon jälkeen teho muuttuu miedommaksi. Kyllä sen päälläolon kuitenkin vielä tunnin ajonkin jälkeen huomaa, mutta ei kuitenkaan turhaan polta/hikoiluta käsiä. Niinpä olen käyttänyt ratinlämmitintä +15 C kesäaamuinakin, vaikka penkinlämmitintä en sentään silloin käytä.
Huomattavasti enemmän vuodessa tulee käyttöpäiviä ratinlämmittimelle, kuin ilmastoinnille. Enää en suostu omaksi ottamaan autoa ilman ratinlämmitintä.
Kiassa ja Hyundaissa ratinlämmitin sammui kokonaan 15 - 30 min startin jälkeen. Typerä feature.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mainittakoon, että molemmissa Astran vuosimalleissa ratin koko kehä lämpenee. Kädensijojen kohdalta ehkä vähän kuumemmaksi, mutta kyllä ylä- ja alareunakin ihan selvästi lämpenee.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ratinlämmitin on kyllä sellanen mukavuusvaruste, jollaista ei etukäteen olisi osannut edes toivoa, mutta jälkikäteen siitä ei tosiaan haluaisi luopua.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla kyllä hitain ratinlämmitin autoiluhistoriani aikana. Ei ole tässä autossa kertaakaan tarvinnut kytkeä pois päältä pitkänkään ajosession aikana. Kuumaksi ei tule lainkaan.
Huollon mukaan toimii kuitenkin niinkuin pitääkin
Huollon mukaan toimii kuitenkin niinkuin pitääkin
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla kyllä ratinlämmitin toimii nopeasti ja on jopa vähän kuumottava muttei liikaa.
Ostin juuri kaksikuukautta sitten ensimmäisen Opelini,tosin hieman käytettynä. Kyseessä 2016 astra 1.0 koneella ja enjoy more paketilla.
Olen kyllä tykännyt niin maan pirskatisti. Nyt toisen vuosihuollon jälkeen tai siitä n. 2 viikkoa auton radiosta hävisi äänet. Ei varmaan liity mitenkään huoltoon mutta mainitsin sen nyt kuitenkin. Kaikki piippausäänet näytön valikoista kyllä kuuluu mut ei radiosta ääniä. Kanavat näkyvät näytöstä niinkuin ennenkin ja kaikki säätimet on tarkistettu moneen kertaan. Tuntuu kuin olisi mute vaan päällä,mut ei ole. Onko jollain vinkkiä ennen kuin ajan huoltoon?
Ostin juuri kaksikuukautta sitten ensimmäisen Opelini,tosin hieman käytettynä. Kyseessä 2016 astra 1.0 koneella ja enjoy more paketilla.
Olen kyllä tykännyt niin maan pirskatisti. Nyt toisen vuosihuollon jälkeen tai siitä n. 2 viikkoa auton radiosta hävisi äänet. Ei varmaan liity mitenkään huoltoon mutta mainitsin sen nyt kuitenkin. Kaikki piippausäänet näytön valikoista kyllä kuuluu mut ei radiosta ääniä. Kanavat näkyvät näytöstä niinkuin ennenkin ja kaikki säätimet on tarkistettu moneen kertaan. Tuntuu kuin olisi mute vaan päällä,mut ei ole. Onko jollain vinkkiä ennen kuin ajan huoltoon?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Joku termostaatti siinä lienee. Minulla on kaikissa rattilämmittimellä olleissa Opeleissa homma toiminut kuin ajatus. Ratti lämpiää ensin kuumemmaksi, mutta hetken kuluttua lämpö tasaantuu siten, että lämmitintä voi pitää päällä koko ajan. Talvella se onkin päällä yleensä aina. Ei kyllä tule minullekaan enää autoa ilman ratin lämmitystä.
Autot rattilämmitimellä olleet:
Astra J -13
Astra K -16
Insignia B -18
Autot rattilämmitimellä olleet:
Astra J -13
Astra K -16
Insignia B -18
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Astran ajotietokone vähän sekoili.. muilla käynyt vastaavaa?
Astra K Sports Tourer Innovation 1.0T Mt5 -18
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
On tässä ketjussa joku valitellut, että mittaristo sekoilee satunnaisesti. Syyksi on epäilty alhaista akkujännitettä. Itse en ole 2 vuoteen tuollaista ilmiötä nähnyt, mutta minä ajelenkin +60 km kerralla ja toiseen suuntaan aina lämpimästä tallista, niin mulla ei liene ongelmia akkujännitteen kanssa.
