Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Moottoritie kyltti on hypännyt pari kertaa näyttöön. Kolminumeroisella tiellä ja edessä mennyt autonkuljetusrekka, jossa vaalea auto kyydissä. Tosin ensimmäinen kerta ei ollut K:lla vaan J:llä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Fataalimpaa on mielestäni ne aiheettomat törmäysvaroitukset, joita Astra on myös tehnyt "tyhjällä" tiellä... ekalla kerralla se Dannyshow (musat & vilkkuvalot) ihan oikeasti säikäytti minut, kun aamu-unisena pimeällä moottoritiellä taivalsin töihin. Muutama viikko sitten sain ekan kerran myös hälytyksen "ota ohjaus". Olin toki pitänyt koko ajan kahdella kädellä ratista kiinni, mutta loivassa kaarteessa ei ollut ehkä 10 - 30 sekuntiin mitään tarvetta ohjata, kun tien kallistus piti auton keskellä kaistaa. Myös "eläimiä tiellä" sai minut ekalla kerralla säikähtämään, mutta viidennen aiheettoman hälytyksen jälkeen Googlettelin tuota ja sehän perustuukin vaan johonkin tilastoihin, eikä todelliseen reaaliaikaiseen viranomaistietoon.
Toki osa hälytyksistä voi olla ihan aiheellisia, mutta aiheettomiin hälytyksiin ihminen turtuu nopeasti, kuten ollaan jo lapsena saduistakin opittu. Autojen osalta vitsailtiin jo 90-luvulla, että pitääkö suomalaista autoilijaa todella varoittaa mahdollisesta liukkaudesta aina kun ulkolämpötila on alle +3 C.
Toki osa hälytyksistä voi olla ihan aiheellisia, mutta aiheettomiin hälytyksiin ihminen turtuu nopeasti, kuten ollaan jo lapsena saduistakin opittu. Autojen osalta vitsailtiin jo 90-luvulla, että pitääkö suomalaista autoilijaa todella varoittaa mahdollisesta liukkaudesta aina kun ulkolämpötila on alle +3 C.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ajan aina ilman käsiä, hetken jaksaa herjata ota ohjaus mutta sitten tyytyy kohtaloonsa ja ohjaa itse.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla on kerran tuo "Eläimiä tiellä" -varoitus jopa osoittautunut oikeaksi. Pari minuuttia varoituksen saamisen jälkeen oli keulavaurioinen auto tien poskessa hätävilkut päällä ja auton takana poliisien maija vilkut päällä. Poliisit heiluivat taskulamppujen kanssa viereisellä pellolla, ilmeisesti etsimässä sitä elukkaa (peuraa), johon auto oli törmännyt.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
2 kertaa on tullut eläimiä tiellä ilmoitus. Toinen noista tiellä, jolla tulee ajettua viikottain ja paikkakin oli ns. oikea ja aikakin oikea. Tosin eipä mitään näkynyt. Ja tuo toinenkin kerta oli sellaisessa paikassa ja ajankohtakin sellainen, että ei nyt ihan turha hälytys vaikka mitään ei näkynytkään.
Törmäyshälytin ei ole muistin mukaan hälytellyt kertaankaan turhasta tämän vajaan 26tkm aikana. Nuo tyhjällä tiellä tai väärässä kulmassa kaistanvaihto törmäyshälytykset on kyllä J:stä tuttuja. Ota ohjaus ilmoituksia ei ole turhasta tullut. Tosin kaistavahtihan avustaa noissa kaarteissa ihan hyvin, pitää vain sen verran kiinni että auto ei käännä liikaa
Törmäyshälytin ei ole muistin mukaan hälytellyt kertaankaan turhasta tämän vajaan 26tkm aikana. Nuo tyhjällä tiellä tai väärässä kulmassa kaistanvaihto törmäyshälytykset on kyllä J:stä tuttuja. Ota ohjaus ilmoituksia ei ole turhasta tullut. Tosin kaistavahtihan avustaa noissa kaarteissa ihan hyvin, pitää vain sen verran kiinni että auto ei käännä liikaa
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ihan syvältä se kaistavahti on ainakin tuossa 2016 käyttöönotetussa Astrassani. Oli 1,5 vuotta pois päältä, mut nyt tänä kesänä annoin sille uuden mahdollisuuden... jaksoin leikkiä sen sanelemia leikkejä pari viikkoa, kunnes taas tällä viikolla disabloin sen.
