Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

pkuitune kirjoitti: 14 Kesä 2018, 08:29
pkuitune kirjoitti: 24 Huhti 2018, 09:50 Onko muilla kokemuksia 1.4-litraisen bensakoneen ontumisesta vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle. Tuntuu, että kun vaihdan ykköseltä kakkoselle, niin neljä kertaa viidestä kytkimen ylös nostamisen jälkeen auto ei lähdekään välittömästi vetämään vaan puutuu ja "nytkähtää". Moottorin kierrosluku on tässä vaiheessa noin 1500 rpm kieppeillä. Jos taas vaihdan hyvin pikaisesti kakkoselle siten, että kierrosluku vaihtamisen jälkeen putoaa 1000 rpm tuntumaan, niin vastaavaa ontumista ei esiinny. Ongelmaa ei myöskään ole ole kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa eikä tätä suuremmilla vaihteilla.

Onko siis kyseessä ongelma, johon pitäisi huollossa puuttua, vai pitääkö minun opetella vaan ajamaan bensa-autolla diesel-auton jälkeen? :lollis: Mietin että pitääkö tuossa vaihteen vaihdon jälkeen kytkimen ylösnoston yhteydessä antaa kaasua ja sillä tavalla välttyä tuolta "tehokuopalta"? :bonk:
Nykimisestä/ontumisesta/tehokuopasta kirjoittelin tuossa huhtikuussa, ja nyt kun auto on pajalla ja mulla sijaisautona samanlainen Astra 3-pyttyisellä bensalla, niin voisin todeta, ettei tätä vastaavaa hämminkiä vaihdetta vaihtaessa ole tässä sijaisautossa. Kysymys kuuluukiin, että onko tuossa 1,4-litraisessa niin paljon heikompi alavääntö, että sitä pitää ajaa jotenkin "poikkeavalla" tavalla? Vai onko vääntökäyrä jotenkin epätavallisen muotoinen, sillä en ole muilla autoilla tähän vaivaan törmännyt. :o
Niin tämä Astran 1.4 litranen turbohan ei ole mikään tämän kokoisten moottorien onnistunein esitys. Moottorilla kyllä pärjää ja se on arkiajoon riittävä, mutta kyllä muilta merkeiltä löytyy paljon pirteämpiäkin tekeleitä vastaavassa kokoluokassa. Monet autolehdetkin ovat antaneet hieman miinusta moottorin ominaisuuksista verrattuna ilmoitettuun tehoon. Moottorin alavääntö ei tosiaan ole parasta A luokkaa ja kone on joissakin tilanteissa hieman "nuhainen", mutta kyllä tuolla hyvin pärjää, kun on tottunut ajamaan.
pkuitune
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja pkuitune »

SportsT_Innovation kirjoitti: 14 Kesä 2018, 11:47 Niin tämä Astran 1.4 litranen turbohan ei ole mikään tämän kokoisten moottorien onnistunein esitys. Moottorilla kyllä pärjää ja se on arkiajoon riittävä, mutta kyllä muilta merkeiltä löytyy paljon pirteämpiäkin tekeleitä vastaavassa kokoluokassa. Monet autolehdetkin ovat antaneet hieman miinusta moottorin ominaisuuksista verrattuna ilmoitettuun tehoon. Moottorin alavääntö ei tosiaan ole parasta A luokkaa ja kone on joissakin tilanteissa hieman "nuhainen", mutta kyllä tuolla hyvin pärjää, kun on tottunut ajamaan.
Niinpä tietysti... ja on lisäksi syytä muistaa, että tuosta 1,4-litraisesta moottorista otetaan kaasuversiossa (110 hp ja 200 Nm) vähemmän tehoja irti kuin bensaversiosta (125 hp ja 220 Nm) :D
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

pkuitune kirjoitti: 14 Kesä 2018, 08:29
pkuitune kirjoitti: 24 Huhti 2018, 09:50 Onko muilla kokemuksia 1.4-litraisen bensakoneen ontumisesta vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle. Tuntuu, että kun vaihdan ykköseltä kakkoselle, niin neljä kertaa viidestä kytkimen ylös nostamisen jälkeen auto ei lähdekään välittömästi vetämään vaan puutuu ja "nytkähtää". Moottorin kierrosluku on tässä vaiheessa noin 1500 rpm kieppeillä. Jos taas vaihdan hyvin pikaisesti kakkoselle siten, että kierrosluku vaihtamisen jälkeen putoaa 1000 rpm tuntumaan, niin vastaavaa ontumista ei esiinny. Ongelmaa ei myöskään ole ole kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa eikä tätä suuremmilla vaihteilla.