Ihan mielenkiintoisia näyttöjä tuolta videolta löytyi:
1. G-voima. Tästä olisi kiva saada lokitiedot omasta ajosta, että näkisi kuinka voimakkaita jarrutuksia ja ohjausliikkeitä minä keskimäärin olen tehnyt ja mitkä on olleet maksimiarvot... vielä parempi jos jossain pilvipalvelussa olisi tilastotietoa, että voisi vertailla omia suorituksiaan muiden ajamiseen, kenties jopa samalla tieosuudella jota itsekin ajan. Ja sitten jos 18-vuotias lainaa isukin autoa, niin olisihan se kiva vähän "vakoilla" hänenkin ajotapaa jälkikäteen, eikö? Kuulemma ainakin pk-seudun bussikuskien G-voimia lokitetaan ja esimiehet käyttävät niitä kehityskeskusteluissakin. Tuollaisen samantapaisen G-voimanäytön mä olen busseissa nähnytkin, kun olen etummaisella penkillä istunut kyydissä.
2. Kokonaisteho. Astrastahan ei ole sähköversiota, mutta käyttäisivätkö sitten tätä samaa mittaristoa Amperassa? Kyllä monella kuskilla kuulemma ajotapa muuttuu huomattavasti taloudellisemmaksi, kun istuutuu sähköauton rattiin. Varmaan osasyynä on nämä monipuoliset mittariston näytöt, joista voi omaa taloudellisuuttaan seurata.
3. Perävaunun jarru. Mikä tämä on ja mihin sitä käytetään? Joku palkki siinä ruudulla näytti olevan, jonka lie tarkoitus näyttää perävaunun jarruvoimaa? Mutta mistä tuota mitataan, kun eihän perävaunulle mene mitään paineletkuja eikä sieltä jarrusatulasta tule mitään paluusanomaa datakaapelia pitkin? Onkohan missään hlöautojen perävaunuissa vielä olemassa ABS-jarruja?
Ihan mielenkiintoisia näyttöjä tuolta videolta löytyi:
1. G-voima. Tästä olisi kiva saada lokitiedot omasta ajosta, että näkisi kuinka voimakkaita jarrutuksia ja ohjausliikkeitä minä keskimäärin olen tehnyt ja mitkä on olleet maksimiarvot... vielä parempi jos jossain pilvipalvelussa olisi tilastotietoa, että voisi vertailla omia suorituksiaan muiden ajamiseen, kenties jopa samalla tieosuudella jota itsekin ajan. Ja sitten jos 18-vuotias lainaa isukin autoa, niin olisihan se kiva vähän "vakoilla" hänenkin ajotapaa jälkikäteen, eikö? Kuulemma ainakin pk-seudun bussikuskien G-voimia lokitetaan ja esimiehet käyttävät niitä kehityskeskusteluissakin. Tuollaisen samantapaisen G-voimanäytön mä olen busseissa nähnytkin, kun olen etummaisella penkillä istunut kyydissä.
2. Kokonaisteho. Astrastahan ei ole sähköversiota, mutta käyttäisivätkö sitten tätä samaa mittaristoa Amperassa? Kyllä monella kuskilla kuulemma ajotapa muuttuu huomattavasti taloudellisemmaksi, kun istuutuu sähköauton rattiin. Varmaan osasyynä on nämä monipuoliset mittariston näytöt, joista voi omaa taloudellisuuttaan seurata.
3. Perävaunun jarru. Mikä tämä on ja mihin sitä käytetään? Joku palkki siinä ruudulla näytti olevan, jonka lie tarkoitus näyttää perävaunun jarruvoimaa? Mutta mistä tuota mitataan, kun eihän perävaunulle mene mitään paineletkuja eikä sieltä jarrusatulasta tule mitään paluusanomaa datakaapelia pitkin? Onkohan missään hlöautojen perävaunuissa vielä olemassa ABS-jarruja?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Olen kysellyt vaihtoa biturboon mutta hyvitys nykyisestä tuntuu pieneltä. Varmistelin myyjältä wattlinkista ja äänieristepaketistaå. Vastaus on että 1.6 dieseleissä on wattlink vakiona ja innovatoin varustuksessa myös äänieristepaketti vakiona. Viiden vuoden "takuu" ja kuluton Rinta-Joupin maksuaika hiukuttelee.