Se näkee aika huonosti kaistaviivoja, vaikka näyttää vihreää symbolia, niin se saattaakin nähdä ainoastaan keskiviivan, mutta ei piennarviivaa. Toisaalta, mutkissa se joskus näkee liiankin hyvin sen suoraan edessä ulkokaarteessa olevan viivan ja lähtee liian aikaisin ohjaamaan sisäkaarretta kohti. Joskus moottoritiellä kun oli molemmin puolin hyvin näkyvät maalaukset, kokeilin antaa tuon pitää auton kaistalla ihan itsekseen... oli kyllä melkoista flipperin peluuta se luikertelu kun käytiin vuorotellen kaistaviivan ja piennarviivan tuntumassa. Ihan liian jyrkät ohjausliikkeet ihan liian myöhään.
Uraisella tiellä ajaessa joskus joutuu ihan miettimään, että luikerteleeko auto nyt niiden urien vuoksi, vai surkeasti toimivan kaistavahdin vuoksi. Siksipä se saa nyt taas olla disabloituna, ettei aiheuta turhia yllätyksiä. Varsinkin kun syksy pimenee, lumi tulee maahan ja joutuu joskus oikeasti miettimään että missäs ne kaistat ovatkaan, niin sellaisissa olosuhteissa tuosta vehkeestä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin, se saattaa luulla ajourien väliin jäänyttä valkoista lumikaistalettakin piennarviivaksi.
Tuossa kaistavahdissa saisi olla joku vibra joka ensin varoittaisi kuljettajaa ja vasta sitten puuttuisi ohjaukseen. Silloin se ei pääsisi yllättämään, eikä tarvisi miettiä minkä vuoksi auto yht'äkkiä puoltaa johonkin suuntaan. Oranssiksi muuttuva symboli on liian huomaamaton silloin kun katse on tiessä. Toisaalta, en kyllä haluaisi mitään kovin äänekästä merkkiääntäkään joka herättää takapenkkimatkustajienkin huomion.
Se näkee aika huonosti kaistaviivoja, vaikka näyttää vihreää symbolia, niin se saattaakin nähdä ainoastaan keskiviivan, mutta ei piennarviivaa. Toisaalta, mutkissa se joskus näkee liiankin hyvin sen suoraan edessä ulkokaarteessa olevan viivan ja lähtee liian aikaisin ohjaamaan sisäkaarretta kohti. Joskus moottoritiellä kun oli molemmin puolin hyvin näkyvät maalaukset, kokeilin antaa tuon pitää auton kaistalla ihan itsekseen... oli kyllä melkoista flipperin peluuta se luikertelu kun käytiin vuorotellen kaistaviivan ja piennarviivan tuntumassa. Ihan liian jyrkät ohjausliikkeet ihan liian myöhään.
Uraisella tiellä ajaessa joskus joutuu ihan miettimään, että luikerteleeko auto nyt niiden urien vuoksi, vai surkeasti toimivan kaistavahdin vuoksi. Siksipä se saa nyt taas olla disabloituna, ettei aiheuta turhia yllätyksiä. Varsinkin kun syksy pimenee, lumi tulee maahan ja joutuu joskus oikeasti miettimään että missäs ne kaistat ovatkaan, niin sellaisissa olosuhteissa tuosta vehkeestä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin, se saattaa luulla ajourien väliin jäänyttä valkoista lumikaistalettakin piennarviivaksi.
Tuossa kaistavahdissa saisi olla joku vibra joka ensin varoittaisi kuljettajaa ja vasta sitten puuttuisi ohjaukseen. Silloin se ei pääsisi yllättämään, eikä tarvisi miettiä minkä vuoksi auto yht'äkkiä puoltaa johonkin suuntaan. Oranssiksi muuttuva symboli on liian huomaamaton silloin kun katse on tiessä. Toisaalta, en kyllä haluaisi mitään kovin äänekästä merkkiääntäkään joka herättää takapenkkimatkustajienkin huomion.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Touko 2018, 08:50
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Tuokaan ei taida olla Opelin syy, vaan palveluntarjoajan päivitysten hitaus. Kyllä se "esson baarissa" kuulemani mukaan on sama tilanne ihan muillakin automerkeillä.Nible kirjoitti: ↑15 Elo 2018, 16:32 2 kertaa on tullut eläimiä tiellä ilmoitus. Toinen noista tiellä, jolla tulee ajettua viikottain ja paikkakin oli ns. oikea ja aikakin oikea. Tosin eipä mitään näkynyt. Ja tuo toinenkin kerta oli sellaisessa paikassa ja ajankohtakin sellainen, että ei nyt ihan turha hälytys vaikka mitään ei näkynytkään.