Onko siis kyseessä ongelma, johon pitäisi huollossa puuttua, vai pitääkö minun opetella vaan ajamaan bensa-autolla diesel-auton jälkeen? :lollis: Mietin että pitääkö tuossa vaihteen vaihdon jälkeen kytkimen ylösnoston yhteydessä antaa kaasua ja sillä tavalla välttyä tuolta "tehokuopalta"? :bonk:
Nykimisestä/ontumisesta/tehokuopasta kirjoittelin tuossa huhtikuussa, ja nyt kun auto on pajalla ja mulla sijaisautona samanlainen Astra 3-pyttyisellä bensalla, niin voisin todeta, ettei tätä vastaavaa hämminkiä vaihdetta vaihtaessa ole tässä sijaisautossa. Kysymys kuuluukiin, että onko tuossa 1,4-litraisessa niin paljon heikompi alavääntö, että sitä pitää ajaa jotenkin "poikkeavalla" tavalla? Vai onko vääntökäyrä jotenkin epätavallisen muotoinen, sillä en ole muilla autoilla tähän vaivaan törmännyt. :o
En ole omassani tällaista tunnistanut (1.4 150 hv). Hitaasti kyllä ottaa kierroksia verrattuna Astraa edeltäneeseen autoon eli Audin 1.4 vm 2015. Ykkösellä paikaltaan lähtien jotenkin tahmainen, mutta ei enää muilla vaihteilla eikä nyykähdä vaihdettaessa.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Eiköhän tuo vireillä oleva takaisinkutsu ole korjaus nykimisiin ja puutumisiin kunhan saavat aikaiseksi ne kaikkiin tehtyä.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Tila-aujto harkinnassa niin jos joku halajaa loistavasti varusteltua innovation sports tourer astraa my17 ajettu kohta 23tkm ni saa laittaa yyveetä. Voidaan luopua maailman markkina hinnalla tästä ja vajaa vuosi takuuta jäljellä. Päivitys viel tekemättä mut merkkiliike hoitaa ne hommat kuntoon.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

pkuitune kirjoitti: 14 Kesä 2018, 08:29 Kysymys kuuluukiin, että onko tuossa 1,4-litraisessa niin paljon heikompi alavääntö, että sitä pitää ajaa jotenkin "poikkeavalla" tavalla? Vai onko vääntökäyrä jotenkin epätavallisen muotoinen, sillä en ole muilla autoilla tähän vaivaan törmännyt. :o
Kyllä mun mielestä 1.4 (vm. 2016, 110 kW) pannussa on ihan mukavasti alavääntöä verrattuna edellisen sukupolven (vm. 2011, 103 kW) pannuun. Molemmat pannut mulla ovat olleet automaattiaskin jatkeena, mutta kyllä tuo nykyinen ihan kivasti kiihtyy alle 1500 rpm kierroksillakin... eli automaattikaan ei näe tarpeelliseksi vaihtaa pienempää pykälää, jos kyse on rauhallisesta kiihdytyksestä.

-Asko
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1508
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

Tulipa käytyä koeajolla 5-ovisella 1.0T ECT Astralla.
Vaihteistoa kohtaan oli vähän ennakkoluuloja, tiedä sitten miksi, kun lähes päivittäin töissä on käytössä Volvon I-shift. Ja kuten se, myös tämä toimi kuin ajatus :yes: ei sillä nyt mitään kilpaa voi ajaa, mutta rauhalliseen ajoon vallan mainio laatikko. Onko noissa ollut mitään isompia hämminkejä?