Törmäyshälytin ei ole muistin mukaan hälytellyt kertaankaan turhasta tämän vajaan 26tkm aikana. Nuo tyhjällä tiellä tai väärässä kulmassa kaistanvaihto törmäyshälytykset on kyllä J:stä tuttuja. Ota ohjaus ilmoituksia ei ole turhasta tullut. Tosin kaistavahtihan avustaa noissa kaarteissa ihan hyvin, pitää vain sen verran kiinni että auto ei käännä liikaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
TMC:n mukanahan nuo ilmoitukset tulee ja perustuu jollakin tasolla ihan tilastoihin. Hirvieläimet kun pääsääntöisesti käyttää niitä samoja reittejä ja ajankohdatkin milloin liikkuvat on hyvin tiedossa. Aina siellä ei ole koiraa perässä kertomassa missä se hirvi liikkuu, mutta tuotakin tietoa käyttävät. Lisäksi sitten nuo käyttäjiltä tulevat ilmoituksettuttujuttu kirjoitti: ↑16 Elo 2018, 13:47Tuokaan ei taida olla Opelin syy, vaan palveluntarjoajan päivitysten hitaus. Kyllä se "esson baarissa" kuulemani mukaan on sama tilanne ihan muillakin automerkeillä.Nible kirjoitti: ↑15 Elo 2018, 16:32 2 kertaa on tullut eläimiä tiellä ilmoitus. Toinen noista tiellä, jolla tulee ajettua viikottain ja paikkakin oli ns. oikea ja aikakin oikea. Tosin eipä mitään näkynyt. Ja tuo toinenkin kerta oli sellaisessa paikassa ja ajankohtakin sellainen, että ei nyt ihan turha hälytys vaikka mitään ei näkynytkään.
Törmäyshälytin ei ole muistin mukaan hälytellyt kertaankaan turhasta tämän vajaan 26tkm aikana. Nuo tyhjällä tiellä tai väärässä kulmassa kaistanvaihto törmäyshälytykset on kyllä J:stä tuttuja. Ota ohjaus ilmoituksia ei ole turhasta tullut. Tosin kaistavahtihan avustaa noissa kaarteissa ihan hyvin, pitää vain sen verran kiinni että auto ei käännä liikaa
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Juuri tuo tilastotieto siinä on mielestäni ihan turhaa. Kyllä niitä hirvivaaramerkkejäkin on teiden varsilla ihan riittävästi... ei siitä ole mitään lisäarvoa että navigaattori lukee ne ääneen. Jos navigaattori varoittaisi ainoastaan silloin kun on oikeasti tuore näköhavainto hirvestä, niin minäkin suhtautuisin niihin varoituksiin vähän vakavammin. Toisaalta, jos se hirvi juoksi tien yli 10 min sitten ja jolkotteli syvälle metsään, niin tuskin se on siitä enää hetikohta uudestaan tulossa tien yli. Ihmisten pitäisi sitten ymmärtää ilmoitella ainoastaan sellaisista hirvistä, jotka jäävät tien läheisyyteen ruokailemaan tai katselemaan ylitysmahdollisuutta.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ja muistaa että naarashirvi ei yleensä liiku yksin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Nyt meni ajotietokone sekaisin, ei näytä mitään. Valikosta löytyy mm. avaiminen koodaus, aktiivi vakkari jota ei ole ja apukäynnistys ei mahdollinen. Mutta hyvin kulkee ja rengasmelukin jäi ruotsin puolelle kun tuli sileälle tielle Tanskaan.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Tuttu juttu Ajotietokone palautuu siitä jonkin ajan kuluttua normaaliksi. Mulle ajoivat huollossa päivityksen ajotietokoneeseen liittyen ja sanoivat, että sen pitäisi auttaa ongelmaan.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Astra K innovation 2018 Tänä aamuna tarvisin lasinpyykijää no,oikean puoleisesta viiksestä käänsin ja sain pyyhkimään MUTTA nyt se EI lopeta sitä pyyhkimistä ,ei pyyhi kokoajan vaan miettii aina välillä mutta taas pyyhkäisee olen koittanut kaikki asennot EI lopu ?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Jeh. Jos hirvi tai peura menee tien yli 100 m päässä, niin jatkan kyllä rauhallista jarruttamista, vaikka perskärpäseni mielestä tilanne on jo ohi. Köröttelen sitten ehkä 30 km/h siihen tienylityspaikalle ja vielä 50 - 100 m sen jälkeenkin. Joskus perskärpäsillä menee hermo tuohon köröttelyyni ja menevät ohi. No oma on valintansa... onneksi ei vielä ole kukaan tullut takaluukusta sisään... sitä pyrin toki välttämään hätävilkkujen käytöllä, vaikka niitä ei lain mukaan saisikaan ajon aikana käyttää.
-Asko