Myös kolmepyttyinen 1.0 kone oli yllättävän ruudikas ja liikutti ihan kelvosti Astraa. Meilläkin kun n. 80% ajosta tapahtuu taajamassa, tuo riittäisi ihan hyvin.
Koeajoauto oli kattavasti varusteltu muutenkin,mm. led-valoin ja agr-penkein, jostain syystä vaan tämä ruho ei meinannut millään asettua siihen kuskin penkkiin, kenties jo vähän liikaa kaikkia säätöjä :D

Vahva ehkä 1.0 Astralle, kun nykyinen astra alkaa olla vaihtoiässä!
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1,3cdti perässä noita on postiautoissa. Kohta vuoden ja 20tkm nuo 7kpl saaneet rääkkiä eikä ole laatikossa ollut mitään moittimista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Ertsi70
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Helmi 2017, 13:21

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Ertsi70 »

jarkkis kirjoitti: 14 Kesä 2018, 18:51 Eiköhän tuo vireillä oleva takaisinkutsu ole korjaus nykimisiin ja puutumisiin kunhan saavat aikaiseksi ne kaikkiin tehtyä.
Mulla ajettiin moottoriin (1.4T 150hv manuaali) softapäivitys takaisinkutsuna toukokuussa. Veto ei ole vieläkään tasaista 2000-3500 rpm välillä. Toisinaan vetää tasaisesti toisinaan nykii. Jos kone ei ole vielä normaalilämmössä nykii selvemmin. Päivityksen jälkeen polttoaineen kulutus on pudonnut ajotietokoneen mukaan 0,3l/100km.
Onko muilla päivityksen jälkeen nykimisongelmia vai tuliko apu?
Astra K, Sports Tourer Innovation 1.4 M 150hp -17
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Ertsi70 kirjoitti: 15 Kesä 2018, 10:41
Mulla ajettiin moottoriin (1.4T 150hv manuaali) softapäivitys takaisinkutsuna toukokuussa. Veto ei ole vieläkään tasaista 2000-3500 rpm välillä. Toisinaan vetää tasaisesti toisinaan nykii. Jos kone ei ole vielä normaalilämmössä nykii selvemmin. Päivityksen jälkeen polttoaineen kulutus on pudonnut ajotietokoneen mukaan 0,3l/100km.
Onko muilla päivityksen jälkeen nykimisongelmia vai tuliko apu?
Mulla oli ennen softausta välillä tosi outoa se käytös tuolla välillä, päivityksen jälkeen muuttui loogisemmaksi. Ei varsin nykinyt, mutta välillä tuntui, että veto hiipui ihan totaalisesti siellä alueella.

Olen kyllä miettinyt, että josko pyytäisi vielä vaihteistolle sopeutusohjelman kun vaihteisto tuntuu mun makuun vaihtavan aika oudosti välillä, esim pikkuisen napakammalla kiihdytyksellä vaikka 80-alueella, vaihteisto vetää pienemmän pykälän silmään, ja sillä tasolla missä kaasu silloin on auto ei sitten kiihdy ollenkaan kun isommalla vaihteella olisi ottanut sievästi lisää nopeutta. Toisin sanoen omaan makuun pykältää liian helposti alaspäin ja voisi kiihdytyksissä käyttää enemmän vääntöä, kiihdytykset pitäisi lootan mielestä aina tehdä joko todella hissukseen tai sitten lappu lattiassa :cry:
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
pkuitune
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja pkuitune »

jarkkis kirjoitti: 14 Kesä 2018, 18:51 Eiköhän tuo vireillä oleva takaisinkutsu ole korjaus nykimisiin ja puutumisiin kunhan saavat aikaiseksi ne kaikkiin tehtyä.
Ei ole tuohon kaasuversioon tullut takaisinkutsuja.
Hoki
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Loka 2017, 20:56

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Hoki »

kjans kirjoitti: 15 Kesä 2018, 11:21
Ertsi70 kirjoitti: 15 Kesä 2018, 10:41
Mulla ajettiin moottoriin (1.4T 150hv manuaali) softapäivitys takaisinkutsuna toukokuussa. Veto ei ole vieläkään tasaista 2000-3500 rpm välillä. Toisinaan vetää tasaisesti toisinaan nykii. Jos kone ei ole vielä normaalilämmössä nykii selvemmin. Päivityksen jälkeen polttoaineen kulutus on pudonnut ajotietokoneen mukaan 0,3l/100km.
Onko muilla päivityksen jälkeen nykimisongelmia vai tuliko apu?
Mulla oli ennen softausta välillä tosi outoa se käytös tuolla välillä, päivityksen jälkeen muuttui loogisemmaksi. Ei varsin nykinyt, mutta välillä tuntui, että veto hiipui ihan totaalisesti siellä alueella.

Olen kyllä miettinyt, että josko pyytäisi vielä vaihteistolle sopeutusohjelman kun vaihteisto tuntuu mun makuun vaihtavan aika oudosti välillä, esim pikkuisen napakammalla kiihdytyksellä vaikka 80-alueella, vaihteisto vetää pienemmän pykälän silmään, ja sillä tasolla missä kaasu silloin on auto ei sitten kiihdy ollenkaan kun isommalla vaihteella olisi ottanut sievästi lisää nopeutta. Toisin sanoen omaan makuun pykältää liian helposti alaspäin ja voisi kiihdytyksissä käyttää enemmän vääntöä, kiihdytykset pitäisi lootan mielestä aina tehdä joko todella hissukseen tai sitten lappu lattiassa :cry:
Tarkoitatko tässä tapauksessa softausta 3. Osapuolen toimesta vai maahantuojan omaa päivitystä esim huollon yhteydessä?
- Astra K -18 stw 1,6 cdti innovation more at6 -
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Tarkoitan nimenomaan sitä takaisinkutsukampanjaa joka noille 1.4 turboille tuli.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Pistoolisankari kirjoitti: 14 Kesä 2018, 23:12 tämä ruho ei meinannut millään asettua siihen kuskin penkkiin, kenties jo vähän liikaa kaikkia säätöjä :D
Onhan siinä teoriassa säätöjä "joka suuntaan", mutta ihan perus eteen/taakse liuku on liian lyhyt. Selkänojaa ei saa lähellekään takapenkkiä, jos penkki on pumpattu ylimpään asentoonsa. No pitkät kuskit tietysti ei sitä penkkiä pumppaakaan ylimpään asentoon ja lyhyimmät kuskit ei tietenkään liu'uta sitä taaimmaiseen asentoon. Mutta tämmönen 173 cm joka on tottunut aiemmissa autoissa ensin pumppaamaan "pään kattoon" ja sitten liu'uttamaan etäisyyden polkimista sopivaksi, niin mulla loppuu liu'un säätövara kesken. Täytyy hieman pumpata korkeutta alaspäin, ettei tarvi istua polvet suussa.

Reisituen pituuden säätö on toki tyhjää parempi, mutta melko lyhyt se liikerata siinäkin. Mullakin se on yleensä pisimmäksi säädetty - on kyllä mulle ok, mutta ei ehkä enää 190 cm kuskille.

Myös nelisuuntainen ristiseläntuki on naurettava vitsi. Hyvä että sen nelisuuntaisuuden edes huomaa, kun liikeradat ovat niin onnettoman lyhyet. Biltemasta piti ottaa erillinen tyyny alaselkää tukemaan. Kiassa ja Hyundaissa ristiseläntuki oli ainakin vm. 2016 perinteinen käännettävä kahva ja niissä se pullistui ihan riittävästi penkistä ulos.
Avatar
SB9x
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:21

Re: uusi astra (k) suomessa

Viesti Kirjoittaja SB9x »

Semyorka kirjoitti: 25 Huhti 2016, 08:28 Terve,

Uusi naama foorumilla. Vanhat autot olivat Astra H HB ja ja Astra J HB. Nyt alle tulossa Astra K Sports Tourer.

Kysymys. Saako ajotietokoneelta itse määritellä nyt palavatko takavalot kun edessä on vain päiväajovalot päällä? Opel ei tätä ole aikaisempiin tai uuteen kulkineeseen suostunut koodaamaan. Nyt kuitenkin näyttää, että tuolla ajotietokoneella ehkä toivottavasti sen voi itse määritellä Astra K HB ohjekirja ja sivu 108: https://www.opel.fi/content/dam/Opel/Eu ... _fi_fi.pdf "Päiväajovalot takana: Takavalo‐en kytkeminen päälle tai pois yhdessä päiväajovalojen kanssa"
En tiedä onko ollut juttua aikaisemmin, mutta ainakin maaliskuun 2018 käyttöohjekirjan painoksesta ovat nämä tiedot pois ja samoin asetusvalikosta näitä ei enää löydy. Harmi. Lisäksi on poistunut peilien käännöt. En ole muistanut kokeilla toimiiko suoraan kakella, ei kai.
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18
Vastaa Viestiin